Uselt jobbat av UPS, bra jobbat av HP
För att göra en lång historia kort.
HP 6715b krånglar. Då det är en dator ur business-serien skickar HP UPS för att hämta den. UPS kan inte precisera hämttiden mer än till 8-17. Då jag inte vill förlora en arbetsdag tar jag med datorn till Malmö där jag för tillfället arbetar, och UPS lyckas till slut hämta den. Jag kan följa datorn till Polen, och arbetet med den, men många interna koder gör det svårt att veta vad som händer.
Arbetet i Malmö slutförs, och jag är därefter på annan ort i närmare en månad. Jag förväntar mig en lapp i brevlådan från UPS om att de har ett paket till mig, men nej. Ingenting.
Ringer HP, och de berättar att UPS levererat datorn några veckor tidigare, och både dem och jag undrar till vem UPS lämnat datorn.
Det visar sig att UPS kört till upphämtningsstället och lämnat datorn till random person de träffat på där. De har dessutom lyckats få in ett icke existerande husnummer på utlämningsadressen. Namnet är tyskklingande, men inte ens med alternativ stavning kan man hitta ett sådant namn i Malmö med omnejd. Signaturen har inte någon som helst likhet med uppgivet namn.
HP berättar att UPS accepterat en reklamation på leveransen. UPS kontaktar även mig och berättar att de har GPS-kordinaterna för leveransen och att det förutom ordinarie chaufför var en nyanställd som skulle läras upp, så de har två vittnen plus underskrift på att datorn levererats. Jag tyckte att GPS-kordinater borde göra det lätt för dem att återfå datorn och leverera den till mig, men jag fick intrycket av att det var något annat han ville antyda med att nämna GPS-kordinater.
Eftersom vi nu kommit till semesterperioden så kommer UPS vänta med vidare efterforskningar till Augusti. Augusti kommer och går och UPS hittar inte mottagaren. Även HP har insett det, och föreslår en ersättare, NX460. Då den har en lågupplöst spegelskärm går den fetbort. 1680x1050 matt skärm var den främsta anledningen till att jag valde 6715b. Mitt förslag, uppföljaren 6735b, men den visar sig inte finnas med önskad skärm (fastän jag hittat den på prisjakt.nu). HP kontrar med 6730b, intel-varianten av den jag föreslog.
Jag accepterar och faxar in en bekräftelse med underskrift.
Sedan händer inget mer, och så kommer beskedet. UPS frånsäger sig allt ansvar för den borttappade datorn, och supportärendet som gällt en borttappad leverans stängs.
Gunnel på HP support berättar att jag ska ringa in och öppna ett nytt supportärende och hänvisa till det föregående, vilket får ärendet att eskalera upp en nivå.
Sagt och gjort, ringer supporten, och killen jag talar med ska sätta sig in i ärendet. Talar med supporten några timmar senare:
-Klart att du ska ha en dator. Vi har ett godkännandepå på byte till 6730b, är den fortfarande ok?
-Jadå.
Redan samma dag läggs en beställning hos TechData och en ny dator skickas till mig.
Slutet gott, allting gott, och så fort UPS var ute ur bilden löste det sig snabbt.
Det som grämer mig mest är att på hårddisken i den förlorade datorn finns en mängd bilder som jag tyvärr inte har någon backup på
Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara