Asus uppdaterar med nya gränssnitt

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Asus uppdaterar med nya gränssnitt

Den taiwanesiska komponentjätten Asus uppdaterar moderkort med stöd för USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2007

Trevligt

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strömsnäsbruk
Registrerad
Dec 2003

Gigabyte, någon?

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
Lund
Registrerad
Dec 2008

riktigt snygga moderkort med bra funktioner, hoppas de släpper liknande för AM3 snart.

Spela med Geeks Gaming!

"Why is there silverware in the pancake drawer?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Sep 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Gigabyte, någon?

Saknar gult och rött men vem vet .. de kanske levereras med de grymt coola gula SATA kablarna som Gigabyte använder sig av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2003

Finns det några diskar (främst SSD) som i dagsläget har stöd för SATA 6Gb?

Mvh Stefan -
Hamburgare är kärlek!
Receptologi är livet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Man kanske skulle ha väntat med att köpa ett nytt moderkort.

Intel Core i7-8700K | ASUS STRIX Z370-F | Corsair Vengeance LED 16GB | ASUS STRIX 1080 Ti OC | Corsair H80i | Corsair Q400 | Corsair AX1200W | Corsair Strafe RGB | Corsair M65 RGB PRO | Corsair VOID RGB PRO
https://github.com/M89SE/script.mtvguide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009

X57? Menar de inte X58? Tror inte det är värt att skaffa förräns USB 3.0 och S-ATA III blir intergrerat i styrkretsarna

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Majornas 3dje rote
Registrerad
Nov 2001

Vad är syftet med mikrobrytaren mellan ps/2 och USB-portarna? Någon som har koll på det?

Nej är också service.

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Vad är syftet med mikrobrytaren mellan ps/2 och USB-portarna? Någon som har koll på det?

Rensa CMOS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie

Rensa CMOS.

Tycker personligen att placeringen av brytaren är mindre smart :/. Har en liknande på mitt MSI-moderkort och har ett _antal_ ggr lyckats att rensa CMOS när man är på väg till LAN och liknande, grymt irriterande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Finns det några diskar (främst SSD) som i dagsläget har stöd för SATA 6Gb?

Det lustiga i sammanhanget är att en HDD verkar först ut med SATA 6Gbit stöd. Men det kommer nog så småningom. OCZ brukar vara snabba med nya SSD-modeller, men har inte sett några officiella pressmeddelanden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Handen
Registrerad
Feb 2002

Rätt ointressant produkt egentligen så länge som man inte har en SATA-disk som klarar 6 Gb/s.
När de diskarna är på hyllorna så har de säkert förfinat tekniken och släppt lite fler moderkort som förhoppningsvis kommer att vara lite billigare.

Bra att någon sätter fart i alla fall

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Rätt ointressant produkt egentligen så länge som man inte har en SATA-disk som klarar 6 Gb/s.

Någonstans ska det väl börja...

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Göteborg/Dalarna
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
riktigt snygga moderkort med bra funktioner, hoppas de släpper liknande för AM3 snart.

Riktigt trevliga kort! Ett sådant här kan det nog tänkas bli om det blir en i7.

Väldigt snygga. Gillar de blåa skarpt! Skulle vilja ha ett som var svart och vitt endast!

[CNC-fräst datorchassi]
WING X99

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NYKPG
Registrerad
Aug 2006

Kul att man "nyss" köpte en SSD och ett 1156 mobo som då givetvis inte har SATA 6,0 ! doh..

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Några tankar om priset, vad tror ni det hamnar på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vintergatan
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
[B]Rensa CMOS.

Tycker personligen att placeringen av brytaren är mindre smart :/. Har en liknande på mitt MSI-moderkort och har ett _antal_ ggr lyckats att rensa CMOS när man är på väg till LAN och liknande, grymt irriterande. [/B][/QUOTE]

Jag har i min Asus bios (p5k kort) ett felsäkert läge som den startar i om man tabbar sig i bios inställningarna. då kan man utan att reseta gå in o ändra tillbaka de man gjorde fel alt. reseta biosen inifrån biosen.
Antar att de slutat med den funktionen på dessa kort om de kände att de behöver en knapp för endamålet? undrar varför...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

NEEEJ.. ska snart köpa en ny dator och har varit helt inställd på att köpa P6TD Deluxe, men nu kommer detta mobo ut...
Moderkortet hade varit en riktig fullträff om bara inte PCI-E x16 portarna hade varit så nära varandra.
Kommer nog välja P6TD Deluxe framför detta mobo, P6TD Deluxe har myyycket större avstånd mellan portarna.

Är inte så "premium" att få sina SLI/CF grafikkort grillade pga. obefintligt utrymme mellan grafikkorten.

Sen så kommer jag nog inte ha nån nytta av USB 3.0 eller SATA 6gb/s på läänge..
Så nej tack till detta mobo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järna/Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skägg1
Jag har i min Asus bios (p5k kort) ett felsäkert läge som den startar i om man tabbar sig i bios inställningarna. då kan man utan att reseta gå in o ändra tillbaka de man gjorde fel alt. reseta biosen inifrån biosen.
Antar att de slutat med den funktionen på dessa kort om de kände att de behöver en knapp för endamålet? undrar varför...

