Permalänk
Medlem

Har sett hela serien och tycker mest att dessa valälskare är ett gäng farliga fanatiker. Dom är ju fullständigt galna med sitt rammande och bordande av japanska båtar. Fattar dom inte att folk kan dö? Och detta för några jävla fettklumpar som flyter runt i havet.

Nej ärligt talat, sålänge dödandet av djur inte har någon katastrofal effekt på ekosystemet så får dom gärna dödas och ätas. Dom kan gärna utrotas, ingen bryr sig annat än människan och folk utrotar gärna sjukdomar samt andra organismer eftersom dom inte är söta och gulliga. Vad gör en delfin eller val viktigare än en gris?

Som vanligt ska folk vända sina egoistiska handlingar till att verka sympatiska och självuppoffrande.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Har sett hela serien och tycker mest att dessa valälskare är ett gäng farliga fanatiker. Dom är ju fullständigt galna med sitt rammande och bordande av japanska båtar. Fattar dom inte att folk kan dö? Och detta för några jävla fettklumpar som flyter runt i havet.

Valarna kan också dö.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune

Nej ärligt talat, sålänge dödandet av djur inte har någon katastrofal effekt på ekosystemet så får dom gärna dödas och ätas. Dom kan gärna utrotas, ingen bryr sig annat än människan och folk utrotar gärna sjukdomar samt andra organismer eftersom dom inte är söta och gulliga.

Att valarna dör ut är alltså inget som är dåligt för ekosystemet tror du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune

Vad gör en delfin eller val viktigare än en gris?

Ja valarna är ju mer hotade än grisarna. Det är ju det som är problemet, det är inte hållbart att utrota djur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune

Som vanligt ska folk vända sina egoistiska handlingar till att verka sympatiska och självuppoffrande.

Som vanligt ska äckliga människor vända sin brist på empati och långsiktighet till ett sätt att låta deras girighet vara den styrande kraften.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
En hållbar valfångst är det ALLTID när populationstillväxten är större än 1,0. Årligen fångar Japan runt 850 vikvalar (den valsort det handlar om främst). DEn globala populationen uppskattas till runt 103.000 individer.

Den siffran verkar gälla för norra Atlanten.
Den globala siffran är snarare kring 700 000.
Så vikvalarna är definitivt inte utrotningshotad, och kommer inte att bli det med de få som tas upp.

Sillvalarna är väl klart färre, men det är så få sillvalar som tas upp att tillväxthastigheten fortfarande är mycket högre än de som tas upp.

Att börja ta upp blåvalar är bara korkat. Det finns inget som tyder på denna Japanska flotta tar upp blåvalar, så att argumentera med att de är utrotningshotade är helt absurt.

Jag har lite en känsla av att många tycker att det hela är förjäkligt just för att de tar upp valar. Många har väldigt överdrivna idéer om hur fridfulla och intelligenta valar är (och mer specifikt delfinerna).
En del kommer ur deras stora hjärnvolym, men den blir inte lika imponerande när man inser att det till väldigt stor del är glialceller som antagligen är där för att isolera från det kalla vattnet.
Att de skulle vara fridsamma är en myt. De våldtar och dödar som de flesta andra djur.

(Och ja, jag följer programmet. De är kompletta knäppskallar som knappast har någon inverkan att tala om.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Att de skulle vara fridsamma är en myt. De våldtar och dödar som de flesta andra djur.

(Och ja, jag följer programmet. De är kompletta knäppskallar som knappast har någon inverkan att tala om.)

Våldtar och dödar? Det känns lite som du sätter mänskliga attribut på valarna och djur. Om djur (exklusive människor) jagar andra djur är det inte snack om någon ohållbar utveckling. Att du säger att de våldtar djur känns ju bara helt absurt. De jagar inte för att tjäna några extra kronor på bekostnad av hela ekosystemet.

