Intel släpper TRIM för SSD

Permalänk
Medlem

Så om man har 2 diskar i raid är Trim helt oanvändbart?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Det är ju inte disk som är korrekt då det betyder skiva

Verkar inte finnas någon vettig översättning på ordet drive

jo de ä lite klurigt,översättning av harddrive är hårddisk

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Musikälskare

Så ja, installerat

Gick smidigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
För win7 släpptes precis, Linux använder ju ingen så klart de vänta på de.

Eftersom ingen använder Linux så har det stöd för ny teknik menar du?

Annars är dit svar i stil med "the usual suspect"; bromsklossen identifierad.

När nu äntligen TRIM är här blir detta den för mig mest naturliga nästa uppgraderingen.

Permalänk

Hur kan man kolla om trim används i windows?

Hur kan jag kolla firmware på min ssd inifrån windows?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Nej de funkar inte tyvärr.. jag kör raid mode på 2 vanliga diskar.. därför kan jag inte komma åt toolbox för att jag kör i raid mode..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Nej de funkar inte tyvärr.. jag kör raid mode på 2 vanliga diskar.. därför kan jag inte komma åt toolbox för att jag kör i raid mode..

Enligt Intels sida ska det funka i RAID mode så länge som inte Intel-disken är med i någon raid-array.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Enligt Intels sida ska det funka i RAID mode så länge som inte Intel-disken är med i någon raid-array.

RAID unsupported säger programmet till mig..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Hur kan man kolla om trim används i windows?

Hur kan jag kolla firmware på min ssd inifrån windows?

Ladda ner: CrystalDiskInfo

http://crystalmark.info/download/index-e.html#CrystalDiskInfo

EDIT: Dum fråga = vad gör Intel SSD Toolbox? Man kan "bara" köra Diagnostic scan

Är trim alltid på och verkar?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Ladda ner: CrystalDiskInfo

http://crystalmark.info/download/index-e.html#CrystalDiskInfo

http://nordfoto.se/dump/trim.jpg

EDIT: Dum fråga = vad gör Intel SSD Toolbox? Man kan "bara" köra Diagnostic scan

Är trim alltid på och verkar?

Enligt nya artikeln på AnandTech så måste man tydligen köra Intel SSD Toolbox manuellt för att TRIM ska fungera OM man installerat "Intel Matrix Storage Manager". http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667&p=3

Tydligen är det enbart Microsofts default drivrutiner i Win 7 som sköter TRIM automatiskt. Har man redan installerat "Intel Matrix Storage Manager" så måste vi tydligen använda SSD Toolbox också manuellt eller via schemaläggning för att dra nytta av TRIM. Så har jag tolkat resonemanget iaf.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Musikälskare

Hur kan man se om man har installerat Intel Matrix Storage Manager?

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Ligger i mappen C:\Program Files (x86)\Intel\Intel Matrix Storage Manager
eller för att starta "Alla program --> Intel(R) Matrix Storage Manager --> Intel(R) Matrix Storage Console"

Det är Intel's egna SATA drivrutiner och hämtas hem här http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Kör man med dom så måste man använda SSD Toolbox för att utnyttja TRIM tydligen enligt AnanDTech's artikel.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7

Permalänk
Musikälskare

Tackar

Hade bara en mapp vid namn "InfInst" i Intel

Låg en "read me" där och tydligen har det med Chipset att göra, så inget att oroa sig över

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Anders.149 här i andra tråden har inte installerat drivrutiner från "Intel Matrix Storage Manager" men måste ändå köra med SSD Toolbox för att TRIM ska aktiveras.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=957...

Det verkar som Intel har en del buggar kvar att lösa innan TRIM sköts automatiskt i Win 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blir lite muttrig över att vi som har G1 lämnas åt vårat öde. Det gör att jag förmodligen inte köper en Intel-disk nästa gång oavsett prestandavinst.

Men dom vill väl att vi ska betala ytterligare tusenlappar i deras ficka istället för att dom ska komma med en ny firmware till oss.

Nä, där sjönk Intel i mina ögon, nästa dator blir nog en AMD-rigg, jag har inget behov av senaste bästa prestanda. Näst bästa duger gott för mej.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag blir lite muttrig över att vi som har G1 lämnas åt vårat öde. Det gör att jag förmodligen inte köper en Intel-disk nästa gång oavsett prestandavinst.

