Kan Paypal fungera som Internetgirot? Lurad?

Permalänk
Medlem

Kan Paypal fungera som Internetgirot? Lurad?

Säljer en telefon på Blocket och en utländsk person hörde av sig via mail och ville köpa den till sin son i Afrika. Betalning via Paypal. Jag begärde betalning av honom via paypal. Sen fick jag mail av Paypal att pengar var reserverade för min telefon, men först måste jag skicka telefonen. Paypal tyckte jag skulle skanna fakturan på kvittot för portot och skulle Kollinummret med.

Här blev jag misstänksam och avbröt min pengabegär. Jag har alltså inte fått några pengar.
Men, får varningsmail av Paypal att Legal actions ska vidtas om jag inte skickar inom 24 timmar. I varningsmailen hade Paypal (om de skickat det) stavat fel i sin mailadress jag skulle skicka kopia på kvitto och kollinummer till. Det var även i tidigare mail ett mellanslag i Paypals mailadress jag skulle skicka till.

Tycker det är lite obehagligt det hela. Gör jag rätt? Vill inte luras och inte bli lurad. Den enda som finns på min Paypal är att det står att pengabegäran är avbruten, vilket jag då själv gjort

Hoppas på tips!

Permalänk
Inaktiv

Re: Kan Paypal fungera som Internetgirot? Lurad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av museo12
Säljer en telefon på Blocket och en utländsk person hörde av sig via mail och ville köpa den till sin son i Afrika. Betalning via Paypal. Jag begärde betalning av honom via paypal. Sen fick jag mail av Paypal att pengar var reserverade för min telefon, men först måste jag skicka telefonen. Paypal tyckte jag skulle skanna fakturan på kvittot för portot och skulle Kollinummret med.

Här blev jag misstänksam och avbröt min pengabegär. Jag har alltså inte fått några pengar.
Men, får varningsmail av Paypal att Legal actions ska vidtas om jag inte skickar inom 24 timmar. I varningsmailen hade Paypal (om de skickat det) stavat fel i sin mailadress jag skulle skicka kopia på kvitto och kollinummer till. Det var även i tidigare mail ett mellanslag i Paypals mailadress jag skulle skicka till.

Tycker det är lite obehagligt det hela. Gör jag rätt? Vill inte luras och inte bli lurad. Den enda som finns på min Paypal är att det står att pengabegäran är avbruten, vilket jag då själv gjort

Hoppas på tips!

I vissa fall så skulle jag bara ha sagt "Rätt åt dig". Tycker du inte att ordet "Afrika" redan är en stor orsak att inte göra affären, så är man oftast dum. Alla här minst fått samma typ av erbjudande någon gång, där en person utser sig för att vara utländsk och bill köpa din produkt till sin son i Universitet osv.

Tvekar starkt på att du själv inte visste om risken innan du bestämde dig för att göra denna affär nu, och även om du fick pengarna på paypal konto så skulle personen till 100% försöka lura dig genom att anklaga dig för bedrägeri. Deras system är verkligen så dåligt att det räcker med den personen som har bäst argument och mer "bevis" som vinner.

Slutsats : Gör inte affären, hur mycket än en person erbjuder dig.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Dum, vet jag inte, men jag tror gärna gott om folk. Men, visst med eftertanke så är det hela verkligen dumt agerat av mig. Kan tillägga att jag inte brukar ha annonser på Blocket och inte fått mail från utlänningar, som vill köpa saker. MEN, man lär sig.

Nej, jag ska inte göra någon affär med honom och som sagt jag har avbrutit pengabegäran och inte fått några pengar till mitt konto.

Ganska raffinerat måste jag säga, för jag antar att mailen från Paypal inte är där ifrån utan att de är förfalskade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av museo12
Tack för ditt svar!

Dum, vet jag inte, men jag tror gärna gott om folk. Men, visst med eftertanke så är det hela verkligen dumt agerat av mig. Kan tillägga att jag inte brukar ha annonser på Blocket och inte fått mail från utlänningar, som vill köpa saker. MEN, man lär sig.

Nej, jag ska inte göra någon affär med honom och som sagt jag har avbrutit pengabegäran och inte fått några pengar till mitt konto.

Ganska raffinerat måste jag säga, för jag antar att mailen från Paypal inte är där ifrån utan att de är förfalskade.

Jag kanske tog i, men som sagt jag avråder dig att nånsin göra affärer genom paypal/ internetgirot osv med personer som du inte vet har bra omdöme osv, för systemet på såna tjänster är rena skämtet.

Pengarna kan även vara någon annans pengar som köparen har lagt in på ditt konto (dubbel bedrägeri) och i vissa fall så kan de kräva tillbaka pengarna från dig, även om du själv blev lurad.

Permalänk
Medlem

Dra dig ur det där.

Är du säker på att det är paypal du får mailen ifrån?

Permalänk

Kolla headern på mailet och se vart det kommer ifrån, så kan du försäkra dig om att du håller på att bli lurad (eller inte).

david_dellblom: Jag tycker du ska vara försiktig med att kalla folk dumma i det här fallet, men tanke på din smått hysteriska "Har jag blivit lurad?"-tråd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

när jag sålde mitt xfx 4850 så fick jag ett mejl av en man som ville köpa kortet, det skulle skickas till hans son i afrika xD ignorerade dock detta då jag tyckte de verkade för oseriöst.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya