Apple uppdaterar datorer – introducerar Magic Mouse

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
I went mac and i went back, gick verkligen inte att köra annat än Windows på mac'en. Så bra hårdvara men extremt dålig mjukvara och extrema överpriser.

btw 27" an börjar på 16 495 med sämsta configen.

En motsvarande TFT på 27" kostar ca 8 000
En PC med motsvarande prestanda som MAC'en har, ca 4 000.
totalt runt 12K då för en lika bra PC, ja vilka bra priser..

Det är 21.5" an med sämsta configen som kostar 11.495 och uppåt.

Ja om du nu kan hitta en TFT med led belsyning som är gjord i aliminium och har en riktigt glasruta och har IPS matris, samt samma upplösning för ca 8000kr gör du ett väldigt bra jobb.
Sedan om du jämnför med liknande modeller från tillex HP eller Dell så ligger deras priser inte speciellt mycket bättre till när det kommer till all in one bukar. HP har inte någon all in one dator som kan änns komma i närheten av nya Imac modellen.

20000kr för en komplett one in one dator, med os, skärm, mus och tangentbord, samt en Intel Core I5 är ett väldigt bra pris, och i mac termer skulle jag säga enastående pris.

Fast om du kan så får du gärna ta fram en all in one dator som är billigare med samma prestanda samt kvalite. Jag har då aldrig hittat någon!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Samsung kommer med massa LED-belysta skärmar inom kort. IPS blir det nog inte, men skulle gissa på ett antal PVA åtminstone (utöver de vanliga TN).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Samsung kommer med massa LED-belysta skärmar inom kort. IPS blir det nog inte, men skulle gissa på ett antal PVA åtminstone (utöver de vanliga TN).

Fast Samsung är ju inge vidare när det kommer till kvalite, även om de varit de förut. Fast kan ju hoppas att det blir bra skärmar, fast har svårt att tänka mig samsung göra något i annat är ren plast. Inte för att det spelar sådan stor roll, men gillar verkligen att Apple änvänder glas i sina skärmar istället för ett plast skydd framför matrisen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Jag påstår att stora delar av ditt inlägg är ren SBS-propaganda...

...Alla andra hatar skiten.

Vi lever inte längre i slutet på 90-talet. Då hade du haft mitt fulla stöd.

Nej, jag är inte SBS-konsult. Jobbar med IT-drift på ett outsourcing-företag.
Men visst har jag installerat en och annan SBS-server - på ML och DL-servrar - och är därför inte så trångsynt. Hittils så har dessa installationer klarat sig med c:a 8-16h konsulttimar per år.

Håller med om att det inte är optimalt att kunna verifiera uppgraderingar i en pilotmiljö först. Men jag förvånar väl dig när jag säger att jag i stort endast har possitiva erfarenheter utan en enda rollback?

I övrigt vidhåller jag vid min uppfattnig från föregående inlägg och anser inte att vi behöver diskutera konstruerade problem mer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Faktiskt inte en så tokig uppdatering, tycker till o med jag som inte alls trivs framför OS X. Men hårdvaran är absolut inte tokig, helt ok prestanda för de priset me tanke på designen.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Varför slösar ni bort er värdefulla tid med att ständigt jämföra PC och Mac när det gäller spel? Man köper inte en Mac för att spela. Det är i regel bara män med den mentala åldern på 13 år som tänker i de banorna...

• om du vill spela. Då får du mer kraft för pengarna. När det gäller spel som är PC billigare (i både tid och pengar). Punkt slut. End of story. Locket på.

• om du vill arbeta professionellt med 2D/3D-grafik, musikproduktion och videoredigering för att få en väldigt prisvärd, stabil, supermodern och professionell arbetsstation. När det gäller arbete/produktion så är Mac billigare (i både tid och pengar).

Jag har kört båda två länge. Varför är så många rädda att göra detsamma? Säg inte att ni inte har råd med dem, för de flesta här lägger mycket mer pengar på Gaming-PCs än t.ex. iMacs...

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem

Videoredigerar o jobbar väl i 2D/3D -grafik precis lika bra med Pc/Windows?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Videoredigerar o jobbar väl i 2D/3D -grafik precis lika bra med Pc/Windows?

Lika bra i vissa fall ja, men inte på något sätt bättre. Jag kör det som sagt på både PC och Mac.

(Ingen av dem är perfekt, men ingen är så dålig att folk ständigt behöver klaga på dem. Då är det nog snarare handhavande fel...)

På högsta nivå t.ex. så är det dessutom billigare på Mac. Köp t.ex. en Macbook Pro för 12K och Final Cut Studio 3 för 10K (eller kanske Logic Pro?) och så kan du klippa långfilm + VFX + compositing + ljud/musik-produktion på högsta nivå för 22K. Den motsvarigheten har du inte på PC för det priset. Det är väldigt prisvärt. Har man dessutom hela Adobe-paketet på samma Mac och även 3D-programvara såsom Autodesk Maya så har man en väldigt bra liten arbetsstation.

Köper du dessutom en Mac Pro och har två st Quad Xeons med Hyperthreading + Final Cut Studio 3 så har du en arbetsstation med 16 trådar för att t.ex. rendera HD/2K/4K-video. Den lösningen för 40K (edu-pris) tvivlar jag på att du hittar billigare (tid och pengar) på PC. Man vinner inte jättemycket med edu-pris, men någon tusenlapp i alla fall.

Jag gillar dessa nya Macs, men jag väntar nyfiken på nya Mac Pro som ska komma Q1 2010. Det blir nog att jag köper en sådan. Om jag har tur så blir det ännu mer än 16 trådar att rendera på då.

Det hade dock varit trevligt om Macarna kostade som i USA, då hade de varit riktigt billiga. Mac Pros kostar 24-31K här (edu-priser), men i USA har jag för mig att de ligger mellan 17-25K).

*dregglar*

/CGI

P.S
Så mycket av det jag gillar med Mac är alltså de fantastiskt kraftfulla och prisvärda mjukvarorna som tyvärr inte har motsvarigheter på PC...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Vid en snabb överskådning skulle man kunna tro att "alla" har en mac i klassen (liu), men det har helt klart bara att göra med att de med mac nästan alltid har med sig den överallt. Ser verkligen inte poängen med en laptop med sig på en föreläsning...

Jag brukar anteckna på föreläsningarna, eftersom jag skriver så sjukt mkt snabbare på datorn och kan ändra mkt snabbare om ja skriver fel så föredrar jag anteckna på datorn och har alltid med mig den till skolan.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

äntligen en mus som kan scrolla, vänsterklicka OCH gå fram och tillbaka i webbläsaren :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CGI
Köp en Mac om du vill arbeta professionellt med 2D/3D-grafik, musikproduktion och videoredigering för att få en väldigt prisvärd, stabil, supermodern och professionell arbetsstation. När det gäller arbete/produktion så är Mac billigare (i både tid och pengar).

Jag tycker denna stereotyp har börjat gå för långt. Jag arbetar vad många skulle kalla "professionellt" med både 2D/3D-grafik, och sedan har jag både musikproduktion och videoredigering som hobby; och vare sig jag har det som hobby eller inte använder jag lika mycket VST's och liknande som "proffs" inom de två inriktningarna. Jag kallar inte 19 000 kronor för den billigaste datorn med i5 prisvärt alls, och det är knappast supermodernt om det är först nu när det nästan är november att man har gått från 3.06 GHz Core 2 Duo som bästa modell för "baspaketet". Skärmen är inget argument då jag tror två stycken NEC EA231WMI ger fan så mycket mer "screen real estate" för pengarna, och de är dessutom IPS då.

Sedan kan vi säga att min dator inte har kraschat en enda gång (bortsett från när jag råkade överklocka åt helvete av misstag när jag skulle stänga av en inställning - men detta var mitt fel och BIOS varnade mig ganska direkt!), och då har jag till och med som förstagångare byggt den själv, så i teorin bör den vara ostabil.

Sedan för övrigt tror jag knappast att 27 000 kronor för den billigaste datorn som kan klara 3D-rendering utan att brinna upp, som dessutom har 3 GB RAM, är så långt ifrån prisvärt och supermodernt man kan komma i denna tid.

Så ja, berätta för mig varför den är så extremt mycket bättre för just 2D/3D-grafik, som är inriktningar som just jag känner till lika bra som min hand?

