Windows 7 officiellt lanserat

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Windows 7 officiellt lanserat

Klockan har slagit tolv och kalendern visar den 22 oktober. Det betyder att operativsystemet Windows 7 är officiellt lanserat. SweClockers går igenom nyheterna.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Grattis på "födelsedagen" Windows 7 xD

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007

Va värdelös starter var.
Var inte vista basic mkt bättre?
Minst pro känns ju som det ända alternativet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Va värdelös starter var.
Var inte vista basic mkt bättre?
Minst pro känns ju som det ända alternativet.

Starter =/= Home Basic

Starter är ju endast för netbooks, plus kommer inte säljas direkt till slutkund.

Speldator - Strider Gold 1kW | Asus Crosshair VII Hero | AMD 2700X @ 4.2GHz | 16GB @ 3200MHz | GTX 1070 | Win 10 Pro
Server - i7 4790k | 32GB | 5x3TB RAID-Z | FreeBSD 11.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Grattis alla som nu har ett nytt operativsystem, som ser likadant ut, känns likadant som windows Vista.

Men eftersom random alla sidor säger att det drar 100-200mb mindre ram-minne än Vista så är det helt klart värt 2000 papp. Nu har du de resterande 5.8gb kvar att använda, även om de aldrig kommer användas fullt ut (y)

Nu kommer du _nästan_ märka skillnad, eftersom alla tabeller säger det.

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:)
Registrerad
Okt 2008

hah, hoppas att det blir lika intressant som XP.
Använder fortfarande Windows XP till mina Windows applikationer än idag, och Ubuntu som mitt "moderna OS".

Apple Mac Mini

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Saknar fjärrskrivbord för Home Premium, att köra backup via nätverk hade också varit bra, är MS så efterblivna att dom inte fattar att många har hemmanätverk?
Den artificiella gränsen på 16 GiB för home är tramsig.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Grattis alla som nu har ett nytt operativsystem, som ser likadant ut, känns likadant som windows Vista.

Men eftersom random alla sidor säger att det drar 100-200mb mindre ram-minne än Vista så är det helt klart värt 2000 papp. Nu har du de resterande 5.8gb kvar att använda, även om de aldrig kommer användas fullt ut (y)

Om du verkligen hade suttit och testat Vista i flera månader, och sedan bytt och testat Windows 7 i minst en månad, så hade du MÄRKT skillnaden, smartass

Jag kan lugnt säga att jag föredrar Windows 7 framför Vista, är en sån underbar operativsystem, och så flexibelt. XP är för gamla tanter.

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Om du verkligen hade suttit och testat Vista i flera månader, och sedan bytt och testat Windows 7 i minst en månad, så hade du MÄRKT skillnaden, smartass

Kolla bara reaktionerna Har så jävla tråkigt xD Hade planerat att sitta hela kvällen och säga hur dåligt 7 är och att Vista kan jämföras med Gud för att göra nördar arga och sura..

..jag går nog och lägger mig istället

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av test0r
Starter =/= Home Basic

Starter är ju endast för netbooks, plus kommer inte säljas direkt till slutkund.

Nää har själv vista basic, fjärrhjälp o det mesta finns.
förutom aero

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2009
Citat:

Ja' ä inte bitter!

tänk på dom som sitter på lite äldre datorer med kanske 1gb minne för dom kan jag tänka mig att det blir en jävla skillnad, dessutom verkar det finnas en hel del xp användare som nu vågar släppa taget , grattis till er och välkommna ut från 2001

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Maj 2009

Underbart steg för Microsoft. Välkomna in i spelet igen..

Personligen älskar jag allt med Windows 7.

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Jan 2008

Cheers mate!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2009

Beställde en engelsk full retail version från England, får se hur det går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2009

själv sitter ja och funderar om det är värt att byta upp sig från vista till win7

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Jag kan lugnt säga att jag föredrar Windows 7 framför Vista, är en sån underbar operativsystem, och så flexibelt. XP är för gamla tanter.

Hade vista i 2-3 år. Har haft i Windows 7 i 3 månader och kan inte säga att det är någon märkbar skillnad i snabbhet. Detta gäller på både den stationära och laptopen.
Om man kan man sköta om sin dator så kommer man inte märka av någon markant prestandaförbättring. För average Svensson så blir det säkert en skillnad däremot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ankville
Registrerad
Aug 2009

Sitter fortfarande på mitt Win XP, är supernöjd.

Blir nog ett Win 7 när jag köpt ett dx11 grafikkort.

Happy birthday btw win7!

