Intel stoppar uppdaterad firmware för X25-M G2

Permalänk
Medlem

Min uppdatering gick bra.

Men det läskiga är att ingen riktigt vet varför några får felflashningar och andra lyckas utan problem. Det går inte med säkerhet att peka på win 7, om man gjorde det i IDE eller AHCI, eller om det är något specifikt moderkort som är buggigt. Kolla själv i den här tråden http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1463831

Vi får hoppas det kommer en lösning snart.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja för det står ju ingenstans att man ska ta backup innan man uppdaterar firmwaren...

Jo det gör det faktiskt!

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Vet inte om du låtsas eller om du är sådan här i verkligheten, men du måste ju förstå att ju mer information du ger de desto mer kan de hjälpa dig, de har ingen aning vad som är fel i dagsläget, ju mer info de får in från olika användare desto tidigare kan de komma med en lösning på problemet. Att skicka dig en ny disk löser inte problemet på sikt, det löser inte problemet alls för någon annan än just dig.

Nej absolut, det är mitt ansvar, jag ska inte få nån hjälp som kund, jag är en riktig fanatiker som bryr mig mest om att hjälpa Intel rätta till sina fel och offrar gärna 10 timmar TILL på dom och besvarar helt jävla idiotiska frågor som "har du kollat så att din ssd är kompatibel med ditt system".

Svar: Jo jag är sån, en självisk grinig konsument som har installerat en av deras släppta firmwares som fått min disk och krasha och min nyinstallation av windows 7 rök samtidigt. Vafan är det med folk här som tror jag är skyldig Intel något, jag skiter la i Intel och vänder mig isf direkt till min återförsäljare så jag slipper ge dom FOTON på mina diskar och error logs etc. Uppenbart att felet är deras då dom dragit tillbaka firmwaren. Och det är deras ansvar att lösa problemet för mig. Jag lär inte vara ensam om att vara sådan heller.

Och du som skrev det där med Backup, vafan hjälper det när man inte kan använda disken efteråt?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Tur att man kör XP då Hoppas dock de fixar det snabbt. Hoppas kunna köpa Win7 när det släpps så...

ehhhhh.... ? w7 har redan släppts...!

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungtut
Jag uppgraderade min disk igår, utan bekymmer alls.
Det jag undrar över är om disken kan lägga av när som helst nu, eller uppstår felet direkt efter flashning?

Nån som vet?

Sitter själv och är lite orolig för detta, men det verkar som att de som fått problem har fått det direkt efter uppdateringen.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrezoreR
Jo det gör det faktiskt!

Vår vän echo glömde "< ironi >" och "< /ironi >".
Mindre kul är det kanske för de som förespråkade att det bara var att flasha utan att göra backup, speciellt om någon av dessa som följde dessa högst kvalificerade råd (...) också gjorde det och nu sitter med en oanvändbar disk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Nej absolut, det är mitt ansvar, jag ska inte få nån hjälp som kund, jag är en riktig fanatiker som bryr mig mest om att hjälpa Intel rätta till sina fel och offrar gärna 10 timmar TILL på dom och besvarar helt jävla idiotiska frågor som "har du kollat så att din ssd är kompatibel med ditt system".

Svar: Jo jag är sån, en självisk grinig konsument som har installerat en av deras släppta firmwares som fått min disk och krasha och min nyinstallation av windows 7 rök samtidigt. Vafan är det med folk här som tror jag är skyldig Intel något, jag skiter la i Intel och vänder mig isf direkt till min återförsäljare så jag slipper ge dom FOTON på mina diskar och error logs etc. Uppenbart att felet är deras då dom dragit tillbaka firmwaren. Och det är deras ansvar att lösa problemet för mig. Jag lär inte vara ensam om att vara sådan heller.

Och du som skrev det där med Backup, vafan hjälper det när man inte kan använda disken efteråt?

Du bör överväga att köpa en färdigbyggd dator nästa gång då du inte verkar gilla att pyssla med ditt system.
Självklart är du inte tvungen att ge Intel någon information alls men om du nu kan få fram information som kan hjälpa deras felsökning som i sin tur kan ge oss en lösning snabbare så är det ju kanske värt att lägga någon minut på? Vill du inte bidra så är det upp till dig.