Citat:

På högsta nivå t.ex. så är det dessutom billigare på Mac. Köp t.ex. en Macbook Pro för 12K och Final Cut Studio 3 för 10K (eller kanske Logic Pro?) och så kan du klippa långfilm + VFX + compositing + ljud/musik-produktion på högsta nivå för 22K. Den motsvarigheten har du inte på PC för det priset.

Sony Vaio + Sony Vegas.

Citat:

Köper du dessutom en Mac Pro och har två st Quad Xeons med Hyperthreading + Final Cut Studio 3

Så har du en riktigt fet plånbok.

Citat:

P.S
Så mycket av det jag gillar med Mac är alltså de fantastiskt kraftfulla och prisvärda mjukvarorna som tyvärr inte har motsvarigheter på PC...

Jag trodde det var faktum att program som Vegas har vunnit mark nu och att de enda som argumenterar för att ett program som Final Cut är bättre, är just folk som har arbetat med Mac för länge. Andra funktioner jag gillar med Vegas är bland annat att behöva slippa ett Render Step när man arbetar med flera format (men det kanske de har ändrat? Sist jag använde FCP var i 2007).
A good editor will still come up with the goods, regardless of the tools.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

PCanvändare verkar vara extremt priskänsliga. Blir väl så när ingen tillverkare utmärker sig med annat än pris. Macanvändare är ju uppenbarligen beredda att betala för de skillnaderna som finns så det finns en marknad för det. Varför utmärker sig inte PCtillverkarna mer så de kan ta mer betalt för sina produkter? Tradiga budgetburkar finns det redan tusentals av.

Den nya magic mouse verkar jäkligt nice, blir ett par stycken till datorerna hemma Den lär inte funka speciellt bra med windows dock.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Hallå fratey.

Det jag skrev ovan var att PC inte är bättre på det, utan snarare lika bra och jag tycker att operativssystemet och programvarorna på Mac är stabilare för tyngre projekt. Det du förklarar om PC-sidan känner jag igen och jag håller med om det. Du kan köpa en PC-notebook idag för 4-5K som klarar av 3D-produktion, men den klarar inte av detta speciellt bra. Så visst, 27K är väldigt mycket pengar; min Quad-PC plockade jag ihop för 6-7K och den är helt OK för det mesta.

Där skillnaden sker är i storleken på projekt. De flesta slipper kanske att uppleva det, men detta är min verklighet rätt ofta. Ponera t.ex. att du har, som jag, 30-40 gb FullHD-video i form av hundratals MOVs i H.264 och att du ska redigera dem i antingen 2K eller 1080p. Jag har kört Sony Vegas non-stop på PC sedan 2.0 och jag kör det dagligen. Anledningen att jag mer eller mindre gått över till Final Cut Pro, för större projekt, är för att det är i princip bättre på allt och även mycket mer stabilare. Om jag droppar in endast fem av dessa filer direkt i Vegas (på Vista 64-bit med 8-16 Gb RAM) så totaldyker programmet samma sekund som jag släpper musknappen. Den tar en i taget och sedan 5-10 st sedan krashar hela scenen och startar inte mer... Adobe Premiere är inte heller känt för att vara stabilt... (Detta kanske inte ens är Vegas eller Premieres fel, utan Windows.) Om jag däremot väljer att markera alla hundratals klippen på en gång och släppa dem i Final Cut Pro så jobbar den en stund, sedan frågar om jag vill ändra projektet efter storleken på filerna och sedan visas timeline:n och jag kan börjar redigera. På kul har jag även testat att lyfta in ett trettiotal olika filer i FCP där alla var i olika format och upplösningar och det gick också utan som helst problem. Så det är Snow Leopard (och Leopard och Tiger innan dess) och Final Cut Pro som gör skillnaden för mig. Jag köper Mac till 80% för mjukvaran; den snygga och lilla smidiga hårdvaran - som sparar plats och energi - är bara grädde på moset.

Sony Vegas är en Final Cut-kopia och en väldigt bra sådan. Jag <3 Vegas och det täcker mina behov i 6 av 10 projekt. Men direkt när jag börjar arbeta med lite större projekt så blir varken Windows eller dess programvaror stabila nog att arbeta på...

