ubuntu 9.10 +radeon 5850 max 1080i?

Permalänk
Medlem

ubuntu 9.10 +radeon 5850 max 1080i?

Hej!

Tänkte leka runt lite med Linux på stationära burken efter ett tags uppehåll.
Använde wubi och installerade ubuntu 9.10. Första jag mötes av vid boot till gui är en AMD logga i nedre hörnet "unsupported hardware#. Tråkigt ville slippa dra in atis drivrutin då jag vet hur bökiga dem är sen gamla tider. Men ville inte ha den fula loggan och skärmen gick i 1920x1080i ej trevligt.

Använde Ubuntus inbyggda drivrutinshanterare först. Loggan försvann och bilden blev aning bättre. Men det var fortfarande max 1920x1080i och ej korrekt overscan. Så jag tog mod och installerade ATIs drivrutin.Startade om och mötes av samma som innan. Nu fanns dock CCC. Efter att jag kollade runt där kunde jag korrigera overscan problemet men inte upplösningen. CCC hittar min Zepto Pantheon A42 som en FULLHD TV med stöd för 1920x1080P 60Hz men låter mig bara välja max 30Hz (1920x1080i). Använder jag en lägre upplösning kan jag välja högre Hz men oavsett så är bilden ej korrekt och med små ränder eller störningar.

Efter detta problem hoppade jag in i xorg.conf och lekte runt. Att bara ange max frekvenser som TVn ska klara resulterade i att datorn hängde sig (H67/V60 60Hz 1920x1080). In i recovery mode och fippla i xorg.conf igen och ändrade till ett intervall istället där max värdet fanns med och även ett bra minimum värde. Nu kicka ubuntu igång men ...1080i. Stängde av DPMS, tvinga EDID av utan skillnad. Känns som CCC överider xorg.conf för ändringar där påverkar inte något i CCC. Helt slut på tankar kring hur jag löser detta nu. Vänder mig till dator eliten.

Asus P6T SE
Intel i7 920
6GB ram
AMD Radeon HD5850
Zepto Pantheon A42 FULLHD TV 1080P kompatibel ansluten via dvi-hdmi kabel. (Kan ej ansluta den via hdmi-hdmi då stänger TVn av stöd för extern ljudsignal och jag vill ej använda 5850s inbyggda ljudkort.)
Ubuntu 9.10

/Thomas