Trög start för USB 3.0

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Trög start för USB 3.0

Intel beslutar senarelägga lanseringen av styrkretsar med stöd för USB 3.0, något som sätter käppar i hjulet för spridningen av den nya tekniken.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

FAN. Punkt.

Lian Li PC-Q28 :|: GTX 970 :|: Corsair TX650 :|: Corsair 16GB :|:MSI Z87i :|: i7 4770k :|: Evo Basic 250GB :|: Samsung 2493HM :|: CM Quickfire TK :|: Qpad 5K

Steam ID

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Draim
FAN. Punkt.

Indeed.

FX-8320 @ 3,5 ghz ¦ Sapphire 6850 ¦ 8 gb Corsair Dominator ¦ WD Caviar Black 640 gb ¦ Corsair HX650 ¦ Fractal Design Define R2
Övrigt: MS Sidewinder Keyboard ¦ Razer Deathadder ¦ Samsung Syncmaster 2494HM 24" ¦ Fractal Audio Axe-Fx II ¦ Adam a5x ¦ AKG K-701 ¦ Native Instruments Audio Kontrol 1 ¦ Sony Vaio Pro 13 i7 4500U

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Ingenting oväntat precis. Skulle varit perfekt att både Windows 7 och USB 3.0 skulle lanseras samtidigt. Då skulle alla svenssons märka rejäl prestanda med alla sina USB-minnen och hela köret.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cable
Ingenting oväntat precis. Skulle varit perfekt att både Windows 7 och USB 3.0 skulle lanseras samtidigt. Då skulle alla svenssons märka rejäl prestanda med alla sina USB-minnen och hela köret.

USB-minnet måste stöda USB 3.0
SATA3 känns viktigare, när ska det integreras i chipset?

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
USB-minnet måste stöda USB 3.0
SATA3 känns viktigare, när ska det integreras i chipset?

precis

känns som att usb 3 kommer inte slå så hårt iaf förräns det finns lite hårdvara som använder usb 3 standarden iaf

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Mer ström bör väl leda till att man t.ex. slipper extra kontakt till alla usb 3 externa hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Bara jag som är beredd på att betala en liten slant extra för SATA 3 och USB 3.0 på ett moderkort? Företagen verkar aldrig få tummen ur röven och lansera sina nya tekniker.

|i7 4770K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB RAM | Evga GTX 1080 Ti FTW3 |
|ASrock Z87 Extreme 4 | Samsung 850 EVO 500GB | Nanoxia Deep Silence 1 | Acer XB270HUbprz |
| CentOS in the streets, Arch Linux in the sheets |

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
precis

känns som att usb 3 kommer inte slå så hårt iaf förräns det finns lite hårdvara som använder usb 3 standarden iaf

Jävlar, smarta killen! Det är ju rätt uppenbart att det är värdelöst om man inte kan använda det...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

Denna nyhet gör mig harmsen. USB3 hade varit supertrevligt att ha, helst igår..

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2003

Ska inte USB 3.0 också stödja att man kan koppla in utrustning även om datorn är avstängd och på så vis kunna ladda dessa m.m. eller är detta snarare en kretsspecifik sak som vissa tillverkare implementerar som funktion?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
Ska inte USB 3.0 också stödja att man kan koppla in utrustning även om datorn är avstängd och på så vis kunna ladda dessa m.m. eller är detta snarare en kretsspecifik sak som vissa tillverkare implementerar som funktion?

Så fungerar redan vissa USB2.0-portar, men det kanske kommer standardiseras..?

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2009

Strul, strul måste ju hända något snart speciellt när ssd-diskarna möjligtvis tar över som externa diskar också. ):(

Moderkort: Asus Z97-A, Intel Core i7 4790k 4,0ghz , Gigabyte 2x GTX 670 4gb SLI, Corsair 4x4 1866 mhz, Samsung EVO 250gb, WD blue 250gb, Windows 8.1 x64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Mer ström bör väl leda till att man t.ex. slipper extra kontakt till alla usb 3 externa hårddiskar.

Om du menar 3,5" hårddiskar så tror jag inte att det går. Av informationen som jag har hittat är specifikationerna = maximalt 900mA, 5V.

Räcker inte till en 3,5" hårddisk med andra ord.

För övrigt är det grymt svårt att hitta något om detta i den officiella specifikationen. Fast det kanske är jag som är blind.

http://www.usb.org/developers/docs/

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Om du menar 3,5" hårddiskar så tror jag inte att det går. Av informationen som jag har hittat är specifikationerna = maximalt 900mA, 5V.

Räcker inte till en 3,5" hårddisk med andra ord.

