Permalänk
Medlem

seg sata disk ubuntu 9.10

Hej,

jag har problem med min ena sata disk det jag har gjort med den är att jag har haft nffs då funka den utmärkt men sedan idag så formatera jag den och partionera till en ext3 gick in i fstab(/dev/sda1 /media/diskII ext3 defaults 1 1) för den skulle mounta vid upstart sedan efter detta så ville jag flytta ca 48gb filer till denna disk och det går seg som bara ... och den hackar up sig vad kan de vara för fel?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mejarn1989
Hej,

jag har problem med min ena sata disk det jag har gjort med den är att jag har haft nffs då funka den utmärkt men sedan idag så formatera jag den och partionera till en ext3 gick in i fstab(/dev/sda1 /media/diskII ext3 defaults 1 1) för den skulle mounta vid upstart sedan efter detta så ville jag flytta ca 48gb filer till denna disk och det går seg som bara ... och den hackar up sig vad kan de vara för fel?

Du kanske är drabbad så som jag och flera är drabbade. Jag är så irriterad på dem som utvecklar Ubuntu.......
Jag får runt 6MB-35MB/s när jag flyttar, kopierar, över nätverket, etc. 35MB/s är bara ren tur känns det som. Oftast ligger det på runt 20MB/s. Jag kör Ubuntu Server 9.04. Jag har 10 diskar single-disk och två IDE-diskar i raid1 för OS, alla är ext3.

Bug #119730 in linux-source-2.6.20 (Ubuntu): “Slow SATA performance”
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-source-2.6.20...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

men alså funkar de bra om man gör filer på disken då? eller går de lika långsamt då med?

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Du kanske är drabbad så som jag och flera är drabbade. Jag är så irriterad på dem som utvecklar Ubuntu.......
Jag får runt 6MB-35MB/s när jag flyttar, kopierar, över nätverket, etc. 35MB/s är bara ren tur känns det som. Oftast ligger det på runt 20MB/s. Jag kör Ubuntu Server 9.04. Jag har 10 diskar single-disk och två IDE-diskar i raid1 för OS, alla är ext3.

Bug #119730 in linux-source-2.6.20 (Ubuntu): “Slow SATA performance”
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-source-2.6.20...

Du fattar att 2.6.20 är en gammal kernel-version va?

Permalänk
Medlem

Well, något bekymmer är det med ubuntu/xubuntu 9.10 iaf. Massiva frysningar på min laptop och lite annat buggande på min stationära. Trodde de skulle komma uppdateringar som löste det illa kvickt men icke...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

upptäckte att lm-sensors skapade en MASSSA ata-buss I/O errors i kerneln i efter upgrade till ubuntu 9.10. (cacti poller med lm sensors var 5te minut)

drog hem senaste lm-sensors o kompilerade själv o sedan dess har alla mina diskar funkat fint! (gick inte ens att reparera raid5an förut).

Permalänk
Medlem

Disk prestandan är riktigt dålig i Ubuntu i överlag, och det tar upp 100% cpu kraft när man gör nått krävande för disken. Det är bara att leva med verkar det som, har inte blivit bättre på senare år...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Disk prestandan är riktigt dålig i Ubuntu i överlag, och det tar upp 100% cpu kraft när man gör nått krävande för disken. Det är bara att leva med verkar det som, har inte blivit bättre på senare år...

Då har du antagligen en antik cpu eller så har du inte DMA på dina hårddiskar för så dålig prestanda är det inte i Ubuntu.

Till trådskaparen rekommenderar jag att testa om ext4 som filsystem blir snabbare. Jag har aldrig fått riktigt bra prestanda med ext3...

Sedan kan man ju alltid köra: hdparm -tT /dev/sda
Som root och där sda byts mot den hårddisken man vill benchmarka.

Själv har jag aldrig märkt av dålig hårddiskprestanda i Ubuntu men jag kör med mdadm raid i Ubuntu och då ser det ut så här:

Timing cached reads: 3916 MB in 2.00 seconds = 1957.91 MB/sec Timing buffered disk reads: 1022 MB in 3.00 seconds = 340.50 MB/sec