Det har förekommit omfattande jakt på blåval och det förekommer jakt på andra valar. Det är utan tvekan valjakt som gjort att vi idag har ett mycket mindre valbestånd och att många valar är utrotningshotade. T.ex. så utrotades väldigt nyligen (för ett fåtal år sen, 2006 om jag minns rätt) Yangtzedelfinen, detta på grund av att människan förstördes områdena den levde i, jagade den i mycket stor utsträckning och gjorde inte tillräckligt för att rädda den.

Huruvida valar och delfiner är intelligenta (delfiner har ju iaf visat prov på att kunna lära sig saker etc och uppvisar rätt mycket intelligens för att inte vara en människa) är ju intressant, men det som jag tycker är helt fel är hur själva valjakten går till. Det är inte acceptabelt att valar ska behöva lida i flera minuter innan de dör och på grund av det inte finns några bra sätt att jaga valar på tycker jag det borde vara förbjudet. Jag tycker inte heller att grisar ska behöva lida så kom inte med någon idiotisk kommentar men vi äter ju grisar bla bla nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Err köttdjur? Jag vet inte riktigt vad du menar med ett köttdjur, men de flesta djur har ju stora problem att försvara sig mot människor, därför måste andra människor skydda dom. De enda "köttdjur" (använder jag din term korrekt nu?) som försvarar sig väl mot människor är ju andra människor. Detta kan ju lätt leda till att arter utrotats (vilket har hänt allt för ofta).

Tänk om vi alla kunde leva i en perfekt värld Tyvärr så är det ingen annan som aktivt motverkar valfisket, så tyvärr inga bomber.

använde termen köttdjur som ett samlingsnamn på djur vars enda egentliga anledning är att ätas, vilket valarna i många kulturer runt om i världen kan ses som.. havslevande kossor.

Sen får du säkert tycka vad du vill om perfekta världar, men jag skulle antagligen inte hålla med om den smörjan heller.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
använde termen köttdjur som ett samlingsnamn på djur vars enda egentliga anledning är att ätas, vilket valarna i många kulturer runt om i världen kan ses som.. havslevande kossor.

Sen får du säkert tycka vad du vill om perfekta världar, men jag skulle antagligen inte hålla med om den smörjan heller.

Djur är dock viktiga för ekosystemet. Att säga att det enda som berättigar valarnas existens är att vara mat för människor känns lite väl naivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
använde termen köttdjur som ett samlingsnamn på djur vars enda egentliga anledning är att ätas

[edit]skriver nåt annat[/edit]

/Daniel

Permalänk
Medlem

det jag tänkte skriva skulle räknas som personangrepp, hur motiverat det än är

nej, det finns ingen vettig anledning att käka val, det smakar skit och de övriga användningsområdena finns alternativa produkter man kan använda istället

det är väl tradition antar jag, varför de jagar valar... men japaner har viss stört uppfattning om hur man hanterar djur, ta deras delfinhantering kom kom fram i ljuset inte för länge sedan

sedan om man har den inställningen att djuren är till för människan att göra vad man vill med, ja då har man fan en rejält rubbad livssyn

[edit] nåt blev fel, blev visst en dubbelpost...[/edit]

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
det jag tänkte skriva skulle räknas som personangrepp, hur motiverat det än är

nej, det finns ingen vettig anledning att käka val, det smakar skit och de övriga användningsområdena finns alternativa produkter man kan använda istället

det är väl tradition antar jag, varför de jagar valar... men japaner har viss stört uppfattning om hur man hanterar djur, ta deras delfinhantering kom kom fram i ljuset inte för länge sedan

sedan om man har den inställningen att djuren är till för människan att göra vad man vill med, ja då har man fan en rejält rubbad livssyn

[edit] nåt blev fel, blev visst en dubbelpost...[/edit]

/Daniel

Nu läser du in lite väl mycket i vad jag skriver misstänker, men är du så emotionell att du sitter där och överreagerar framför datorn över det jag skriver så kan jag tänka mig att du behöver få ur dig ett personangrepp eller två, lätta på trycket lite så du överlever morgondagen med.