För övrigt är det grymt svårt att hitta något om detta i den officiella specifikationen. Fast det kanske är jag som är blind.

http://www.usb.org/developers/docs/

Nä... för en 3,5" hårddisk har en motor som går på 12V har jag för mig...

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Nä... för en 3,5" hårddisk har en motor som går på 12V har jag för mig...

Stämmer bra det. Samt att specifikationerna på hårddiskar från de flesta tillverkarna av hårddiskar ligger på 2-3A i peak load. Jobbigt när det gäller både spänning och ström, med andra ord.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordanvinden
Strul, strul måste ju hända något snart speciellt när ssd-diskarna möjligtvis tar över som externa diskar också. ):(

Dit är väll nog en tid ännu, iom att SSD inte är specielt billiga per lagringsenhet.

Hp Workstation Z800, DUAL Xeon X5570, 24GB RAM, Asus GTX660, 2 x 128GB SSD + 150GB Velociraptor
Server: AthlonII X4, 4GB DDR1333, GF 7200GS, 2,5" 500GB 5,4krpm för OS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Stämmer bra det. Samt att specifikationerna på hårddiskar från de flesta tillverkarna av hårddiskar ligger på 2-3A i peak load. Jobbigt när det gäller både spänning och ström, med andra ord.

Vänta bara på USB 4.0 12V och 5A... eller nä... känns som att det går åt fel håll då.
När man kan driva en hel skrivare från USB-kontakten.

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

"It's hard to commit to an emerging technology like this when the key silicon enablers are not making it a priority. [...] You get into a chicken-and-egg situation."

Känns lite som intel i ett nötskal. Intel är så stora att de inte behöver bry sig om sådant här förrns de själva verkligen är redo - finns ingen anledning till att brådska, och det räcker för att hela marknaden ska stanna upp.

Sen är ju i och för sig USB3 en sån liten fisgrej så har svårt att bry mig, men men...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Var är Intels framåt anda?
Just ja, dom ska pumpa mer pengar med gammalt skit först, när AMD börjar närma sig så blir det eld i röven... men vi får köpa gammalt skräp tills dess

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Panama
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
"It's hard to commit to an emerging technology like this when the key silicon enablers are not making it a priority. [...] You get into a chicken-and-egg situation."

Känns lite som intel i ett nötskal. Intel är så stora att de inte behöver bry sig om sådant här förrns de själva verkligen är redo - finns ingen anledning till att brådska, och det räcker för att hela marknaden ska stanna upp.

Sen är ju i och för sig USB3 en sån liten fisgrej så har svårt att bry mig, men men...

Frågan är väl om dom förväntar sig ha Light Peak klart i samma tidsrymd så att dom kunde "konkurera" ut USB3 till förmån för sin helt egna standard. Vi får väl se.

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sockholm
Registrerad
Jul 2006

Light peak. Varför satsa på något annat?

*Edit*

@Tobbe Nukem haha, du hann före på sekunden skulle jag tro!

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Maj 2009

Hoppas det blir vanligare till vintern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
När man kan driva en hel skrivare från USB-kontakten.

Skulle vilja se en bärbar med usb4! Jävlar vilket batteri den måste ha för att driva den skrivaren;););)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Frågan är väl om dom förväntar sig ha Light Peak klart i samma tidsrymd så att dom kunde "konkurera" ut USB3 till förmån för sin helt egna standard. Vi får väl se.

"Intel hopes to start shipping Light Peak in 2010. "
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8272003.stm

Frågan är väl om tillverkarna av datortillbehör är så villiga att börja hantera ännu en standard. Dock vill ju Light Peak vara det system som ersätter ALLA andra... och det är Intel som står bakom. Kanske kan vi för en gång skull få en kabel för i princip allt.

Det har försökt förr... den som lever får se.

//Bacon

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Litar mer på USB än Light Peak. "Trodde det hette Light Scribe"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jan 2008
Citat:

något som sätter käppar i hjulet

tror snarare det sitter en hel skog käppar i hjulet på USB 3.0 vid de här laget.

10 ÅR hur svårt kan de va att få fram något nytt. okej de kanske inte har jobbat på de så länge men med sådana monster företag som Intel,Microsoft,IBM och Philips m.m. i ryggen kan man tycka att de skulle gå snabbare. eller kanske de snarare är några av dataindustrins tyngsta ankare de har släpandes efter sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

Asus ska ju släppa ett med både usb 3.0 och sata3 inom kort. Dock med egna kretsar men ändå. Kanske vore nått inför nästa uppgradering som nog dock ligger en bit fram i tiden.

http://www.nordichardware.se/nyhet,16652.html

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Usb? känns snart förlegat. känns som Esata kommer ta över tyngre processer.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2007

Skit.