Disken vill inte somna - hdparm

Permalänk
Medlem

Disken vill inte somna - hdparm

Försöker få en utav mina WD 1TB diskar att somna men det verkar vara omöjligt.

Det finns vissa skillnader på hur diskarna är formaterade. Den ena, den som somnar, är formaterad med ext3 men sedan krypterad helt med truecrypt. Den senaste disken är krypterad direkt utan att ha blivit formaterad först. Det ska väl inte ha någon betydelse. Skillnaden jag ser är att den första disken har en partition som heter sdc1 medan den senaste som bara är formaterad och krypterad genom truecrypt endast heter sdb. Det ska väl inte gör någon skillnad?

Jag använder kommandot "sudo hdparm -S 60 /dev/sdx" på båda varav den ena somnar men inte den andra. Jag har testat att försöka ställa ned APM med "hdparm -B" men det bara felar hela tiden.

Finns det något annat kommando i hdparm som verkligen tvingar disken till spin-down? Kan det vara något knas med hdparm kanske?

Mvh
benkaboy

Permalänk
Medlem

Om du kör "hdparm -Y /dev/sdx" så tvingar du disken att somna omgående, ifall den i så fall spinner upp direkt efteråt så beror det förmodligen på att någonting försöker prata med disken. Förmodligen är det nåt skitprogram som med jämna mellanrum fösöker skriva/läsa från disken vilket medför att din timeout aldrig uppnås..

Var är det disken är monterad? /, /home, /var eller liknande ställen lär det vara svårt att spinna ner.

Permalänk

Om du startar om datorn först. Fungerar det då?

Jag har råkat ut för liknande med att hdparm -Y inte fungerat och då hjälpte det med att starta om.

Jag gissar på att det kan vara någon fel i kärnan som gör att disken ibland inte behåller sova-läget. Speciellt efter att man monterat ( + använt? + avmonterat?) den. Har dock inte undersökt saken närmre. Kan förstås vara något program också.

Permalänk
Medlem

Diskarna är monterade i /home/smb/hd0 och hd1. Det är just det att den ena disken somnar när man använder hdparm -S kommandot men inte den nya. När jag kör hddtemp så säger den att den ena disken sover, och när jag öppnar mappen där den är monterad kan man höra hur den spinner igång. Diskarna är båda WD 1TB GP, dock heter de lite olika.

Jag ska pröva med hdparm -Y när jag kommer hem ikväll.

Permalänk
Hedersmedlem

Har samma problem med en WD GP, så jag skrev ett script som använder -y (funkar) istället för -S (funkar inte).
http://pastebin.com/f5c75d2a0

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200