Blåa linjer på skärmen [Dell M1530]

Permalänk
Medlem

Blåa linjer på skärmen [Dell M1530]

Tjillivippen!

Jag har problem med Dell M1530. Hela skärmen är mer eller mindre blå + att det är blåa linjer överallt. Detta är hmm, låt säga, väldigt irriterande.

Det började med att det bara var i vissa lägen, så man flyttade bara på skärmen så försvann det men en dag så var det permanent.
Jag Googlade lite och Dell själva (dock till en Inspiron) trodde det var glapp, så jag monterade isär hela saken och kom fram till att det nog inte är glapp, hjälpte inget.

Någon här som kan ha en aning om vad det är? Är det själva LCDpanelen eller är det grafikkortet? Kan säga att om jag minskar upplösningen så blir ca 1/4 av skärmen konstig, ränderna blir röda, gröna och blåa, fast det kanske är normalt?

Specs; C2D T8300, 3gb Ram, Nvidia Geforce Go 8400 128mb.

Bilder på det hela så klart. Den första bilden är upplösningen i standardupplösningen (1440x900) och andra är den sänkt (1280x800 tror jag). Klicka så blir de jätte stora.

Med vänliga hälsningar
Richard

Permalänk

Jag skulle säga att det beror på minnesfel inne i grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Hmm. Är det bättre eller sämre än de två alternativ jag har radat upp?

Finns det något test man kan köra, typ memtest eller dylikt?

Jag är riktigt kass på laptops, men jag har rätt i att man kan inte byta minnena i grafikkortet själv? 90% säker på att jag har dedikerat minne och inte delat.

/edit
Tack för det snabba svaret!

/edit2
Om det var fel på minnena till grafikkortet, borde jag då inte ha samma problem när jag kör på en extern skärm? Kopplar jag in en annan skärm (tv eller vanlig skärm) så har jag inga problem.

Permalänk

Du får ursäkta mig nu för jag noterade inte att detta var en laptop...
Med din beskrivning så blir skärmens elektronik eller dess inkoppling mer misstänkt. Men oavsett om det är grafikmodulen eller skärmens elektronik så är det svårt att själv meka med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Du får ursäkta mig nu för jag noterade inte att detta var en laptop...
Med din beskrivning så blir skärmens elektronik eller dess inkoppling mer misstänkt. Men oavsett om det är grafikmodulen eller skärmens elektronik så är det svårt att själv meka med det.

Det e ju det. Fan, får förlänga garantin alternativt skicka in den och pröjsa själv.
Skit Dell, köpte den för det var kvalité, pajade precis efter garantin gick ut.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det är ett fel på din GPU.
Ett känt fel hos en del Dell modeller.
Kika på denna tråden från Dells forum:
http://en.community.dell.com/blogs/direct2dell/archive/2008/0...

Det är en följetång där det bl a kommit fram att det verkligen är ett fel och att Dell och Nvidia erkänner detta.

Därför har Dell börjat erbjuda 12 månaders extra garanti på grafikkortet till folk med vissa utvalda laptop modeller.
Din är med där.

Tråden jag har länkat till stärker detta, och det är också bekräftat att det är ett officiellt uttalande ifrån Dell och gäller i hela världen.

Så att bara för att klargöra så om du hade t ex 1 års garanti ifrån Dell så har du utöver det 12 månader till på GPU:n när det året har gått.

Sedan är vi extra skyddade i EU när det gäller elektronik då vi har 2 års reklamationsrätt.

För att kolla upp om det är GPU:n och inte LCD skärmen så är ett klart tecken om felen finns där redan under uppstart (boot) eller i bios.

Hade också varit shysst om du kunde koppla den till en extern skärm så du kunde se om felet kvartstår.

Själv kunde jag snabbt bevisa att det var grafikkortet genom att ta en screenshot på skrivbordet... jag menar, det syns ju inte på en screenshot om det nu är LCD:n... fast nu syntes samma konstiga färger på skärmdumpen också, alltså GPU-fel.

Lycka till och ge dig inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius
Jag misstänker att det är ett fel på din GPU.
Ett känt fel hos en del Dell modeller.
Kika på denna tråden från Dells forum:
http://en.community.dell.com/blogs/direct2dell/archive/2008/0...

Det är en följetång där det bl a kommit fram att det verkligen är ett fel och att Dell och Nvidia erkänner detta.

Därför har Dell börjat erbjuda 12 månaders extra garanti på grafikkortet till folk med vissa utvalda laptop modeller.
Din är med där.

Tråden jag har länkat till stärker detta, och det är också bekräftat att det är ett officiellt uttalande ifrån Dell och gäller i hela världen.

