Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
När det gäller frågan om det kommer släppas snabba processorer till s1156, så har väl Intel redan besvarat den frågan genom att släppa Core i7 860 och 870?

Båda de processorerna har ju prestanda som i många fall kan mäta sig med (och i vissa tillämpningar som spel t.ex. presterar bättre än) high-end i7 s1366 alternativ.

Om det kommer komma ännu snabbare processorer än ovanstående till s1156 kommer nog bero en del på vad AMD släpper. Jag misstänker att Intel nöjer sig med att ligga bättre än det bäst presterande AMD-alternativet med s1156, inte mycket mer. Ur en rent affärsmässig aspekt är det sunt, de tjänar ju inte nämnvärt på att släppa "för bra" processorer till s1156 när de har s1366.

Enda problemet som jag ser med s1156 i förlängningen är att det inte går att köra PCI-e snabbare än x8 om man har två grafikkort. I dagsläget är det ingen större begränsning då man bara får några få procents prestandaförsämring med två HD5870 i CF jämfört med x16 + x16.

Men framöver lär det väl komma ännu bättre kort. Så om man skall köra flera high-end kort i framtiden, så kanske man skall titta på s1366 eller kanske AM3 med 790FX (det är mig veterligt bara 790FX som medger x16 + x16 hastighet om man kör två kort, övriga varianter ger x8 + x8 eller x16 + x4 eller single x16).
Men när det gäller s1366-alternativet kan det bli dyrt att uppgradera senare (dock är jag skeptisk till att prislappen kommer att börja så högt som $999, som Carliz tror) och när det gäller AMD, så är frågan hur mycket de kan pressa upp Phenom II i snabbhet. I dagsläget ligger ju Phenom II så högt som 3,4GHz (965). Hur högt kan de gå frekvensmässigt? De som överklockar brukar ju gå in i väggen någonstans runt 3,8GHz i dagsläget, med nya steppings kanske gränsen kan flyttas så högt som 4GHz, sedan är det förmodligen stopp (med luftkylning). Visserligen kommer 6-kärniga processorer, men det lär ju inte ge speciellt mycket spelmässigt, om inte speltillverkarna lyckas optimera sina spel bättre än i dagsläget för flera kärnor.
Det är väl först med nya arkitekturen Bulldozer i 2011 som man kan hoppas på en ännu effektivare arkitektur.

Ja, ja, mycket text blir det. I slutändan får man se till sina egna behov och försöka se till vad man mest sysslar med och hur man tänkt uppgradera senare
för att kunna välja.

Bra sagt, jag tror själv heller inte att de kommer att släppa dyrare/bättre processorer än Core i7 870 till 1156.

Satt själv på en Athlon 7750 och ville ha mera krut i spel osv
+ att man inte kunde ställa spänningen högre än 1.3 på mitt moderkort m3a78 pro, blir inte mera asus för mig kan jag säga då de inte ens hör på folk.
Skulle köpa en Phenom 955 och nytt moderkort men då kom i5 och det fick bli det istället då den var mera bang for the buck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uvve123
folk pratar om wow som att det skulle vara särskilt krävande, jag har spelat wow på en kontorsdator med en celeron-prolle, funkade utmärkt. Därför begriper jag inte varför du kör på ett värsting graffekort, när du i stort sätt kan använda ett 3 år gammalt. Men det är klart, du kanske planerar o spela mer tyngre spel oxå

Ja visst, frapsa när du lirar WoW med allt på Ultra.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
i7 har inte 8 fysiska kärnor, den har 4. I vissa program kan hyperthreading ge en boost men i andra kan de försämra prestanda. Generellt så ger hyperthreading en försämring i dagens program.

.NET program går väldigt snabbt och kompilera, där är inte kompileringstid ett problem. Förstår inte varför du behöver kompilera om wix?
Vad är det som tar 10 minuter för dig och kompilera? Det måste vara något helt gigantiskt om det är .NET

Uppfattar inte att du är seriös i din argumentation då du drar upp fakta som inte stämmer eller använder argument som inte är verklighetsbaserade

Vem pratar om 8 fysiska kärnor eller om-kompilera WiX? Det jag säger är att jag, med hjälp av WiX, kan bygga åtta CABs till en installer samtidigt - eftersom CAB APIt inte är multithreaded är detta enda sättet att få bättre prestanda i WiX (vilket är relativt trögt om man har stora installerpaket).

