Radio-ethernet till antennsladd?

Permalänk
Medlem

Radio-ethernet till antennsladd?

Hallå alla!

Nu är det så att min pappa har flyttat in i ett nytt hus, där alla uttag förutom el-uttag är ethernet uttag. Tanken är att tv, bredband och telefoni ska gå genom dom.

Problemet är att han har en stereo anläggning med en ingång för en antennsladd för att kunna lyssna på radio. Jag undrar om någon här har någon aning om hur man skulle kunna lösa det problemet?
Man kanske på nåt sätt kan få radio från ethernet uttagen (vilket digital-tv brukar kunna, om jag inte har fel) och sen konvertera det till antennsladd. Eller om det möjligtvis finns en vanlig radio med antennuttag så att man kan få in det i stereoanlägning?

All hjälp uppskattas!:D

Permalänk

Skaffa en kontakt som passar receivern och koppla en enkel tråd till centerstiftet. Tråden kan vara 1,5 - 2m lång.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

En vanlig antennkabel till TV borde funka t.om; det är samma kontakt

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Waxiator: Du menar alltså koppla från digitalboxen till stereon? ok, kan försöka testa det, men han har inte fått digitalboxen ännu.

Zaint: Men tvn tar väl bara emot signaler, den kan väl inte skicka ut genom kontakten om jag inte har fel? (kommer inte ihåg om den har nån sån kontakt)

Permalänk

Det känns rätt så oklart vad det är som efterfrågas. Om stereon i fråga har mottagare för radio så borde det bara vara att ansluta en antenn och lyssna. Eller är det något jag missar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Revro
Tack för svaren!

Waxiator: Du menar alltså koppla från digitalboxen till stereon? ok, kan försöka testa det, men han har inte fått digitalboxen ännu.

Zaint: Men tvn tar väl bara emot signaler, den kan väl inte skicka ut genom kontakten om jag inte har fel? (kommer inte ihåg om den har nån sån kontakt)

Du ska inte koppla in kontakten till andra änden, bara i stereon. "Antennen" som behövs är bara en vanlig kabel. Den behöver inte kopplas in till väggen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Det känns rätt så oklart vad det är som efterfrågas. Om stereon i fråga har mottagare för radio så borde det bara vara att ansluta en antenn och lyssna. Eller är det något jag missar?

Förlåt om jag varit otydlig, men det är så att stereon inte har någon radio mottagare, bara en ingång för en sk "antennsladd" (egentligen heter den typ coaxial eller nåt). Men det finns inga sådana uttag i huset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Du ska inte koppla in kontakten till andra änden, bara i stereon. "Antennen" som behövs är bara en vanlig kabel. Den behöver inte kopplas in till väggen.

Men den måste väl kopplas in i något? Bara sladden kan väl inte ta emot radiosignaler. Men finns det radio mottagare som har en utgång för "antennsladd"?

Permalänk

Med radiomottagare menar jag den apparat där man ställer in mottagningsfrekvensen och andra alternativ som har med radiomottagning att göra. Ska man lyssna på radio måste ovillkorligen en sådan finnas.

Det skulle underlätta om det fanns några bilder eller en modellbeteckning på den stereo vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Ok, förlåt att jag varit oklar.
Jag tror jag tänkt lite i fel banor, men det verkar som att det ända som behövs är en sån här om jag inte fattat fel. Lådan som sladden går in i har en tuner å sånt.
Jag nämnde det för min pappa, men han var lite orolig för hur bra kvalite det skulle va. Kanske det finns bättre alternativ?
Tyvärr har jag inga bilder på stereon, men den är av märket Naim. Vet dock inte vilken modell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror jag tänkt lite i fel banor, men det verkar som att det ända som behövs är en sån här om jag inte fattat fel. Lådan som sladden går in i har en tuner å sånt.
Jag nämnde det för min pappa, men han var lite orolig för hur bra kvalite det skulle va. Kanske det finns bättre alternativ?
Tyvärr har jag inga bilder på stereon, men den är av märket Naim. Vet dock inte vilken modell.

En sån där kabel är ultimat för ditt behov. Och nej, den behöver inte kopplas in i något. Jämför med antennen på en bärbar stereo t.ex; det är bara en bit metall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är en antenn typ den du länkade till som behövs ja. Centralantenn (dvs kontakt i väggen som du var inne på innan) ger oftast väldigt bra kvalitet på mottagningen, men med bra placering av antennen kan man i de flesta fall få samma resultat.

Känns som en enkel wiki om radio hade varit på sin plats.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ok, då slår jag till på en sån. Tack för all hjälp!