120Hz LCD kampen: ViewSonic VX2268wm VS Samsung 2233rz

Permalänk
Avstängd

RPGWiZaRD bra test!

ska själv köpa samsungen
sitter också med en 19" CRT i nuläget så det ska bli intressant att se om den kommer i närheten av den

läste nånstans att det bara är nvidia kort som fixar 120hz till skärmen i olika upplösningar
medans ATI korten bara funkar med 120hz i native upplösningen
stämmer det?
körde du med nvidia kort?

stämmer det även att Samsungen bara har dvi ingång?

jag kommer nog köpa paketet på komplett.se inkl 3d glassögon

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
RPGWiZaRD bra test!

ska själv köpa samsungen
sitter också med en 19" CRT i nuläget så det ska bli intressant att se om den kommer i närheten av den

läste nånstans att det bara är nvidia kort som fixar 120hz till skärmen i olika upplösningar
medans ATI korten bara funkar med 120hz i native upplösningen
stämmer det?
körde du med nvidia kort?

stämmer det även att Samsungen bara har dvi ingång?

jag kommer nog köpa paketet på komplett.se inkl 3d glassögon

Ja, den har bara DVI, eller ja, och VGA.

Men varför köpa Samsungen när både det här testet och alla andra test säger att Samsungen är sämre? Den har sämre färger, är lite långsammare och kostar mer.

Och du kan få Viewsonicen med 3D-glasögon också.

Permalänk
Medlem

ATI kort funkar med 120 hz nu
Var ett drivrutinsfel för 5xxx serien
Jävligt dåligt och det gav mig lite huvudbry när jag bytte till mitt 5850

Kommer själv fortsätta vänta då min syncmaster 1100p plus funkar bra

Höga upplösningar och bra hz även i högre upplösningar
Och mycket skönare färger

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89

Men varför köpa Samsungen när både det här testet och alla andra test säger att Samsungen är sämre? Den har sämre färger, är lite långsammare och kostar mer.

jag har redan en Samsung 46" LED TV som jag är grymt nöjd med så jag tänkte köra på samma märke som monitor.
jag tror det handlar om kalibrering för att få rätt färger.
men ok blir jag inte nöjd med den så skickar jag tillbaka den.

bra att den funkar med ATI kort
men frågan är om man kan utnytja 3d funktionen eller om man är låst till Nvidias kort?
annars så lutar det åt ett 5870

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

det finns tydligen färdiga kalibrerings profiler för skärmarna?
vad tror ni om dom?
http://www.digitalversus.com/article-424.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har redan en Samsung 46" LED TV som jag är grymt nöjd med så jag tänkte köra på samma märke som monitor.
jag tror det handlar om kalibrering för att få rätt färger.
men ok blir jag inte nöjd med den så skickar jag tillbaka den.

bra att den funkar med ATI kort
men frågan är om man kan utnytja 3d funktionen eller om man är låst till Nvidias kort?
annars så lutar det åt ett 5870

Kalibrering av en TN-panel?

Kolla: http://www.digitalversus.com/article-358-6823-41.html

Den har extremt dåliga färger.

"Jag har Samsung sedan tidigare så nu satsar jag på den dyrare och sämre skärmen"......

Nvidias kort funkar det garanterat med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Kolla: http://www.digitalversus.com/article-358-6823-41.html

Den har extremt dåliga färger.

du länkar till fel skärm
dags att nyktra till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

du länkar till fel skärm
dags att nyktra till?

Nej, läs vad de säger om den. Det är ganska enkel engelska. Sammanfattningen räcker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nej, läs vad de säger om den. Det är ganska enkel engelska. Sammanfattningen räcker.

det är samsungen jag är ute efter ditt stolpskott
vilken skärm snackar du om egentligen?

det räcker väl att läsa vad trådskaparen skriver

"Samsung 2233rz:

- Bättre kontrast
- Mera solid konstruktion
- Mindre backlight bleed"

det kör vi på

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

vad menar du med det?
enligt trådskaparen så måste man kalibrera skärmen för att få bra färger
så whats up?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

det är samsungen jag är ute efter ditt stolpskott

"Samsung 2233rz:

- Bättre kontrast

det kör vi på

Men din förbannade tomte, du fattar inte bättre. Jag försöker få in i ditt trånga huvud att Samsungen är sämre och du bör köpa Viewsonicen då den är billigare och bättre.

Kolla vad han säger nu, han märker mindre BLB. Och den har bättre färger och är snabbare och är billigare.

Kolla recensionen jag länkade till kanske? Fanboys för fan....

Citat:

vad menar du med det?
enligt trådskaparen så måste man kalibrera skärmen för att få bra färger

Bra färger på Samsungen? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA. Du var mig en rolig en du! Läs recensionen jag länkade kanske?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men din förbannade tomte, du fattar inte bättre. Jag försöker få in i ditt trånga huvud att Samsungen är sämre och du bör köpa Viewsonicen då den är billigare och bättre.

