AMD Radeon HD 5970 – världens längsta grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Hahaha! Jag började asgarva när jag såg det kortet!
Klockren rubrik

Frågan är vad som får en att välja detta kortet istället för två 5870?

Två 5790? ABSOLUT FLÄSK?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Sa du samma sak om GTX295 när den kom tro?

då är det ialf under 30cm, och nafsar inte en halvmeter i röven xD EN HALV FUCKIN METER!!! Tänk er BARA 15cm till en HALV METER!!!!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort är längre än det där!

Permalänk

Vem bryr sig om hur lång den är?
Den får gärna vara 5 kilometer lång, sålänge den bara ryms i chassit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
då är det ialf under 30cm, och nafsar inte en halvmeter i röven xD EN HALV FUCKIN METER!!! Tänk er BARA 15cm till en HALV METER!!!!

Well, du får bra mycket mer kräm av ett HD4970 än ett GTX295.

Btw är "bara" 15 cm dryga 50% längre än det HD4970 som visas i artikeln, som dssutom är ett engineering sample. Har du inte plats i lådan? Synd, köp ett sämre kort då.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Well, du får bra mycket mer kräm av ett HD4970 än ett GTX295.

Btw är "bara" 15 cm dryga 50% längre än det HD4970 som visas i artikeln, som dssutom är ett engineering sample. Har du inte plats i lådan? Synd, köp ett sämre kort då.

4970 ?? jag vet att 5870 piskar gtx 295 i många aplikationer i alla fall... det är det bästa ati släppt hittils, vet du om nåt nyare som testats så länka gärna.

Permalänk

Det där är faktiskt galet långt...
Kul men jag minns en tid då instickskorten var längre än vad moderkortet var brett. Då man fick ha stöd i chassit för att avlasta vikten från porten.

Jag vill inte ha tillbaka den tiden...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att man utnyttjar utrymmet..

En gång i tiden (när flera i den här tråden knappt var födda) så var i alla fall hälften av korten man petade ner i isa-kortplatserna av fullängstyp.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur många år det ska ta dem att komma på att grafikkort har en dimension till utöver längd och höjd...

Jag menar det är ju sällan man ser ett kort ta upp mer än max 2/3 av utrymmet på bredden, men istället ska man varatvungen att välja chassi efter längden på korten

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag undrar hur många år det ska ta dem att komma på att grafikkort har en dimension till utöver längd och höjd...

Jag menar det är ju sällan man ser ett kort ta upp mer än max 2/3 av utrymmet på bredden, men istället ska man varatvungen att välja chassi efter längden på korten

De har jag funderat på sen 3870x2 kom...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag undrar hur många år det ska ta dem att komma på att grafikkort har en dimension till utöver längd och höjd...

Jag menar det är ju sällan man ser ett kort ta upp mer än max 2/3 av utrymmet på bredden, men istället ska man varatvungen att välja chassi efter längden på korten

det är du inte ensam om att fundera över =/

Permalänk
Medlem

Bara ca 4cm längre än ett 2900xtx ju =D

Permalänk

Bra utveckling med avveckling av X2-märkningen.

Permalänk
Medlem

Tror AMD kan skjuta sig i foten om kortet blir för långt!
Får hoppas att det slutgiltiga kortet blir kortare. Med dessa mått kommer dom förlora massor med kunder som inte har plats för det i chassit eller folk som köper och blir förbannade på att det inte får plats. Inte bra! Trots allt så är det inte alla som är beredda på att göra sig mödan att byta chassie för att byta grafikkort. (troligen mig själv inkluderad)

Undrar vilken längd de flesta ATX lådor klarar av att svälja? Kollade själv när 5870 kom ut och såg att min låda skulle klara det med ett par mm till godo. Blir den potentiella kundkretsen för liten så blir det svårt att få ekonomi på kortet utan att sälja det riktigt dyrt. Och i så fall lär de förlora ännu mer potentiella kunder. De har en svår nöt att knäcka. Stort kort medför plats för mer kylning men för stort kommer bara göra att de förlorar massor med kunder tyvärr...

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk

påminner lite om dom gammla ISA ljudkorten...

för er som är för unga för att komma ihåg ISA porten kan tilläggas att den var standarden innan PCI porten och porten var närmre 20cm lång

så detta kortet är något extremt långt närmre 40cm nånting

*****************************************************

kan tro att ATI kommer bli tvungna att fixa längden på kortet annars kommer nästan ingen kunna ha det då nästan alla chassin idag har nån form av HD bur där

såvida den inte går att ta bort som i vissa av antec chassina

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Då får man såga upp lådan så att man får plats eller så bygger man en egen datorlåda.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
påminner lite om dom gammla ISA ljudkorten...

http://www.ultradrives.com/images/creative_ct3980.JPG

för er som är för unga för att komma ihåg ISA porten kan tilläggas att den var standarden innan PCI porten och porten var närmre 20cm lång

så detta kortet är något extremt långt närmre 40cm nånting

*****************************************************

kan tro att ATI kommer bli tvungna att fixa längden på kortet annars kommer nästan ingen kunna ha det då nästan alla chassin idag har nån form av HD bur där

såvida den inte går att ta bort som i vissa av antec chassina

Kundgruppen som ens köper sånna här high-end kort är redan rätt liten och sitter nog oftast med riktigt stora chassin ändå. Om inte så kommer de nog skaffa för att kunna köra kortet.

Permalänk
Medlem

Fina grejer,

Hade passat i HTPCn,
Det får plats i mitt moddade Antec Fusion. Hade det varit längre hade det kunnat sticka ut och hämta kallluft från framsidan.
Bra att veta att om Fermi blir en papperslansering med mjukvarubaserad DX11 så finns det rejäla alternativ.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

herre min skapare !

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Well, du får bra mycket mer kräm av ett HD4970 än ett GTX295.

Btw är "bara" 15 cm dryga 50% längre än det HD4970 som visas i artikeln, som dssutom är ett engineering sample. Har du inte plats i lådan? Synd, köp ett sämre kort då.

Jag klart man väljer ett lite sämre kort som man kan ha i ett standard chassi och inte i ett chassi som är stort som ett kylskåp xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

priset?kommer tup ligga runt 7000 kan jag gissa!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Kul att man utnyttjar utrymmet..

En gång i tiden (när flera i den här tråden knappt var födda) så var i alla fall hälften av korten man petade ner i isa-kortplatserna av fullängstyp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Jag klart man väljer ett lite sämre kort som man kan ha i ett standard chassi och inte i ett chassi som är stort som ett kylskåp xD

jag har inget chassi stort som ett kylskåp, ett sånt kort passar med lätthet i ett corsair obsidian 800 och med lite lätt modifikation nästan i vilket Lian li chassi som helst... Men så är ju kortet riktat till riktiga entusiaster och vi har inte kravet att vi ska ha ett chassi som är stort som en skrivbordshögtalare utan det är prestandan vi söker och har chassin som vi kan stoppa inn vad som helst i och ändå möjligheter för moddad kylning och luftgenomströmning mm. Så självklart är det väl att du inte köper ett hemlock för du är ingen entusiast, inte för att du har för litet chassi.

Permalänk
Medlem

Vilken skönhet! Förutom fläkten, 4 700 varv per minut.. ajaj!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog AMD är mevetna om att kortet är stort...tror inte det kommer bli större än det här...om nVidia med sitt 295 hade sina gpu's på samma bräda, skulle jag nog tänka mig att det skulle bli lika stort....det sitter väl en mellan processor på x2 korten har jag för mig...denna ska få plats med...

Permalänk
Medlem

Nej fan jag bryr mig inte hur mycket den kommer kosta, jag MÅSTE ha den här kortet!!!!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Okej, kan vi sluta säga "grafikkort" från och med nu?

I fortsättningen kommer jag kalla det "grafikkloss"

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Vilken skönhet! Förutom fläkten, 4 700 varv per minut.. ajaj!

Ja, det är synd att fläkten är låst till 4700rpm, någon borde verkligen uppfinna någon slags grej som gör att fläkten inte går på fullvarv när kortet inte belastas. Vem blir först?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ja, det är synd att fläkten är låst till 4700rpm, någon borde verkligen uppfinna någon slags grej som gör att fläkten inte går på fullvarv när kortet inte belastas. Vem blir först?

Den snurrar maximalt i 4700RPM. Med tanke på HD5870 så borde den säkert ligga mellan 1000-2000RPM när den inte används.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ja, det är synd att fläkten är låst till 4700rpm, någon borde verkligen uppfinna någon slags grej som gör att fläkten inte går på fullvarv när kortet inte belastas. Vem blir först?

1. kortet är inte låst till 4700rpm

2. varvtalsregulering är inte ngt. nytt precis.... på mitt gamla 8800GT t.ex snurrar fläkten med olika varvtal beroende på belastning

( om ditt inlägg var ironi så gick det mig förbi)

Märkligt att så många på forumet har problem att förstå vanlig svenska....... vad gör ni i skolan nuförtiden......?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Avstängd

Undrar hur länge detta kommer att fortsätta. Chassietillverkarna kanske skulle kunna fixa så att grafikkortet sitter på samma håll som modekortet. då skulle ju grafikkorten kunna forstätta växa