Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Radeon HD 5970 – världens längsta grafikkort

Permalänk

När kommer grafikkorten som är större än moderkorten? Dom är fortfarande inte tillräckligt stora för att jag ska köpa dom.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zee_13
http://www.youtube.com/watch?v=4yG0QE9ce3U#t=1m10s

Kontrar med
http://www.youtube.com/watch?v=Xbt30UnzRWw

Denna gång är det AMD med piskan!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

http://www.nordichardware.se/nyhet,16708.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe
så du har bestämt dig för denna dubbelmacka alltså?

Sedan när är detta grafikkort en dubbelmacka....?
GTX 295 är en dubbelmacka.

Permalänk

ser ut som en Antec 900! hoppas det!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Voodoo 5 6000?

kul att någon kommer ihåg det! 4 gpuer kan väll ATI satsa på härnäst också (btw voodoo 5 var dock 3 cm kortare)

Visa signatur

i5 750@ 4.1ghz - ASUS Triton 88 - EVGA P55 FTW - GTX285 SLI - 8GB G.Skill ECO - Corsair Force GT 120GB - 1TB WD Black - 640GB WD Black - 1.5TB WD Green - 2TB WD Green - 500GB WD Cavair - Corsair TX850W - Xonar Essence STX - Corsair 650D -

Permalänk
Avstängd

Epic fail.
Den är ju fan längre än Voodoo 5 6000.

Skit!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Epic fail.
Den är ju fan längre än Voodoo 5 6000.

Skit!

Vadå epic fail.
Det är lätt som en plätt att göra ett mega kort grafikkort, men då kommer den överhettas.
2st GPU kärnor på ett PCB behöver en stor kylare, det handlar om fysiklagar.
Försök göra ett bättre grafikkort själv då om du är bättre på att göra grafikkort än vad AMD är.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen får man se den, men det som intresserar mig mest tas inte upp. Är det 256bits bandbredd på minnet till denna eller högre? Jag hade personligen önskat att man valt att göra en treslotslösning för kylningen.

Priset är rätt självklart, denna blir billigare än Fermis toppmodell.

Jag måste mäta om jag får in detta kort i mitt chassi, den var galet stor. Påminner mer om ett riktigt workstationkort. Bara handtaget som fattas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
ser ut som en Antec 900! hoppas det!

900 har bara 2 fläktar fram och den som var på bilden hade 3 (Antec 1200), verkar som att man får ta fram plåtsaxen den här gången... -.-'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictorY23
verkar som att man får ta fram plåtsaxen den här gången... -.-'

Eller så köp bara 2st HD5870 som dessutom är snabbare, svalare, etc.
Och som du kan köpa redan idag.
Voila! Problemet löst.

Permalänk
Medlem

jag kontrar med följande:
http://www.seasip.info/VintagePC/5271.html
scrolla ner till "The Video Card(s)"

Permalänk

Jag hoppas bara att de där 4600varven Per minut inte behövs...

Permalänk
Medlem

Tack för länken MarcusDazE.
Kul att se att ett spel såsom stalker clear sky fortfarande har avarge fps som inte riktigt är godkänt

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Status med ett sådant!

Permalänk
Medlem

Som vanligt är ATI boss.

Det här är kungen av grafikkort.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

ser ut som något ur en star trek film

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Så typiskt amerikanskt, "störst är bäst!"

Permalänk

Då är frågan vilken configuration blir då snabbast? 3x5870 eller 2x5970?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Löjligt stort!,som någon sa tidigare,det här är en oroväckande trend. Ska den enda lilla fläkten klara av att hålla värmen i schack utan att konkurera ljudmässigt med en hårfön??...luktar fail!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Löjligt stort!,som någon sa tidigare,det här är en oroväckande trend. Ska den enda lilla fläkten klara av att hålla värmen i schack utan att konkurera ljudmässigt med en hårfön??...luktar fail!!

Nu är det ju inte så att budgetmodellerna blir 30+ cm utan detta är flaggskeppet. Trenden är effektivare och snabbare grafikkort, stirra er inte blind på de absolut värsta korten som lanseras.

