Stabil kontorsdator - max 3500kr

Permalänk
Medlem

Stabil kontorsdator - max 3500kr

Tja. Ska bygga en "kontorsdator" till min bror. Han surfar mest och ser på film/serier på den - alltså ingen speldatorn.

Mina krav för att han ska bli nöjd är ett stilrent chassi med powersupply (mest pga. priset). Och mitt andra krav är minst en core2duo på 2-Ghz. Grafikortet behöver inte vara något spelmonster - kanske till och med räcker med ett som är byggt på moderkortet - som med ljudkortet?. Ramminnen är ju inte större utgift dessa dagar...

Som sagt, en ganska snål dator men stabil är det jag söker!

Några förslag? Vill försöka handla prylarna från Dustin pga. att dom erbjuder fraktfritt för studenter.

(ps. Ska själv undersöka marknaden lite - så, jag kommer skriva lite förslag som kan rekommenderas eller dementeras av experterna här!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Varför ett krav på c2d över 2 ghz?

Men skulle väl annars rekommendera ett moderkort med den inbyggda grafikkretsen 9400gt

Permalänk
Avstängd

Candyriver.

Inet har också fraktfritt lol.

Visa signatur

i7 920 - EVGA X58 3XSLI - 5850 x 2 - Intel X25 160gb - Corsair HX 850W - 12gb Corsair Dominator

Permalänk
Keeper of the Bamse

nuff said? Kanske lite klent grafikchip men vafasen...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag hade gått ifrån kravet om chassi med bundlat nätaggregat och valt t.ex. Cooler Master 334 och ett 400W FSP istället, merkostnaden på 167:-(337+306-476) ) är väldigt låg om ser till vad man får (tystare, kallare och stabilare dator som håller längre).

Jag vet inte om där finns användning för mer än 2-3 GB minne? Kanske skulle man kunna kapa där för att få bättre IGP. Om det sedan återstår ngt på budget kan man dämpa ljudet från hårddisken med (https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/nexus-double...).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
http://pici.se/pictures/eSjJqgQha.png

nuff said? Kanske lite klent grafikchip men vafasen...

Ser ju sweet ut! Vilken nätbutik är det?

Ps. shit va schysst burk man kan få i dagens läge om man inte är gamer.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Varför ett krav på c2d över 2 ghz?

Men skulle väl annars rekommendera ett moderkort med den inbyggda grafikkretsen 9400gt

Core2duo ger mest bang-for-the-bucket (AMD är uteslutet) och går man över 2ghz gränsen så brukar de inte vara problem att köra 720p-filmer.

Har du något speciellt moderkort i åtanke som har 9400GT - jag tror det kommer räcka hur bra som helst för min brors "kontorsdator"

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jag hade gått ifrån kravet om chassi med bundlat nätaggregat och valt t.ex. Cooler Master 334 och ett 400W FSP istället, merkostnaden på 167:-(337+306-476) ) är väldigt låg om ser till vad man får (tystare, kallare och stabilare dator som håller längre).

Jag vet inte om där finns användning för mer än 2-3 GB minne? Kanske skulle man kunna kapa där för att få bättre IGP. Om det sedan återstår ngt på budget kan man dämpa ljudet från hårddisken med (https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/nexus-double...).

Det har du rätt i - klart den inte behöver 4gb för hans behov (Windows 7 komnmer köras på den), då är det bättre att - som du själv skriver köpa ett bättre nätagg, min egen erfarenhet säger att det blir stabilare drift med märkesprylar.

Sen någon chassifläkt behövs nog också men även det brukar inte vara så dyrt. Klart den ska inte låta som en dammsugare.

Tack för alla tips! Fortsätt gärna

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Köp inte Ace chassit. Finns hur många trådar som helst om deras tvivelaktiga nätagg här på forumet som har förstört datordelar och haft sig. Nej, kör på ett billigt Coolermaster chassi kombinerat med ett FSP som fqvarfort skrev.
Kanske lägga till ett billigt passivt grafikkort för HD-uppspelning? Eller är det inte alls aktuellt?