Underligt och rent utsagt konstigt uttryckt från dig angående backup. Du gör backup för att få en säkerhetskopia av informationen som ligger på din disk. Huruvida du kan föra in samma säkerhetskopia på samma disk är irrelevant, då det enda som har någon direkt betydelse är att du inte förlorat dina filer.

Har du nu inte gjort backup innan och förlorat filer så kanske du lär dig av misstaget att börja göra regelbundna backuper i framtiden. Jag har lärt mig den hårda vägen, och jag förespråkar backup till de som ännu inte förstått vitsen med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vår vän echo glömde "< ironi >" och "< /ironi >".
Mindre kul är det kanske för de som förespråkade att det bara var att flasha utan att göra backup, speciellt om någon av dessa som följde dessa högst kvalificerade råd (...) också gjorde det och nu sitter med en oanvändbar disk.

Du bör överväga att köpa en färdigbyggd dator nästa gång då du inte verkar gilla att pyssla med ditt system.
Självklart är du inte tvungen att ge Intel någon information alls men om du nu kan få fram information som kan hjälpa deras felsökning som i sin tur kan ge oss en lösning snabbare så är det ju kanske värt att lägga någon minut på? Vill du inte bidra så är det upp till dig.

Underligt och rent utsagt konstigt uttryckt från dig angående backup. Du gör backup för att få en säkerhetskopia av informationen som ligger på din disk. Huruvida du kan föra in samma säkerhetskopia på samma disk är irrelevant, då det enda som har någon direkt betydelse är att du inte förlorat dina filer.

Har du nu inte gjort backup innan och förlorat filer så kanske du lär dig av misstaget att börja göra regelbundna backuper i framtiden. Jag har lärt mig den hårda vägen, och jag förespråkar backup till de som ännu inte förstått vitsen med det.

Kan du sluta anta att jag har förlorat nån relevant information på disken? Hade inget viktigt på den utan det jag stör mig på är att skiten krasha och det hade kostat en massa tid med eller utan backup, att ladda hem backupprogram och göra backup och sen återinstallera det tar i princip lika långt tid. Mindre fanatism för datakrångel och företag är ni snälla, man måste inte tycka om att skiten inte funkar bara för att gilla pyssla med datorer. Rena idiotin att kritisera kritik mot Intel i nuläget.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Har 160GB varianten och Win 7, tur man inte orkade uppdatera hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Kan du sluta anta att jag har förlorat nån relevant information på disken? Hade inget viktigt på den utan det jag stör mig på är att skiten krasha och det hade kostat en massa tid med eller utan backup, att ladda hem backupprogram och göra backup och sen återinstallera det tar i princip lika långt tid. Mindre fanatism för datakrångel och företag är ni snälla, man måste inte tycka om att skiten inte funkar bara för att gilla pyssla med datorer. Rena idiotin att kritisera kritik mot Intel i nuläget.

Nu var det ju inte enbart det jag svarade på, har du nu inte förlorat något så var glad gör det och gå vidare med ditt liv vetja.
Nu vet jag inte vad du kör för operativsystem men jag anslöt min externa backupdisk och lät Windows 7 göra sin backup av min SSD innan jag började fippla med firmware. Jag behövde i princip inte göra något alls, mer än att välja katalogerna jag ville göra backup på (första gången jag körde verktyget trots allt) och sedan ansluta min disk. Så jobbigt var inte det, men nu vet jag inte hur pass avancerat du nu tyckte det verkar vara...

Nu är jag förvisso väldigt kritisk mot Intel, vilket jag alltid varit. Kallar du det fanatism så är den koppling till verkligheten rätt skev tyvärr. Du kanske själv ska sluta anta saker? Som jag sa så är du inte skyldig att ge Intel något, så vad hackar du på?

Som sagt, var glad att du inte förlorade några filer, och du kan ju fortsättningsvis låta bli att göra backup då det inte verkar vara något för dig.

