Kränkt på personuppgifter från Datorbutiken.com

Permalänk
Hedersmedlem

Men snälla! kan alla läsa tråden från början innan!
jag skrev att jag väntade på kvittot från Komplett på nätagget,
sen skulle han få allting ihop häftat och färdigt!

har alldrig sagt något om att han inte skulle få kvittona

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ge killen info om ditt nätaggregatsköp från komplett och fråga om 500:- för att sätta ihop den var för mycket.

Har du däremot inte sagt till om detta innan bygget och han förväntade sig att få delar för 7000:- så kan man ju förstå att han blir lite upprörd när han ser att grejerna bara kostade 5600:-, eftersom du ännu inte verkar ha upplyst honom om priset för näraggregatet.

Lite dåligt skött från allas sida tycker jag, datorbutiken för att ha lämnat ut uppgifter, dig som inte ger din kompis fula uppgifter och info om allt och han för att han för att ha ringt datorbutiken.

Du borde släppa det med PUL/DB och se till att ge din kompis alla uppgifter han har rätt till och sedan ta det därifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Varför inte bara ge killen info om ditt nätaggregatsköp från komplett och fråga om 500:- för att sätta ihop den var för mycket.
...

Håller med, vafan har du för problem? Riktigt dumt om du inte sagt till om de 500:- innan, det är ju ändå en barndomskompis du har att göra med. Och hur svårt ska det vara att visa kvittona för honom och prata?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Varför inte bara ge killen info om ditt nätaggregatsköp från komplett och fråga om 500:- för att sätta ihop den var för mycket.

Har du däremot inte sagt till om detta innan bygget och han förväntade sig att få delar för 7000:- så kan man ju förstå att han blir lite upprörd när han ser att grejerna bara kostade 5600:-, eftersom du ännu inte verkar ha upplyst honom om priset för näraggregatet.

Lite dåligt skött från allas sida tycker jag, datorbutiken för att ha lämnat ut uppgifter, dig som inte ger din kompis fula uppgifter och info om allt och han för att han för att ha ringt datorbutiken.

Du borde släppa det med PUL/DB och se till att ge din kompis alla uppgifter han har rätt till och sedan ta det därifrån.

Instämmer helt och hållet här. Bortsett från om DB gjort rätt eller fel, om din kompis inte var medveten om att du skulle ta ut en avgift för bygget så kan jag förstå att han känner sig lurad. Om han fortfarande skulle vara sur för det (än så länge) saknade kvittot för nätagget efter att allt har kommit fram så verkar det inte vara en så bra barndomsvän du har där...

När det gäller familj/släkt/vänner så är det bättre att vara övertydlig när det handlar om pengar just för att undvika sådana här incidenter.

Visa signatur

Asus P6X58D-E, Intel i7 930, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB, Intel X25-M G2 80GB, Samsung SpinPoint F3 1TB, Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X, Corsair HX650, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2

Permalänk
Hedersmedlem

Men snälla, Läääääs hela tråden!
står klart och tydligt att jag har informerat om att nätagget ligger på en separat faktura, den fick jag först idag på posten.

har förklarat för honom men jag kan tillägga om ni inte märkt det att denna killen är jävligt knepig och har varit under hela våran uppväxt som små

Permalänk
Medlem

Börjar kanske bli dags att låsa ned den här tråden? Att ventilera den här typen av problem på det här sättet leder ingen vart förutom till pajkastning verkar det som...

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Fick ett personligt erkännade och en ursäkt från Niklas "VD`n på datorbutiken"

såhär stog det.

Hej Jonas.

Jag ber om ursäkt för det inträffade, jag har nu kollat upp historiken bakom vad som hänt här.

Det var så att vi fick ett samtal in från en "kund" som hade handlat hos oss.

Personen som mottog samtalet tyckte att personen som ringde hade tillräckliga uppgifter om leveransen för att få ett kvitto på den.

Såhär med facit i hand hade de givetvis fel om detta, för detta ber vi om ursäkt.

För att klargöra lite så lämnar vi givetvis inte ut uppgifter om köp till vem som helst, vi lämnar heller inte ut några personuppgifter om dig som person, personnummer exempelvis är något vi inte lagrar i vårt system.