Bättre kontrast

ge upp för fan
solklara fördelar
klart jag väljer den

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Bra färger på Samsungen? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA. Du var mig en rolig en du! Läs recensionen jag länkade kanske?

vilka jävla snorungar som skriver här alltså haha
vart är experterna?
är det inte bättre att du sticker tillbaka till sandlådan?

förstår du fortfarande inte att man måste kalibrera skärmen för att få bättre färger?
klart som fan att det går
det skriver ju trådskaparen själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Bättre kontrast

ge upp för fan
solklara fördelar
klart jag väljer den

Åh, det går verkligen inte in. Har du läst hans sista inlägg? Han säger att han märker mindre BLB på skärmen nu efter några månader. Och det gäller de skärmar han fick, det kan lika gärna vara tvärtom.

Ge upp? För att jag argumenterar för den bättre skärmen fast du är en trög fanboy och vägrar öppna ögonen?

Citat:

vilka jävla snorungar som skriver här alltså haha
vart är experterna?
är det inte bättre att du sticker tillbaka till sandlådan?

förstår du fortfarande inte att man måste kalibrera skärmen för att få bättre färger?
klart som fan att det går
det skriver ju trådskaparen själv

Experterna? Jag vet inte din definition av expert men jag antar att du menar de som postar ofta och har koll på skärmar och hjälper folk? En av dom är jag.

Men du lyssnar ju inte, du verkar lite trög.

Bättre färger och bra färger är två olika saker. Både Samsungen och Viewsonicen har dåliga färger även efter kalibrering. De är bra pga 120hz och inget annat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

fast du är en trög fanboy och vägrar öppna ögonen?

hell yeah

samsung is the shit grabben

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hell yeah

samsung is the shit grabben

Tänk så missledd och lättlurad, I feel for ya

Blev du ledsen eller tog du till dig mitt råd och läste recensioner och insåg att jag hade rätt?

Permalänk
Citat:

[]det är samsungen jag är ute efter ditt stolpskott

"Samsung 2233rz:

- Bättre kontrast - Hur mycket då? Några procentenheter hit eller dit är inte mycket i praktiken
- Mera solid konstruktion - inte en aning
- Mindre backlight bleed" - varierar mellan olika exemplar (som minst en person redan skrivit i tråden) , man kan inte säga nånting om det innan man sett resultat från ett större antal skärmar

det kör vi på [/]

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

det finns tydligen färdiga kalibrerings profiler för skärmarna?
vad tror ni om dom?
http://www.digitalversus.com/article-424.html

Kan stjälpa mer än hjälpa. Skärmar är individuella. Men visst kan man alltid prova.
ICC-profiler fungerar dock bara i program som har stöd för det. Och det är inte speciellt många.
Vill du ha bra, stabila färger så köper du inte någon av de här skärmarna till att börja med.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

jo ang min 2233rz så har mitt backbleed försvunnit helt nu ..konstigt ..haft skärmen i ungfär 2mån nu och jag är jäkligt nöjd om jag får sammanfatta det hela(spelar fps-spel dagligen).har ett evga 260 kort Nvidia btw.
Något som jag kanske tycker är negativt är höjden på den men jag har fixat ett stativ nu så den saken är löst.

Sedan om man ska köpa WiesSonic:en ist kanske är en smaksak (äpplen eller päron) ang tester så har jag hittat endel amerikanska som tyckte att samsungen var bättre men det är ju som sagt en smaksak tror jag.

Mvh /Mosun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosun:

jo ang min 2233rz så har mitt backbleed försvunnit helt nu ..konstigt ..haft skärmen i ungfär 2mån nu och jag är jäkligt nöjd om jag får sammanfatta det hela(spelar fps-spel dagligen).har ett evga 260 kort Nvidia btw.
Något som jag kanske tycker är negativt är höjden på den men jag har fixat ett stativ nu så den saken är löst.

Sedan om man ska köpa WiesSonic:en ist kanske är en smaksak (äpplen eller päron) ang tester så har jag hittat endel amerikanska som tyckte att samsungen var bättre men det är ju som sagt en smaksak tror jag.

Mvh /Mosun

Äpplen eller päron? Skulle mer säga grönt eller rött äpple. De är båda ganska likvärdiga, viewsonicen något bättre (enligt pålitliga källor). Så vilken av dom man än köper får man kassa färger, ostabil design och ett onödigt stort hål i plånboken för en TN.

Hittat endel amerikanska sidor, med förstorningsglas då eller? De större, mer kända sidorna ger Viewsonicen bättre betyg.

Permalänk
Medlem

Jag har Samsungen och tycker att den har rätt mycket backlight bleed, skulle jag köpa skärm igen så skulle jag prova något annat.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk

Själv har man fått tag på en Acer GD245HD, den pissar backlight bleed så det står härliga till utmed alla fyra sidorna, men 120Hz... Wow, säger jag bara Gör backlight-bleeden enkel att stå ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Själv har man fått tag på en Acer GD245HD, den pissar backlight bleed så det står härliga till utmed alla fyra sidorna, men 120Hz... Wow, säger jag bara Gör backlight-bleeden enkel att stå ut med.