Har aldrig någonsin skrivit något ens i närheten över att djuren är till för att göras vad som helst med, men därimot tycker jag folk överreagerar på en synnerligen begränsad valjakt som inte påverkar valpopulationen nämnvärt i långa loppet.
Sen att du tycker val smakar skit får stå för dig, japanerna verkar inte hålla med dock.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
nej, det finns ingen vettig anledning att käka val, det smakar skit och de övriga användningsområdena finns alternativa produkter man kan använda istället

det är väl tradition antar jag, varför de jagar valar... men japaner har viss stört uppfattning om hur man hanterar djur, ta deras delfinhantering kom kom fram i ljuset inte för länge sedan

Smakar inte skit, ganska gott faktiskt. Skulle äta mer om man kunde få tag på de lätt i Sverige (Olagligt att importera till Sverige)

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Nu läser du in lite väl mycket i vad jag skriver misstänker, men är du så emotionell att du sitter där och överreagerar framför datorn över det jag skriver så kan jag tänka mig att du behöver få ur dig ett personangrepp eller två, lätta på trycket lite så du överlever morgondagen med.

Har aldrig någonsin skrivit något ens i närheten över att djuren är till för att göras vad som helst med, men därimot tycker jag folk överreagerar på en synnerligen begränsad valjakt som inte påverkar valpopulationen nämnvärt i långa loppet.
Sen att du tycker val smakar skit får stå för dig, japanerna verkar inte hålla med dock.

Men problemen är ju:

1. Den är inte speciellt begränsad. Behandling av deras habitat och jakt har ju lett till utrotning av t.ex. Yangtzedelfinen. Ska man se hur valjakten har påverkats i det långa loppet så kan man ju inte säga annat än att den haft mycket stor inverkan på valpopulationen och att den inte är i närheten av återhämtad.

2. Det finns inga bra sätt att jaga val på. De lider väldigt mycket innan de dör på grund av att metoderna är dåliga.

3. De följer ju inte heller begränsningar utan hoppar av avtal eller ignorerar dom, eller vägrar gå med i dom som resten av världen gått med på för egen vinnings skull. De är helt enkelt inte villiga att kompromissa, det är ju svårt att föra en diskussion om de bara accepterar att det är free-for-all-mentaliteten som gäller.

4. Vissa länder jagar kommersiellt genom att de säger att de utför forskning, men den forskningen är inte relevant alt. går att utföra på andra sätt och behövs inte alls i den omfattning som den är för närvarande.

Parazide: Vissa människor har helt enkelt en total avsaknad av empati för djur, ofta även för människor. Det hjälper inte att bli upprörd tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Nu läser du in lite väl mycket i vad jag skriver misstänker, men är du så emotionell att du sitter där och överreagerar framför datorn över det jag skriver så kan jag tänka mig att du behöver få ur dig ett personangrepp eller två, lätta på trycket lite så du överlever morgondagen med.

mycket möjligt, men det är ju inte jag som slänger ur mig åsikter om djur som låter som det kommer från en halvlabil sociopat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Parazide: Vissa människor har helt enkelt en total avsaknad av empati för djur, ofta även för människor. Det hjälper inte att bli upprörd tyvärr :/ [/B]

jag vet, problemet är att jorden är full av sådana skithögar... nåt måste man kunna göra

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Valarna kan också dö.

Att valarna dör ut är alltså inget som är dåligt för ekosystemet tror du?

Ja valarna är ju mer hotade än grisarna. Det är ju det som är problemet, det är inte hållbart att utrota djur.

Som vanligt ska äckliga människor vända sin brist på empati och långsiktighet till ett sätt att låta deras girighet vara den styrande kraften.