De uppgifterna som lämnats denna gången är en fakturakopia.

Det är tråkigt det som har hänt och vi ska ta en intern diskussion hur vi kan internt kan förbättra våra rutiner så denna typen av saker inte händer igen.
Med vänliga hälsningar

Niklas Sandgren
VD

Det va ju bra att det ordna sig ,men som jag sa innan ta detta med berörd firma innan du skapar en tråd här på sweclockers , för alla resonerar inte på samma sätt som du/jag osv,Och det kan som sagt bara sluta med missförstånd osv, Och jag hoppas du förstår min tanke.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Låter som du inte vågar stå för pengarna du tog för att skruva ihop datorn... Även om det är en skitsumma förstår jag om han är sur.

Om han var med på att du stoppade pengar i egen ficka är det väl (för i helvete) bara att ge honom kvittot på nätagget så är allt löst

Låter som du brukar tjäna lite pengar på detta om du är så orolig över att han ska ge dig dåligt rykte... hoppas du är ärlig mot dina kunder och betalar eventuella skatter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skurtbert
Låter som du inte vågar stå för pengarna du tog för att skruva ihop datorn... Även om det är en skitsumma förstår jag om han är sur.

Om han var med på att du stoppade pengar i egen ficka är det väl (för i helvete) bara att ge honom kvittot på nätagget så är allt löst

Låter som du brukar tjäna lite pengar på detta om du är så orolig över att han ska ge dig dåligt rykte... hoppas du är ärlig mot dina kunder och betalar eventuella skatter

citerar mad64 så du förstår att han redan gett ett utlåtande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Men snälla, Läääääs hela tråden!
står klart och tydligt att jag har informerat om att nätagget ligger på en separat faktura, den fick jag först idag på posten.

har förklarat för honom men jag kan tillägga om ni inte märkt det att denna killen är jävligt knepig och har varit under hela våran uppväxt som små

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu pratat riktigt med Niklas sandgren, och vi har kommit fram till en lösning, dom kommer att jobba stenhårt för att det alldrig ska hända igen.
ska nu försöka lösa detta med min polare idag, så vi kan komma fram till en vettig lösning där också

Tråden ska låsas

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Angående med att dom fått mitt person nummer verkar då vara bullshit från killen som påstår att jag blåst honom.

Datorbutiken har fortfarnade gjort ett väldigt stort fel
när dom skickat mina kvitton till en vilt främmande person,
Enligt både komplett.se som jag pratat med innan och Datainspektionens PUL ansvarige.

Nu är jag 100% säker på att du bara trollar runt. "Från killen som påstår att jag blåst honom". Om han verkligen vore din "barndomsvän" så finns det ingen chans att du skulle sagt killen, men det kanske bara är jag? Sedan så tror jag att du bara vill ha lite tips eftersom du verkligen har LURAT honom. Finns ganska många frågetecken kring hela din historia som gör att man blir fundersam, speciellt när din bäste vän själv begär kvitto när du ändå skulle ge han det efter ett par dagar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Men snälla, Läääääs hela tråden!
står klart och tydligt att jag har informerat om att nätagget ligger på en separat faktura, den fick jag först idag på posten.

har förklarat för honom men jag kan tillägga om ni inte märkt det att denna killen är jävligt knepig och har varit under hela våran uppväxt som små

Borde sagt upp kontakten tidigare kanske?

Btw, det finns en max-summa som en person får tjäna i Sverige varje år utan att skatta. ~16.400:- om jag inte minns fel. Allt över det ska skattas.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Borde sagt upp kontakten tidigare kanske?

Btw, det finns en max-summa som en person får tjäna i Sverige varje år utan att skatta. ~16.400:- om jag inte minns fel. Allt över det ska skattas.

Dom summorna är jag rätt långt ifrån....
förr i tiden byggde jag mycket men dom senaste 2-3 åren har jag väll satt ihop max 10 datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Borde sagt upp kontakten tidigare kanske?

Btw, det finns en max-summa som en person får tjäna i Sverige varje år utan att skatta. ~16.400:- om jag inte minns fel. Allt över det ska skattas.

