Litet program för att hålla koll på fondkursen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Litet program för att hålla koll på fondkursen

Hej!
Slängde ihop ett litet program i VB .Net för att hålla koll på kurs-ändringar på mina fonder.
Vet att det finns massa gadgets och liknande men jag letade ett tag och hittade ingen som hade data på mina fonder.

Vänster musknapp gör att en ballontip ploppar upp. Höger gör att en contextmenu med en Exit- och Update-knapp dyker upp.
Ikonen byts mot en grön variant med pil upp om det totalt gått upp under dagen.

Det är väldigt begränsat och skrivet endast eget bruk då fonderna är "hårdkodade", jag är ingen bra programmerare så det har blivit lite ful-lösningar och nu söker jag tips

Den hämtar datan genom att ladda ner 4 olika sidor från Morningstar.se och sedan klipper jag ut tabellen där datan finns och sparar den i en strängar. data.Substring(data.IndexOf("platsen där tabellen börjar", 300)
Sedan plockar jag ut siffrorna med regex (knappt jobbat med detta alls innan, hade löst det med en substring-fix, men kände för att lära mig lite).

En timer gör att den hämtar med en timmes mellanrum eller så kan man klicka uppdate i den contextmenu som dyker upp vid högerklick.
Är timer rätt väg om man vill att en metod körs en gång i timmen?

Balloontip har visst bara 255 tecken som max, så jag fick snåla lite med platsen.
Skulle säkert gå lösa utan balloontip, om mer plats behövds i framtiden!

Det går rätt trögt att ladda ner 4 sidor, tar kanske 10-15 sekunder.
De sparas i mappen som programmet ligger (för att data ska vara tillgänglig även om inte internetuppkoppling finns då man startar programmet).
Går det att snabba upp förfarandet på något sätt? Finns det andra sätt än att ladda ner en hel sida (de är på c:a 100 KB/styck)?

Programmet tar runt 10 MB minne i anspråk, vilket känns rätt mycket. Vad kan vara en möjlig källa till detta?

Det är bara 100 rader kod, så det är ju inget stort program.

Tacksam för idéer!

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Råkade hamna i fel forumsdel!
Har rapporterat till moderatorerna så jag hoppas den flyttas snart.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

*flyttad*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Jag kan tyvärr inte så mycket om programmering men de flesta fondkurser uppdateras endast kl 19 på Morningstars hemsida och inte löpande. Det räcker med att köra en uppdatering dagligen kl 19.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag kan tyvärr inte så mycket om programmering men de flesta fondkurser uppdateras endast kl 19 på Morningstars hemsida och inte löpande. Det räcker med att köra en uppdatering dagligen kl 19.

Ah tack! Bra tips
Då räcker det att den kör när programmet startas eller när klockan blir 19.

/ \