Allmän fråga angående reklamationsrätt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Okt 2008

Allmän fråga angående reklamationsrätt!

Hej alla..
Har hamnat i en liten dispyt med en bekant om vad som gäller när det handlar om en reklamation.. I normalfallet gäller att en tillverkare ska ha ett antal försök på sig att reparera en felaktig produkt, men samtidigt motsägs det av konsumentköpslagen. Om vi leker med tanken att en dator man köpt ska återkallas på grund av konstruktionsfel och servas, är man då tvungen att skicka datorn för reparationen och vara av med den i några veckor som tillverkare och återföräljare menar eller gäller att varan i det fallet såklart är behäftad med ett ursprungligt fel och kan reklameras med stöd av konsumentköpslagen? Gråzoner här, känner jag...
Inte för att det spelar roll i en generell fråga med det gäller en bekants acer timeline 3810 (min egen ska skickas, inga problem) och då han är i stort behov av den i jobbet har han ingen möjlighet att vara utan den i veckor men då acer vill ha in den för att rätta till ett konstruktionsfel vill han istället reklamera den och ta en annan dator just för att han inte anser sig kunna vara utan den tiden det handlar om..
Vad gäller? I detta fallet mediamarkts påstående om att den ska skickas på service eller som sagt kkl:s påstående om att en vara med ett ursprungligt fel kan reklameras? Han kunde ta det med rådgivaren i kommunen där jag bor men hon finns inte tillgänglig förrän på måndag..

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Feb 2007

Vi verkar ha lite begreppsförvirring här. Att reklamera en produkt innebär inte att köpet går åter. Det kallas hävning och är en möjlig effekt av en reklamation, men det är även att säljaren avhjälper felet genom en reparation. Så det finns ingen motsägelse med konsumentköplagen. Om säljaren vill har han alltså rätt att rätta till felet genom avhjälpande eller omleverans om det kan ske i skälig tid och utan väsentlig olägenhet för konsumenten. Så den möjlighet din bekant har är att hävda att en reparation skulle leda till väsentlig olägenhet. Att han behöver datorn i jobbet innebär dock att KKL inte ens är tillämplig, så det är inte alls något starkt argument...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Okt 2008

Ok. Märkligt ändå.. Att reklamera en vara på giltiga grunder (i det här fallet ett ursprungligt fel) ger via konsumentverkets sida upphov till en del möjligheter. Antingen skall varan repareras, eller ska ägaren kompenseras för olägenheten att ha en vara som inte är fullgod, eller ska varan bytas mot liknande (vilket är hans önskemål), eller ska köpet hävas. Vilket av alternativen som blir det aktuella bestäms alltså av återförsäljaren och inte alls av kunden?? Är det rätt uppfattat?

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goblindojo
Vi verkar ha lite begreppsförvirring här. Att reklamera en produkt innebär inte att köpet går åter. Det kallas hävning och är en möjlig effekt av en reklamation, men det är även att säljaren avhjälper felet genom en reparation. Så det finns ingen motsägelse med konsumentköplagen. Om säljaren vill har han alltså rätt att rätta till felet genom avhjälpande eller omleverans om det kan ske i skälig tid och utan väsentlig olägenhet för konsumenten. Så den möjlighet din bekant har är att hävda att en reparation skulle leda till väsentlig olägenhet. Att han behöver datorn i jobbet innebär dock att KKL inte ens är tillämplig, så det är inte alls något starkt argument...

Helt rätt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Okt 2008

Ok, då vet vi vad som gäller! Han får bita i det sura och vara av med den ett tag. Tackar!

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

I princip är det så att kunden kan välja avhjälpningssätt vid fel. Man kan välja att få en ny vara, att få varan reparerad eller att häva köpet. Konsumentköplagen säger inget om antal försök ett företag har på sig eller liknande, detta är praxis som ARN har som rekommendationer.
Problemen man stöter på vid reklamation är som regel två: Säljaren måste få en chans att först konstatera att det verkligen är fel på varan och detta brukar idag ta en väldigt lång tid vilket ofta gör valen man har som kund menlösa då man redan varit utan sin vara i kanske två-tre veckor.
Det andra problemet är att KKL säger att kunden kan välja avhjälpningssätt, men säljaren kan neka hävning eller omleverans(ny vara) om detta är något som ger ökade omkostnader för honom(vilket så gott som alltid är fallet) så då återstår bara reparation, och så står man där med orimligt långa reparationstider igen.
I detta fallet borde faktiskt din kompis kunna kräva antingen omleverans eller hävning av köpet p.g.a av att det är tillverkaren som uppger att varan är defekt och inte han själv. Att han skulle behöva datorn i jobbet är inget man tar hänsyn till.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Vilket av alternativen som blir det aktuella bestäms alltså av återförsäljaren och inte alls av kunden?? Är det rätt uppfattat?

Från konsumentverkets sajt:

"Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren." - http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Säljaren skall alltså visa att återköp/nyleverans (eller vad köparen nu önskar) innebär en oskälig kostnad. Praxis har dock blivit att säljaren får ett par reparationsförsök, då de andra alternativen nästan alltid innebär att säljaren går med förlust (det är dock inte säkert att denna förlust egenligen kan klassas som oskälig).

/PeCe

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Okt 2008

Kan meddela att han tog en ny kontakt med mediamarkt som förstod problematiken och erbjuder honom att byta ut datorn mot ett tillgodokvitto... "Allt för nöjda kunder" var motiveringen...
De behövde tydligen inte göra det men gör det ändå.. Föredömligt! Onödigt inlägg kanske men känner att den typen av agerande bör lyftas fram i ljuset.

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Ovanligt men bra gjort av Mediamarkt. Be dina polare lägga ett positivt omdöme om dom på Fairshopping.se. De behöver det efter alla negativa.

"I live, I die, I live again!"