Om du gillar Vegas så skulle du nog tycka om Final Cut Studio 3 med Final Cut Pro, Motion, Soundtrack Pro, Color, Compressor och DVD Studio Po.
http://www.apple.com/se/finalcutstudio/in-action

Gör dock inte misstaget att jämföra Vegas med Final Cut Studio. Om 5-10 år kanske Vegas kan ses som ett proffs-program, men det är just nu hobby/semi-proffs och inget du kommer att arbeta med i film/tv-branschen. FCS kostar endast 6k mer än Vegas och då får du fem program till som ger en heltäckande pipeline i filmproduktion. Bara Color kostade tidigare $25,000 innan Apple bakade in det i Studio-paketet.

Så jag anser att man verkligen gör en dålig affär om man t.ex. köper en billig PC och sedan Vegas, när man kan lägga på en slant till och få det hundradubbla tillbaka. Men men, täcker Vegas ens behov så go for it.

Jag har kört Autodesk Maya i 10 år på PC (och körde 3D på Amiga, DEC Alpha och PC i 10 år innan dess), men det går minst lika bra på Mac så jag saknar inte PCn sedan jag bytte till Mac, för allt, på jobbet. Här hemma sitter jag nu dock framför min gamla Core 2 Extreme (Vista-64) med Vegas igång i bakgrunden...

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden

Permalänk
Medlem
Citat:

Där skillnaden sker är i storleken på projekt. De flesta slipper kanske att uppleva det, men detta är min verklighet rätt ofta. Ponera t.ex. att du har, som jag, 30-40 gb FullHD-video i form av hundratals MOVs i H.264 och att du ska redigera dem i antingen 2K eller 1080p. Jag har kört Sony Vegas non-stop på PC sedan 2.0 och jag kör det dagligen. Anledningen att jag mer eller mindre gått över till Final Cut Pro, för större projekt, är för att det är i princip bättre på allt och även mycket mer stabilare. Om jag droppar in endast fem av dessa filer direkt i Vegas (på Vista 64-bit med 8-16 Gb RAM) så totaldyker programmet samma sekund som jag släpper musknappen. Den tar en i taget och sedan 5-10 st sedan krashar hela scenen och startar inte mer... Adobe Premiere är inte heller känt för att vara stabilt...

Va? Jag kunde släppa ~5 st full HD-filer på min gamla burk med Pentium IV 3.0ghz och 1 GB RAM i Vegas. Visst, jag kunde knappast redigera dem optimalt, men att slänga in dem var inga problem alls. Jag tror att jag hade kunnat slänga in minst 40 stycken om jag så ville på denna dator (i sign)
Premiere tycker jag för övrigt är värdelöst skit som borde kastas på marken och stampas på - det kraschar 24/7 och när jag hade videoredigering som kurs drog jag med mig laptopen i sign och arbetade med Vegas istället.

Citat:

Om jag däremot väljer att markera alla hundratals klippen på en gång och släppa dem i Final Cut Pro så jobbar den en stund, sedan frågar om jag vill ändra projektet efter storleken på filerna och sedan visas timeline:n och jag kan börjar redigera. På kul har jag även testat att lyfta in ett trettiotal olika filer i FCP där alla var i olika format och upplösningar och det gick också utan som helst problem. Så det är Snow Leopard (och Leopard och Tiger innan dess) och Final Cut Pro som gör skillnaden för mig. Jag köper Mac till 80% för mjukvaran; den snygga och lilla smidiga hårdvaran - som sparar plats och energi - är bara grädde på moset.

Det konstiga är att jag upplever exakt samma sak med båda systemen - skillnaden är dock att jag inte har en egen dator jag kan arbeta med FCP på och det skulle kosta runt 36 000 för mig att ha en dator som klarar av det stadigt.

Citat:

Sony Vegas är en Final Cut-kopia och en väldigt bra sådan. Jag <3 Vegas och det täcker mina behov i 6 av 10 projekt. Men direkt när jag börjar arbeta med lite större projekt så blir varken Windows eller dess programvaror stabila nog att arbeta på...