Permalänk
Medlem

:/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Köp inte Ace chassit. Finns hur många trådar som helst om deras tvivelaktiga nätagg här på forumet som har förstört datordelar och haft sig. Nej, kör på ett billigt Coolermaster chassi kombinerat med ett FSP som fqvarfort skrev.
Kanske lägga till ett billigt passivt grafikkort för HD-uppspelning? Eller är det inte alls aktuellt?

Håller med, kommer nog köra en Coolermaster+FSP, brorsan vill ha ett stilrent och svart - alltså inga diskolampor.

Ringde honom nyss och han påpeka att datorn måste kunna skicka vidare bilden till en tjock-TV - Alltså duger inte gigabyte ga-g31m då den inte har TV-out vad jag förstod?

Men ett billigt grafikkort borde man väl kunna hitta som har TV-ut, vga och eventuellt dvi. Och sen gå ner till 2GB minne - det är åtminstone en bra start, kan alltid uppgraderas i framtiden. Som jag förstår det så kan man väl köra ett minne även om det är "dubbel-data-rate?

PS. Det är himla viktigt att datorn är stabil och relativt tyst då jag inte har särskild stor lust att vara dator-support åt honom

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flexon
http://img259.imageshack.us/img259/4849/dator.jpg

:/

Schysst bygge! Mycket bra saker för pengarna. Men AMD går bort då jag tänker ta core2duo processorn jag köper till honom och sätta in i min egen dator (han kommer inte märka någon skillnad - och lite ska man väl få för jobbet)

Ös på med fler Intel-byggen förslag!!

CPU
Minne
Låda+Agg
Grafik (Med TV-Out, S-video eller komposit)
Hårddisk
Moderkort (gärna med en IDE-kontakt)

Btw, tack alla, skönt att alla är så hjälpsamma!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Flexons förslag ser bra ut, sen är det ju alltid bra att ha en dvd brännare kostar ju bara 250kr lycka till med datorn

Permalänk
Medlem

:X?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Det har du rätt i - klart den inte behöver 4gb för hans behov (Windows 7 komnmer köras på den), då är det bättre att - som du själv skriver köpa ett bättre nätagg, min egen erfarenhet säger att det blir stabilare drift med märkesprylar.

Sen någon chassifläkt behövs nog också men även det brukar inte vara så dyrt. Klart den ska inte låta som en dammsugare.

Tack för alla tips! Fortsätt gärna

Många chassin kommer med minst 1 chassifläkt redan monterad och plats för ytterligare en (en ledig plats i fronten och en förmonterad på baksidan). Cooler Master 334 kommer t.ex. med 1x120mm fläkt monterad (syns i spec under "Fläktar inbyggda"). Det går säkert att dra ned hastigheten på chassi- och cpu-fläkten om du vill ha datorn tyst, men glöm då inte att hårddisken behöver ett visst luftflöde för att kylas, om du sänker hastigheten övervaka i så fall temperaturen på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flexon
http://img38.imageshack.us/img38/3107/datorl.jpg

:X?

Perfekt! Det ser riktigt lovande ut! Till och med så brorsan kan spela lite spel om han så önskar. Den spec:en kommer han bli riktigt glad för - en dator som kommer hålla i många-många år.

Andra synpunkter på specen som Flexon delade med sig?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Caviar black istället kanske? Annars inget, bortsett från att det är lite taskigt att byta hans nya processor mot din gamla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Caviar black istället kanske? Annars inget, bortsett från att det är lite taskigt att byta hans nya processor mot din gamla.

Min magkänsla är inte allt för bra så jag kommer inte byta - klart han ska få det han betalar för. Hade jag haft intresset av att uppgradera min egen CPU så hade jag köpt det själv - har själv en E6400 på 2,1Ghz och det räcker bra för mig. - Det är ju trots allt min bror.

Slänger nog in en 500GB för dom få tjugorna extra det nu blir att gå från 320 till 500gb + eventuellt en sata dvd-brännare, då börjar det faktiskt bli en riktigt skaplig dator jag själv hade kunnat tänka mig köpa.

Nu börjar det såklart närma sig 4000kr-gränsen men det kommer spara honom många tårar.

Fler synpunkter, åsikter på en stabil, tyst och driftsäker kontorsdator?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag tror både grafikkortet och nätaggregatet är tysta

Permalänk
Medlem

Varför har ingen laggt upp XFX MI-9300

De klarar ju en del spel om de skulle va så.

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/xfx-mi-9300-7a...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Perfekt! Tack för er hjälp! Ni är underbara!
Så underbart att snabbt kunna starta en tråd och direkt få feedback på systemet av experterna här!

Stort TACK! till er alla!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Varför har ingen laggt upp XFX MI-9300

De klarar ju en del spel om de skulle va så.

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/xfx-mi-9300-7a...

Men den har väl inte TV ut till tjock-TV? :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Varför har ingen laggt upp XFX MI-9300

De klarar ju en del spel om de skulle va så.

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/xfx-mi-9300-7a...

Tack för tipset men min käre bror spelar inga datorspel (han kanske blir sugen med en ny dator dock - men om jag känner honom rätt så är spel totalt ointressant) Kraven är väl att den ska svara snabbt i Windows så kraven på grafikkort är lågt - sålänge den har TV-ut

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Nu har jag mailat brorsan om spec.en som Flexon angav, Min bror vet ju inte så mycket om minne, cpu osv så får jag klartecken så beställer jag prylarna. - Men jag skrev till honom att det till och med är en dator jag själv hade kunna köpa. Nu försöker jag såklart snåla lite. - När jag själv köper dator så har jag relativt höga krav - men expertertana här inne verkar veta vad ni snackar om - och corsir som nätagg och dessutom är tyst är ju guld värt.

Btw min egen E6400 på 2.1Ghz klockar jag lätt till 3.2Ghz stabilt så varför sno brorsans CPU var egentligen bara ett dumt förslag. Sorry.

Tack alla hjälpsamma människor med grym kompetens här inne!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Förslag med barebone, om sådant intresserar.

Strax under 3 400.- (räkna bort 99.- för gratis frakt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drenmi
Förslag med barebone, om sådant intresserar.

Strax under 3 400.- (räkna bort 99.- för gratis frakt).

http://pici.se/pictures/BcPbNftib.jpg

Även den låter intressant. Har den barebone-datorn TV-ut?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Inte sådan till tjock TV tror jag :x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flexon
Inte sådan till tjock TV tror jag :x

Kör nog på din SPEC. - verka vara rejäla prylar!

Ännu en gång, tack för alla hjälpsamma!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

I den prisklassen är det definitivt en AMD Athlon II X4 som gäller! Den är en fyrkärnig för samma pris som en tvåkärnig Intel Core 2 Duo. Här ett paket som är riktigt prisvärt:

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
I den prisklassen är det definitivt en AMD Athlon II X4 som gäller! Den är en fyrkärnig för samma pris som en tvåkärnig Intel Core 2 Duo. Här ett paket som är riktigt prisvärt:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/basdator_4k.PNG

Mvh Johan

Den där confen ser heller inte dum ut! Jag ser att priset på AMD-processorn och Intel-processorn som tidigare nämts uppe i tråden har samma pris. Visst AMD har 2 kärnor mer men vilken CPU bänkar bäst till surfning/office/mail/kontor? Jag tror knappast brorsan kommer börja modelera 3D-grafik

Jag önskar bara att datorn är stabil så jag slipper ha honom i telefonen varje kväll - och min egen erfarenhet säger att Intel alltid har varit lite bättre "kompatibelt" med Windows men jag kanske ska glömma mina tidigare AMD(Cyrix) erfarenheter?

Visa signatur

Baaahh