Permalänk

Jag tror definitivt att 5970 är snabbare än 2 5870 det är säkert bättre optimerat med intern crossfire samt att jag skulle tro att kortet får större minnesmängd skulle tro det får hela 4 GB 2 GB per GPU. samt ett antal optimeringar. och 2 st 5970 kommer garanterat att rocka fett så att säga Quadfire på detta blir förmodligen världens första grafiklösning som kan maxa Cryssis!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Jag tror definitivt att 5970 är snabbare än 2 5870 det är säkert bättre optimerat med intern crossfire samt att jag skulle tro att kortet får större minnesmängd skulle tro det får hela 4 GB 2 GB per GPU. samt ett antal optimeringar. och 2 st 5970 kommer garanterat att rocka fett så att säga Quadfire på detta blir förmodligen världens första grafiklösning som kan maxa Cryssis!

Jag är mycket säker på att 2st 5870 är bättre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Så typiskt amerikanskt, "störst är bäst!"

Ja...Nästa serie blir hemkörning och bärsedlar....

Permalänk
Avstängd

Detta är inte teknik. Detta ÄR brist på teknik om man inte får plats med all kraft på en liten bräda. Bara en dum sak om man kastar ut en sak som är nästan en halv meter långt *OMFG!

När det är TEKNIK så skall det vara mindre och snabbare så som en mobiltelefon!

Väljer hellre ett GT240 för att kunna slippa ha ett monster chassi i rummet xD som är 1*1m2 :P:P:P:P

Snart så kommer väl ATI att släppa ett kort som man måste ha ett Chassi som motsvarar ett kylskåp på storleken xD ROFLMAO OMG OMFG LOL!!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Detta är inte teknik. Detta ÄR brist på teknik om man inte får plats med all kraft på en liten bräda. Bara en dum sak om man kastar ut en sak som är nästan en halv meter långt *OMFG!

När det är TEKNIK så skall det vara mindre och snabbare så som en mobiltelefon!

Väljer hellre ett GT240 för att kunna slippa ha ett monster chassi i rummet xD som är 1*1m2 :P:P:P:P

Snart så kommer väl ATI att släppa ett kort som man måste ha ett Chassi som motsvarar ett kylskåp på storleken xD ROFLMAO OMG OMFG LOL!!!

Sa du samma sak om GTX295 när den kom tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Tack för länken MarcusDazE.
Kul att se att ett spel såsom stalker clear sky fortfarande har avarge fps som inte riktigt är godkänt

Tänk på att Grafikkortet inte är klart utvecklat än utan bara en prototyp, står i artikeln, så det kan ju bli både mindre i storlek och bättre i spel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Detta är inte teknik. Detta ÄR brist på teknik om man inte får plats med all kraft på en liten bräda. Bara en dum sak om man kastar ut en sak som är nästan en halv meter långt *OMFG!

När det är TEKNIK så skall det vara mindre och snabbare så som en mobiltelefon!

Väljer hellre ett GT240 för att kunna slippa ha ett monster chassi i rummet xD som är 1*1m2 :P:P:P:P

Snart så kommer väl ATI att släppa ett kort som man måste ha ett Chassi som motsvarar ett kylskåp på storleken xD ROFLMAO OMG OMFG LOL!!!

Fast du får kanske inte riktigt samma prestanda med det kortet... Ett sånt här kort ger oss med endast en pci-e plats på moderkortet möjlighet till riktigt bra prestanda också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Jag tror definitivt att 5970 är snabbare än 2 5870 det är säkert bättre optimerat med intern crossfire

Eh varför vore HD5970 snabbare än 2st 5870?
Nej crossfire är inte bättre optimerat i 5970, det funkar inte så.

Ni som gnäller och gråter över grafikkortets storlek: ni skulle alltså vilja ha en mindre kylare? Och därmed ett varmare grafikkort?
En stor kylare är (nästan) aldrig en dålig sak, t.ex. så kan man köra de absolut största CPU kylarna passivt, alltså helt utan nån fläkt.
Större kylare gör att det krävs mindre av fläkten (lägre rpm; tystare).

Permalänk
Avstängd

som nvidia fan börjar jag snart gråta och kasta in handduken. Snart dax att överge skeppet nvidia.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista