ATI drivrutiner som funkar med äldre grafikkort?

Permalänk
Medlem

ATI drivrutiner som funkar med äldre grafikkort?

Just nu känner jag mig ganska "tvungen" att köra Windows på min stationära dator som det sitter ett X800GTO^2 (flashat till X850XT) i på grund av att ATI slutat utveckla drivrutinerna till det sedan 9.3 (Mars i år).
I Windows fungerar det bra, men i Ubuntu så fungerar de inte alls med nyare versioner av X, inte de på ATis hemsida i alla fall.

Så nu undrar jag om det går att komma runt eller om det finns andra, likvärdiga ATis officiella drivrutiner jag kan köra då jag hellre vill köra Linux på den datorn?

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna med öppen källkod räcker endast till 2D acceleration.
Så du kan antingen använda dom eller välja att ta hem en gammal version av Tex Linux Mint för att köra dom gamla propitära drivrutinerna där.

Linux Mint 6 har en tillräckligt gammal version av Xorg för att du ska kunna köra dom gamla drivrarna för ditt kort.

Permalänk

för mitt ati x1250 kort fungerar det med den här drivern: http://cgit.freedesktop.org/xorg/driver/xf86-video-ati/snapsh...

Permalänk
Medlem

De öppna drivarna har bäst 2D-prestanda och grundläggande videoacceleration och 3D-stöd för alla kort utom Evergreen (5000-serien). De bäst stödda korten är R300-R500, eller 9500-X1950. För de nyare HD2400-HD4890 är stödet lite skakigare.

För att spela häftigare spel under WINE så fattas dock en enorm mängd kod i Mesa (systemet för 3D-hantering). Vissa delar har dock problem med diverse elaka mjukvarupatent.

Stöd för videoavkodning på grafikkortet saknas då AMD inte vill stöta sig med den amerikanska marknaden genom att släppa känsliga uppgifter om DRM. (Mplayer brukar ändå klara det mesta man slänger på den.)

Nöjer man sig med enklare skrivbordseffekter, filmvisning och webbsurf finns ingen anledning att köra de proprietära drivarna alls. Undantaget om man har ett Evergreen.