Denna punkt kan jag dock förstå dig på! Sist jag använde FCP så hade datorerna Tiger, och när vi redigerade 720p så laggade hela videon till ~5 FPS (även efter rendering!) så fort en textruta kom in. Detta var då på en Mac Pro, troligtvis från 2007-2008.
Nu vet jag inte hur det går till med videoredigering på professionell nivå, men det är säkert något som kommer med tiden (för Vegas, då)

Citat:

Om du gillar Vegas så skulle du nog tycka om Final Cut Studio 3 med Final Cut Pro, Motion, Soundtrack Pro, Color, Compressor och DVD Studio Po.
http://www.apple.com/se/finalcutstudio/in-action

Det låter väldigt tilltalande men jag får nog bli konsult först innan jag köper hela det paketet.

Citat:

Bara Color kostade tidigare $25,000 innan Apple bakade in det i Studio-paketet.

Jag noterade detta - Apple's produkter är det ingen fel på, men Apple som företag har jag inte mycket för. Ett exempel är om man sitter och arbetar med Color på en 13" MBP och tror att det blir jättebra, utan att inse att man sitter på en 6-bit skärm...

Citat:

Så jag anser att man verkligen gör en dålig affär om man t.ex. köper en billig PC och sedan Vegas, när man kan lägga på en slant till och få det hundradubbla tillbaka.

Mjo, billig och billig... Spenderar man runt hälften på hårdvaran ända tills man har en sjuk lön tror jag att man får likvärdig prestanda.

Citat:

Jag har kört Autodesk Maya i 10 år på PC (och körde 3D på Amiga, DEC Alpha och PC i 10 år innan dess), men det går minst lika bra på Mac så jag saknar inte PCn sedan jag bytte till Mac, för allt, på jobbet. Här hemma nu sitter jag på min Vista-64 Core 2 Extreme med Vegas igång i bakgrunden.

/CGI

Precis! Det går exakt lika bra på Mac för mig, jag upplever ingen egentlig skillnad. Det kanske kommer med tiden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen fratey,

OK, nu är vi hyffsat off-topic här men det handlar ju i alla fall om Mac(program) så jag fortsätter.

Ja, det hela handlar nog delvis om codecs alltså. Vegas klarar inte av dessa lika bra och framförallt inte Quicktime/H.264s etc. - iaf inte för mig på de 3-4 maskiner jag testat detta på. Jag har redigerat hela långfilmer i Vegas i DVD-upplösning med tusetals små små klipp och text-rutor etc. utan problem, men direkt när jag börjar mecka om projektet och skala om saker där till 720p så kommer problemen och krasharna.

Jadu, om jag ska vara helt ärlig så <3 jag Vegas och avskyr Premiere. xD

Aha hmm... Notera att jag använder Final Cut Studio 3 på en Macbook Pro och inte på en Mac Pro. Så jag kör alltså dessa på en notebook. Jag drömmer bara om att testa mina projekt på en Pro. Jag vet dessutom inte om jag kommer att ha råd med en i vår haha. Jag har testat (och smekt) den på MacForum och det verkar gå väldigt mycket snabbare och mjukare på en stationär Mac.

Ja precis, notera att jag upplevde skillnad i NATT och DAG mellan Final Cut Studio version 2 och 3. Om du inte testat 3 så gör det illa kvickt! Final Cut Studio 2 var dessutom inte alls lika stabilt. Det kom en hotfix för några månader sedan t.ex. som gjorde de flesta programmet (fast speciellt Soundtrack Pro) 2-3x stabilare. Sedan när 3 kom så blev jag......kär.

Videoredigering på profesionell nivå är just Final Cut Pro, Avid Media Composer, Media 100 etc. men jag är tyvärr inte kompatibel med Avids program längre. Om man t.ex. tycker om Vegas så är det mycket lättare att ta steget därifrån till FCP än att gå till Avid. Det tycker i alla fall jag...

Jag är inte heller speciellt förtjust i just företaget Apple, snarare tvärtom... Herregu' med alla dessa egna sladdar och kontakter. Jag gillar däremot många av deras produkter och har haft tur med alla jag ägt och inga som helst problem med dem.

Hmm ja precis, Color ska man köra på en bra dator, med bra grafikkort, episkt mycket RAM-minne och en stor proffskärm. Det fungerar dock helt OK och (och ser fint ut) i 1920x1200 på min 17" LED på Macbook Pro:n.