I en solution kan jag ha flera tiotals projekt där inte alla är .Net, men visst går det relativt fort och det är ju det som är min poäng; det går så fort att man sitter och väntar på att det ska bli klart - då märker man en skillnad mellan en PII och en i7. De flesta kompileringar tar inte 10 minuter, men det rör sig om många nog minuter att jag fortfarande (efter i7 uppgraderingen) skulle vilja ha en snabbare maskin.

HT ger inte generellt sett en försämring i dagens program, det ger en försämring i [de flesta av dagens] spel och ett fåtal program - detta är dock varför jag förespråkar en i5 till TS. Detta märker man direkt om man jämför en 1156 i5 vs i7 på lik klock (där enda skillnaden är HT och VT-d) i en multitrådad applikation.

Vilka argument är det som inte skulle vara verklighetsbaserade precis? Om jag upplever att mitt arbete numera går snabbare än det tidigare gjorde på en PII så är det givetvis verkligheten som jag upplever den. Visst kan det finnas många olika orsaker till detta, men det är inte engång det viktiga - det jag säger, och står fast vid, är att om valet står mellan ett AMD PII eller ett Intel i5 baserat system för [ungefär] samma pris så gör man ett mycket bättre köp vid att välja Intel.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
i7 har inte 8 fysiska kärnor, den har 4. I vissa program kan hyperthreading ge en boost men i andra kan de försämra prestanda. Generellt så ger hyperthreading en försämring i dagens program.

.NET program går väldigt snabbt och kompilera, där är inte kompileringstid ett problem. Förstår inte varför du behöver kompilera om wix?
Vad är det som tar 10 minuter för dig och kompilera? Det måste vara något helt gigantiskt om det är .NET

Uppfattar inte att du är seriös i din argumentation då du drar upp fakta som inte stämmer eller använder argument som inte är verklighetsbaserade

Du ska nog vara försiktig med att snacka om argument som inte är verklighetsbaserade när du tror att man inte märker en ökning av FPS i spel över 40...

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Du ska nog vara försiktig med att snacka om argument som inte är verklighetsbaserade när du tror att man inte märker en ökning av FPS i spel över 40...

Du kan inte märka skillnader över det.

Enda fallet du märker något är om spelet renderar exakt samma bild flera gånger, responsen på musen är dålig (då den styr rörelserna), eller bilderna är ojämna. Skulle spelet prestera alla bilder precis i början av sekunden och sedan har 0,9 sekunder utan att generera någon bild så blir det ett hack.

Men om spelet renderar 40 FPS eller mer och de är jämna så går det inte och se skillnad på det eller 140 FPS

Den processorn du har i sign hör till en typ av processor där man kan se skillnader även om du har höga FPS tal men det beror på speciella egenskaper för den processorn som inte passar i spel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
i7 920 är väl ett litet "rötägg" ger inte så bra prestanda för pengarna. Bättre att ta de nyare i5 och i7:orna

men herregud 920 för 2500kr ger ju grym prestanda så snälla yttra dej inte om nåt du inte vet nåt om... 920 är ju en av dom grymmaste prollen för just dom pengarna... med i7 1366 får du 2x16pci i cf/sli... skulle välja 1366 sockeln alla dagar i veckan över 1156.. och amd kan inte ens mäta sej med 920 prollen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
men herregud 920 för 2500kr ger ju grym prestanda så snälla yttra dej inte om nåt du inte vet nåt om... 920 är ju en av dom grymmaste prollen för just dom pengarna... med i7 1366 får du 2x16pci i cf/sli... skulle välja 1366 sockeln alla dagar i veckan över 1156.. och amd kan inte ens mäta sej med 920 prollen...

Du vet att x16/x16 ger ca. 0-3fps mer i spel (gentemot x8/x8) så det argumentet håller inte! Beroende på budget är 920:an överlag bättre, men att köra på ett bättre grafikkort för mellanskillnaden ger bättre spelprestanda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
De flesta kompileringar tar inte 10 minuter, men det rör sig om många nog minuter att jag fortfarande (efter i7 uppgraderingen) skulle vilja ha en snabbare maskin.