Jag säger inte emot att valarna kan dö men jag värderar människor högre. Och jag vet inte om valarnas utrotning hotar ekosystemet, mycket möjligt gör det det. Men jag tror inte att denna fiskeflotta vi ser i detta programmet kommer rubba ekosystemet. De siffror som presenterats i tråden tyder ju på att valarna klarar sig bra trots denna fångst. Och jo det kan vara hållbart att utrota djur, det händer varje dag att arter försvinner helt oberoende av människans handlingar. Det man bör göra är att se till vad som tas upp och hur beståndet ser ut. Är det hållbart så är det inget att snacka om, i annat fall bör övriga nationer ta ett snack med japanerna och lösa det på diplomatisk väg.

Människorna i det här programmet är alldeles för aggressiva för min smak, typiska självrättfärdigande fanatiker som praktiskt taget masturberar på däck när de ser en val. Inte sagt att det inte finns en poäng i att diskuttera valjakt men de här människorna använder helt fel metoder tycker jag.

Folk ser programmet och är arga över att japanerna dödar valar/delfiner sen smäller de upp en musfälla innan de lägger sig och ler så glatt när man hör hur den går igen.

Den sista meningen är inte menat åt någon här inne, jag tycker bara att folk får ha lite distans till sina känslor och sluta dömma kineser för att dom äter hundar osv. Jag är glad att en massa hinduer inte rusar runt och kastar syra i köttdisken på coop bara för att dom har "mu" där.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Jag säger inte emot att valarna kan dö men jag värderar människor högre.

Folk ser programmet och är arga över att japanerna dödar valar/delfiner sen smäller de upp en musfälla innan de lägger sig och ler så glatt när man hör hur den går igen.

viss skillnad, par runt 6 miljarder människor, och då möss/råttor avlar av sig beroende på tillgång till mat ganska kraftigt, ett tips kolla vad som händer vart 48:e år när bambun dör, finns intressanta dokumentärer

alltså vi knullar ofta och fixar rejäl avkomma

viss skillnad, ingen har dessutom nämnt hur valarna har rätt kraftiga problem med den ökade fartygstrafiken och hur de kontaktar varandra

samma sak med idioter som anser att hajar skall utrotas, intressanta bieffekter som människan inte skulle må bra av, otroligt hur människan förstört jorden de senaste 200 åren

/Daniel

Permalänk
Medlem

Människan är ruler of the earth!

För mig som inte vet, alla dem här förödande konsekvenser/bieffekter som ska ske om tex valar eller hajar utrotas. Vad går dem egentligen ut på? Vad kommer att ske?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Våldtar och dödar? Det känns lite som du sätter mänskliga attribut på valarna och djur. Om djur (exklusive människor) jagar andra djur är det inte snack om någon ohållbar utveckling.

Jag menar inte jakt, jag menar att de dödar varandra.
De går ihop i gäng och dödar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Att du säger att de våldtar djur känns ju bara helt absurt.

Är det semantiken du har problem med eller påståendet?
Våldtäkt (eller påtvingad kopulering om du nu inte vill att jag ska använda samma ord som vi använder för människor) är vanligt i naturen. Bland valarna (och speciellt delfinerna kanske främst för att de är lättast att studera) ser man en hel del av detta.
De är inte änglar som fått en fiskliknande kropp, de är vanliga rovdjur med vanliga djuriska beteenden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det har förekommit omfattande jakt på blåval och det förekommer jakt på andra valar. Det är utan tvekan valjakt som gjort att vi idag har ett mycket mindre valbestånd och att många valar är utrotningshotade.

Ja, men det är inte ett argument mot det valfiske som den japanska flottan håller på med.
Att ens nämna det är som att nämna att att jättehjorten jagades till utrotning (om det nu stämmer) i en diskussion om älgjakt.
De valar som den japanska flottan tar upp är färre än tillväxthastigheten på arterna, speciellt när det gäller vikval.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Huruvida valar och delfiner är intelligenta (delfiner har ju iaf visat prov på att kunna lära sig saker etc och uppvisar rätt mycket intelligens för att inte vara en människa) är ju intressant

Visst är vissa valar hyffsat intelligenta, t.ex. vissa delfiner. Men de är långt ifrån så intelligenta som många tror och alla valar är inte så intelligenta som de mest intelligenta delfinerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
, men det som jag tycker är helt fel är hur själva valjakten går till. Det är inte acceptabelt att valar ska behöva lida i flera minuter innan de dör och på grund av det inte finns några bra sätt att jaga valar på tycker jag det borde vara förbjudet. Jag tycker inte heller att grisar ska behöva lida så kom inte med någon idiotisk kommentar men vi äter ju grisar bla bla nu.

Jag vet inte riktigt hur det går till när de dödar valarna. Det jag sett på Whale Wars var inte så fruktansvärt.

Permalänk

Som sagt man får skilja underarter och inte prata om val som en grupp.

Alla rovdjursstammar bör hållas ner på låga nivåer om de konkurrenskraftigt konkurrerar med oss. T.ex. äta delfiner, späckhuggare och lax är ett onödigt steg upp i näringskedjan.
"Vanliga valar" så visst kan de få äta plankton om vi sedan äter dem.

Jag tycker annars att valdebatten handlar mycket om gullighet, folk är emot valjakt bara för att det är valar. Inte för att valjakten skiljer sig från övrig utrotning.

Nå jag har inte sett Whale Wars, men jag skall börja göra det nu.

Sedan är det alltid en fråga hur mycket pengar som skall satsas på att bevara en art, eller kanske bara bevara en art på en viss region. Ta vitryggade hackspeten som exempel där de öser pengar över några få individer: http://pokjellberg.blogspot.com/2006/07/vitryggig-hackspett-v...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag menar inte jakt, jag menar att de dödar varandra.
De går ihop i gäng och dödar.

Havets Vatos Locos!

Så är det väl med de flesta djur som lever i hierarkier?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag menar inte jakt, jag menar att de dödar varandra.
De går ihop i gäng och dödar.

Shit alltså, då är de verkligen onda. Men tänk då hur onda människor måste vara som ändå är medvetna om vad de gör och gör det av helt andra skäl än valar och andra rovdjur som lever i flock?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Är det semantiken du har problem med eller påståendet?
Våldtäkt (eller påtvingad kopulering om du nu inte vill att jag ska använda samma ord som vi använder för människor) är vanligt i naturen.

Påståendet vågar jag inte uttala mig om, men jag har svårt att tro att det är det vanligaste sättet. Semantiken är ju dock bedrövlig. Att använda våldtäkt på det sätt du gör känns inte korrekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Ja, men det är inte ett argument mot det valfiske som den japanska flottan håller på med.
Att ens nämna det är som att nämna att att jättehjorten jagades till utrotning (om det nu stämmer) i en diskussion om älgjakt.
De valar som den japanska flottan tar upp är färre än tillväxthastigheten på arterna, speciellt när det gäller vikval.

Men det är ju så att Japan vill bli av med dessa bestämmelser och om man inte håller dom i ett kort koppel kommer det gå åt helvete. Norge och Island har ju redan bestämt sig för att de gör vad de själva vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Visst är vissa valar hyffsat intelligenta, t.ex. vissa delfiner. Men de är långt ifrån så intelligenta som många tror och alla valar är inte så intelligenta som de mest intelligenta delfinerna.

De är dock tillräckligt intelligenta för att känna smärta och kunna lida av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Jag vet inte riktigt hur det går till när de dödar valarna. Det jag sett på Whale Wars var inte så fruktansvärt.

Det står lite här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Whaling#Methods

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Shit alltså, då är de verkligen onda. Men tänk då hur onda människor måste vara som ändå är medvetna om vad de gör och gör det av helt andra skäl än valar och andra rovdjur som lever i flock?