Hur tycker du den är storleksmässigt? Hur högt är den ifrån bordet? Har lagt en på beställning via Dustin (nej, inte som primär skärm).

Permalänk
Medlem

Dreas vad ska man svara på det?

jag var ute efter en 120hz skärm tog ett grönt äpple (enligt dig så var det ju inte några päron med här så tog nog ett äpple då..om man ska lyssna till den sk expertisen) som sagt EN SMAKSAK jag är helt nöjd.
Färger ? ja jag är helt nöjd då jag spelar mest (fps-spel)och ev tittar på lite film mm
förövrigt sköter jag min plånbok själv tack....

mvh/Mosun ....en som har köpt en samsung 2233rz och många fler kommer det att bli vilken sort? ja det visar sig.;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosun:

Dreas vad ska man svara på det?

jag var ute efter en 120hz skärm tog ett grönt äpple (enligt dig så var det ju inte några päron med här så tog nog ett äpple då..om man ska lyssna till den sk expertisen) som sagt EN SMAKSAK jag är helt nöjd.
Färger ? ja jag är helt nöjd då jag spelar mest (fps-spel)och ev tittar på lite film mm
förövrigt sköter jag min plånbok själv tack....

mvh/Mosun ....en som har köpt en samsung 2233rz och många fler kommer det att bli vilken sort? ja det visar sig.;)

Att du erkänner att du inte egentligen har någon koll och tog den för att den verkade bra och det är ju häftigt med 120hz, typ?

Ja, det är dumt att tjäna pengar på saker som är bättre.

Permalänk
Medlem

Jo den slutliga anledningen var att jag efter 6st rekommenderat samsungen om jag skulle ha en 120hz spelskärm ...dessa 6 (spelar oxå mycket fps-spel btw ) har denna skärm och de var jättenöjd med den plus att den användes vid ett stort lan/turnering nyligen och hört bara bra om den därifrån oxå, så varför skulle jag inte lita på dessa som HAR skärmen ifråga??

sedan skriver jag här att jag är nöjd med min oxå och erfarenheten av backbleed (uppe och neder kant) har försvunnit nu.

Vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosun:

Jo den slutliga anledningen var att jag efter 6st rekommenderat samsungen om jag skulle ha en 120hz spelskärm ...dessa 6 (spelar oxå mycket fps-spel btw ) har denna skärm och de var jättenöjd med den plus att den användes vid ett stort lan/turnering nyligen och hört bara bra om den därifrån oxå, så varför skulle jag inte lita på dessa som HAR skärmen ifråga??

sedan skriver jag här att jag är nöjd med min oxå och erfarenheten av backbleed (uppe och neder kant) har försvunnit nu.

Vad har du för skärm?

Därför att folk är alltid nöjda med sina egna skärmar, bara att kolla på random skärm/tv på prisjakt så ser du vad jag menar, vad är snittet på de som fått betyg där, 7,5? 8? Man kollar prisjakt, är snittbetyget runt 7-8 eller högre börjar man kolla recensioner och är recensionerna bra, då köper man. Rekommenderar recensionerna någon annan så köper man den då som sagt, folk alltid tycker att deras grejor är bra. Det är en bra spelskärm, aldrig sagt annat Tror du att de ens vet om att det finns en Viewsonic? Tror inte jag.

Har en LG L245BN-WP rev2 och har beställt en Acer G245HQ, borde komma i slutet av månaden om man ska lita på Dustin som satt leveransdatum till 23 April när resten har slutet av Maj.

http://www.digitalversus.com/article-357-7352-38.html den har jag beställt.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Hur tycker du den är storleksmässigt? Hur högt är den ifrån bordet? Har lagt en på beställning via Dustin (nej, inte som primär skärm).

Tja, inte svarat på ett par dagar då jag inte kollat tråden

Storleksmässigt är den ju som sagt en 16:9 tyvärr; bred och låg. Var van vid 16:10 innan, men finns ju inte mycke att kolla på om man vill ha 120Hz i det formatet. Höjd från bordet är nog en knapp decimeter i mitten, där skärmen liksom "går ner" litegrann. Som man ser på bilder

Den har för en del problem med alldeles för aggressiv skärpa; text blir ofokuserad och orsakar huvudvärk. Skärpan är underbart nog inte möjlig att ställa in i menyerna för skärmen heller för gemene man. Dock kan man justera detta i servicemenyn, guide för att komma in i den googlar man snabbt fram. Kan förklara annars om de e någon som har problem med det

När man stänger av den aggressiva skärpan är den helnice att läsa text på, men tydligen ska bilden bli aningen mongo om man kör 3d-glasögon utan skärpan. Lösningen blir att stänga av/på denna efter behov, men vetefan om inte det fixades ihop med något drivrutin-släpp från Acer. Ingen aning faktiskt, och nu finns inte tid att undersöka det då jag ska hem till päronen och fira en framflyttad födelsedag från min sida.

Permalänk
Medlem

eizo kommer med en 24tum 120hz 1920X1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosun:

eizo kommer med en 24tum 120hz 1920X1200

Va?Vart, när? Länk!?