Tradera avspärrad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Tradera avspärrad.

Tänkte logga in och sätta en annons på tradera, då möts jag av att jag är avspärrad. Har haft annonser och köpt saker på tradera ett flertal gånger tidigare. Hur som helst hade jag missat en betalning fått ett tillägg på 50spänn.

Såg nu att jag missat förfallodatumet på den också med 2dagar "3 då det betalas imorgon".

Men det står också att dom går till inkasso om man inte betalat.

Var bombsäker på att jag betalat, jag vet personligen att jag gjort fel men ser inte ut som att jag fått något mail eller någon som helst påminnelse! Varför inte försöka kontakta mig på annat sätt. Det jag också stör mig på är att man så enkelt kan sätta ditt någon helt annan också.

Har självklart betalat nu pengar är inga problem, men kan man vänta sig något som kan komma surt efter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Ja tradera är lite speciella, bara betala den illa bums och meddela dom det så du slipper få att det går vidare till inkasso.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

I värsta fall kan det vara så att du inte heller kan öppna nytt konto, inte i ditt namn varje fall då dom använder personnumret och bara en registrering är tillåten. Men kontakta Tradera via telefon, mail suger om man ska försöka reda ut saker (egen erfaro) så tror jag nog det ordnar sig. Du är ju knappast en lurendrejare med 200+ negativa omdömenm så jag skulle tro och hoppas att dom har lite överseende med det hela. Passa på och klaga lite på at det inte kommer nån påminnelse om betalningen via mail.

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Ja tradera gör fel, man ska kontakta kunden med en räkning 2ggr innan man har rätt att skicka det vidare till inkasso, men i traderas fall så skiter de i det, de anser att man ska logga in själv och ha koll på räkningarna.

Tycker tradera suger!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skepplanda
Registrerad
Mar 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
[Bde anser att man ska logga in själv och ha koll på räkningarna.

Tycker tradera suger! [/B]

Nja, : "När en faktura skapas skickar vi ett meddelande till din registrerade e-postadress"

Stationär: Raven 02 I Gigabyte z77x-UD5H I 2700K@4,4 NH-D14 I MSI RX 480 GX I 16 Gb Vengeance LP I HP LP2465 I Steelseries XAI I Steelseries 6Gv2 I Win10 Pro 64 I Bärbart: Thinkpad X1 Carbon + X200I Mobil: S5

"Bättre bli motbevisad -än förklarad skyldig"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Jag kan hålla med att det kan vara lätt att missa att man fått en faktura då de endast skickar mail men samtidigt är det faktiskt var och ens ansvar att hålla koll på sina fakturor hos dom. De skickar ut ett mail när fakturar skapas och ett påminnelsemail och betalar man inte då så får man skylla sig själv lite.

TS: Du missar alltså att betala i tid två gånger. De har ju dels kontaktat dig när de skapade fakturan OCH när den skickade en påminnelse med 50 kronors förseningsavgift. Hur många gånger ska de egentligen behöva kontakta dig?

Om man säljer något på Tradera så vet man ju att man ska betala något efteråt.

Nä, jag tycker inte man riktigt kan gnälla på Tradera. Man får ha lite ansvar själv.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Ja, dom är lite luriga, jag får ingen e-påminnelse på mina fakturor, även om det hade varit lätt för dom om dom verkligen ville. Är fint att casha in 50kr i avgift på 5kr utestående skulder.

Men visst får man skylla sig själv.

Traderas avgifter är i saftigaste laget för övrigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Jag fick en påminnelse på 50 kr förra året då jag hade missat att betala en räkning. Dom meddelade mig via mail samma dag som räkningens förfallodag hade gått ut, så att dom skulle tjäna pengar då man inte kan betala samma dag så klart.
Tycker det är lite konstigt att dom inte skickar ut nån påminnelse en eller 2 dagar i förväg så man slipper detta trassel.

Giriga jävlar med en jädra schysst sida.

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2009

Förstår verkligen inte hur tradera kan ha så många kunder. Det måste finnas företag som inte tar 100 kronor per annons(sålde en dator för 3000) och som inte är så jobbiga med fakturorna. Att ta 50 kronor avgift är verkligen högt för en helt automatiserad fakturatjänst. Vem fan orkar betala dessa fakturor på 5-6 kronor? Borde vara ett högre tröskelvärde.