Btw så ska det ändå deklareras och tilläggas bör att man inte kan ha tex ett jobb och sedan tjäna dessa 16400 på hobbyverksamhet, skattefritt. Så det är lite besides the point. Vilket vi ändå var genom att prata skatt överhuvudtaget.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Varför kommer nätagget först nu? Har du beställt det i efterhand och gett honom ett provisoriskt sålänge eller? Och skall nu idag gå upp och sätta i "det tänkta" nätagget för 800 spänn, och byta ut det som du satte i, som egentligen är ditt begagnade från 2005.(?)

Hela historien är ju bisarr!!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Hedersmedlem

Det beställdes på faktura.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Varför kommer nätagget först nu? Har du beställt det i efterhand och gett honom ett provisoriskt sålänge eller? Och skall nu idag gå upp och sätta i "det tänkta" nätagget för 800 spänn, och byta ut det som du satte i, som egentligen är ditt begagnade från 2005.(?)

Hela historien är ju bisarr!!

Alltså det är ju en sak att inte tro på vad han skriver. Men att hitta på och lägga ord i hans mun/skrivfingrar är ju inte jättebra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Det beställdes på faktura.

Spelar väl ingen roll hur du har betalt det..

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Spelar väl ingen roll hur du har betalt det..

Läs tråden innan du gör ett inlägg, han har klart och tydligt skrivit att han levererat datorn men att han saknade fakturan från komplett och skulle åter komma med kvittona då den kommit.

MVH Peter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Spelar väl ingen roll hur du har betalt det..

Märks att du är provmedlem trots att du reggade nov 2002

Fakturan kom först idag, tänk efter.
varför har jag inte kunnat visa honom ett kvitto?

När det kom idag !

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Läs tråden innan du gör ett inlägg, han har klart och tydligt skrivit att han levererat datorn men att han saknade fakturan från komplett och skulle åter komma med kvittona då den kommit.

MVH Peter

jag hoppas en moderator ser mitt lilla inlägg till honom,Och eftersom han nu bad om att få tråden låst så har jag anmält hans inlägg där han sa det.

Jag hoppas Mad64 inte lir besviken över mitt handlande

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

jag har redan gjort samma, allt är löst folk kan sluta spekulera i om jag har blåst honom eller inte, för det har jag verkligen inte, vet att det fins svin som säkert gör det men jag är inte en av dom..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Nu är jag 100% säker på att du bara trollar runt. "Från killen som påstår att jag blåst honom". Om han verkligen vore din "barndomsvän" så finns det ingen chans att du skulle sagt killen, men det kanske bara är jag? Sedan så tror jag att du bara vill ha lite tips eftersom du verkligen har LURAT honom. Finns ganska många frågetecken kring hela din historia som gör att man blir fundersam, speciellt när din bäste vän själv begär kvitto när du ändå skulle ge han det efter ett par dagar?

Självklart har du rätt! Jag menar, att gå omkring och kalla sina kompisar för "killen" sådär indikerar ju tydligt att TS inte har rent mjöl i påsen! Hade han rentav dragit till med "snubben" så hade jag gått och polisanmält honom med detsamma! Du har övertygat oss alla med ditt välgrundade bevismaterial.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Läs tråden innan du gör ett inlägg, han har klart och tydligt skrivit att han levererat datorn men att han saknade fakturan från komplett och skulle åter komma med kvittona då den kommit.

MVH Peter

Kvitto och faktura är ju ändå inte samma sak?! Han hade ju kunnat visa vad han beställt i alla fall, och jag har följt tråden från start. Om du läst tråden så borde du ha märkt det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Märks att du är provmedlem trots att du reggade nov 2002

Fakturan kom först idag, tänk efter.
varför har jag inte kunnat visa honom ett kvitto?

När det kom idag !

Märks inte att du är hedersmedelm, du blåser ju folk :S

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Testpilot

*Tråd låst på begäran*

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
jag hoppas en moderator ser mitt lilla inlägg till honom,Och eftersom han nu bad om att få tråden låst så har jag anmält hans inlägg där han sa det.

Jag hoppas Mad64 inte lir besviken över mitt handlande

Varför har du citerat mej? Vad har jag med låsningen av tråden att göra?

MVH Peter