Vad är det du kompilerar som tar 10 minuter när du gör installationsprogram?
Det handlar mer om diskhantering isåfall där du packar in stora filer i ett installationspaket. Själva kompileringen där är helt försumbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
Du kan inte märka skillnader över det.

Har du några belägg för det där? Det känns som att uttalanden av den typen har motbevisats (med olika grad av framgång) oändligt många gånger i de flesta forum...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
Vad är det du kompilerar som tar 10 minuter när du gör installationsprogram?
Det handlar mer om diskhantering isåfall där du packar in stora filer i ett installationspaket. Själva kompileringen där är helt försumbar.

Kompilering, linkning.. Kalla det vad du vill, saken är att det går snabbare på min i7.

Givetvis rör det sig om att kompilera alla projekten i min solution, dvs. att bygga alla exe och dll filer (vilket är multithreaded), när detta är gjort ska alla filer packas in i ett flertal CAB (en CAB == not multithreaded, flera CABs == multithreaded) arkiv vilka slutligen stoppas in i en MSI fil som är själva installationspaketet. Självklart har diskaccess något att säga till om, men när jag märker en markant skillnad mellan att köra CabinetCreationThreadCount -1 eller 1 så rör det sig om processor utilization också.

Ang. skillnad i FPS över 40 så tycker jag också där att du är ute på hal is och borde prova FPS Compare innan du uttalar dig.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Har du några belägg för det där?

Varför inte ta och läsa på om ögat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Kompilering, linkning.. Kalla det vad du vill, saken är att det går snabbare på min i7.

Hur många rader kod är programmet på som tar 10 minuter och kompilera?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
Varför inte ta och läsa på om ögat?

Varför inte svara på frågan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför inte svara på frågan?

Svarade tidigare och förklarade orsaker till varför man eventuellt kan se skillnader på över 40 FPS. _ojämnheter_ i processorn är exempel på orsak.
ett öga klarar däremot inte och se skillnader om bilderna är jämnt fördelade

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
Svarade tidigare och förklarade orsaker till varför man eventuellt kan se skillnader på över 40 FPS. _ojämnheter_ i processorn är exempel på orsak.
ett öga klarar däremot inte och se skillnader om bilderna är jämnt fördelade

Om källmaterialet uppdateras endast 40 gånger per sekund går jag med på att man inte ser någon skillnad på om bilden uppdateras med 40 eller 80 Hz, men har du några belägg för att man inte får en bättre upplevelse om så inte är fallet? Ögats funktion är väl mera komplex än enbart en sampling med 30-40 Hz, men du som har läst på kanske har någon referens att bjuda på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om källmaterialet uppdateras endast 40 gånger per sekund går jag med på att man inte ser någon skillnad på om bilden uppdateras med 40 eller 80 Hz, men har du några belägg för att man inte får en bättre upplevelse om så inte är fallet? Ögats funktion är väl mera komplex än enbart en sampling med 30-40 Hz, men du som har läst på kanske har någon referens att bjuda på?

Begriper inte frågan. Om du har en film framför ögonen och den har en viss frekvens (över den frekvens ögat behöver för att inte uppfatta bilderna) så spelar det ingen roll om det är 10 gånger mer än vad ögat uppfattar.
Däremot kan en ojämn processor behöva högre frekvens för att uppfattas som jämn, men det beror på att processorn har områden som inte riktigt hänger med ibland och kan orsaka små fördröjningar som är tillräckliga för att uppfatta skillnader i spelet. Har för mig att anandtech gjorde något sådant test för inte så länge sedan. Även om det var samma FPS så uppfattade man skillnader i spelet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
Begriper inte frågan. Om du har en film framför ögonen och den har en viss frekvens (över den frekvens ögat behöver för att inte uppfatta bilderna) så spelar det ingen roll om det är 10 gånger mer än vad ögat uppfattar.

Frågan är vad du har för belägg för att ögat inte uppfattar mer än x bilder per sekund (säg 30 till exempel, där någonstans ser vi inte längre att det är olika bilder som växlar). Antag att man har en film inspelad i 60 fps, så att saker kan uppdateras 60 gånger per sekund. Kommer man då få exakt samma upplevelse om man kastar varannan bild och visar den med 30 fps som när man ser originalversionen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Frågan är vad du har för belägg för att ögat inte uppfattar mer än x bilder per sekund (säg 30 till exempel

Om du ser en biofilm, tycker du då den hackar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av an0m
Må vara sant men sakerna finns inte ens på lager och skall man vänta på grafikkorten så får man vänta ett bra tag.

Här är exempel på varför det kan vara ide och vänta till det finns i lager vilket förmodligen inte blir någon lång väntan.
http://www.techpowerup.com/downloads/1673/Dirt_2_DirectX_11_G...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
Om du ser en biofilm, tycker du då den hackar?

Nej, men jag vet inte heller hur jag skulle ha uppfattat den om den hade haft högre temporal upplösning. Förmodligen spelar det inte så stor roll för filmer, men i till exempel datorspel som kräver snabb respons kan man kanske tänka sig att situationen är en annan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, men jag vet inte heller hur jag skulle ha uppfattat den om den hade haft högre temporal upplösning.

Om ett spel upplevs som hackigt men har höga FPS så beror det inte på bilduppdateringshastigheten. Det handlar om att beräkna förflyttningar mm vilket inte är en lätt sak för de som utvecklar. Vissa spel lyckas väldigt bra medan andra lyckas mindre bra. Utöver det kan de ligga under datorns _gränser_ inom olika områden för att inte åka på en flaskhals (spelet kan hacka till). Avläsning av spelkontroller (oftast mus) är också viktigt att den fungerar bra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
Om ett spel upplevs som hackigt men har höga FPS så beror det inte på bilduppdateringshastigheten. Det handlar om att beräkna förflyttningar mm vilket inte är en lätt sak för de som utvecklar. Vissa spel lyckas väldigt bra medan andra lyckas mindre bra. Utöver det kan de ligga under datorns _gränser_ inom olika områden för att inte åka på en flaskhals (spelet kan hacka till). Avläsning av spelkontroller (oftast mus) är också viktigt att den fungerar bra

Nu har jag väl inte sagt något om att det upplevs hackigt? Tänk åter på de ovan nämnda filmversionerna; kan man på goda grunder påstå att de skulle upplevas precis lika?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
Om ett spel upplevs som hackigt men har höga FPS så beror det inte på bilduppdateringshastigheten. Det handlar om att beräkna förflyttningar mm vilket inte är en lätt sak för de som utvecklar. Vissa spel lyckas väldigt bra medan andra lyckas mindre bra. Utöver det kan de ligga under datorns _gränser_ inom olika områden för att inte åka på en flaskhals (spelet kan hacka till). Avläsning av spelkontroller (oftast mus) är också viktigt att den fungerar bra

Datorintresserad aka gosh aka klk?

Du är allt ute på hal is här, alla som spelar actionbetonade snabba spel som, säg Quake, CS:Sorce, UTIII vet att man känner skillnad på 40FPS och över 60FPS. Naturligtvis känner man mest skillnad om spelet dippar ned från 60FPS till säg 40FPS, eftersom du då upplever ett hack (då du har en referens). Men även med 40 "jämna" FPS så märker du skillnad mot 60 "jämna" FPS, då du inte får samma omedelbara respons t.ex. vid en snabb panorering.
Filmexemplet haltar rätt duktigt, hur ofta görs en panorering i en film på en bråkdel av en sekund? Skulle du uppfatta även det som en mjuk rörelse. Film innehåller även motion blur, vilket gör att en snabb rörelse upplevs som flytande (de flesta spel använder sig inte av motion blur, Crysis är ett undantag). Det finns en massiv argumentering i ämnet under spelsektionen i forumet, ta en titt där för mer info och argument.

Naturligtvis introduceras fördröjningar i diverse hårdvara också, som mus och skärm, men det blir ju knappast bättre av låg FPS också....

