Komplett dator till 10-årig son, max 12k?

Permalänk
Medlem

Komplett dator till 10-årig son, max 12k?

Hej

Jag behöver en komplett dator till min käre son i julklapp.
Han spelar WoW och endel online-spel, blir väll säkerligen inte mindre avancerade med tiden.

Så, vad skall jag fixa för dator åt honom?
Försökte pula ihop något på inet, men jag har ingen koll alls på vad som är bra.

Det är kanske att ta i i överkant? Kan ni banta ner priset så är jag mer än tacksam
Eller är det något jag har missat? Fläktar/kylning/kablar osv?

Eller är Inets färdiga paket ok? https://www.inet.se/datorer/stationaera/inet-frequent-gamer/1...

Tack på förhand
Med vänlig hälsning
Max

Permalänk
Medlem

Ser skitbra ut.

Men det du kan göra:

*Byta ut agget till ett 450W vilket räcker gott och väl.
*Har han mus, om inte fungerar Intellimouse 3.1 mycket bra för spel. Annars finns den nya Razer musen som är gudomlig för MMORPG, dyr är den dock.
*Du kan få en 24" på Komplett för det priset tror jag, samma TN panel fast märket BenQ.
*Du får 2 st 4770 för det priset, lira dem i Crossfire så får du prestanda utav ett 3000kr kort (GTX285 i åtanke)

MvH

EDIT: Något jag hade gjort i dagsläget skulle vara att köpa ett FD R2 chassi istället, priset skiljer inte mycket men det gör chassit.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Hårddisken är lite väl liten, en 500gb WD/Samsung F3 kostar inte ens 100kr mer för 180GB

Eftersom alla andra gör det kan jag lika gärna hänga på, satsa på ATI's nya 5-serie istället för 4890.
Då får du prisvärda kort som har stöd för dx11.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

ge han en fotboll + ett par gympers, barn leker ute för lite ändå

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Tack för era åsikter och förslag!

Satte ihop en ny med era åsikter invägda.

Är det bättre så? Skärmen var bra idé att köpa på annat ställe, men tog med den igen för jämförelsens skull.

Något annat jag missat (mus finns en bra redan så det behöver ej köpas, resten av utrustningen är antik)? Ingår alla kablar, värmeledande pasta osv?
Är det lönt att köpa en sån här dator till en 10-åring eller är det overkill?

Permalänk
Medlem

varför inte köpa ett 64bits OS? så får du ut alla 4gb minne

edit: nu lät det där lite elakt, var mer som ett tips

Permalänk

varför inte 64-bitars os?

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

Välj XFX4770 korten (de med kylare som täcker hela kortet) speciellt om du ska köra CF, och brygga ingår med dem.

Permalänk
Avstängd

köp också en CPU kylare OCZ vandetta är en skit tyst och bra kylare som du dessutom kan övercklocka lite med

Den kosta mellan 200-300kr

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
ge han en fotboll + ett par gympers, barn leker ute för lite ändå

Du menar alltså att om man har en dator så kan man inte göra något annat än att sitta vid den?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska behålla 4890, 5770 eller 5850 om det får plats i budgeten.
Dessutom finns BenQ G2420 (24" full HD) för 1990 på Inet.
Håller med de andra att ta ett 64-bit OS också.
Glöm inte högtalare om han inte har det hemma..
tror inte det tangentbordet har bakgrundsbelysning.. (tänkte ifall han ville ha det, kan va ganska bekvämt)
Skulle ta ett VX550 också för att slippa adapter till grafikkortet..

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Kan du bygga ihop datorn själv, annars kan det ju vara en idé att köpa "montering"?

Kolla även lagerstatus innan du beställer, så att du får grejerna innan jul (R2 kommer om ~44dagar, blir kanske liite tight?)

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd

EDIT: Märkte att tråden hette något med att han var 10, gör ont i hjärtroten när jag hör det. Jag vet inte hur många gånger man har spelat med folk som inte har en aning om vad som händer, har bristfälliga skillz i svenska och engelska. Som en P12'a, fast inte kaxig.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska satsa på ännu större HDD, denna är underbart bra:

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1tb-samsung-...

Sedan hade jag nog ändå satsat på 550W agget som du hade med först, det skiljer bara en hundring mellan dom och det tycker jag det hade varit värt.

Vill du spara några (ca 4st) hundringar så satsa på en AMD-prolle med kort:
https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/amd-phenom2-...

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a79xtd-...

Crossfire-brygga följer med grafikkorten så vitt jag vet.

Som övriga sagt så ska du satsa på ett 64-bitars OS för att kunna dra nytta av hela RAM-minnet.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Ang 64-bitars: Jag fick för mig att det var en stor brist på drivrutiner till 64-bitars, men jag kanske är helt ute och cyklar som vanligt!?

Esseboy: Den hade ju utgått, och de andra jag hittade kostade runt 660:- och uppåt. Sänder de med undermåliga kylare till sina processorer? Känns som att de bör sända med det som behövs för att processorn skall få ett långt och lyckligt liv?