Permalänk
Medlem

Jag klagar på folk som anser att kritik mot Intel inte är befogat samt massa dumma påståenden om "lär dig göra backup" som flertal har skrivit i annan ordform (och som dom tror löser mina samt andras problem). Att släppa en firmware som tydligen haft mycket dålig kontroll är INTELS FEL enligt MIN åsikt. Kan ju tycka att Intel borde mailat mig gamla firmwaren så att jag kan testa flasha till den men det vägrade dom ju.... Isf hade jag vetat om det är firmwaren det är fel på och _det_ hade kunnat hjälpa mig lösa mina problem.

Läser bara en massa folk här som tycker Intel inte har gjort nåt fel, säg det till oss alla som nu sitter med trasiga SSD diskar. Tvivlar på att dom som har trasiga diskar håller med er.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Jag klagar på folk som anser att kritik mot Intel inte är befogat samt massa dumma påståenden om "lär dig göra backup" som flertal har skrivit i annan ordform (och som dom tror löser mina samt andras problem). Att släppa en firmware som tydligen haft mycket dålig kontroll är INTELS FEL enligt MIN åsikt. Kan ju tycka att Intel borde mailat mig gamla firmwaren så att jag kan testa flasha till den men det vägrade dom ju.... Isf hade jag vetat om det är firmwaren det är fel på och _det_ hade kunnat hjälpa mig lösa mina problem.

Läser bara en massa folk här som tycker Intel inte har gjort nåt fel, säg det till oss alla som nu sitter med trasiga SSD diskar. Tvivlar på att dom som har trasiga diskar håller med er.

Jag vet inte vad du ser men jag har inte sett någon säga att Intel är oskyldig? Läser vi ens samma tråd?

Vad är _ditt_ problem egentligen? Ena stunden antyder du att du har förlorat en massa data, sen helt plötsligt så har du inte drabbats, för att nu skriva "Säg det till oss alla som nu sitter med trasiga SSD diskar". Hur ska du ha det?

Backup gör att du _inte_ förlorar den information som ligger på disken, förstår du? Gör du backup och lagrar din backup korrekt så har du informationen som låg på disken kvar när exempelvis Intels undermåliga firmware förstör disken för en. Har du inte gjort backup så är troligen _allt_ som låg på disken borta. Vad är _ditt_ problem?

De som sitter med trasiga diskar och är smart förstår nu att det hade varit klokt att dels vänta med flashning samt att göra backup innan.

Permalänk
Medlem

Slutdiskuterat, leder ingenvart.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ingen backup eftersom jag precis hade installerat windows och inte hade något på disken som jag var rädd att förlora. Men jag klarade mig utan problem. Hade jag vetat om det här problemet hade jag nog avvaktat.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
när ska intel lära sig att testa sina firmwares innan dom släpper dom?

När id.... som du fattat att man inte kan göra något i PC-Världen vattentät då det finns en uppsjö tillverkare av allt.

Eller tycker du att intel ska testa sin nya firmware med alla mobos som har sata-portar?

Alexi -> same goes for you, att du sen lagt ner 7 timmar visar bara hur duktig du igentligen är då man efter 1 timma med något diskverktyg eller iaf 2 timmar borde förståt att disken är brickad atm.

Och varför vända sig till intel för när det är hos affären du köpte den du ska vända dig till i första hand?

Windows 7 och Gigabyte mobo körandes ACHI, 80 GB G2 INTEL SSD, uppgraderade igår, inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Jag klagar på folk som anser att kritik mot Intel inte är befogat samt massa dumma påståenden om "lär dig göra backup" som flertal har skrivit i annan ordform (och som dom tror löser mina samt andras problem). Att släppa en firmware som tydligen haft mycket dålig kontroll är INTELS FEL enligt MIN åsikt. Kan ju tycka att Intel borde mailat mig gamla firmwaren så att jag kan testa flasha till den men det vägrade dom ju.... Isf hade jag vetat om det är firmwaren det är fel på och _det_ hade kunnat hjälpa mig lösa mina problem.

Läser bara en massa folk här som tycker Intel inte har gjort nåt fel, säg det till oss alla som nu sitter med trasiga SSD diskar. Tvivlar på att dom som har trasiga diskar håller med er.

Det står alltid varningar om att firmwareuppdateringar är riskabelt. Nog för att det inte ursäktar intel att ha en sådan här bugg - MEN det är givet att det medför en viss risk att uppdatera sin firmware och det är inget man bör göra om det riskerar stora konsekvenser.

