AMD: Nvidia bryr sig inte om gamers

Permalänk
Melding Plague

AMD: Nvidia bryr sig inte om gamers

I upptakten till Fermi hettar det till mellan AMD och Nvidia. Enligt Radeon-tillverkaren bryr sig inte Nvidia om datorspelare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I upptakten till Fermi hettar det till mellan AMD och Nvidia. Enligt Geforce-tillverkaren bryr sig inte ATI om datorspelare.

Det beror på vilket sätt man ser det haha, men det är ju sant. Vad kan gamers göra med GPGPU.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

AMD börjar ju bli värre än fanboysen här på forumet med smutskastning.. Kan de inte bara låta fakta tala sitt istället för att hålla på som små dagisungar?

Permalänk
Medlem

nVidia är ute på hal is, de överger oss som gav dem de enorma försprånget, gamers.

Permalänk

Nu börjar det bli lite mycket snack från ati's sida.. Hmm..

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Visst att AMD har rätt. Men det börjar endå bli lite för mycket smutskastning nu. Focusera på att tillverka flera grafikkort istället så jag kan få köpa mitt.

Permalänk
Medlem

George Bush doesn't care about Black people! --> ...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
AMD börjar ju bli värre än fanboysen här på forumet med smutskastning.. Kan de inte bara låta fakta tala sitt istället för att hålla på som små dagisungar?

Ja, allt sånt här snack är rena hjärnrötan och jag ogillar det också. Men jag skulle ändå vilja vända på resonemanget och påpeka varför. AMD har ju både ekonomisk vinst och ett ekonomiskt ansvar mot sina aktieägare att tänka på så att trycka ut snedvriden fakta är högst förståeligt. De har däremot inget ansvar att vara objektiva. Något som är värre är fanboys, oavsett läger som inte drar sig för osanningar för sitt älskade företag (oavsett vilket företag detta nu må vara). Varför kan man fråga sig? Företagen vinner ju iaf pengar på att förlora sin trovärdighet till skillnad mot fanboys som inte vinner ett smack.

Så jag anser nog att det borde vara företagen som skriker mer än fanboysen och inte tvärt om.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bara Nvidia kan ge upp CUDA och PhysX så det inte blir så krångligt för utvecklare att släppa ett optimerat spel. Man kan ju knappast säga att ett spel som använder CUDA är optimerat om slutkunden använder ATI.

Citerar min lärare som jag hade under en webbkurs.
"Standarder är bra, problemet är att alla företag vill ha en egen."

I detta fall är det Nvidia som vill göra en standard för GPGPU som de säkert vill att AMD ska köpa eller nåt.

Jag håller däremot inte alls med AMDs uttalande. Nvidia gör bra spelkort.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Vadå bara för att man vill marknadsföra en ny teknik så att den får någon framgång så måste det betyda att man överger allt annat. Dessutom har väll ATI inte gjort särskilt mycket för oss gamers förutom grafikkort. Nividia har ju komigt med saker som physx(hur kan det inte gynna gamers BTW) 3D vision Nividia TWIMTBP och prestandaförbettringar i alla drivisar. Woho, ATI var först med DX11 kort och därför så bryr dom sig om gamers fast det gör ju inte Nvidia för deras kort stödjer inte Dx11 (eftersomm dom inte hunnit lansera sina igen)

Sen, varför kan dessa omogna människor inte fatta att dom ända som läser det dom sagt är sådanna som inte går på era fula tricks

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Vadå bara för att man vill marknadsföra en ny teknik så att den får någon framgång så måste det betyda att man överger allt annat. Dessutom har väll ATI inte gjort särskilt mycket för oss gamers förutom grafikkort. Nividia har ju komigt med saker som physx(hur kan det inte gynna gamers BTW) 3D vision Nividia TWIMTBP och prestandaförbettringar i alla drivisar. Woho, ATI var först med DX11 kort och därför så bryr dom sig om gamers fast det gör ju inte Nvidia för deras kort stödjer inte Dx11 (eftersomm dom inte hunnit lansera sina igen)

Sen, varför kan dessa omogna människor inte fatta att dom ända som läser det dom sagt är sådanna som inte går på era fula tricks

Exakt, ATI har gjort det vi vill ha, grafikkort, nVidia däremot, de har gjort physX (blää), CUDA (jaha?), C++ läsande grafikproccesorer (men vafan?) och massa annat roligt.