Goodia: jag hade ju en 4890 med i första men blev rekomenderad att byta till först 2x4770 och sen 2xXFX4770
Jag börjar bli förvirrad! Varför fick jag förslaget att byta om det jag hade var bättre? Upplys gärna min mörka stig. Modellbeteckningarna säger mig tyvärr ingenting

Saikou: har byggt datorer och jobbat i fin-verkstad många år, så det borde gå, är ju inte så komplicerat egentligen. Lagerstatus kan vara en tanke, tack!
Kan få tag på samsung för inköpspris kom jag på, så får bli därifrån istället.

Antemea: Vad menar du? jag skrev i min post att han är 10 år, och även om jag är virrig så vet jag iaf att han är tio år hehe

Isengrim: Vad ska man med all plats till? Känns riskabelt att lagra så mkt information på en enda disk. Om den börjar fyllas så kan man ju köpa en till för ett rimligt pris då det behövs.
Varför skall man ha det större agget om det inte behövs? Får man något extra av det större eller är det bara effekt som ligger oanvänd?
Tack för alternativa kortet och processorn också, gissar dock på att allt måste anpassas till de två produkterna då!?

Tack för alla kreativa och behjälpliga tips!
mvh
/Max

Permalänk
Medlem

Ja, i vilket fall, hade du tagit 4770 x2 i crossfire skulle du behöva ett ca 400 kr dyrare moderkort för att det ska funka bra.. Mitt förslag är 4890/5770/5850 iaf..

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Börjar känna att detta inte var så simpelt. en säger si och den andre tvärrt emot. Tur att jag inte beställde med de där två korten då..

Kanske skulle ta en https://www.inet.se/datorer/stationaera/inet-frequent-gamer/1... som iaf de på inet verkar tycka duger åt spelande? Slipper jag stå där med saker som inte är kompatibla med varrandra.

mvh
/Max

Permalänk
Medlem

Den ultimata speldatorn

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Den ultimata speldatorn

http://img267.imageshack.us/img267/7458/18011959.png

Najs!
Ta den här datorn om du vill ha prestanda för pengarna.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Den ultimata speldatorn

http://img267.imageshack.us/img267/7458/18011959.png

Absolut.. dock ingen dator man behöver för WoW ^^

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel

Det rör sig i samma prisklass som de andra alternativen? ett HD5850 är då att föredra.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

Permalänk
Medlem

Du får fortf 24" för 1990 på inet, 2.5" på köpet
Sedan så får du ett Antec 300 0 Corsair 450/550W för det priset av Sonata vilket jag tycker är ett skittråkigt chassi att bygga i. Min åsikt dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel

Tyst Nypan såklart man ska ha värsting till wow^^ Men jag hade tagit ett HD5850 ist

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandless
Du får fortf 24" för 1990 på inet, 2.5" på köpet
Sedan så får du ett Antec 300 0 Corsair 450/550W för det priset av Sonata vilket jag tycker är ett skittråkigt chassi att bygga i. Min åsikt dock.

Du får inte med en dvi kabel så det blir 250 spänn mer!

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk

Har hört att WoW bara stödjer 1 grafikkort endast för det är så gammalt.
Kan ha fel
Ta annars M89 packet mycket bra på det priset (Y)

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Avstängd

Vet att det är dina pengar, men sänga 10000:- på en dator till en som inte änns kan torka sig själv eller änns bära datorn, är meningslöst. En 10 åring förstår sdig inte på komponenter, köp ett gameboy eller något, inte br aatt skämma bort så unga barn. Låt han spara pengar som alla andra och köp när han e typ 18 eller nåt, förhoppningsvis förstår han sig mer på handbyggda datorer då.

Permalänk

Corsair 4GB DHX-minnena för 1400 var ju rätt överprissatta i min mening. Det borde mer prisvärda grejer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Vet att det är dina pengar, men sänga 10000:- på en dator till en som inte änns kan torka sig själv eller änns bära datorn, är meningslöst. En 10 åring förstår sdig inte på komponenter, köp ett gameboy eller något, inte br aatt skämma bort så unga barn. Låt han spara pengar som alla andra och köp när han e typ 18 eller nåt, förhoppningsvis förstår han sig mer på handbyggda datorer då.

Tror han vill ha datorn även till sig själv Köp en dator som håller ett tag slipper man byta upp sig så ofta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337

Vem är du att döma? Förstår inte hur du kan veta vad som är bäst för hans son, men uppenbarligen så har du full koll.

PS. Du skriver som en djävla kratta, utöva inte språket innan du kan det? Enligt dina egna ord,

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Byta måste man ändå göra, jag räknar med att en dator håller 2 år, och inom den tiden byter man grafikkort en gång typ. Så mja, bra grejer ska man verkligen ta, dock inte det dyraste alltid

Mjo sant, jag skulle också vilja köpa dator till min "son" och sen använda den, saken är att jag inte har några barn alls, wahahah.