Jag menar inte att de är onda, jag vill bara visa att de är som djur är. De står inte ut som speciellt fridfyllda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Påståendet vågar jag inte uttala mig om, men jag har svårt att tro att det är det vanligaste sättet. Semantiken är ju dock bedrövlig. Att använda våldtäkt på det sätt du gör känns inte korrekt.

Jag är inte den första som gör det.
Boken som brukar nämnas om ämnet heter "A Natural History of Rape: Biological Bases of Sexual Coercion". Förövrigt så är det ju på ett vanligt diskussionsforum vi sitter, det är analt att kräva att man ska använda "rätt" ord, inte för att jag håller med om att det är fel.

För att ta ett specifikt exempel så kan du få ett här: http://www.nytimes.com/1992/02/18/science/dolphin-courtship-b...
Hanar går alltså ihop i grupp för att våldsamt driva en hona från sin grupp varefter de våldtar honan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Men det är ju så att Japan vill bli av med dessa bestämmelser och om man inte håller dom i ett kort koppel kommer det gå åt helvete. Norge och Island har ju redan bestämt sig för att de gör vad de själva vill.

Det är fullt möjligt, men det är inte riktigt relevant för Sea Shepherd.
De flippar ut över att japanerna tar upp ett par av de ca 700000 vikvalar som finns, i ett avsnitt rammar de ett fartyg och riskerar då både sig själva och den japanska besättningen för ett par vikvalar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo

De är dock tillräckligt intelligenta för att känna smärta och kunna lida av det.

Det är alla däggdjur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag menar inte att de är onda, jag vill bara visa att de är som djur är. De står inte ut som speciellt fridfyllda.

Nej, men de är likväl djur. Det är inte så att de aktivt tänker och reflekterar över vad de gör på samma sätt som en människa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Jag är inte den första som gör det.
Boken som brukar nämnas om ämnet heter "A Natural History of Rape: Biological Bases of Sexual Coercion". Förövrigt så är det ju på ett vanligt diskussionsforum vi sitter, det är analt att kräva att man ska använda "rätt" ord, inte för att jag håller med om att det är fel.

För att ta ett specifikt exempel så kan du få ett här: http://www.nytimes.com/1992/02/18/science/dolphin-courtship-b...
Hanar går alltså ihop i grupp för att våldsamt driva en hona från sin grupp varefter de våldtar honan.

Intressant artikel, men det är som sagt djur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det är fullt möjligt, men det är inte riktigt relevant för Sea Shepherd.
De flippar ut över att japanerna tar upp ett par av de ca 700000 vikvalar som finns, i ett avsnitt rammar de ett fartyg och riskerar då både sig själva och den japanska besättningen för ett par vikvalar.

Nu är det nog inte så att de gör det för ett par vikvalar, hade ett par vikvalar varit allt japanerna tagit upp eller planerar att ta upp så hade denna diskussion förmodligen inte existerat. Det de vill påvisa antar jag att det är vad som kan hända om de håller på med den typen av fiske (dvs de löper en risk att bli rammade).

EDIT: Såg när de rammade japanerna, var ju inte speciellt farligt såg väldigt tamt ut. Värre är det när tyska kustbevakningen/polisen rammar Green Peace, då lägger de ingen hand mellan :s

http://www.youtube.com/watch?v=Gin68TIr2Rg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots

Det är alla däggdjur.

Mm, därför är det för jävligt när de plågas av människor, oavsett om det är en val som jagas med metoder som är plågsamma, grisar som åker i överfulla djurtransporter, fåglar som får sina fjädrar plockade levande etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
mycket möjligt, men det är ju inte jag som slänger ur mig åsikter om djur som låter som det kommer från en halvlabil sociopat

jag vet, problemet är att jorden är full av sådana skithögar... nåt måste man kunna göra

/Daniel

Glöm inte att önska dig en snuttefilt i julklapp så du klarar av att leva bland andra människor i framtiden.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Korsordsguru

Föra att mata trollen och kasta ved i brasan; idag så gick Sea Shepherds nya flaggskep Ady Gil sönder när japanerna körde in i dem.