Jag har båda delarna i mitt kort i sign, dvs både knappen och att den kör felsäkert läge när den inte lyckas starta första gången, känns lite överflödigt med knappen

Stationär: Antec P193 - Corsair HX 750W - Gigabyte GA-EX58-UD5 - Intel Core i7 920 C0 @ 4GHz m/ Corsair H50 - Corsair Dominator GT 6GB (3x2GB) @ 1600Mhz - BFG GeForce 8800GTS 320MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2009

har jag hittat rätt info (ja har fortfarande kvar en fot i noob-stadiet)

"Personal computers also contain a small amount of battery-powered CMOS memory to hold the date, time, and system setup parameters."

och sen undrar jag P6X58D Premium, kanske en dum fråga, är de 1366?

Chassi Corsair 650D Nätagg Be-Quiet Straight Power E9 680W CPU I7-3820 3,6Ghz CPU Kylning Phanteks PH-TC14PE Moderkort ASUS P9X79 Pro Ram Corsair Vengeance LP 4x4GB Systemdisk Samsung SSD 850 EVO 250GB Lagring WD Caviar Blue 500GB GPU ASUS GTX670 OS Win7 Ultimate 64bit Mus Edge3200 Tangentbord G510 Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scitchy
och sen undrar jag P6X58D Premium, kanske en dum fråga, är de 1366?

Ja det är 1366.

Har hittat en till dålig sak med detta mobo: det är omöjligt att köra med 2st grafikkort och ett ljudkort i en PCI port. (de flesta ljudkort använder PCI porten.)
Medans det funkar fin-fint att köra med 2st grafikkort och ett ljudkort i P6TD Deluxe.

Huga, det här verkar inte vara ett bra moderkort ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ja det är 1366.

Har hittat en till dålig sak med detta mobo: det är omöjligt att köra med 2st grafikkort och ett ljudkort i en PCI port. (de flesta ljudkort använder PCI porten.)
Medans det funkar fin-fint att köra med 2st grafikkort och ett ljudkort i P6TD Deluxe.

Huga, det här verkar inte vara ett bra moderkort ...

kan du inte köra grafikkorten i de två nedersta då? eller tänker jag fel?

Chassi Corsair 650D Nätagg Be-Quiet Straight Power E9 680W CPU I7-3820 3,6Ghz CPU Kylning Phanteks PH-TC14PE Moderkort ASUS P9X79 Pro Ram Corsair Vengeance LP 4x4GB Systemdisk Samsung SSD 850 EVO 250GB Lagring WD Caviar Blue 500GB GPU ASUS GTX670 OS Win7 Ultimate 64bit Mus Edge3200 Tangentbord G510 Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scitchy
kan du inte köra grafikkorten i de två nedersta då? eller tänker jag fel?

Hmm, den nedersta porten är vit..
Förnuftet säger att man inte bör stoppa ena kortet i en blå port och det andra kortet i en vit port.
Men den vita porten är ju också x16?
Vet ärligt talat inte... varför är den nedersta porten vit egentligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Hmm, den nedersta porten är vit..
Förnuftet säger att man inte bör stoppa ena kortet i en blå port och det andra kortet i en vit port.
Men den vita porten är ju också x16?
Vet ärligt talat inte... varför är den nedersta porten vit egentligen?

ahaa.. varför bör man icke sätta korten i olika färgade slots?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Aug 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
När de diskarna är på hyllorna så har de säkert förfinat tekniken och släppt lite fler moderkort som förhoppningsvis kommer att vara lite billigare.

Bra att någon sätter fart i alla fall

Å andra sidan om man inte uppgraderar bara för uppgraderandets skull är det bra med produkter som är framtidssäkra. Om du köper ett nytt moderkort idag kan du t.ex. köpa till en SATA-III-kapabel SSD om något år utan att behöva uppgradera moderkortet. Fördelen med en standard är att man kan köpa nya delar och fortfarande använda sina gamla delar så länge de stöder standarden.

Detta gäller speciellt i5/i7 skulle jag säga eftersom moderkorten är så tokigt dyra jmfr med AM2/AM3, det är väl oxå anledningen att Asus valt i5/i7 (prisskillnaden för SATA-III och USB3 blir inte lika märkbar).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Majornas 3dje rote
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB

Tycker personligen att placeringen av brytaren är mindre smart :/. Har en liknande på mitt MSI-moderkort och har ett _antal_ ggr lyckats att rensa CMOS när man är på väg till LAN och liknande, grymt irriterande.

Lurig placering. Då måste det vara ett hål i i/o-plåten för den och risken finns ju som du säger att man kommer åt den. Tar ju en halvtimme att ställa om allt i bios om man optat lite

Undrar vad orsaken är till att man inte kör med ett bios med recovery-funktion, som kan ladda en default-profil som alltid funkar. Kanske är dyrare.

Nej är också service.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2009

Nice nice med nya gränssnitt, men designen ser ut som något Gigabyte släpat in :/

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C:/Windows/System32
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Gigabyte, någon?

GIGABYTE

Att inte andra påpekat detta, var det första jag tänkte på när jag såg bilderna hehe ...

ASUS UX51VZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Okt 2009

vad är usb 3.0 och Sata 6.0 bra för?
vad gör de?

Tack på förhand!