Men dom vill väl att vi ska betala ytterligare tusenlappar i deras ficka istället för att dom ska komma med en ny firmware till oss.

Nä, där sjönk Intel i mina ögon, nästa dator blir nog en AMD-rigg, jag har inget behov av senaste bästa prestanda. Näst bästa duger gott för mej.

Borde de inte komma ut en hackad version till G1? Vänta lite innan du drar förhastade slutsatser

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Märkligt att det tog så lång tid innan firmware med TRIM support släpptes. Det är väl ungefär ett år sedan stöd i Linux kärnan funnits för TRIM. Jag har inte själv undersökt det, men vet någon på rak arm varför det dröjt så länge?

Nej, Linux har endast haft experimentellt stöd som visade sig inte fungerade tillfredsställande när de första disken med TRIM dök upp.

Tillsvidare så får man använda hdparm + wiper.sh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Borde de inte komma ut en hackad version till G1? Vänta lite innan du drar förhastade slutsatser

Förhastade slutsatser?
Inte ska väl intel ta äran för att någon hackar firmwaren och gör något som intel själva inte ville göra?

Sen tvivlar jag på att det kommer komma någon hackad firmware med TRIM för G1an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

I dagsläget ja. Tids nog kommer det nog att stödjas, men det kommer nog ta sin goda stund...

(sen om det kommer drivrutiner eller något som fixar det på dagens hårdvara vet jag inte om man ska våga hoppas på)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stroemberg
Aaargh... kunde inte hålla tillbaka efter alla lovord. Var tvungen att beställa en själv.

Samma här.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Kollade på intels hemsida och det stog bara att den har stöd för X25-M inte X25-M G2??

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | MSI CARBON X870E | AMD 9800X3D | RX 7900 XTX | DOMINATOR 6000MHZ 64GB | CRUCIAL T705 2TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | ALIENWARE 34 | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Det är ju inte disk som är korrekt då det betyder skiva

Verkar inte finnas någon vettig översättning på ordet drive

hdd = hårddiskenhet
ssd = fastskicksenhet
eller fasttillståndsenhet
eller fastlägesenhet

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

SSD

Är helt ny på detta ämne Är inte så sugen på att sätta in mig enormt mycket i detta heller just nu. Skall dock i dagarna lägga in Win 7 och varför inte köra in på en SSD då?

Just nu ligger min Vista på en 40gb stor partition vilket kännts lite för smått. Jag vill nog gärna ha en 80 gb stor SSD vlket känns lagom.

Vilket märke bör jag välja? Intel verkar bäst/snabbast? Den här "trim-grejen" Boostar den hastigheten på denna modell eller är det bara de större?

Stödjer mitt moderkort denna disk? Har ett MSI P35 NEO-Fr.

Tacksam för hjälp:)

Permalänk
Medlem

Lite fult av dem att bara lägga till hastighetsökningen på den större disken.
Rent krasst borde det sitta samma kontroller i båda och då borde båda kunna använda samma uppdatering.
Eller så har de "sämre" minneskapslar i de små diskarna som inte klarar prestandaökningen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Någon som haft problem att disken mer eller mindre brickats av 1.4?

Se http://www.hardforums.com/showthread.php?t=1463671 eller http://communities.intel.com/message/71383#71383

Permalänk
Medlem

Efter en uppdatering fick jag inte igång windows 7 igen. Var problem med någon eller några filer, recovery löste inte problemet. Det blev en om installation. Men nu funkar allt som det ska.

Permalänk
Medlem

Blir att ghosta SSD:n innan uppdateringen alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Lite fult av dem att bara lägga till hastighetsökningen på den större disken.
Rent krasst borde det sitta samma kontroller i båda och då borde båda kunna använda samma uppdatering.
Eller så har de "sämre" minneskapslar i de små diskarna som inte klarar prestandaökningen.

näe, däremot så är det fler av minneskretsarna... lättare att få upp prestanda då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
näe, däremot så är det fler av minneskretsarna... lättare att få upp prestanda då

Jag är nöjd. 111 mb/s

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Så, uppdaterat via usbstickan. Var bara att kopiera över iSSDFUT.exe till en bootbar usbsticka och köra filen i dos.