Matrox släpper grafikkort med åtta utgångar

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Matrox släpper grafikkort med åtta utgångar

Anrika Matrox lanserar grafikkort med gott om videoutgångar. Med dubbla grafikkort i burken kan hela 16 skärmar anslutas till en och samma dator.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2005

dyrt.... mycket dyrt.

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Jag trodde det skulle vara ett motanfall till ati¨s eyefinity men med tanke på oriset så är det värkligen inte det...

Jag satsde på 2300:- men den gick ju på sjukt mycker mer...

Värdelöst...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2009

Köper 2 st

lolclockers

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2009

Prisvärt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Maj 2009

Vad är fördelen med det här mot Ati's nya?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2003

Hade varit skoj att höra Matrox motivering till varför man skall köpa ett av deras kort istället för två av AMDs, om man nu vill ha många skärmar. Med tanke på att Windows är rätt så använt bland företag, på klientsidan, så känns det märkligt att inte ha stöd för WDDM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2009

Äntligen något som ser lovande ut från den andra sidan!

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Hade varit skoj att höra Matrox motivering till varför man skall köpa ett av deras kort istället för två av AMDs, om man nu vill ha många skärmar. Med tanke på att Windows är rätt så använt bland företag, på klientsidan, så känns det märkligt att inte ha stöd för WDDM.

Exakt, det skulle varit intressant att höra.

Tror knappast man får någon bättre prestanda rent generellt på Matrox korten, snarare tvärtom.

Stationär: Core i7 920 | Gigabyte GA-EX58-UD5 | Corsair Vengeance 18GB | MSI GTX 780 Twin Frozr| Asus Xonar Essence STX | Intel 330 180 GB SSD + 3,5 TB HDD | Fractal Design Define R3 | Corsair K65 RGB MX Red | Samsung S27B970D
Bärbar: Macbook Pro Retina 15 tum | 2.0 GHz Quad Core | 16GB RAM | 256GB PCI-E SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Villands Vånga
Registrerad
Jun 2007

Det är ju mer av nån typ av "företagskort" för visningar och andra saker.

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Det kanske går att få på riktigt när man beställer dem. Det gör ju inte ATIs..

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Haha, Matrox fortsätter vägra att inte ligga på topp när det gäller antal skärmar per kort.

X370 Taichi / R7 1700 @ 3.75 GHz 1.2 V / 2x8 GB 3200 MHz CL16 / MSI GTX 1070 Gaming, OC / Samsung 960 EVO 500 GB / Corsair RM650x
LG G6 (H870)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003

Jag tror 2D-prestandan är riktigt bra i dessa kort. Kortet förbrukar troligtvis bra mycket mindre ström per monitor (om man ser till kylarens storlek). Troligtvis riktigt bra drivrutinsstöd också.

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

SMHI lär ju ha användning för dom iallafall. Dessutom så tror jag inte dom här kortena är på något sätt skapade för grym prestanda

k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Matrox Millenium, det var ett grafikkort det.. *suck* och det var länge sen.. Matrox var ju tidigt på multiskärm med sitt "tripple-head-to-go". Dom tror kanske dom har en niche, men se här kommer "Eyefiniti" och utmanar.. till priser för vanliga "dödliga"..

The burk: FD R3 vit, 2st Aerocool 120 i fronten, 1st FD Silent 2 120 bak || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K @4Ghz m. Thermalright HR-02 Macho Rev.B HSF || Asus P8P67 Pro B3 || Asus R9 280 DCUII Top 3GB || OCZ Vertex 460 240GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Matrox Millenium, det var ett grafikkort det.. *suck* och det var länge sen.. Matrox var ju tidigt på multiskärm med sitt "tripple-head-to-go". Dom tror kanske dom har en niche, men se här kommer "Eyefiniti" och utmanar.. till priser för vanliga "dödliga"..

Ja, när man satt med sin P166'a med 32 MB ram, en Quantum Fireball på 2 GB (som brann upp...), ett Matrox Millenium samt ett Vodookort på det.

Påminner förövrigt om när jag senare skulle hitta drivrutiner till det kortet (körde nog windows 2000 då). Det visade sig ganska kört. Men på kortet stod det "Orchidhouse". Så jag testade Orchidhouse.com, vilket visade sig vara en porrsida. Lite... slumpartat när man letar efter drivrutiner.

Quake och Carmageddon!

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Mysigt kort!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Det kanske går att få på riktigt när man beställer dem. Det gör ju inte ATIs..

Har du provat beställa ett kort ens? Det är bara att boka upp ett så får du ett när de kommer. Sitter du och väntar på att någon butik hinner visa dessa i saldot så är de redan borta.

Citat:

Matrox har en niche, och Eyefinity från AMD bör inte drabba den nämnvärt. Matrox gör inte kort för hemanvändare vilket AMD till stor del gör.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ludvika
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Ja, när man satt med sin P166'a med 32 MB ram, en Quantum Fireball på 2 GB (som brann upp...), ett Matrox Millenium samt ett Vodookort på det.

