Dreamweaver grundkurs II : Tables

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006

Dreamweaver grundkurs II : Tables

Satt idag och knåpade ihop en liten Dreamweaver kurs i hur du skapar Tables och hur/till vad, du använder dom.

http://www.schello.se/?page_id=502

Tacksam för kommentarer!

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

De flesta webutvecklare är överens om att det är precis så här som man inte bör använda tables.

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005

Kul att du skriver ihop guider! Som Teknocide säger så bör helst table användas för just tabulär data och inte mycket mer då det är missvisande när det kommer till att vidareutvecklas inom webblayout. Men Dw är ibland smidigt för att arbeta med tabeller om man snabbt vill generera koden för dem, alternativt visa och redigera dem.

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006

Jag använder alltid tables när jag väl bygger upp mina sidor själv. Jag har det ganska bra eftersom jag har en kodare som klipper ut mina PSD filer och gör all kodning åt mig. Men det är klart som ni säger att det framför allt är bäst att använda det till tabulär data.

Dock så tänkte jag att denna guide är till för extrema nybörjare som bara kanske vill lägga in en bild brevid en text utan några större besvär.

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemfrid
Jag använder alltid tables när jag väl bygger upp mina sidor själv. Jag har det ganska bra eftersom jag har en kodare som klipper ut mina PSD filer och gör all kodning åt mig. Men det är klart som ni säger att det framför allt är bäst att använda det till tabulär data.

Dock så tänkte jag att denna guide är till för extrema nybörjare som bara kanske vill lägga in en bild brevid en text utan några större besvär.

Är det inte dumt att nybörjare lär sig fel från början?

Tables ska du ha ENDAST till tabulär data. Inte "framförallt".

Det tar dessutom mycket längre tid att designa med tables, så det finns inga som helst fördelar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Är det inte dumt att nybörjare lär sig fel från början?

Tables ska du ha ENDAST till tabulär data. Inte "framförallt".

Det tar dessutom mycket längre tid att designa med tables, så det finns inga som helst fördelar.

Jag har arbetat som lärare inom webbdesign och haft en hel del elever som lärt sig tabelldesign från början och det är ofta som de haft svårare för att tänka "mer fritt" från layout -> kodning, så påståendet att det är dumt tycker jag stämmer bra. Däremot så är det en större tröskel för många att komma över div:ar och hur CSS appliceras på dem, så det krävs mycket mer grundläggande inlärning.

Något helt irrelevant till ämnet, ser att du är gammal lingokodare, något du håller på med fortfarande?

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Jag har arbetat som lärare inom webbdesign och haft en hel del elever som lärt sig tabelldesign från början och det är ofta som de haft svårare för att tänka "mer fritt" från layout -> kodning, så påståendet att det är dumt tycker jag stämmer bra. Däremot så är det en större tröskel för många att komma över div:ar och hur CSS appliceras på dem, så det krävs mycket mer grundläggande inlärning.

Något helt irrelevant till ämnet, ser att du är gammal lingokodare, något du håller på med fortfarande?

Det var så jag tänkte. Det är enklare att bara trycka på table´s knappen och lägga in en sådan än att lära sig divar och CSS kodning för att det ska bli snyggt.

För vi har alla varit nybörjare och jag tvivlar på att det var många av oss som klev in och kodade in divar med cool css kodning det första dom gjorde? Eller?

- Windows 8? Avgå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

Nej, vad vi menar är att det är en dålig idé att lära nybörjare att strukturera sin layout med tables (och dessutom behövs inga divar för att placera en text och en bild). Det är som att lära ut slang på svenskalektioner för att det anses enklare än korrekt grammatik. Här hade jag kunnat ta en bilanalog istället men jag försöker vara kreativ idag..

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Nej, vad vi menar är att det är en dålig idé att lära nybörjare att strukturera sin layout med tables (och dessutom behövs inga divar för att placera en text och en bild). Det är som att lära ut slang på svenskalektioner för att det anses enklare än korrekt grammatik. Här hade jag kunnat ta en bilanalog istället men jag försöker vara kreativ idag..

Sanning ... jag ska försöka utveckla den guiden lite imorgon, och göra den korrekt.

Tack för all feedback!

- Windows 8? Avgå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save

Nejdu... det har jag inte gjort på många år... skulle nog inte kunna skriva en "hello world" idag ens