AMD: Nvidia bryr sig inte om gamers

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

AMD: Nvidia bryr sig inte om gamers

I upptakten till Fermi hettar det till mellan AMD och Nvidia. Enligt Radeon-tillverkaren bryr sig inte Nvidia om datorspelare.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

I upptakten till Fermi hettar det till mellan AMD och Nvidia. Enligt Geforce-tillverkaren bryr sig inte ATI om datorspelare.

Det beror på vilket sätt man ser det haha, men det är ju sant. Vad kan gamers göra med GPGPU.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

AMD börjar ju bli värre än fanboysen här på forumet med smutskastning.. Kan de inte bara låta fakta tala sitt istället för att hålla på som små dagisungar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Nov 2008

nVidia är ute på hal is, de överger oss som gav dem de enorma försprånget, gamers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Nu börjar det bli lite mycket snack från ati's sida.. Hmm..

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Visst att AMD har rätt. Men det börjar endå bli lite för mycket smutskastning nu. Focusera på att tillverka flera grafikkort istället så jag kan få köpa mitt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

George Bush doesn't care about Black people! --> ...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
AMD börjar ju bli värre än fanboysen här på forumet med smutskastning.. Kan de inte bara låta fakta tala sitt istället för att hålla på som små dagisungar?

Ja, allt sånt här snack är rena hjärnrötan och jag ogillar det också. Men jag skulle ändå vilja vända på resonemanget och påpeka varför. AMD har ju både ekonomisk vinst och ett ekonomiskt ansvar mot sina aktieägare att tänka på så att trycka ut snedvriden fakta är högst förståeligt. De har däremot inget ansvar att vara objektiva. Något som är värre är fanboys, oavsett läger som inte drar sig för osanningar för sitt älskade företag (oavsett vilket företag detta nu må vara). Varför kan man fråga sig? Företagen vinner ju iaf pengar på att förlora sin trovärdighet till skillnad mot fanboys som inte vinner ett smack.

Så jag anser nog att det borde vara företagen som skriker mer än fanboysen och inte tvärt om.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003

Bara Nvidia kan ge upp CUDA och PhysX så det inte blir så krångligt för utvecklare att släppa ett optimerat spel. Man kan ju knappast säga att ett spel som använder CUDA är optimerat om slutkunden använder ATI.

Citerar min lärare som jag hade under en webbkurs.
"Standarder är bra, problemet är att alla företag vill ha en egen."

I detta fall är det Nvidia som vill göra en standard för GPGPU som de säkert vill att AMD ska köpa eller nåt.

Jag håller däremot inte alls med AMDs uttalande. Nvidia gör bra spelkort.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vellinge
Registrerad
Nov 2007

Vadå bara för att man vill marknadsföra en ny teknik så att den får någon framgång så måste det betyda att man överger allt annat. Dessutom har väll ATI inte gjort särskilt mycket för oss gamers förutom grafikkort. Nividia har ju komigt med saker som physx(hur kan det inte gynna gamers BTW) 3D vision Nividia TWIMTBP och prestandaförbettringar i alla drivisar. Woho, ATI var först med DX11 kort och därför så bryr dom sig om gamers fast det gör ju inte Nvidia för deras kort stödjer inte Dx11 (eftersomm dom inte hunnit lansera sina igen)

Sen, varför kan dessa omogna människor inte fatta att dom ända som läser det dom sagt är sådanna som inte går på era fula tricks

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Vadå bara för att man vill marknadsföra en ny teknik så att den får någon framgång så måste det betyda att man överger allt annat. Dessutom har väll ATI inte gjort särskilt mycket för oss gamers förutom grafikkort. Nividia har ju komigt med saker som physx(hur kan det inte gynna gamers BTW) 3D vision Nividia TWIMTBP och prestandaförbettringar i alla drivisar. Woho, ATI var först med DX11 kort och därför så bryr dom sig om gamers fast det gör ju inte Nvidia för deras kort stödjer inte Dx11 (eftersomm dom inte hunnit lansera sina igen)

Sen, varför kan dessa omogna människor inte fatta att dom ända som läser det dom sagt är sådanna som inte går på era fula tricks

Exakt, ATI har gjort det vi vill ha, grafikkort, nVidia däremot, de har gjort physX (blää), CUDA (jaha?), C++ läsande grafikproccesorer (men vafan?) och massa annat roligt.