De har bara glömt att det är grafikkort vi vill ha när vi köper grafikkort och inte ett GPGPUkort...

Permalänk
Medlem

AMD börjar bli lika pinsamma som Nvidia.

Får hoppas att det här bara var en persons åsikt och inget officiellt.. oavsett hur det tolkades..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Exakt, ATI har gjort det vi vill ha, grafikkort, nVidia däremot, de har gjort physX (blää), CUDA (jaha?), C++ läsande grafikproccesorer (men vafan?) och massa annat roligt.

Med dagens programmerbara GPU arkitekturer är det väl bara bra att ha stöd för sådant som grädde på moset?

Permalänk
Medlem

Men det ligger ju faktiskt något i det dem säger, Nvidia tycker ju att det inte behövs bättre grafikkort då det mestadels är "console ports". Det har dem sagt.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Bara Nvidia kan ge upp CUDA och PhysX så det inte blir så krångligt för utvecklare att släppa ett optimerat spel. Man kan ju knappast säga att ett spel som använder CUDA är optimerat om slutkunden använder ATI.

Citerar min lärare som jag hade under en webbkurs.
"Standarder är bra, problemet är att alla företag vill ha en egen."

I detta fall är det Nvidia som vill göra en standard för GPGPU som de säkert vill att AMD ska köpa eller nåt.

Det är ju dock möjligt att använda OpenCL eller DirectCompute på Nvidia-kort, och OpenCL är ju dessutom en öppen standard. Jag var på en föreläsning som Nvidia hade för ett tag sen, och då kom frågan upp hur de ser på andra API:er än CUDA. Föreläsarens svar var att de inte bryr sig om vad du använder för att programmera grafikkortet, så länge som du köper Nvidia-kort. Han påpekade också att CUDA får stöd för nya tekniker som Nvidias kort använder snabbare, eftersom CUDA är helt styrt av Nvidia. Vill de införa nya saker i OpenCL så måste de övertyga deras "goda vänner" AMD och Intel att gå med på det, vilket kan ta lite tid

Permalänk
Medlem

ATI har förvånansvärt mycket info om kommande GPU från nvidia, industrispionage........................lågt

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det är ju dock möjligt att använda OpenCL eller DirectCompute på Nvidia-kort, och OpenCL är ju dessutom en öppen standard. Jag var på en föreläsning som Nvidia hade för ett tag sen, och då kom frågan upp hur de ser på andra API:er än CUDA. Föreläsarens svar var att de inte bryr sig om vad du använder för att programmera grafikkortet, så länge som du köper Nvidia-kort. Han påpekade också att CUDA får stöd för nya tekniker som Nvidias kort använder snabbare, eftersom CUDA är helt styrt av Nvidia. Vill de införa nya saker i OpenCL så måste de övertyga deras "goda vänner" AMD och Intel att gå med på det, vilket kan ta lite tid

Skillnaden blir då alltså att man kan göra en generell lösning (OpenCL eller DirectCompute) samt en specifik lösning (CUDA) om kunden använder ett Nvidia-kort.

Fungerar för mig.

Grejen med att ha en standard är att alla berörda måste godkänna besluten och så vidare. Det är en självklarhet att detta tar tid och jag har förståelse för det. Annars blir det kaos.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

De e synd när en enda persons uttalande smutsar ner hela företagets namn..