Ja kanske det haha.. Det vore kul att bencha mellan Mac och PC på 3D igen. Det var länge sedan. Jag använder främst Maxwell Render till Maya och den kräver väldigt mycket CPU (och kärnor) för att fungera bra, så det vore kul att testa och se - med samma hårdvara - om det skiljer något i hastighet (med multicore-rendering) mellan Snow Leopard och Windows 7. Jag ska nog förresten uppgradera denna maskin till 7 snart, för att det blir alldeles för många BSDs med Vista här hemma... ^^

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden

Permalänk
Medlem

Det bästa vore kanske helt enkelt att bygga en extrem Hackintosh med rätt hårdvara medan det fortfarande inte är 'olagligt' i Europa. Det bästa från två världar, helt enkelt, och kanske något i min budget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Det bästa vore kanske helt enkelt att bygga en extrem Hackintosh med rätt hårdvara medan det fortfarande inte är 'olagligt' i Europa. Det bästa från två världar, helt enkelt!

Ahhh... Ja, det låter som en trevlig dröm att ta med sig till kudden ikväll!

/CGI

P.S
Jag är lite nyfiken på att se om det blir ett nytt coolt chassi till nya Mac Pron i vår btw - den lådan som den har nu är skitsnygg (tycker jag iaf) och det är dessutom väldigt tyst. 'Hoppas bara att de inte gör den "fulare"... ^^

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden

Permalänk
Medlem

En sak som jag har tänkt länge på är: varför är 4850 det bästa grafikkortet som går att få tag på till en iMac? Och sedan bara 4870 till mac pro, men den är ju så dyr att man inte har den till att surfa, skolarbete och lite spel.
Om det hade funnits en iMac med i7 (finns) och typ GTX 275, 285 eller radeon 5850, 5870 så skulle den vara mycket mer intressant som allround-dator...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
En sak som jag har tänkt länge på är: varför är 4850 det bästa grafikkortet som går att få tag på till en iMac? Och sedan bara 4870 till mac pro, men den är ju så dyr att man inte har den till att surfa, skolarbete och lite spel.
Om det hade funnits en iMac med i7 (finns) och typ GTX 275, 285 eller radeon 5850, 5870 så skulle den vara mycket mer intressant som allround-dator...

Angående iMac, många påstår att det är pga värme, 5870 skulle väll gå men Apple brukar ju underklocka sina GPU så nja det är inte lönt, nästa uppdatering kanske!

Angående Mac Pro:n så är den bara ouppdaterad på grafikfronten, EVGA har dock grafikkort man kan köpa till sin Mac Pro, 285 finns iaf, kanske 295 med men det kanske bara funkar när man kör windows, kasnke fått ut firmware till 295 med, men aja!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Angående iMac, många påstår att det är pga värme, 5870 skulle väll gå men Apple brukar ju underklocka sina GPU så nja det är inte lönt, nästa uppdatering kanske!

Angående Mac Pro:n så är den bara ouppdaterad på grafikfronten, EVGA har dock grafikkort man kan köpa till sin Mac Pro, 285 finns iaf, kanske 295 med men det kanske bara funkar när man kör windows, kasnke fått ut firmware till 295 med, men aja!

Jo jag vet om GTX285 kortet från EVGA, men mac pro är för dyr för mig ändå. Plus att kortet i sig kostar typ mer än ett vanligt 295.

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som har kommenterat mitt inlägg..

Det sitter en 1TB i 27" iMac:en.
Sen kostar det 2700(!)kr för 1TB större hårddisk. 1TB kommer man inte långt med idag, om man sysslar med t ex videoredigering som ni så mycket tjötar om.

Bygger man en PC kan man skräddarsy den precis efter sina behov, där är ni mac-pack väldigt begränsade...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling

Sen kostar det 2700(!)kr för 1TB större hårddisk. 1TB kommer man inte långt med idag, om man sysslar med t ex videoredigering som ni så mycket tjötar om.

Bygger man en PC kan man skräddarsy den precis efter sina behov, där är ni mac-pack väldigt begränsade...

1) Sysslar man med videoredigering så är man puckad om man lägger materialet på singeldisk ändå!

2) Måste Apple ha egna motsvarigheter på ALLT som finns i Windowsvärden när det gäller hårdvara? När blev det ett krav?