Påminner förövrigt om när jag senare skulle hitta drivrutiner till det kortet (körde nog windows 2000 då). Det visade sig ganska kört. Men på kortet stod det "Orchidhouse". Så jag testade Orchidhouse.com, vilket visade sig vara en porrsida. Lite... slumpartat när man letar efter drivrutiner.

Quake och Carmageddon!

Haha låter lite bekant. Hade en intel MMX 166Mhz 64MB i ram matrox mystique och ett voodoo med windows millenium. Gick att köra halflife på men det laggade en hel del på den datorn XD. Nostalgi idag.

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Aug 2005

skärmen längst ner till höger ser ut som lunaj:D:P

• i7 2600k @ 4.4 • 32GB Ram • Nvidia 1080 • 2x ssd raid 0 •
• Sound Blaster z • silent base 800 • Windows 10 • 2560 x 1080 •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Hade själv ett G400 MAX. Det har jag förresten fortfarande hehe. Var tusan det nu kan vara.

AMD 965, ASUS GTX680, Gigabyte 790XTA-UD4, 8Gb, Intel 320 120Gb, 2 * Samsung EcoGreen F4 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2002

Kan man bara köra 2 kort tillsammans?

Livets 3 pelare:
SEX, MAT & KAFFE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

"The expansive multi-monitor configuration allows system operators to accurately manage energy grids or train dispatch applications, while ensuring maximum performance across all displays"

Borde nästan stå "The expensive multi-monitor configuration..."

Den drar nog mindre ström än AMD vid full load, men AMDs full load ligger långt över dennas i prestanda. Sen så har HD5800 mycket låg förbrukning vid vila, så jag kan inte riktigt se poängen med dessa kort.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Älvdalen
Registrerad
Jul 2009

What is good for?
Absolutely nothing!

Den har säkert DDR1 minnen på 100 MHz. Säkert byggd på 180 nm teknik också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

Varför ?! Visst om det vart humana priser, men nee, inte ens det.

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Kan man bara köra 2 kort tillsammans?

Ja det står det om du läser artikeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
What is good for?
Absolutely nothing!

Bara stick ditt "gamertroll".

Matrox har runt 800 anställda så det är ju ganska tydligt att många företag använder sig av deras produkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
What is good for?
Absolutely nothing!

Det är inte tänkt för hemanvändare (tänka sig, alla grafikkort används inte för datorspel), i ett operatörsrum för ett SCADA-system eller liknande är det grymt bra. Effektförbrukningen, drivare och 2D-prestanda är riktigt bra och så många skärmar är bra för översiktsbilder över en process t.ex.
Det här kortet är över huvud taget inte tänkt för 3D-grafik. På industrierna har man noll nytta av 3D-prestanda.

Skönt med folk som kan se längre än sig själv....suck.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009

Varför kan inte Matrox börja tillverka grafikkort för entusiaster som de gjorde en gång i tiden?

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är inte tänkt för hemanvändare (tänka sig, alla grafikkort används inte för datorspel), i ett operatörsrum för ett SCADA-system eller liknande är det grymt bra. Effektförbrukningen, drivare och 2D-prestanda är riktigt bra och så många skärmar är bra för översiktsbilder över en process t.ex.
Det här kortet är över huvud taget inte tänkt för 3D-grafik. På industrierna har man noll nytta av 3D-prestanda.

Skönt med folk som kan se längre än sig själv....suck.

Okej, det kanske är bra på sitt område, men om man jämför med radeon 5870, vad finns det för något den inte klarar av förutom mkt fler skärmar? Priset är dessutom mycket mindre, så varför skulle inte det vara mer prisvärt då?

i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2003

Enda fördelen: Klarar att driva 3 skärmar eller mer i Windows XP till skillnad från ATI 5xxx som kräver Vista eller Windows 7. Passar utmärkt till företag som brukar vara senare med uppdateringar, de flesta företag kör fortfarande XP för det är beprövat med deras nuvarande system/applikationer.

Arbetsdator Antec Three Hundred | Core i7-860@stock | 16GB DDR3@1333 | Samsung 830 256GB SSD + 4TB HDD | GTX 460@900/1800/4200
HTPC/Speldator Lian Li PC-A05FNB | Core i5-3570K@4200 | 16GB DDR3@1600 | Samsung 850 EVO 250GB SSD + 4TB HDD | GTX 660@1098/1098/6008 | Xbox One Wireless Controller
Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Enda fördelen: Klarar att driva 3 skärmar eller mer i Windows XP till skillnad från ATI 5xxx som kräver Vista eller Windows 7. Passar utmärkt till företag som brukar vara senare med uppdateringar, de flesta företag kör fortfarande XP för det är beprövat med deras nuvarande system/applikationer.

Vad jag kan förstå så finns det drivrutiner för 58xx serien till XP ?