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Förstår verkligen inte hur tradera kan ha så många kunder. Det måste finnas företag som inte tar 100 kronor per annons(sålde en dator för 3000) och som inte är så jobbiga med fakturorna. Att ta 50 kronor avgift är verkligen högt för en helt automatiserad fakturatjänst. Vem fan orkar betala dessa fakturor på 5-6 kronor? Borde vara ett högre tröskelvärde.

Finns även http://www.budera.se/index.asp men det är tyvärr inte nått större utbud där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Nu är då allt fixat, vad jävla drygt. Håller mig till blocket nu men hoppas att tradera kontot öppnas inte för att jag vill sälja något mest köpa.

Testa blocket först om ni ska sälja något, ändå så små summor där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Jag skickade ett uppläxande mail (där fick dom )igår om deras fasoner. Min sista försäljning på Tradera. Sälja på blocket och köpa på ebay blir det i fortsättningen (jag vet att ebay äger tradera, men längre går jag inte i min principfasthet)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2009

Varför gnälla på tradera? Du som gjort fel, betala och dom aktiverar ditt konto igen. Passar det inte, sälj på skit stället budera eller blocket.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk

Avgiften är ett straff för att du inte betalat i tid. Det har inget att göra med den ursprungliga skulden. Jag förstår inte riktigt problemet. Ska de inte få sina pengar bara för att du inte är skyldig dem så mycket?

Jag tycker också att Tradera är lite träiga ibland, men i detta fallet så har de inrättat systemet efter att ge kunden så lite kostnader som möjligt. Hade de skickat ut en pappersfaktura så hade det garanterat varit 25kr i fakturaavgift eftersom det kostar pengar att skicka ut pappret. Det anges tydligt hur mycket du kommer att få betala när du lägger upp din annons. Gillar du inte priserna så använd en annan tjänst.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utanför hjärnan
Registrerad
Jan 2010

Blocket är betyldigt bättre. Iallafall finns det chans att man får sålt nått. I tradera gäller mest skambud. Just nu har jag en eftertraktad datordel som kostar 600kr.. budet ligger på 1kr och lär inte gå upp eftersom snart är auktionen slut. För det mesta brukar dom bjuda till 15% av nypris, och efter det går det ritktigt segt. Det skumma ibland är att man försöker sälja en 1år gammal laptop till 33%av nypris.. och får 200-300 besökare, men ingen vill buda. Ibland funderar jag på om den där räknaren stämmer. Kanske finns någon robot?

Hur som helst, jag var med en gång försenad med betalningar, men dom var försenade med påminnelsen och jag hann före dom. Om man mailar dom och förklarar saker så har det för min del alltid gått bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Okt 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExoCranial
Blocket är betyldigt bättre. Iallafall finns det chans att man får sålt nått. I tradera gäller mest skambud. Just nu har jag en eftertraktad datordel som kostar 600kr.. budet ligger på 1kr och lär inte gå upp eftersom snart är auktionen slut. För det mesta brukar dom bjuda till 15% av nypris, och efter det går det ritktigt segt. Det skumma ibland är att man försöker sälja en 1år gammal laptop till 33%av nypris.. och får 200-300 besökare, men ingen vill buda. Ibland funderar jag på om den där räknaren stämmer. Kanske finns någon robot?

Hur som helst, jag var med en gång försenad med betalningar, men dom var försenade med påminnelsen och jag hann före dom. Om man mailar dom och förklarar saker så har det för min del alltid gått bra.

Det finns ju ingen annat ställe där man får så sjukt bra betalt för gamla datorprylar som på tradera. Sålt gamla tv-kort för 300kr styck och wlan-kort för det dubbla mot nypriset.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Ja tradera gör fel, man ska kontakta kunden med en räkning 2ggr innan man har rätt att skicka det vidare till inkasso, men i traderas fall så skiter de i det, de anser att man ska logga in själv och ha koll på räkningarna.

Tycker tradera suger!

Vilka ska kontakta kunden två gånger innan det går till inkasso?

Företagen behöver inte kontakta kunden en enda gång om de inte vill, de har rätt att skicka det till inkasso (eller kronofogeden) dag 1 efter sista betalningsdag om de vill.

Rätt eller fel`, inte vet jag, men så är lagen.