De har bara glömt att det är grafikkort vi vill ha när vi köper grafikkort och inte ett GPGPUkort...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

AMD börjar bli lika pinsamma som Nvidia.

Får hoppas att det här bara var en persons åsikt och inget officiellt.. oavsett hur det tolkades..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Exakt, ATI har gjort det vi vill ha, grafikkort, nVidia däremot, de har gjort physX (blää), CUDA (jaha?), C++ läsande grafikproccesorer (men vafan?) och massa annat roligt.

Med dagens programmerbara GPU arkitekturer är det väl bara bra att ha stöd för sådant som grädde på moset?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Nov 2005

Men det ligger ju faktiskt något i det dem säger, Nvidia tycker ju att det inte behövs bättre grafikkort då det mestadels är "console ports". Det har dem sagt.

| CPU i5-6600K | Mobo Asus Z170-P | Ram 8Gb Kingston FURY-X DDR4 | GFX EVGA GTX 680 FTW+ | HDD 128Gb SSD +1Tb WD Green | Chassi Fractal Design Define R4 | PSU Silver Power 500W | Ljudkort Asus Xonar DX | http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Bara Nvidia kan ge upp CUDA och PhysX så det inte blir så krångligt för utvecklare att släppa ett optimerat spel. Man kan ju knappast säga att ett spel som använder CUDA är optimerat om slutkunden använder ATI.

Citerar min lärare som jag hade under en webbkurs.
"Standarder är bra, problemet är att alla företag vill ha en egen."

I detta fall är det Nvidia som vill göra en standard för GPGPU som de säkert vill att AMD ska köpa eller nåt.

Det är ju dock möjligt att använda OpenCL eller DirectCompute på Nvidia-kort, och OpenCL är ju dessutom en öppen standard. Jag var på en föreläsning som Nvidia hade för ett tag sen, och då kom frågan upp hur de ser på andra API:er än CUDA. Föreläsarens svar var att de inte bryr sig om vad du använder för att programmera grafikkortet, så länge som du köper Nvidia-kort. Han påpekade också att CUDA får stöd för nya tekniker som Nvidias kort använder snabbare, eftersom CUDA är helt styrt av Nvidia. Vill de införa nya saker i OpenCL så måste de övertyga deras "goda vänner" AMD och Intel att gå med på det, vilket kan ta lite tid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

ATI har förvånansvärt mycket info om kommande GPU från nvidia, industrispionage........................lågt

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Det är ju dock möjligt att använda OpenCL eller DirectCompute på Nvidia-kort, och OpenCL är ju dessutom en öppen standard. Jag var på en föreläsning som Nvidia hade för ett tag sen, och då kom frågan upp hur de ser på andra API:er än CUDA. Föreläsarens svar var att de inte bryr sig om vad du använder för att programmera grafikkortet, så länge som du köper Nvidia-kort. Han påpekade också att CUDA får stöd för nya tekniker som Nvidias kort använder snabbare, eftersom CUDA är helt styrt av Nvidia. Vill de införa nya saker i OpenCL så måste de övertyga deras "goda vänner" AMD och Intel att gå med på det, vilket kan ta lite tid

Skillnaden blir då alltså att man kan göra en generell lösning (OpenCL eller DirectCompute) samt en specifik lösning (CUDA) om kunden använder ett Nvidia-kort.

Fungerar för mig.

Grejen med att ha en standard är att alla berörda måste godkänna besluten och så vidare. Det är en självklarhet att detta tar tid och jag har förståelse för det. Annars blir det kaos.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

De e synd när en enda persons uttalande smutsar ner hela företagets namn..

Media är mäktigt

Fractal Design Define R4 (Vit)/ Amd FX 8320// ASUS Strix 1060 OC// Corsair 8gb1600Mhz VENGEANCE LP// Asus 990FX Sabertooth R2// Corsair VX 450W 80+ // 5TB HDD // Corsair GT 120gb // Dell 2209WA e-IPS // Corsair SP2500 2.1 // Asus Xonar D1// Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Kan inte vara så att eftersom Intel & amd har egna processorer & i framtiden bygger in grafikkort i dessa så måste Nvidia hitta nya marknader ,lösningar för att kunna fortsätta konkurera dessutom så blir man väldans less på all denna Pajkastning!!!

Arne Berg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

"It's not like our only focus is on gaming, but it appears NVIDIA is in a kind of sneering mode towards game players at the moment."

Ja, Nvidia satsar väl i första hand på GPGPU eftersom de vill säkra sin framtid. De har även problem med Fermi, ingen idé att förneka det, men att de _struntar_ i gamers är förstås inte sant. De vill bara inte erkänna att de är i underläge just nu.

Hursomhelst så är det ett väldigt tamt uttalande, jag ser inte vad som är så otroligt provocerande med det?

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Vilken jävla pajkastning som AMD håller på med ?

Må va sant att nvidia ibland är skit så, men vafan amd och nvidia behöver/måste ju inte släppa korten samtidigt ellerhur?

Slutaq fjanta er nu förfan amd, skärpning!

Börjar bli värre än fanbojsen här på swec..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
"It's not like our only focus is on gaming, but it appears NVIDIA is in a kind of sneering mode towards game players at the moment."

Ja, Nvidia satsar väl i första hand på GPGPU eftersom de vill säkra sin framtid. De har även problem med Fermi, ingen idé att förneka det, men att de _struntar_ i gamers är förstås inte sant. De vill bara inte erkänna att de är i underläge just nu.

Hursomhelst så är det ett väldigt tamt uttalande, jag ser inte vad som är så otroligt provocerande med det?

Håller med, mycket bra sagt det där.

There's no place like 127.0.0.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2007

Tjavars, de kan kasta skit på varandra så länge de vill.

Den dagen det är dags att uppgradera (i och med lansering av W7 så är det bra mycket närmare nu) kislet i min burk är det grafikkortet med bäst prestanda/pris (och inkluderat vattenblock) som får mina surt förvärvade slantar. Två burkar sedan var det ATi, sista burken var det NVIDIA och nu har jag inte bestämt mig. Fermi verkar lovande om det kommer ut på marknaden innan jag inte orkar vänta längre...

Hmmm, mer prestandatester SweClockers, tack!

DX11 stöd är säkert trevligt men ointressant det närmaste året då inga spel med DX11-stöd ligger i loppet just nu.

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Aland Islands
Registrerad
Sep 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
ATI har förvånansvärt mycket info om kommande GPU från nvidia, industrispionage........................lågt

Det har länge varit känt att nvidia inte lagt all krut på spelprestanda med Fermi. Dom försöker ju inte direkt dölja det heller, eller har jag fel?
Så inget nytt på den fronten. Däremot hur kortet i slutändan verkligen kommer prestera i spel återstår att se, och till vilket pris.

Asus Crosshair IV Extreme | AMD FX-8320E | G.Skill RipjawsX 2x8Gb | AMD Fury X | Corsair AX1200

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Dec 2004

Sån här pajkastning är något som inte uppskattas i norden och många delar av Europa. Men i staterna (ta bara presidentvalen) så verkar det gå ut på att den som smutskastar bäst vinner.

Den här typen av uttalanden är till för de typer som triggas av pajkastning. Vi andra som ligger före i utvecklingen behöver inte bry oss om sånt här och kan istället titta på betydligt mer intressanta benchmarks och fakta.

System: i5 6600K @ 4.5Ghz, 16GB RAM, GTX 1080 TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2009

Tycker att ati börjar snacka lite väl mkt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2008

De kan ju komma tillbaka när 5000-serien faktiskt går att få tag på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala

Precis, som sagt tidigare så har nVIDIA gjort mer för gamers än AMD. t.ex The way it's meant to be played programet.

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2008

Jag förstår heller inte smutskastnings-kalabaliken. Det var ju egentligen ett väldigt tamt uttalande.

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Precis, som sagt tidigare så har nVIDIA gjort mer för gamers än AMD. t.ex The way it's meant to be played programet.

"The way it's ment to be played" är ju egentligen ingenting som ger något till spelaren utan det handlar bara om att Nvidia satt sin prägel på programmet genom att handikappa AMD/Intel eller helt enkelt bara kostat på sig att ha sin logotyp på kartongen.