Fan att det alltid rusar in en massa jävla gnällkärringar i varenda jävla tråd som handlar om Apple, vad är poängen med det? Vad får ni ut av det? Sitter ni hemma hos era föräldrar och runkar i erat pojkrum såfort ni får dissa Apple?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

x-per: Tur att du håller nivån uppe...

För övrigt så undrar jag om tillval av hårddisk är någon slags motsvarighet till hårdvara från windowsvärlden?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

x-per: Tur att du håller nivån uppe...

För övrigt så undrar jag om tillval av hårddisk är någon slags motsvarighet till hårdvara från windowsvärlden?

Ärligt, vad snackar du om? Flamsigaste inlägget ever!

Vad gör du i denna tråden egentligen? Du kommer inte köpa något som kommer från Apple ändå, så vad är det du vill få ut av detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Den kraftfullaste modellen kan dessutom fås med 16 GB DDR3-minne och ett fullfjädrat Radeon HD 4850 512 MB.

Trodde inte de använde AMD produkter överhuvudtaget. Har för mig att jag sett att en Mac kan beställas med GTX 295 eller var det GTX 285?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Gå och köp en hårddisk i första bästa datorbutik, montera i själv. Svårt var det. Samma gäller minnen. Helt vanliga minnen, hårddiskar. Bara köpa, montera. Apple tar betalt för det, eftersom de måste montera ihop en "unik" konfiguration för din beställning. Visst, deras prissättning är lite fel men samtidigt så slipper de ha folk med tummen mitt i handen som är inne och gräver i datorn. Har man kunskapen själv, så gör det. Det _ÄR_ OK!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Fattar inte hur folk kan lägga horribla överpriser på så simpel hårdvara som det är i apple datorer, och fattar inte hur apple kan sälja en ända dator med dom sjuka priser som dom tar.

Kanske bör tilläggas att det ingår en rätt trevlig program-suite med apples datorer också. Bara de program som ingår i operativet är ju ljusår bättre än de hos Microsoft. iMovie HD och så vidare, försök jämföra det med Movie Maker... iDVD, för att göra DVD-filmer med menyer etc. Finns inget som ingår med Windows.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Trodde inte de använde AMD produkter överhuvudtaget.

Apple har använt sig av produkter från AMD länge. På min gamla gymnasieskola, så har skolan 4 st iMac med ATI X1600 (eller så var det X1650) grafikkort.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Ang att PC är prisvärt.

Kolla på konsumenterna. Köper du en PC som är färdigbyggd på Siba, Elgiganten, Onoff så är de otroligt oprisvärda. Mac är mycket mer prisvärda om man ser det på det viset.

Sen kan man ju bygga en bra server billigt, eller köpa en sämre för mer pengar, samma som en vanlig PC. Men färdigbyggda PC tycker jag själv är mera ovärda, då de kanske har aningen bättre specc ibland, men skärmen är usel och datorn håller oftast inte särskillt länge (överhettning bla.).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ang att PC är prisvärt.

Kolla på konsumenterna. Köper du en PC som är färdigbyggd på Siba, Elgiganten, Onoff så är de otroligt oprisvärda. Mac är mycket mer prisvärda om man ser det på det viset.

Sen kan man ju bygga en bra server billigt, eller köpa en sämre för mer pengar, samma som en vanlig PC. Men färdigbyggda PC tycker jag själv är mera ovärda, då de kanske har aningen bättre specc ibland, men skärmen är usel och datorn håller oftast inte särskillt länge (överhettning bla.).

+1 Folk glömmer att det ändå är en ihopbyggd "märkesdator" som jämfört med "märkes-pc" är mycket mer prisvärda. Plus att man får räkna in priset på programvaran som följer med, lägg till priset på ett windows som är "lika bra" som OS X i era "mer prisvärda dator paket".

Och kom inte och säg att HP och Dell är bättre och mer prisvärda än apple för då är det nåt fel på er.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Tackar, låter bra att det kommer lite mer sådant, så kanske det äntligen kommer en skärm som är värd att uppgradera till.

Det lär inte dröja länge förrän skärmen i iMac 27" kommer separat, från andra tillverkare (den som tillverkar panelen lär ju inte vara Apple själva), så jag får hålla tummarna. 30" är fasen för stort för normalt datorbruk, tycker jag, och jag tar LED före CCFL any day.

Visa signatur

9950X3D | 5080