Kränkt på personuppgifter från Datorbutiken.com

Permalänk
Hedersmedlem

Kränkt på personuppgifter från Datorbutiken.com

Allt börjar med en kille som vill att jag ska sätta ihop en dator till honom.
Brukar ta ut 500Kr som avgift, tycker det är rätt rimligt för att leverera en dator som det bara är att stoppa i kontakten i väggen å starta.

Jag får 7000kr och beställer delar från datorbutiken.com för 5650 men då saknas ett visst nätagg jag är ute efter som jag kört med väldigt länge som är tyst och alldrig strulat.
så det plockar jag från komplett.se som sen gick på 800 kr

När allt är ihopsatt så lämnar jag dator till honom och säger att jag kommer upp med alla kvitton någon dag,

2 dagar senare nu så kommer han upp till min lägenhet total vansinnig och påstår att jag blåst honom på 1400 spänn! jag frågar hur han fått tag i kvittot och då har tydligen datorbutiken.com mailat honom ett kvitto.

Om man sedan läser på datorbutikens hemsida så står det under "Så behandlar vi dina personuppgifter"

"De uppgifter du förser oss med i samband med en order ligger lagrat på sådant sätt i vårt ekonomisystem att de ej kan komma utomstående till del"

"Vi lämnar ej vidare uppgifter du förser oss med i någon form annat än där det krävs för att effektuera din order"

Hur gör man med detta. brukar sätta ihop datorer till folk och det kan man glömma i framtiden, då detta ryktet förmodligen kommer cirkulera runt.

Permalänk
Avstängd

Du kunde ha sagt att han kunde ha lämnat in datorn på ett datorföretag och låtit dom satt ihop den... 750kr i tim plus moms...

En del tar ännu mera... men man sätter ju inte ihop grejjer för att vara snäll man vill ju ha något för det med....

Jag personligen tröttnade på att vara datorsupport åt alla och gjorde allt gratis timma efter timma.. och till slut började jag ta betalt..

Tycker att du ska ta kontakt med DB och säga att dom har kränkt dej.... och dom hade ingen rätt att göra så och kräva kompensation för det hela...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
Du kunde ha sagt att han kunde ha lämnat in datorn på ett datorföretag och låtit dom satt ihop den... 750kr i tim plus moms...

En del tar ännu mera... men man sätter ju inte ihop grejjer för att vara snäll man vill ju ha något för det med....

Jag personligen tröttnade på att vara datorsupport åt alla och gjorde allt gratis timma efter timma.. och till slut började jag ta betalt..

Precis vad jag också gjorde tilslut, jag började också ta betalt,
och att sätta ihop en dator från grunden med serriös kabeldragning och installation av alla drivrutiner och operativ system tar ändå en bra stund...

Vetifan hur jag ska gå vidare med detta, redan fått ett par Sms med folk han pratat med som undrar varför jag blåst honom....

Permalänk

http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19980204.htm

10 § är ej tillämplig i det här fallet.

16 § p. c skulle dock kunna vara tillämplig, på rättslig grund att han har "blåst" dig. Frågan är vad han menar med detta.

22 § skulle även kunna vara tillämplig; den paragrafen var äckligt generellt skriven, och jag orkar dessvärre inte ta reda på mer om den. Bevisbördan ligger ju dock på Datorbutiken.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Säg som det är, du beställde en del till? Visa kvitto på den så är det inga problem?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Har datorbutiken.com lämnat ut ditt personnummer till honom borde du nästan polisanmäla.
För som jag förstår det har dom som svenskt företag just brutit mot PUL.

Enligt mig är 500kr fullt rimligt för att sätta ihop en dator, vet folk som tar 700..
Det tar ju en hel del tid och pillande.. Och de flesta företag tar ju samma summa.

Men som sagt, ring datainspektionen eller polisen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Precis vad jag också gjorde tilslut, jag började också ta betalt,
och att sätta ihop en dator från grunden med serriös kabeldragning och installation av alla drivrutiner och operativ system tar ändå en bra stund...

Vetifan hur jag ska gå vidare med detta, redan fått ett par Sms med folk han pratat med som undrar varför jag blåst honom....

Du har ju aldrig blåst honom så lägg korten på bordet om nätagett och visa honom kvitto där med. Du kanske skulle ha talat om den extra utgiften 500kr för att plocka ihop datorn om det nu är en vän. Jag brukar göra samma sak men är noga med att redovisa pris för allt + den extra avgift jag tar men då visar jag alltid alternativ priser från andra företag ex inet.se som tar mer för montering.

Edit: Angående hur butiken hanterat dina uppgifter håller jag fullständigt med ovanstående, gör en polis anmälan och bomba dom med telefon samtal och mail

Permalänk
Medlem

Tråkig sitts.. Men han borde väll inte börja sprida ryckten om du förklarade för honom att du köppt nätagget från en annan butik? Hur som hälst du kan ju börja med att maila db och fråga varför de lämnat ut uppgifterna, svaret kommer bli intresant att höra

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

personnummer är inget hemligt...

och du har ju inte blåst honom, visa honom kvittot bara? vad är problemet?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Det är inte hemligt nej, dock så har inte butiken rätt att lämna ut det!

Permalänk
Hedersmedlem

Saken är att detta är en barndomspolare som jag känner väl,
pysslar även mycket med bilar, oftast japanska sportbilar,
har lagt ner sjukt mycket timmar på hans bil och bara tagit en bråkdel av vad en verkstad hade gjort.

När han kom upp och hotade med polisanmälan osv så bad jag han rentutsagt att dra åt helvete. jag tänker inte ge honom någonting.
jag tänker alltså låta honom polisanmäla mig och sen får vi se var det leder,
just nu är jag så jävla förbannad så jag kan explodera
vet inte var jag ska ta vägen.
har skrivit ett lång mail till datorbutiken och förklarat där också hur jävlar förbannad jag är på dom....!!!!!!!!

Permalänk

Helt obegripligt hur han kunde få tag på fakturan, det är inte en liten brist hos datorbutiken. Ska vi konsumenter nu inte våga handla från denna butik för rädsla att vem som helst kan få våra uppgifter och affärer gjorda där?

Sedan om man tar en liten avgift så är det smart att säga detta innan, även om denna lilla avgift är förståelig.

Sist så tala om för honom att du också har köpt en nätdel på komplett för 800kr. Då saknas de 550kr som du tog för arbetet.

Angående datorbutikens beteende så tycker jag du skall be din polare att få mailet skickat till dig, sedan kontakta datorbutiken och berätta här på forumet vilken respons du fick. Tycker datorbutiken det är en struntsak att lämna ut personuppgifter hur som helst, så kommer den synden snart straffa sig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
personnummer är inget hemligt...

och du har ju inte blåst honom, visa honom kvittot bara? vad är problemet?

Klart det inte är,
dock är det inte det vi diskuterade, utan att datorbutiken har lämnat ut det och därmed brutit mot PUL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Klart det inte är,
dock är det inte det vi diskuterade, utan att datorbutiken har lämnat ut det och därmed brutit mot PUL

aha...

http://www.youtube.com/watch?v=pgiD3dlnsOM

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Saken är att detta är en barndomspolare som jag känner väl,
pysslar även mycket med bilar, oftast japanska sportbilar,
har lagt ner sjukt mycket timmar på hans bil och bara tagit en bråkdel av vad en verkstad hade gjort.

När han kom upp och hotade med polisanmälan osv så bad jag han rentutsagt att dra åt helvete. jag tänker inte ge honom någonting.
jag tänker alltså låta honom polisanmäla mig och sen får vi se var det leder,
just nu är jag så jävla förbannad så jag kan explodera
vet inte var jag ska ta vägen.
har skrivit ett lång mail till datorbutiken och förklarat där också hur jävlar förbannad jag är på dom....!!!!!!!!

Jävlar vad jag skulle blivit förbannad. Hatar rent utsagt sånna personer.
Skulle sagt åt honom att dra åt helvete och sedan polisanmält DB.

Permalänk
Medlem

Förstår heller inte vad problemet är, som redan sagts flertalet ggr, släng fram komplettsidan och att du beställt nätagget där så borde saken vara biff ju?