Media är mäktigt

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Kan inte vara så att eftersom Intel & amd har egna processorer & i framtiden bygger in grafikkort i dessa så måste Nvidia hitta nya marknader ,lösningar för att kunna fortsätta konkurera dessutom så blir man väldans less på all denna Pajkastning!!!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

"It's not like our only focus is on gaming, but it appears NVIDIA is in a kind of sneering mode towards game players at the moment."

Ja, Nvidia satsar väl i första hand på GPGPU eftersom de vill säkra sin framtid. De har även problem med Fermi, ingen idé att förneka det, men att de _struntar_ i gamers är förstås inte sant. De vill bara inte erkänna att de är i underläge just nu.

Hursomhelst så är det ett väldigt tamt uttalande, jag ser inte vad som är så otroligt provocerande med det?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vilken jävla pajkastning som AMD håller på med ?

Må va sant att nvidia ibland är skit så, men vafan amd och nvidia behöver/måste ju inte släppa korten samtidigt ellerhur?

Slutaq fjanta er nu förfan amd, skärpning!

Börjar bli värre än fanbojsen här på swec..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
"It's not like our only focus is on gaming, but it appears NVIDIA is in a kind of sneering mode towards game players at the moment."

Ja, Nvidia satsar väl i första hand på GPGPU eftersom de vill säkra sin framtid. De har även problem med Fermi, ingen idé att förneka det, men att de _struntar_ i gamers är förstås inte sant. De vill bara inte erkänna att de är i underläge just nu.

Hursomhelst så är det ett väldigt tamt uttalande, jag ser inte vad som är så otroligt provocerande med det?

Håller med, mycket bra sagt det där.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Tjavars, de kan kasta skit på varandra så länge de vill.

Den dagen det är dags att uppgradera (i och med lansering av W7 så är det bra mycket närmare nu) kislet i min burk är det grafikkortet med bäst prestanda/pris (och inkluderat vattenblock) som får mina surt förvärvade slantar. Två burkar sedan var det ATi, sista burken var det NVIDIA och nu har jag inte bestämt mig. Fermi verkar lovande om det kommer ut på marknaden innan jag inte orkar vänta längre...

Hmmm, mer prestandatester SweClockers, tack!

DX11 stöd är säkert trevligt men ointressant det närmaste året då inga spel med DX11-stöd ligger i loppet just nu.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
ATI har förvånansvärt mycket info om kommande GPU från nvidia, industrispionage........................lågt

Det har länge varit känt att nvidia inte lagt all krut på spelprestanda med Fermi. Dom försöker ju inte direkt dölja det heller, eller har jag fel?
Så inget nytt på den fronten. Däremot hur kortet i slutändan verkligen kommer prestera i spel återstår att se, och till vilket pris.

Permalänk
Medlem

Sån här pajkastning är något som inte uppskattas i norden och många delar av Europa. Men i staterna (ta bara presidentvalen) så verkar det gå ut på att den som smutskastar bäst vinner.

Den här typen av uttalanden är till för de typer som triggas av pajkastning. Vi andra som ligger före i utvecklingen behöver inte bry oss om sånt här och kan istället titta på betydligt mer intressanta benchmarks och fakta.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk

Tycker att ati börjar snacka lite väl mkt...

Permalänk
Medlem

De kan ju komma tillbaka när 5000-serien faktiskt går att få tag på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
AMD börjar ju bli värre än fanboysen här på forumet med smutskastning.. Kan de inte bara låta fakta tala sitt istället för att hålla på som små dagisungar?

Precis, som sagt tidigare så har nVIDIA gjort mer för gamers än AMD. t.ex The way it's meant to be played programet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag förstår heller inte smutskastnings-kalabaliken. Det var ju egentligen ett väldigt tamt uttalande.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Precis, som sagt tidigare så har nVIDIA gjort mer för gamers än AMD. t.ex The way it's meant to be played programet.

"The way it's ment to be played" är ju egentligen ingenting som ger något till spelaren utan det handlar bara om att Nvidia satt sin prägel på programmet genom att handikappa AMD/Intel eller helt enkelt bara kostat på sig att ha sin logotyp på kartongen.