Jag behöver hjälp med att aktivera ljuduppspelningsenheten Realtek HD Audio Manager.
Det som har hänt är följande. Jag var inne i kontrollpanelens ljudinställning. Där fanns enbart Realtek som uppspelningsalternativ. Jag inaktiverade det i tron att något som avaktiveras även kan återaktiveras. Nu går det inte att spela ljud från exempelvis Winamp. Datorns varningssignaler kan man höra. Ikonen för volymkontroll längst ner till vänster är delvis täckt av en rund röd figur med ett vitt kryss i. För man muspekaren över ikonen står det att ingen ljuduppspelningsenhet är installerad. När jag playar en låt i winamp får jag följande felmeddelande : Bad DirectSound driver. Please install proper drivers or select another device in configuration. Error code 88780078.
När jag tittar i filhanteraren så finns det en mapp för Realtek som i sin tur innehåller Audio-Installshield. Där hoppades jag på att hitta en setup-fil, men det finns bara installationsinformationsfiler, program, programtillägg och säkerhetskatalog. Drivrutinen verkar ju således inte vara avinstallerad, men hur ska jag göra för att få det att fungera. Mitt operativsystem är Vista och datorn är en Packard Bell.