Intel arbetar med att lösa SSD-problem

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Intel arbetar med att lösa SSD-problem

Intel rapporterar att problemen med SSD-enheten X25-M har återskapats och att företaget nu arbetar på en lösning.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008

så surt de måste kännas för intel

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009

Tur att de kommer fixa det i alla fall. De som har fått sin sabbad av firmware uppgraderingen får väl en ny såklart?

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Man får nästan chansa lite om man köper en, slår vad att intel testar mycket med. Jävligt bra att tekniken går framåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Nov 2007

Hoppas de fixar det snart så jag kan få trim på min nya disk.

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Tur att de kommer fixa det i alla fall. De som har fått sin sabbad av firmware uppgraderingen får väl en ny såklart?

Kan inte tänka mig något annat. Om verktyget för att installera den nya versionen, eller versionen i sig, är trasig så kan ju knappast konsumenten bli straffad för det.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2008
Citat:

men innehållet? blir nog en väldigt dyr process speciellt i USA där alla stämmer allt och alla. Dom lär få stämningar så det sjunger om det, dom lär ju inte behöva köpa dasspapper. Om det nu är några som fått innehållet förstört..

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Kanske inte många som tänker på, men en TRIMmad hårddisk kan man inte återskapa information från eftersom blocken raderas när filerna raderas.
Utan TRIM ligger raderad informationen kvar tills ny information skrivs till blocket.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
men innehållet? blir nog en väldigt dyr process speciellt i USA där alla stämmer allt och alla. Dom lär få stämningar så det sjunger om det, dom lär ju inte behöva köpa dasspapper. Om det nu är några som fått innehållet förstört..

Lär väl antagligen finnas någon disclaimer som säger att Intel inte är ansvariga för om innehållet försvinner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma

Pratade inte om innehållet, utan om att vissa har blivit helt odugliga till sin funktion.

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulf5
Lär väl antagligen finnas någon disclaimer som säger att Intel inte är ansvariga för om innehållet försvinner.

Det står explicit att man ska ta backup på data innan uppdatering av firmware i instruktionerna - om man inte gör det så får man faktiskt ta och bita i det sura äpplet (ok inte när det gäller själva hårdvaran utan då det gäller datainnehållet).

The statement below is true.
The statement above is false.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Kanske inte många som tänker på, men en TRIMmad hårddisk kan man inte återskapa information från eftersom blocken raderas när filerna raderas.
Utan TRIM ligger raderad informationen kvar tills ny information skrivs till blocket.

Någon som har lite mer, och detaljerad info till ovanstående? Är helt klart något man -måste- ha i minnet nu när i princip alla under kommande 5 år kommer gå över till ssd för såväl OS som lagring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

Tur att man kör med xp då Uppgraderade den när jag fick den för ca 2 veckor sedan i väntar på¨win7 men valde att installera om xp då jag hörde om alla problem. Får hoppas det löser dig snart. Vill ha win7 NU!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Jag trodde man bootade uppgraderingsverktyget och körde det utan operativsystemet. Hur kan det då vara fel på verktyget i bara windows7 x64?

Det microOS som man bootar när man installerar borde ju vara samma för alla som laddat ner installationen.

Eller har jag inte fattat hur det funkar?

(Har INTE uppgraderat)

Nusse: Jag kör XP Innuti windows7 för min gamla scanner, bokföringsprogrammet och lite annat smått.. Det ingår.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Pratade inte om innehållet, utan om att vissa har blivit helt odugliga till sin funktion.

jag pratade om innehållet, med det är säkert som ulf5 säger.

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag trodde man bootade uppgraderingsverktyget och körde det utan operativsystemet. Hur kan det då vara fel på verktyget i bara windows7 x64?

Har också haft problem med att få ihop det där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Någon som har lite mer, och detaljerad info till ovanstående? Är helt klart något man -måste- ha i minnet nu när i princip alla under kommande 5 år kommer gå över till ssd för såväl OS som lagring.

Ytterliggare en fördel med att gå över till SSD alltså.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Jag överlevde!

"64-bitars Windows 7"

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Feb 2009

Man fick väl ett program där man kunde TRIMma SSD:n från OSet? Det skulle vara ett sätt att "defragmentera" disken antar jag. Det kanske är där felet är, flashen har du testat att pröva programmet om det nu finns ett?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Ja det har jag, funkar utan problem

Intel toolbox eller nått heter det

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
- -
Registrerad
Jan 2005

Överlevde

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Jag överlevde!

"64-bitars Windows 7"

Prova ändra disk configuration mode så får du se om du överlevde eller inte.
Från AHCI - IDE
Eller om du har IDE nu,
Från IDE - AHCI.

Det är problemet har dykt upp för de flesta.
Även för mig.

Så länge jag kör det mode jag hade vid update har jag dock inga problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2004

Men att man kan återskapa raderad HDD data är ju inte pga en riktig funktion, snarare en överbliven halvtaskig möjlighet om man har "tur".

Är nog knappast bara jag som tycker de är rätt om det försvinner (ändå har jag använt den en gång). Det är ju ändå så det är tänkt och det blir bättre säkerhet.

Sökes UTROTAD:
Ljust media-tangentbord (svarta bokstäver obelyst)
HELT vanligt ej mekaniskt org 105 fullhöjd swe, 6-7mediaknappar (separat). (extraknappar). USB-sladd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2008

Jag tycker ett större problem är att det inte finns några Intel SSDer att köpa ( förutom en o annan )

// Lazze

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Rätt lugnt och sansat här, inte som det brukar se ut i ATI/Nvidia-trådarna t.ex. Undrar hur kommentarerna hade sett ut här om rubriksättaren hade spetsat till det lite, typ "Febril aktivitet på Intel efter SSD-fiaskot".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suecia
Registrerad
Okt 2009

Är Intel Solid-​State Drive Toolbox drivrutinen? Det var någon här som påstod att det inte var drivrutinen, även om den inte går att tanka nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003

Oroväckande. Windows 7 x64 är ju det de flesta privatpersoner kommer att köra, jag kör det redan.

Halv Off topic:
Någon som vet några bra distanser 2,5" -> 3,5"?

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Oroväckande. Windows 7 x64 är ju det de flesta privatpersoner kommer att köra, jag kör det redan.

Halv Off topic:

Fast det är väl mest 32-bitars som säljs förinstallerat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Halv Off topic:

Ja, samma här. Tänkte precis uppdatera innan jag såg varningen (hade tankat hem det innan).

Ang. distanser är jag i samma sits, den hänger i ståltråd nu
Jag tänker slå till på en Scythe Twin Mounter, då får man ju dessutom plats med en till då den dagen kommer.
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/scythe-twin-...

WS: Asus X370-F, Ryzen 1800X, 2x8GB G.Skill Flare, Asus GTX1080-A8G
FS: Q9550+TRUE, P5K Deluxe, 2x2GB 8500C5D, GT520, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Halv Off topic:

På inet finns det ett par för runt 50-lappen av scytche. Kolla in dem, jag kör dem själv med Intel SSD hårddisken.

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Fast det är väl mest 32-bitars som säljs förinstallerat?

Na, åtminstone dell försöker kränga 64-bit versioner till sina kunder....