Permalänk
Medlem

SQL Kommandon?!?

Hej!

Har precis börjat lära mig SQL och PHP i skolan, mina frågor är:

Hur kan jag få fram de varor som beställts vid mer än två tillfällen av samma kund.

Hur kan jag få fram en lista där en personal och kund har samma e-post adress.

Tabellerna är till exempel kunder, order, anställd och vara. Vilka poster som ingår i varje tabell är inte bestämt än. Problemet är att jag är nybörjare i SQL och inte vet vilka kommandon jag kan använda för att få fram denna info.

Tack på förhand

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

MySQL eller SQL Server eller Oracle eller DB2 eller SQLite eller PostgreSQL?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

1) Hur kan jag få fram de varor som beställts vid mer än två tillfällen av samma kund?

Här är hjälp på vägen, helt otestat och utan garantier:

SELECT VaruID, Varunamn
FROM Varor
WHERE VaruID IN
(SELECT VaruID, COUNT(VaruID) AS numOrdrar
FROM Ordrar
WHERE COUNT(VaruID) > 1)

Jag har för mig att man måste ha med COUNT(VaruID) i SELECT-listan, men du märker väl om det funkar eller ej...

2) Hur kan jag få fram en lista där en personal och kund har samma e-post adress.

Jag vet inte riktigt vad du menar egentligen, en lista på all personal som råkar ha samma e-postadress som kunder har? Typ om man vill veta vilka i personalen som är kunder då eller?

Anyway, otestad hjälp på vägen:

SELECT * FROM Personal
INNER JOIN Kunder ON Personal.EPost = Kunder.EPost

eller kanske:

SELECT * FROM Personal, Kunder
WHERE Personal.EPost = Kunder.EPost

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

SELECT VaruID, Varunamn
FROM Varor
WHERE VaruID IN
(SELECT VaruID, COUNT(VaruID) AS numOrdrar
FROM Ordrar
WHERE COUNT(VaruID) > 1)

Jag har för mig att man måste ha med COUNT(VaruID) i SELECT-listan, men du märker väl om det funkar eller ej...

Tack för snabbt svar!

Lösningen på tvåan verkar korrekt, och i så fall förslag ett