Intel må ha klantat sig och det må vara intels fel - men det är du som avgör hur drabbad du blir.

Själv såg jag ingen anledning alls till att installera den nya firmwaren samma dag som den kom (och den största anledningen till det var helt enkelt att vänta ut sådana här buggar - och det har räddat mig tidigare också).

Men det är väl självklart att intel förtjänar kritik?
Framförallt känns det helt värdelöst att G1an inte får TRIM ö.h.t. Detta ger ju inte ett särskilt gott intryck heller, när de tog så god tid på sig med TRIM så borde de ju ha hunnit med att testa det ordentligt.

Å andra sidan så är inte intel ensamma om att misslyckats med TRIM och det underlättar väl antagligen inte att stödet för TRIM är väldigt fattigt bland drivrutiner m.m.

Men det svärtar helt klart ner intels rykte i mina ögon. Innan G2 så såg jag väldigt positivt på deras SSDs och med tanke på hur väl de fixade problemen med prestandaförluster på överfyllda diskar gav ett bra intryck. Och med det i bagaget så kändes intel som ett väldigt säkert kort inför TRIM etc.
Men så gick det med det...

Har de sagt något om att det krävs en RMA? Möjligheten finns ju annars att det räcker med en ny firmwareuppgradering för att fixa till allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
När id.... som du fattat att man inte kan göra något i PC-Världen vattentät då det finns en uppsjö tillverkare av allt.

Eller tycker du att intel ska testa sin nya firmware med alla mobos som har sata-portar?

Alexi -> same goes for you, att du sen lagt ner 7 timmar visar bara hur duktig du igentligen är då man efter 1 timma med något diskverktyg eller iaf 2 timmar borde förståt att disken är brickad atm.

Och varför vända sig till intel för när det är hos affären du köpte den du ska vända dig till i första hand?

Windows 7 och Gigabyte mobo körandes ACHI, 80 GB G2 INTEL SSD, uppgraderade igår, inga problem alls.

Ny som vill diskutera? Nämn inte mitt namn mer är ni snälla, jag tycker ni som försvarar företagen är dumma i huvvet, och ni tycker jag är dum i huvet för att jag är sur på dom, där är vi överens. Orkar inte skriva väggar med text för att förklara för folk som dig.

@ echo

Jo hade oxå den tanken, därför jag ville ha gamla firmware av dom som inte går att googla fram nånstans. Jag kommer självklart avvakta med att skicka in disken tills dom släppt en ny firmware och se om det löser sig, vilket jag tror det gör.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Ny som vill diskutera? Nämn inte mitt namn mer är ni snälla, jag tycker ni som försvarar företagen är dumma i huvvet, och ni tycker jag är dum i huvet för att jag är sur på dom, där är vi överens. Orkar inte skriva väggar med text för att förklara för folk som dig.

VEM försvarar Intel? Länka inlägget tack, finns det bara i din hjärna så gör ett försök ändå.

Vill du inte diskutera, varför skriver du öht inlägg? Du slösar bara på din och våran tid när du inte bryr dig ett dugg över att bemöta oss. Skaffa en blogg istället vetja.

Permalänk

sluta å hacka på alexei,ja skulle oxå bli arg på intel
bara för din funka bra anders.1342667 så ä de lugnt å hacka på dom som inte hade sån tur,,,,,å du skulle du nog börja grina om din blev brickad

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

ok, om vi nu slutar att kasta sand på varandra en stund och diskuerar själva problemet en stund.

Jag uppdaterade min 80gb utan att ändra på achi, jag bara körde på och det fungerar än idag. Hur är det, har ni som har fått problem 80 eller 160 gig varianten??

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
sluta å hacka på alexei,ja skulle oxå bli arg på intel
bara för din funka bra anders.1342667 så ä de lugnt å hacka på dom som inte hade sån tur,,,,,å du skulle du nog börja grina om din blev brickad

Ta det lugnt?
Du ska nog se att det är betydligt många fler än än Alexei som är irriterad på Intel, om du lägger ner tid att ens läsa mina inlägg så kanske du märker att trots att min disk överlevde flashning så är jag likväl irriterad över att jag ovetandes fått göra rysk roulette med min disk.

Jag hackar inte på Alexei, läs tråden så kanske något klarnar. Nog snackat om detta då han uppenbarligen inte vill prata om något.

Permalänk
Medlem

Windows 7, ASUS P7P55D mobo, 80 GB G2 INTEL SSD:
Körde "IDE mode" vid uppgraderingstillfället, då jag glömt att ändra detta i BIOS när jag skuvade ihop burken. Allt fungerade utmärkt efter firmwareuppgraderingen.

Passade sedan på att ändra till ACHI, men fick då givetvis problem eftersom jag installerade Win7 i "IDE mode" (och då skippar Win7 att installera AHCI drivisar).
Installerade därför AHCI drivisarna manuellt, ändrade sedan till "AHCI mode" igen, och därefter fungerar allt klockrent!

Visa signatur

PC: Asus P7P55D, Core i7 860 @ 3.4GHz, Corsair 4GB DDR3 1600MHz, XFX Radeon HD5870, Intel X25-M G2 80GB, Samsung 500GB HDD, Corsair 750W Black
Laptop: HP Pavilion Dv8298ea, Core Duo T2500, 2GB RAM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av na96mrt
Windows 7, ASUS P7P55D mobo, 80 GB G2 INTEL SSD:
Körde "IDE mode" vid uppgraderingstillfället, då jag glömt att ändra detta i BIOS när jag skuvade ihop burken. Allt fungerade utmärkt efter firmwareuppgraderingen.

Passade sedan på att ändra till ACHI, men fick då givetvis problem eftersom jag installerade Win7 i "IDE mode" (och då skippar Win7 att installera AHCI drivisar).
Installerade därför AHCI drivisarna manuellt, ändrade sedan till "AHCI mode" igen, och därefter fungerar allt klockrent!

Hej har samma mobo som dig, och gjorde lika dant. Var hittade du AHCI drivisarna?

Permalänk
Medlem

Om alla fjortisar (Alexei mm) har gått och lagt sig nu så tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheter samt tips och trix.

Själv uppdaterade jag firmwaren utan problem på mitt Vista men köpte W7 idag och stötte givetvis på problem. Installationen gick felfritt men efter första omstarten vägrade den gå förbi POST. Vad jag gjorde då var att rycka ur SATA-kontakten till den disken så jag iallafall kunde komma in i BIOS.
Där ändrade jag från AHCI till IDE, satte i SATA kontakten igen och startade om och kom utan problem in i Windows. Kan fortfarande inte aktivera AHCI dock.

Det enda som irriterar mig just nu är att jag inte kan backa en FW version, men disken är åtminstone inte död.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Om alla fjortisar (Alexei mm) har gått och lagt sig nu så tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheter samt tips och trix.

Själv uppdaterade jag firmwaren utan problem på mitt Vista men köpte W7 idag och stötte givetvis på problem. Installationen gick felfritt men efter första omstarten vägrade den gå förbi POST. Vad jag gjorde då var att rycka ur SATA-kontakten till den disken så jag iallafall kunde komma in i BIOS.
Där ändrade jag från AHCI till IDE, satte i SATA kontakten igen och startade om och kom utan problem in i Windows.

Det enda som irriterar mig just nu är att jag inte kan backa en FW version, men disken är åtminstone inte död.

Jag är nyfiken på vad som skulle hända om en person som har kvar iso för den tidigare firmware som löste lösenordsbuggen och försöker flasha tillbaks den versionen efter att ha flashat den nya trasiga. Jag gissar på att flashprogrammet för den gamla firmwaret nekar flashning pga nyare firmware på disken, men tänk om det fungerar att flasha om med den äldre och kunna fortsätta använda disken som vanligt? Någon som har bägge och har möjlighet att testa kanske? Sannorlikheten får ju ses som rätt liten dock, men alltid något än inget?

Permalänk
Medlem

Du kan inte backa en FW version, jag har provat. Den dillar något om Pre-production eller dylikt tyvärr.

Tycker Intel åtminstone kan släppa sin gamla FW som en ny version så vi kan flasha om till en som funkar. IDE dödar ju hastigheten på disken...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
Du kan inte backa en FW version, jag har provat. Den dillar något om Pre-production eller dylikt tyvärr.