Säsong tre av Whale Wars ska bli jävligt kul att se. Ni som inte har kollat på The Cove borde göra det också. Handlar om japanernas delfinfångst. Väldig snygg dokumentär.

Visa signatur
Permalänk

doh. Vissa får skylla sig själva. Jag ska nog sätta mig i en gummibåt och vänta på första bästa silja/vikingbåt att komma...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
doh. Vissa får skylla sig själva. Jag ska nog sätta mig i en gummibåt och vänta på första bästa silja/vikingbåt att komma...

http://i184.photobucket.com/albums/x285/bAb0oN/doh.jpg

Nu är det ju så att man inte får ramma båtar hur man vill sen så satt de bara där och japanerna girade in och körde över fören på deras båt.
Sen om de har slängt lite klet eller illaluktande saker på japanernas båt är väl en sak det dödar ingen... men att köra på 6 människors båt bara sådär är rätt dumt så Japanerna har gjort fel.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

vad tänker dessa veganer på? fattar dom inte att dom äter upp djurens mat?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Som vanligt har detta ingenting med jakt eller mat att göra, utan ett nationellt trots mot vad man upplever som en oförstående omvärld. Island har likson Japan gått emot ett stark internationell opinion och utökat sina valfångster i "forskningssyfte". Allt detta för att två öriken som är nära ekonomiskt sammanbrott försöker uppvisa självständighet och styrka.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aJFLmo...

Kalla det tonårstrots eller vad ni vill, någon nytta gör dessa manöver inte då omvärlden tålamod snart är slut.

Denna jakt skadar Japan och Island.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem

Fyfan va härligt, synd dock att Ady Gil fortfarande flyter. Förhoppningsvis sjunker den inom kort. Från Shonan Maru ser man tydligt att Ady Gil accelererar alldeles innan kollissionen, hade man inte gjort det hade det bara blivit lite färgskrap.

Man får helt enkelt skylla sig själv när man försöker göra folk blinda med gröna högintensitetslasrar och parkerar sin lilla båt framför en femtiosju gånger större båt.

Permalänk
Medlem

Brukar kolla på serien men det är bara roligt att se deras patetiska försök att stoppa en stor bår med ett litet rep och sen gnäller dom så fort japanerna gör något för att försvara.

Och valkött är väldigt gott

Blir det föresten en säsong 3 isåfall när brukar dom släppas? Tyckte dom åkte fast i slutet av 2an för dom hade knark ombord eller nått.

Och angående rammningen så var la det bara en hämnd från förra året då Sea shepherd gjorde samma sak
http://www.youtube.com/watch?v=d42-9ngahNg

Här sett från japanernas sida
http://www.youtube.com/watch?v=a_b_IYQMSvM&feature=related

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Ja, något mer patetiskt än dessa aktivister finns nog inte (förutom Mona och Gudrun förstås).

99% av dessa aktivister på båten sägs vara veganer eller vegetarianer. Tråkigt nog verkar ledningen ha problem med en trogen besättning.
Efter en vecka på båten vill de inte längre offra sina liv för valar och att äta grönsaker är tråkigt, de vill ha hamburgare!
Säger det inte lite om engagemanget eller själva tron på sakerna de gör?

De har sin lilla rebelliska tid, ni vet, som alla tonåringar har i något år och efter en vecka på båten är det inte lika kul längre.
Ja, då springer man hem igen och käkar lunch på donken.

Nej, jag kan slå fan på att 90% av besättningen är vänstervridna (vilket inkluderar arbetslös/vänsterpartist/sosse/aktivist/lat/extrem/obildad/tonårsmamma/vegetarian/vegan/ung örn/SSU, well, you get the point).