Leverans av dator - hur klarar den sig?

Permalänk
Medlem

Leverans av dator - hur klarar den sig?

Hej, vet inte om det här är rätt forumdel men jag kör på iaf Det har med leverans genom posten att göra.

Har precis plockat ihop en dator på Inet (med individuella datorkomponenter, aja ni fattar) och jag är inte riktigt hundra på att bygga ihop den själv. Har inte riktigt tid heller att lära mig och sen genomföra det, så jag valde att köpa deras montering för 795 vilket var ypperligt bra för mig.

Ska bland annat ha Fractal Design Define R2, och efter att ha läst lite om diverse mindre problem med lösa bitumen plattor osv. med det chassit så kom jag att tänka på hur bra min färdigmonterade dator kommer klara sig genom leveransen?

Är med andra ord orolig över att hämta datorn på närmaste uthämtningsställe, ta hem den och öppna upp den för att se att massa saker sitter löst/har lossnat eller bara glappar efter transport. Jag menar då att posten ska ta transportera den från Göteborg till Stockholm, sen ska den stå på uthämtningsstället där några random kioskägare har hand om den osv.

Behöver jag oroa mig över detta eller inte?

Ska man faktiskt ta sig tiden att lära sig hur man sätter ihop en dator för att vara säker på att det funkar sen? Vill bara påpeka att jag verkligen inte syftar på att det ska vara något problem med Inets montering, utan endast hur transporten kommer påverka datorn.

Hoppas det var rätt forumdel nu, och jag hoppas nån kan stilla min oro eller be mig ta bort montering från ordern

Tack på förhand /Rickard

Visa signatur

MK: Gigabyte P55-UD4 | CPU: Intel Core i5 750 | GPU: 2 x HIS Radeon HD5870 i CF | RAM: Corsair 4x2 GB 1600 MHz XMS3 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | HDD: 1TB Samsung Spinpoint | Chassi: Fractal Design Define R2 Svart | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Fläktar: Fractal Design Silent Series 3 x 120mm, 2 x 140mm samt Scythe 120mm S-FLEX 1600 | OS: Windows 7 Professional 64-bit | Tangentbord: Steelseries 7G | Mus: Qpad 5K | Musmatta: Razer Destructor

Permalänk

Det ska rätt mycket misshandel till för att den ska ta skada och då menar jag så mycket att det syns på paketet, i vilket fall man noterar 'skadat' med engång (eller gör som jag, alla paket jag mottar skriver jag skadat på där och då så har jag ryggen fri senare).

Mottog faktiskt en burk från USA (på pall) som verkligen hade genomgått helvete på vägen, hela chassit var snett och ena RAID kontrollern satt något löst, tog en minut att fixa dock och det förde inte med sig några varande men.

Men, att bygga själv är inte dumt ändå. Du sparar ju faktiskt 800,- på det som du istället kunde ha lagt på en extra hårddisk eller ett bättre grafikkort (eller en kväll på krogen ). Visserligen får du inte en 'enhetsgaranti' om du bygger själv, men det är oftast smidigare att endast skicka tillbaka den felande komponenten (f.ex. moderkort) än hela datorn ändå.

Det du sparar på att få den färdig ihopplockad är tid, speciellt om du har beställt OS samtidigt då de också installerar detta (med drivare). Men bortser man ifrån OS installation så bör det inte ta mer än en timma att bygga ihop maskinen även för en nybörjare. Skruva dit några distanser och hårddisk/dvd i chassit, CPU/minnen på moderkortet, CPU kylare, moderkortet in i chassit, grafikkort, evnt andra instickskort, PSU i chassit och tillkopplat moderkort (oftast 2 kontakter - 8+24 f.ex), grafikkort samt hdd/dvd och slutligen ett par sata kablar mellan moderkort och hdd/dvd.

Allt passar egentligen bara på ett sätt så det är ingen större chans att man gör fel och skulle man fundera över något finns det tusentals videos på nätet samt detta eminenta forum såklart

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Okej du har lyckats lugnat mig nu iaf. Hoppas de på posten tar väl hand om min lilla ögonsten

Bygga själv kommer inte hända denna gången dock. Kände att det var väldigt prisvärt att för 800 kr så monterar de all hårdvara och installerar alla mjukvara. Skulle tagit mig en tid och det hade varit oerhört tråkigt om jag hade misslyckats med grafikkorter eller processorn till exempel (=död hårdvara).

Tack för att du lugnat mig nu!

MVH,
Lunden

Visa signatur

MK: Gigabyte P55-UD4 | CPU: Intel Core i5 750 | GPU: 2 x HIS Radeon HD5870 i CF | RAM: Corsair 4x2 GB 1600 MHz XMS3 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | HDD: 1TB Samsung Spinpoint | Chassi: Fractal Design Define R2 Svart | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Fläktar: Fractal Design Silent Series 3 x 120mm, 2 x 140mm samt Scythe 120mm S-FLEX 1600 | OS: Windows 7 Professional 64-bit | Tangentbord: Steelseries 7G | Mus: Qpad 5K | Musmatta: Razer Destructor