Angående din retorik med att vissa processorer (läs Core2Quad och Core2Duo) skulle var benägna att hacka mer än andra (läs Athlon 64 och Phenom), så är det ingen som har lyckats frambringa något bevis för det, eller något bra test för att man skall kunna uppleva fenomenet själv. Folk här på forumet med dubbla uppsättningar hårdvara, en med en Core2Quad och en med en Phenom har förgäves försökt att återskapa detta fenomen utan att lyckas. Så jag kan helt enkelt inte hålla med om det. Men om du kan hitta något bra bevis så är jag inte sämre än att jag böjer mig om jag blir överbevisad (och med bevis så menar jag inte... "vem som helst som kan lite om processorers arkitektur inser lätt bla bla bla", vilket är ett klassiskt intetsägande Gosh/klk svar). Hittills är det enda "bevis" jag sett en länkning till en användare på ett Tyskt forum som uppfattade att hans Quad hackade tillsammans med hans HD4870x2. Ett fenomen som med största sannolikhet berodde på micro stutter, då de båda grafikkärnorna inte synkar vid uppritning av skärmbilden, för övrigt ett välkänt fenomen som är processoroberoende (men som kan fås med dubbel GPU-kort från både AMD och Nvidia och även med vanlig CF/SLI i viss utsträckning, dock sägs det att senare drivrutiner har förbättrat situationen avsevärt)
http://www.pcgameshardware.com/aid,653711/PCGH-proves-micro-s...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Filmexemplet haltar rätt duktigt, hur ofta görs en panorering i en film på en bråkdel av en sekund? Skulle du uppfatta även det som en mjuk rörelse. Film innehåller även motion blur, vilket gör att en snabb rörelse upplevs som flytande (de flesta spel använder sig inte av motion blur

Använder tecknade filmer motionblur?
Om du inte tycker vanlig film är ett bra exempel så jämför med tecknad film.

Pajkastning är väl mest småbarn som håller på med?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
Använder tecknade filmer motionblur?
Om du inte tycker vanlig film är ett bra exempel så jämför med tecknad film.

Pajkastning är väl mest småbarn som håller på med?

En lång utläggning om vad man klarar av att se och inte se och lite om varför man uppfattar vissa bildvisningar som flytande etc.
http://amo.net/NT/02-21-01FPS.html
http://amo.net/nt/05-24-01FPS.html

En liten utläggning om Interlaceing/deinterlaceing:
http://www.100fps.com/

Ytterliggare en utläggning om vad man kan och inte kan se:
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Pajkastning? Vem och vad?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Intressant läsning men allt har gått ifrån topic, men som sagt självklart så märker man skillnad mellan 30-60-90 fps när man spelar, men för att avsluta tack för all hjälp och har fått tillräckligt med kött på benen för att bestämma mig.

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk

WrongTarget: Tänk på att det går och hitta information som förklarar precis vad som helst på nätet. Vill du tro något och letar information för att bevisa att det du tror är rätt så med lite letande så kan du nog hitta det. Det är inte samma sak som att det är rätt.

Nu skall jag se någon tecknad film här och man får hoppas den inte hackar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad
WrongTarget: Tänk på att det går och hitta information som förklarar precis vad som helst på nätet. Vill du tro något och letar information för att bevisa att det du tror är rätt så med lite letande så kan du nog hitta det. Det är inte samma sak som att det är rätt.

Nu skall jag se någon tecknad film här och man får hoppas den inte hackar

Det går även alldeles utmärkt att hitta på egna fakta och leva i sin egen lilla bubbla, men det är inte säkert att det är rätt.

Edit: OBS! sagt i humoristisk och lätt retsam ton

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Någon som vet om amds kommande 6kärniga kommer passa i vanliga am3 ddr3 moderkort?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jag ser du har sagt att det blir AMD system, men på den prisnivån får du ett 1156 i5 system som ger bättre prestanda allround och skulle det senare visa sig att du behöver ännu mer kraft har du faktiskt möjligheten att enkelt byta upp processor'n till en i7.

Enda orsaken att köpa AMD system idag är om man tittar på riktiga budgetburkar och det gör ju inte du. Jag tycker du bör köra på tuppel's paket ovan, evnt. med ett UD3 eller UD4 moderkort beroende på behov och om det spelar någon roll för dig att det han länkat är mATX eller inte.

I lol'd.
Budgetsystem...

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar