Tror jag blev lurad på service. Vad tror ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2009

Tror jag blev lurad på service. Vad tror ni?

Hejsan!

För ca 3 veckor sedan fick jag ett samtal från familjen om att datorskärmen på datorn helt plötsligt blev svart. Då tänkte jag att det kunde vara grafikkortet men bad de att testa någon annan skärm för att se att det inte var problem med den skärmen vi redan hade eller så.

De testade en annan skärm (crt-skärm), sa de, och det var fortfarande ingen bild. Så jag sa åt gubben att skicka in datorn hos Arsadata som har gratis felsökning och som sedan ger kostnadsförslag.

När han fick datorn tillbaka så frågade jag vad problemet var. Då sa han att de hade sagt vid disken att det var ett "systemfel" som de hade åtgärdat och han betalade 650:-.

Nu när jag kom hem över helgen kopplade jag in datorn och såg att den första skärmen fortfarande inte gav någon bild. Då tänkte jag att det måste vara något fel på skärmen. Detta stämde.

Jag kopplade in den andra skärmen (som var crt-skärmen) och då fick jag bild från datorn. Jag tror att gubben måste ha kopplat crt skärmen fel genom att ha kopplat den blå kontakten till avg-uttaget på moderkortet. För när jag kopplade in crt-skärmen genom att sätta en dvi-adapter på skärmens avgsladd och sedan koppla in i dvi-uttaget (grafikkortet) på datorn så fick jag bild.

Nu är frågan. Kan de ha lurat oss på 650:- ? Det enda gubben fick kvar var ett kvitto på betalningen och pappret med felbeskrivningen när datorn lämnades in. Jag hade tänkt att dra förbi de och be de förklara vad de menade med "systemfel". Men att sedan anklaga de för att kanske ha lurat en på pengar är en ganska grov och osjysst förseelse.

Vad säger ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Only time will tell. Du får väll se vad som menas med "Systemfel" innan du börjar tänka på annat.

Lian Li PC-Q28 :|: GTX 970 :|: Corsair TX650 :|: Corsair 16GB :|:MSI Z87i :|: i7 4770k :|: Evo Basic 250GB :|: Samsung 2493HM :|: CM Quickfire TK :|: Qpad 5K

Steam ID

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2009

Saxat från wiki:
"Ett systemfel är ett mer eller mindre allvarligt fel i ett system, till exempel en dator. De flesta systemfelen orsakas av att ett program innehåller fel."

Eller syftar du på svaret jag kommer få av de när jag åker dit och frågar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Självklart syftar jag på svaret du kommer få

Lian Li PC-Q28 :|: GTX 970 :|: Corsair TX650 :|: Corsair 16GB :|:MSI Z87i :|: i7 4770k :|: Evo Basic 250GB :|: Samsung 2493HM :|: CM Quickfire TK :|: Qpad 5K

Steam ID

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Vad dem än menar med 'Systemfel' - om deras tjänst går ut på att göra gratis felsökning och komma med kostnadsförslag är det fel gjort att dem åtgärdade 'systemfelet' och fakturerade det utan att först komma med förslag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2007

Kan ju vara så att det är fel på avg-uttaget, antagligen eftersom det inte finns ett uttag med det namnet.
Kan ju vara så att dom kallar det systemfel, och det enda dom gör är att ändra namnet på uttaget från avg till vga.

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JorisS
Vad dem än menar med 'Systemfel' - om deras tjänst går ut på att göra gratis felsökning och komma med kostnadsförslag är det fel gjort att dem åtgärdade 'systemfelet' och fakturerade det utan att först komma med förslag?

Jo, så tänkte jag med. Sa åt gubben att jag tänkte svänga förbi de men då sa han "äh, strunta i det, de där grabbarna där verkade schyssta ändå". Så jag sket väl i det. Tyckte mest det var synd att "förlora" pengar sådär om det nu inte var något fel.

Sen är det väl just det du säger. De gjorde fel i att fakturera skiten iom deras försäljningsmall.

Edit: Hursomhelst, jag ringde de och han sa att systemfelet var svårt att förklara och kunde mest jämföra det med:
"Det var en ominstallation av os."
-Jasså? Men det kunde jag ha fixat hemma, vad var systemfelet mer exakt då?
"-Säg att du har en bokhylla med böcker, så lossnade en skruv, så kraschade hela hyllan... ja det är väl så jag kan beskriva problemet bäst. Det är svårt att lösa men vi gjorde det."

Så var svaret^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Låter som en mindre seriös firma.

Server: HPE Gen8 / Ubuntu 17.04 Plex-server Lagrings-server
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Mar 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Kan ju vara så att det är fel på avg-uttaget, antagligen eftersom det inte finns ett uttag med det namnet.
Kan ju vara så att dom kallar det systemfel, och det enda dom gör är att ändra namnet på uttaget från avg till vga.

Haha, made my day

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Maj 2003

Hahahhah

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HejMittNamnArJen
Edit: Hursomhelst, jag ringde de och han sa att systemfelet var svårt att förklara och kunde mest jämföra det med:
"Det var en ominstallation av os."
-Jasså? Men det kunde jag ha fixat hemma, vad var systemfelet mer exakt då?
"-Säg att du har en bokhylla med böcker, så lossnade en skruv, så kraschade hela hyllan... ja det är väl så jag kan beskriva problemet bäst. Det är svårt att lösa men vi gjorde det."

Så var svaret^^

hahaha

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009

Jag vill inte använda ordet "lura" (jag var inte där och hörde erat avtal) men det låter som att de "tjänade 650 pix på ett väldigt lättsamt sätt" om man säger så.:P

Jag tror man ska undvika datorfirmor för de kan nog inte så mycket: jag vet när jag var "ny" inom detta med data hade jag en övertro på att "de fixar biffen" men sen när datorn frös var 5-10 min. som man använde den så visade det sig att killen hade lagt in ett falskt OS men att grundproblemet var kvar så sen dess anlitar jag aldrig datorfirmor.

2 000 kr fick man bet. för den lärdomen. Efter detta så vandrade man datorskolans "A B C": vad är ett chassi, vad sitter innanför chassit, ja ni fattar...

Jag tror att det är väldigt sällan som man behöver ett "dataproffs" just för att det enda de gör är att blåsa om OS:et och får det att låta som att de gör mer än vad de gör.:P De kan tex. konstatera att "ok din DVD är trasig, sen köper de en DVD för låt oss säga 800 kr med någon dom har ett dyrt "köp av oss avtal och låt kunden betala"-idé och lägga på sina avgifter för "en avancerad och omfattande felsökning".:S:P

Robert Aschberg på Strix lät ju en "student" (som var en reporter) ringa en datorfirma och kolla på hennes dator: firman ville ha 1900 kr för att åtgärda det enkla fel som som redaktionen preparerat datorn med: dragit ut en atx-kontakt eller dylika.:P

edit: gå till: www.tv3.se och välj TV3 play. Gå sen till: Insider-->Arkiv--->Insider, 2006-02-23.
Avsnittet handlar om bilverkstäder som inte kan lösa kundens problem utan ger kunden dyra lösningar: samma princip som med "studenten och hennes dator" fast det handlar om bilar. (Hittade tyvärr inte programmet om datorskojarna).

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!