Permalänk

Gamingdator 11-12

Är redo nu med en ekonomi bestående av ca 11-12 K.
Känner att det är dags nu när man pressar gamla Bettan till max för att klara av Borderlands och nyare spel.

Kan pressa ekonomin uppåt för att rama in mina behov. Totalpris Max 13.500:-

Behov:

- Topp grafik (minst 1GB nvidia/radeon välj efter prestanda)

- Snabb som attan. SSD till OS(60/80GB beroende på pris, SSD dock ett krav)

- i5/7, jag vet inte om jag kommer behöva i7. Men det känns bättre att fläska på med det bästa när man ändå ska punga ut med pengar. Är gärna nöjd med i5 om vi då håller budget.

- Lagringsutrymme, gärna mer än 500gb (1TB är drömmen). Men som sagt. Håll gärna budget så skär ner på detta i så fall.

- Operativsystem är jag inne på att köpa till.
(Spräcker OS:t budgeten så kan jag enkelt räkna bort 1.900kr från summan)

Kommer ej att hålla på med överklockning.
Skall också tilläggas att jag kommer att köpa till en 24" skärm sedan för att få ut allt krut ur graffekortet.

Kommer att beställas ifrån inet.se

Tacksam för svar !

Permalänk
Medlem

Skippar du Crossfire-möjligheten ramlar några hundralappar bort (billigare moderkort och nätagg), som du kanske kan lägga på nåt fräsigare chassi om du tänder på det.

Terrabyte-disken kan du ju minska på om du vill spara någon hundralapp.

i7 går inte in i budget om vi ska behålla HD5850 och/eller SSD.

Funderar lite på om det där chassit är lite för dåligt ventilerat vid eventuell framtida Crossfirekonfiguration.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Skippar du Crossfire-möjligheten ramlar några hundralappar bort (billigare moderkort och nätagg), som du kanske kan lägga på nåt fräsigare chassi om du tänder på det.

Terrabyte-disken kan du ju minska på om du vill spara någon hundralapp.

i7 går inte in i budget om vi ska behålla HD5850 och/eller SSD.

http://pici.se/pictures/VzDhrJozv.png

Funderar lite på om det där chassit är lite för dåligt ventilerat vid eventuell framtida Crossfirekonfiguration.

Är ingen stjärna på detta men hört mycket om crossfire, kan du förklara?
Om crossfire gör systemet mer framtidssäkert ska detta naturligtvis tas i beaktning.

Ventilation är jag mycket mån om också. Går det göra något med annat chassi eller köpa till fler fläktar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlincoln
Är ingen stjärna på detta men hört mycket om crossfire, kan du förklara?
Om crossfire gör systemet mer framtidssäkert ska detta naturligtvis tas i beaktning.

Ventilation är jag mycket mån om också. Går det göra något med annat chassi eller köpa till fler fläktar?

Crossfire är AMD/ATI:s system för flergrafikkortslösningar, oftast handlar det om två grafikkort. Köper du ett till HD5850 i framtiden säger man att du kör Crossfire. Prestandan kan öka uppemot 90-100 % beroende på applikation (spel), det gör det framtidssäkert. Nvidias motsvarighet kallas SLI.

Chassit i mitt paket har endast två fläktplatser, en i fronten och en i rumpan,d ärför blir det svårt att öka luftflödet i lådan. Har du två kraftfulla grafikkort säger det sig själv att det finns risk att det blir (för) varmt. Jag har dock aldrig kört Crossfire så jag är inte helt medveten om vilka krav det ställer på chassit och luftflödet. Det finns andra chassin med större inre utrymmen och fler fläktplatser. Cooler Master 690 Dominator kanske kan du kan kolla in.

Permalänk

Dator
fick fram det här själv?

Är detta okej paket? Fattas något? Stöder det crossfire nu? Glömt något?

kanske starkare nätaggregat? 850?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlincoln
Dator
fick fram det här själv?

Är detta okej paket? Fattas något? Stöder det crossfire nu? Glömt något?

kanske starkare nätaggregat? 850?

Hä ä bah å kö.

Skall dock göra dig medveten om att i7 (Lynnfield) inte ger någon prestandavinst över i5 i spel. i7 860 är en i5 750 med Hyperthreading och Hyperthreadingen stjälper mer än det hjälper i spel. I t.ex. bild- och videoredigeringsprogram är Hyperthreading däremot en fördel.

Till en speldator är i7 således inte värt pengarna.

Permalänk

La till OS och större nätaggregat?

Köpklart paket?

Passar allt ihop?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Hä ä bah å kö.

Skall dock göra dig medveten om att i7 (Lynnfield) inte ger någon prestandavinst över i5 i spel. i7 860 är en i5 750 med Hyperthreading och Hyperthreadingen stjälper mer än det hjälper i spel. I t.ex. bild- och videoredigeringsprogram är Hyperthreading däremot en fördel.

Till en speldator är i7 således inte värt pengarna.

känns som om jag ändå vill fläska på.

Har inte köpt dator på 3-4 år.

Men man kan kanske köra på i5 och spara in pengar till skärm.
Hur är ovanstående paket då tycker du?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlincoln
http://pici.se/pictures/IJhWWMzuE.jpg

La till OS och större nätaggregat?

Köpklart paket?

Passar allt ihop?

Mycket onödigt att köra i7 över i5 i det där paketet. Skippa i7:an, kör i5 och köp 2st 5850 som du kör i crossfire istället.

Det är skillnad på att fläska på och att göra ett dumt köp Du får mer prestanda om du gör på mitt sätt än om du kör på det paketet du har lagt där.

Det blir 1000 spänn dyrare och precis på maxpriset, men är utan tvekan värt det.

Permalänk

Såg att jag glömt SSD

Detta spräcker budgeten något. Men är nöjd ändå.

Finns det något som gör att man kan slipa på kostnaden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Mycket onödigt att köra i7 över i5 i det där paketet. Skippa i7:an, kör i5 och köp 2st 5850 som du kör i crossfire istället.

Det är skillnad på att fläska på och att göra ett dumt köp Du får mer prestanda om du gör på mitt sätt än om du kör på det paketet du har lagt där.

Det blir 1000 spänn dyrare och precis på maxpriset, men är utan tvekan värt det.

Hur tycker du att ovanstående paket ser ut ?
Fungerar det att köra crossfire nu?

Har dock kvar samma graffekort, men ser gärna att dator är riktigt snabb vid winrar och dylikt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlincoln
Hur tycker du att ovanstående paket ser ut ?
Fungerar det att köra crossfire nu?

Tror nästan det är smartare att skippa SSD, och 5870 och köra 2st 5850 istället.

Jag är rätt så väldigt säker att det skulle ge mer prestanda än SSD och 5870, annars kan du ju köra på det där och köpa ett till 5870 någon gång i framtiden när priserna sjunkigt, och du känner att du behöver det.

Det sista alternativet är nog smartast isåfall ^^ Beror ju helt på vad du tycker själv egentligen där.

Jag menar, det första så får du mer direkt. Det andra och du får mycket direkt, och ännu mer senare när du behöver det. Crossfire ska inte vara några som helst problem.

Och nu gjorde du edit xD

Då är det solklart imo, kör på det paketet du har där!

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha en SSD längre?

Edit: Nvm, tog en halvtimme drygt att posta inlägget av någon anledning.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Tror nästan det är smartare att skippa SSD, och 5870 och köra 2st 5850 istället.

Jag är rätt så väldigt säker att det skulle ge mer prestanda än SSD och 5870, annars kan du ju köra på det där och köpa ett till 5870 någon gång i framtiden när priserna sjunkigt, och du känner att du behöver det.

Det sista alternativet är nog smartast isåfall ^^ Beror ju helt på vad du tycker själv egentligen där.

Jag menar, det första så får du mer direkt. Det andra och du får mycket direkt, och ännu mer senare när du behöver det. Crossfire ska inte vara några som helst problem.

Och nu gjorde du edit xD

Då är det solklart imo, kör på det paketet du har där!

Haha tack så mycket. Blir nog beställning imorgon. Ska nog bara göra en sista check med sweclockers att paketet fungerar.

Då åter står ett problem dock. SKärmen.
Jag har tänkt mig denna:

Skärm

Förslag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celoz
Ska du inte ha en SSD längre?

Edit: Nvm, tog en halvtimme drygt att posta inlägget av någon anledning.

Haha slugt. Jodå inkirrat nu. Som du såg. Vad tycker du om paketet annars?

Permalänk

Läste nu på Inet att chassit väger 10kg :O.

Tycker det verkar otroligt jobbigt att konka på (Lan etc.)

Någon som har något annat förslag på chassi?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlincoln
http://pici.se/pictures/gJhdwZAOA.png

Såg att jag glömt SSD

Detta spräcker budgeten något. Men är nöjd ändå.

Finns det något som gör att man kan slipa på kostnaden?

Kör på detta paket och byt ut HDDn mot en 500GB Samsung Spinpoint F3 och spara in 300kr.

Jag vet inte om du borde göra det men jag har hört att det inte blir någon stor skillnad mellan 2st 5870 och 2st 5850,och jag tror inte du kommer behöva så mycket för spel men det beror ju på vad du spelar.

Om jag skulle spendera 12k på en dator hade det varit samma paket som ditt fast med en 5850 och en 500GB Samsung Spinpoint F3
Där har du sparat in 1044kr.

PS : Men om du vill så kan du sätta till en hundring på en Samsung Spinpoint F3,har läst att de är tysta och snabba :].

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillenOStoren
Kör på detta paket och byt ut HDDn mot en 500GB Samsung Spinpoint F3 och spara in 300kr,jag vet inte om du borde göra det men jag har hört att det inte blir någon stor skillnad mellan 2st 5870 och 2st 5850..och jag tror inte du kommer behöva så mycket för spel...eller det beror ju på han du spelar.
Men om jag skulle spendera 12k på en dator hade det varit samma paket som ditt fast med en 5850 och en 500GB Samsung Spinpoint F3
Där har du sparat in 1044kr :]...fast jag hade nog gått med det systemet du valt eftersom...jag tror nog det kommer bli mycket bättre med en 5870:a :]

PS : Men om du vill så kan du sätta till en hundring på en Samsung Spinpoint F3,har läst att de är tysta och snabba :].

Shit va rörigt detta inlägg var. Fick inte riktigt ut vad du var ute efter. Först skulle jag spara pengar och sen lägga till 100kr. hmm

edit: fattade nu med hårddisken. Sant en hundrig mer för 1TB skit i havet. Men resten klurade jag inte ut. Jag ska alltså stå kvar på nuvarande och köra med ett 5870:a?

Permalänk

Vad är det för skillnad på dessa hårddiskar?

1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ 690:-

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 721:-

Permalänk

Så är ser paketet ut i nuläget. Har insett att jag inte behöver allt hårddiskutrymme. Det finns ju faktiskt externa hdd.

Fortfarande problemet med att chassit är alldeles för tungt. 10kg!

Vill gärna ha ett lättare chassi med bra luftgenomströmning.

Förslag?

edit: som naturligtvis skall vara rymligt nog för att passa med komponenterna och hålla budgeten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlincoln
Vad är det för skillnad på dessa hårddiskar?

1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ 690:-

1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 721:-

att F1 är långsammare äldre och väsnas mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlincoln
http://pici.se/pictures/uKfgXEXNx.png

Så är ser paketet ut i nuläget. Har insett att jag inte behöver allt hårddiskutrymme. Det finns ju faktiskt externa hdd.

Fortfarande problemet med att chassit är alldeles för tungt. 10kg!

Vill gärna ha ett lättare chassi med bra luftgenomströmning.

Förslag?

edit: som naturligtvis skall vara rymligt nog för att passa med komponenterna och hålla budgeten

Det stavas Lian Li och det kostar... mycket. Särskilt då du behöver stort chassi. 10 kg är inte tungt för ett chassi, mitt lilla Fractal Design väger väl 13 kg. Vet inte vad mitt gamla Lian Li väger.

Lancool, som heter Lian Li på Inet, är inte gjorde i aluminium och således inte lätta.

Permalänk

blir det för tajt med detta chassi?

Gillade vikten nämligen

Permalänk

Hur stort bör det vara?

Permalänk
Medlem

Får jag bara fråga, varför köper du ett OS? Bara där skulle du ju tjäna in 1100 kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warzius
Får jag bara fråga, varför köper du ett OS? Bara där skulle du ju tjäna in 1100 kr.

Har också ställt mig frågan. Men det känns på nått sätt bättre i magen. Men det är helt klart något att klura på. Hur fungerar, vad ska man säga "den andra versionen"

Permalänk

Vad tror ni nu om paketet?

Är chassit för litet?

Är nätagget i största laget för komponenterna? Klarar jag mig med en 650w?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sirlincoln
Shit va rörigt detta inlägg var. Fick inte riktigt ut vad du var ute efter. Först skulle jag spara pengar och sen lägga till 100kr. hmm

edit: fattade nu med hårddisken. Sant en hundrig mer för 1TB skit i havet. Men resten klurade jag inte ut. Jag ska alltså stå kvar på nuvarande och köra med ett 5870:a?

Okej,Ska göra det enklare :P.
Byt ut 5870 mot en 5850 där sparar du 1000kr
Byt ut Samsung F1 till en Samsung F3 500GB och spara 300kr.
Du kan byta ut agget till en Corsair TX 650W fast det kanske känns säkrare att ta en 750Wattare.
Ta bort OS och spara 1100kr

Så om du byter HDDn till en Samsung F3 500GB och 5870:an till en 5850:a och tar bort OS så sparar du runt 2.4k. Då har du hamnat på 11.571kr och det är inte över din budget.

Menmen om du har 14k att spendera så gör det :]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillenOStoren
Okej,Ska göra det enklare :P.
Byt ut 5870 mot en 5850 där sparar du 1000kr
Byt ut Samsung F1 till en Samsung F3 500GB och spara 300kr.
Du kan byta ut agget till en Corsair TX 650W fast det kanske känns säkrare att ta en 750Wattare.
Ta bort OS och spara 1100kr

Så om du byter HDDn till en Samsung F3 500GB och 5870:an till en 5850:a och tar bort OS så sparar du runt 2.4k. Då har du hamnat på 11.571kr och det är inte över din budget.

Menmen om du har 14k att spendera så gör det :]

Tack detta hjälpte
Graffekortet behåller jag. Däremot OS:et kanske åker bort.
Det går ju faktiskt att fixa på annat sätt.......

Permalänk

Nu är då min undran om chassit är för litet?