Tycker Intel åtminstone kan släppa sin gamla FW som en ny version så vi kan flasha om till en som funkar. IDE dödar ju hastigheten på disken...

Trist. =/

Instämmer, en snabb fix borde ju vara att släppa en äldre fungerande firmware med ett verktyg som tillåter nedgradering. Men det faktum att inget sådant kommit tyder i mitt tycke antingen på att det inte fungerar eller att de inte bryr sig om en sådan tillfällig lösning för de drabbade.

Har någon sett någon ny rapport från Intel gällande X25-M?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av na96mrt
Windows 7, ASUS P7P55D mobo, 80 GB G2 INTEL SSD:
Körde "IDE mode" vid uppgraderingstillfället, då jag glömt att ändra detta i BIOS när jag skuvade ihop burken. Allt fungerade utmärkt efter firmwareuppgraderingen.

Passade sedan på att ändra till ACHI, men fick då givetvis problem eftersom jag installerade Win7 i "IDE mode" (och då skippar Win7 att installera AHCI drivisar).
Installerade därför AHCI drivisarna manuellt, ändrade sedan till "AHCI mode" igen, och därefter fungerar allt klockrent!

jag gjorde exakt sådär! MEN, nu börjar jag fundera om allt är som det ska trots allt, jag bootade upp windows osv utan problem o tänkte efter jag läst alla knasrapporter att "shit vilken tur man hade som klarade allt utan problem", men igårkväll när jag skulle stänga av datorn så tyckte jag att det tog ett par sekunder längre att göra det, vilket gjorde mig lite misstänksam, så jag bootade om datorn för säkerhets skull.. och möttes av att windows hängde sig under booten, dvs där man ser d 4 färgade fönstret.
Bootade om igen och tog repair och körde från restore point i ren desperation och bootade om en 3e gång, nu startade windows igen, så jag släckte datorn för kvällen... nu idag när jag startade datorn tänkte jag lira lite stalker som jag lagt över på SSD´n.. och märkte att en massa filer var borta osv, detta hade dessutom hänt andra spel där filer uppenbarligen blivit korrupta eller bawra bortspolade.

såååå.. trots allt detta så funkar väl windows till synes just nu, men man e ju jävligt skeptisk till hela diskens hälsa, och funderar på om detta är ett RMA ärende eller inte.. är det nån annan som har liknande erfarenhet efter flashen?

jag har just nu bytt tillbaka till IDEläge oxo.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheikh Plisken
jag gjorde exakt sådär! MEN, nu börjar jag fundera om allt är som det ska trots allt, jag bootade upp windows osv utan problem o tänkte efter jag läst alla knasrapporter att "shit vilken tur man hade som klarade allt utan problem", men igårkväll när jag skulle stänga av datorn så tyckte jag att det tog ett par sekunder längre att göra det, vilket gjorde mig lite misstänksam, så jag bootade om datorn för säkerhets skull.. och möttes av att windows hängde sig under booten, dvs där man ser d 4 färgade fönstret.
Bootade om igen och tog repair och körde från restore point i ren desperation och bootade om en 3e gång, nu startade windows igen, så jag släckte datorn för kvällen... nu idag när jag startade datorn tänkte jag lira lite stalker som jag lagt över på SSD´n.. och märkte att en massa filer var borta osv, detta hade dessutom hänt andra spel där filer uppenbarligen blivit korrupta eller bawra bortspolade.

såååå.. trots allt detta så funkar väl windows till synes just nu, men man e ju jävligt skeptisk till hela diskens hälsa, och funderar på om detta är ett RMA ärende eller inte.. är det nån annan som har liknande erfarenhet efter flashen?

jag har just nu bytt tillbaka till IDEläge oxo.

Kan inte ens prova det jag, hittar inte ens drivarna till mitt X48 chipset, eller snarare några jag kan installera. Men mycket tveksam att en FW uppdatering kan förstöra en disk om inte de gjort så man inte kan uppdatera av någon anledning alternativt inte ens kommer in i flash programmet vilket inte är fallet nu som tur är.

Permalänk

så det finns bara 2 alternativ som kan ske efter fw-flashen?

dvs

1. disken fungerar som den ska utan några problem.
2. disken vägrar fungera alls.

eller vad menar du.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.