Så att bara för att klargöra så om du hade t ex 1 års garanti ifrån Dell så har du utöver det 12 månader till på GPU:n när det året har gått.

Sedan är vi extra skyddade i EU när det gäller elektronik då vi har 2 års reklamationsrätt.

För att kolla upp om det är GPU:n och inte LCD skärmen så är ett klart tecken om felen finns där redan under uppstart (boot) eller i bios.

Hade också varit shysst om du kunde koppla den till en extern skärm så du kunde se om felet kvartstår.

Själv kunde jag snabbt bevisa att det var grafikkortet genom att ta en screenshot på skrivbordet... jag menar, det syns ju inte på en screenshot om det nu är LCD:n... fast nu syntes samma konstiga färger på skärmdumpen också, alltså GPU-fel.

Lycka till och ge dig inte.

Hej och tack för ett bra svar!

Jag printscreenade just och kollade på en fungerade dator och där var det inga fel, allt var helt rätt.
Kopplar jag in datorn till en extern skärm (som TVn eller en vanlig skärm) så är det inga problem när jag bara har igång den externa skärmen. Men har jag båda igång så fick jag förut en del fel (som på den andra bilden ungefär).

Men jag har samma problem under boot och i bios.
Tror du att det fortfarande det är GPUn även fast jag inte har problem på externa skärmar?

Tack för hjälpen!

/edit
Jag kom på att jag fick ännu mera problem igår. Då blev skärmen ännu omöjligare att titta på. Men om jag lät den stå i några timmar och svalna, så fungerade det att starta upp. Men efter 10-20min så är skärmen tillbaka till att vara oanvändbar. Och för att beskriva felet så e det som att många delar blir helt vita och så blir de konstiga färger, så det går att stänga av datorn, men fett jävla jobbigt.

Permalänk

Du kan testa lcd:n genom att hålla ner "fn" tangenten och sedan starta datorn. Då kommer den köra igång ett test, när den frågar "were colorbars displayed" så trycker du "no" och då startar den ett lcd test. Syns problemet där så är det lcd:n som är kass.

/T

Permalänk
Medlem

Personligen tvivlar jag på att det är minnet eftersom det skulle synas på en extern skärm plus att det skulle inte vara kontrollerat utan täcka båda skärmarna om även så slumpmässigt.

Du kan ju alltid köra OCCT: GPU MEM TEST och se vad som händer, http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Permalänk
Medlem

dragan_at; tack för tipset! Detta test visade att skärmen kan visa färgerna helt korrekt, vilket ju tyder på att det är GPUn som är paj.

Men jag är fortfarande fundersam varför det fungerar perfekt på TVn men inte på den vanliga skärmen. Får ringa Dell i veckan och prata med de.

Snowy86; Tack för tipset, verkar dock som att programmet fungerar så där i W7.
Har fått igång det och håller på att köra det, återkommer med resultat!

/edit
Får inte ens igång minnestestet i OCCT, det kraschar på direkten och det hjälper inte med kompatibilitetsläge.

Permalänk
Medlem

Standard felsökning hos Dell:

  • D+power och du får igång BISTen på skärmen, samma som Fn+power fast du slipper starta diagnostiken.

  • Kolla extern skärm, funkar bra eller syns linjerna/andra grafikproblem?

  • Förändras linjerna när du "trycker" på dem eller vickar skärmen fram och tilbaka?

Ta med all denna infon när du ringer till Dell och du kommer att komma i kontakt med en trevlig support som mer än gärna hjälper dig :). Snabbt går det också om du har gjort all felsökning innan du ringer in ;).

P.S. Ring mellan 8:30 och 17:00 om du vill tala med svenskspråkig support och slippa Indierna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Standard felsökning hos Dell:

  • D+power och du får igång BISTen på skärmen, samma som Fn+power fast du slipper starta diagnostiken.

  • Kolla extern skärm, funkar bra eller syns linjerna/andra grafikproblem?

  • Förändras linjerna när du "trycker" på dem eller vickar skärmen fram och tilbaka?

Ta med all denna infon när du ringer till Dell och du kommer att komma i kontakt med en trevlig support som mer än gärna hjälper dig :). Snabbt går det också om du har gjort all felsökning innan du ringer in ;).

P.S. Ring mellan 8:30 och 17:00 om du vill tala med svenskspråkig support och slippa Indierna.

Tack för svaret Rasmus!
Trevligt med tidsangivelserna, hört om folk som får prata med indierna och är irriterade på detta!

Får se när jag gör detta, tenta på tisdag, så troligen efter det!

Tack alla för hjälpen!