Och istället för att lägga energin på att skriva här skulle jag hellre lägga den på att fixa fram kvitton.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har säkerligen handlat för runt 100.000 från datorbutiken genom dom senaste 6 åren. har byggt fruktansvärt mycket datorer genom alla år,
både innan och efter deras konkurs. Kan inte beskriva hur jävla besviken jag är på dom. Jag kommer alldrig någonsin mer att handla där
blir komplett.se i framtiden, datorbutiken.com kan fan dra åt Helve**

Permalänk
Medlem

Ring datainspektionen och fråga hur de ser på saken och hur en eventuell polisanmälan går till.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Jag har säkerligen handlat för runt 100.000 från datorbutiken genom dom senaste 6 åren. har byggt fruktansvärt mycket datorer genom alla år,
både innan och efter deras konkurs. Kan inte beskriva hur jävla besviken jag är på dom. Jag kommer alldrig någonsin mer att handla där
blir komplett.se i framtiden, datorbutiken.com kan fan dra åt Helve**

Glöm inte inet Grymma priser, fantastisk support, trevlig personal och gratis frakt för oss på Swec!

Permalänk

Skriv ett brev till Datainspektionen och beskriv som du har gjort här i tråden, vad som har hänt, samt förstås vem du är (så de slipper ringa konkursbutiken och fråga efter ditt personnummer). Det är enklare än att själv göra en polisanmälan. Du kan säkert också mejla registrator hos datainspektionen punkt se. Då hamnar eposten hos någon som avgör vem som kan svara på ditt brev, och det ska också diarieföras, så man senare kan se ifall de gjorde något åt ditt klagomål.

Det är givetvis bra ifall du inte lurat din kompis, men det bör inte spela någon roll för frågan om konkursbutiken gjort fel eller ej.

Tillägg: Dessutom ska företagen som hanterar personuppgifter ha en människa som har uppdraget att vara personuppgiftsansvarig. Någon får ta reda på vem som är det på konkursbutiken och sen kan vi alla åka hem till honom och fråga honom om hur de tänkte.

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk

vilken soppa.hoppas det löser sig på ett bra sätt

Permalänk
Medlem

Inte för att vara jobbig men som du sa, det var din barndoms vän ifall jag förstog rätt. Och du ville inte förklara för honom för att han blev sur?

Kan ju säga att jag också hade blivit små sur ifall jag hade upptäkt det men hade personen senare förklarat sig så hade det inte varit något problem.
Sedan är det väl bra att han kollar upp saker han köper?

Permalänk
Medlem

Om det nu visar sig att man FÅR göra sådär tycker absolut att du ska gå ut på alla sidor där konsumenter kan bedöma företag och skriva om vad de just gjorde mot dig, t.ex. pricerunner och prisjakt. Sprid det också på olika forum.

Själv kommer jag inte att handla där iaf.. Om det enda som krävs är ett namn för att få ut saker butiken själv påstår sig skydda, undrar man ju vad mer dom kanske gör.

Permalänk
Medlem

Har du förklarat för din kompis att du inte hade tagit 1400:- ifrån han?

Jag tycker också som flera andra att du ska anmäla detta med att dom lämnade ut uppgifter.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Löjligt, du är sur för att din polare blev arg när han fick ut ett kvitto där det "saknas" 1400Kr?
Berätta att du köpt nätagg på Komplett + visa kvitto så är det inga problem?!

Dagens I-landsproblem love it.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag har förklarat för honom. men han har bestämmt sig för att han har rätt och att jag har blåst honom. kan också berätta att denna killen är sjukt envis.

Permalänk
Medlem

ok.. va tråkigt för han..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig palla en sån människa. Att han börjar sprida rykten och liknande redan innan han har bevis är ju sjukt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Ja jag har förklarat för honom. men han har bestämmt sig för att han har rätt och att jag har blåst honom. kan också berätta att denna killen är sjukt envis.

Fråga honom då var nätdelen i hans dator kommer ifrån eller påstår han att hans dator ej har en nätdel?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad64
Ja jag har förklarat för honom. men han har bestämmt sig för att han har rätt och att jag har blåst honom. kan också berätta att denna killen är sjukt envis.

Släng upp kvittot på bordet(från komplett) sen säger du att du tog 500kr för att sätta ihop det, då visar du vad INET tex tar för att sätta ihop det också.
Då borde han förstå att han tjänade på det ?

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *