Permalänk

CD/MP3-spelare att bygga ut

Tjena,

Jag är ute efter en musikspelare, alt. library, för Linux-miljö som jag ska ha till ett projekt jag jobbar på. Tanken är att bygga ut och anpassa det på olika sätt så det är en stor fördel om det är hyffsat lätt att lägga till eller ta bort funktionalitet från det. Språket spelar mindre roll (C++?), det enda jag kan riktigt bra är Java så jag antar att jag får lära mig ett nytt i samband med detta projekt

Jag har verkligen ingen erfarenhet av detta i linux-miljö så ni kanske kan hjälpa mig med tips på program eller bibliotek som kan vara bra som bas. Så jag ställt upp lite grejer om vad som behövs i form av funktioner som programmet behöver ha.

Krav:
- Kunna spela upp CD-skivor och MP3-filer
- Spellistefunktionalitet, dvs kunna spela upp sparade spellistor
- Ska kunna köras helt utan GUI. (dvs. burken kommer inte ha ett någon GUI-miljö installerad)
- Funktionalitet för equalizer, dvs kunna justera volym/bas/diskant osv under uppspelning
- Kunna läsa ID3-taggar och CD-taggar (CDDN eller va dom nu heter) och hämta informationen från freeDB eller annan databas.

"Bonus" (dvs inget krav):
- Uppspelning av streamat material, typ filer från URL, internetradio och liknande.

Mycket tacksam för alla tips och förslag!