Curiosity is the key to knowledge

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Jo, det blir väl att slänga in Win7 nästa gång man behöver installera om burken. Med tanke på hur ofta jag behövt göra det med Vista så torde det bli mellan SP1 och SP2. Men å andra sidan så borde det säkerligen finnas någon beta på Win8 som är jättehypad ute vid det laget ...

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

jag blev så kär i win7 att jag utrustade min stationära, netbooken och min laptop med win 7 ultimate och slic 2.1 för 1 månad sedan

Tråden om Skägg!

2700K- 4,9Ghz - R9 290 - MG279Q @144hz - Corsair RM850 - Samsung 830 256GB
LG 65" OLED B6

 Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
* En OEM-version kan endast köpas tillsammans med datorer eller datorkomponenter och är bunden till ett fysiskt moderkort.

Fel... javisst det stämmer att OEM-licensen binds till den dator den installeras på... men man kan köpa den separat. Precis som med Vista.

Kan o kan, MS tillåter egentligen inte det men sen kan dom itne kolla det heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Ska bli mycket intressant för min del då jag sitter på winXP 32bit än idag...
Inge mera wow! nu ska det spelas Windows7 64bitars da ut o da in! ^_^

Inet gratis frakt
T220 | X-Fi Titanium HD | GTX 680 DirectCU II TOP | 3770K | Ripjaws 8GB 2133MHz | 520 240GB | Red 32TB | Maximus V Gene | AX 750W | Tempest | Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arlanda!
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Hade vista i 2-3 år. Har haft i Windows 7 i 3 månader och kan inte säga att det är någon märkbar skillnad i snabbhet. Detta gäller på både den stationära och laptopen.
Om man kan man sköta om sin dator så kommer man inte märka av någon markant prestandaförbättring. För average Svensson så blir det säkert en skillnad däremot.

Tycker samma sak som dig, dock finns det några roliga funktioner som har fått mig att gå över.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2009

Jag ska Köpa windows 7 home premium 64 bitars Oem version, för jag rensar bara hårddisken,och tar ur battariet och litta sånna grejer sen så tror datorn att den aldrig haft ett operativsystem innan, jag har redan testat de en gång, då stod det- Windows vista installeras för första gången på datorn.
man köper oem för 1200 kr istället för full version på 2000 kr

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001
Citat:

2000 papp lol söt du är.

Citat:

Kolla bara reaktionerna Har så jävla tråkigt xD Hade planerat att sitta hela kvällen och säga hur dåligt 7 är och att Vista kan jämföras med Gud för att göra nördar arga och sura..

..jag går nog och lägger mig istället

Gonatt, tror helhjärtat att ingen kommer sakna dig.

Ontopic:

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Gött, men jag vet inte om jag tänker köpa då jag tycker det är för dyrt.
Jag har redan en oem licens för Vista business på min laptop, och skall jag uppgradera till Windows 7 på den så kostar det 1300kr. Skillnaden med Vista och windows 7 tycker jag inte är värd dessa 1300kr på denna dator, när jag inte kan flytta oset till en annan dator om jag så skulle vilja.

Nå jag kanske uppdaterar min stationära, då min Athlon XP 2.1+, Gf 4200 börjar bli slö för de nyaste spelen. (det går ej maxa grafiken längre ) I sådant fall blir det såklart windows 7 på den nya datorn.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

"* En OEM-version kommer utan kartong och är bunden till ett fysiskt moderkort."

Detta blir jag inte klok på, jag har en OEM version av Vista men jag har bytt ut hela datorn utan problem ..?

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jul 2007

Installerade nyss Pro x64 som jag fick från skolan, funkar skit bra. Bättre än RC

Desktop: i7 4970k 4,5hz,Asus Strix 1080TI, DDR 3 16gig 1600Mhz Corsair, Samsung 256gig // // PS4 Pro//

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Portland, USA
Registrerad
Dec 2007

Vart kan jag köpa 192GB ramkits?

Ontopic: Win7 är bra men ingen revolution,har lite problem o vänja mig med nya interfacet i vissa menyer. Vista i nytt skal med samma prestanda mer eller mindre

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2009

windows 8 ska komma ut förmodligen 2012 med stöd för 64 och 128 bitars stöd.
windows 9 ska också släppas längre fram med 128 bitars stöd bara

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lema
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
windows 8 ska komma ut förmodligen 2012 med stöd för 64 och 128 bitars stöd.
windows 9 ska också släppas längre fram med 128 bitars stöd bara

Baserad på vad? Sen kör inte datorerna i 64-bit utan i 48-bit som max än så länge. Men PS2 hade 128-bit OS.