Mystiskt dubbelgrafikkort från AMD på bild

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Mystiskt dubbelgrafikkort från AMD på bild

Fotografier på ett udda grafikkort från AMD har läckt ut på nätet. Enligt källan kan det vara ett bilder på ett ingenjörsexemplar – eller den hittills okända modellen Radeon HD 5950.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2008

var ju inte vackert med 2 fläktar på iaf.. men som sagt kanske bara är ett steg i utvecklings processen.

Lian li gör världens snyggast chassi!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Mums hårdvaru porr på högsta nivå

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Dec 2008

ENORMT!!!

Stationär " Annihilator" : i7 930 @ 4Ghz | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950
Kamera : Canon 70D, Canon 550D och DJI Phantom 2 vision +

Bilen: V50 Classic
Lek bilen: SKYLINE R33

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Maj 2007

Synd att Swec är så sega med nyheterna, man hinner läsa den på andra ställen först :/

i7 4770K @ 4ghz | GTX970 | Sabertooth Z87 | Corsair 16gb(4x4) | ADATA 60gb, OCZ Vertex 2 60gb
Vengeance C70 White | Corsair H110i | Logitech G19 | Logitech G400S | Corsair Vengeance 2000

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Åland,fi
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleten
var ju inte vackert med 2 fläktar på iaf.. men som sagt kanske bara är ett steg i utvecklings processen.

vemfan bryr sig, sku du inte ha 550 hästar i din bil bara för att motorn va rosa eller hade 2 fläktar eller va ful på annat vis?

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Synd att Swec är så sega med nyheterna, man hinner läsa den på andra ställen först :/

Det är ju bara till att tipsa swec om du nu har sådana eminenta källor.

Det kortet är absolut inget alternativ för min del. Jag tycker att dubbelkort är ett fulhack och dessutom blir ju korten extremt långa och varma. Personligen tänder jag inte på dammsugarljud men det finns säkert några som tycker att ett högljut kort är spännande...
Sedan får det inte plats i mitt lian li chassi och det är för snyggt för att byta ut

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Ingen kylning av V-reg eller minnen, framförallt V-reg brukar ju bli riktigt varm. Och jämfört med AMD:s normalt rätt välklädda kort så skulle jag gissa på något tidigt engineering sample som man satt ful kylning på.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Båstad
Registrerad
Dec 2007

intressant, tror dock inte de blir nån större prestanda skillnad mot 5970 men om den får ett bra pris så kan 5950 kanske va något:)

Edit: Oj glömde vakna innan jag skrev. Menar att 5950 antagligen ligger nära 5970 i prestanda, men blir kanske mer prisvärd.

|Kraftverket|Mobo: Asus P9X79| Cpu:Corei7 3930k 4,8ghz@1,44 HT On|Cpu kylare:Vatten| Gpu:Nvidia GTX 980 Vattenkylt|Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Corsair 800D|Minne: 4x4gb Corsair Vengeance 1600|Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD650|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Trädvy Permalänk
Testpilot
fd. Dinoman
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sipe46
intressant, tror dock inte de blir nån större prestanda skillnad mot 5970 men om den får ett bra pris så kan 5950 kanske va något:)

Vilket märkligt resonemang.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - EVGA GTX 980 Ti Hybrid @ 1484/7800Mhz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC u3477PQU 34" Ultra Wide (3440x1440p)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

5970 med vatten. Jag säger bara MUMS!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2009

Är det inte lite underligt att det läcker ut bilder på AMD-kort titt som tätt men att det är andra bullar från nvidia? Har det varit samma sak tidigare? Att nvidia är bättre på att hålla tyst än sin ATI när det gäller kommande kort. Eller finns det bara inget att läcka ut bilder på än?

Ridbyxan på Steam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Okt 2002

Woho! Red team winns!;)
Man blir ju måttligt sugen på uppdateringsplanering nu.

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Så vad är skillnaden mellan 5950 & 5970??
5950= 5850x2 ??
5970= 5870x2 ??

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sca
Är det inte lite underligt att det läcker ut bilder på AMD-kort titt som tätt men att det är andra bullar från nvidia? Har det varit samma sak tidigare? Att nvidia är bättre på att hålla tyst än sin ATI när det gäller kommande kort. Eller finns det bara inget att läcka ut bilder på än?

De har ju redan visat Fermi -- så din sista rad slog huvudet på spiken

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Chippet mellan båda processorerna saknar ju kylning. Behöver inte den kylning?

Sen reagerade jag på att grafikkorten ser ut att ligga på en matta.

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan

Finns det några fler bilder än de omdiskuterade bilderna på Tesla-prototypen?

Ridbyxan på Steam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sca

Eller också får man betrakta det som ett ypperligt smart och billigt marknadsföringsknep. Lämna info, en bild och en hundralapp till en försäljare på marknadsföring och nyheten sprids som en löpeld.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan

De har visat en plastlåda hopskruvad med trä skruv som Nvidia sa va Fermi Tror till och med att det kom ett officiellt uttalande att det bara vara en dummy som de visade upp.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Haha, smidigt Sweclockers:

"En annan intressant detalj är att AMD använder två solfjäderformade kylare istället för den inkapslade standardmodellen."

Det brukar de ha på ingenjörsexemplar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
vemfan bryr sig, sku du inte ha 550 hästar i din bil bara för att motorn va rosa eller hade 2 fläktar eller va ful på annat vis?

Bra argument

Lian li gör världens snyggast chassi!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Vad är det som är så mystiskt? Bara för att vi inte har stenkoll på alla kort som AMD tänkt släppa är det väl inte helt plötsligt mystikst?

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Aug 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Chippet mellan båda processorerna saknar ju kylning. Behöver inte den kylning?

Sen reagerade jag på att grafikkorten ser ut att ligga på en matta.

Det lär blåsa på ganska rejält mellan fläktarna så det är nog inga problem med kylningen där.

Tror nog att personen som tog fotot är medveten om riskerna med statisk elektricitet och har nog inte lagt grafikkorten där ovetande om detta. Tror inte det är så känsligt faktist.

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Aug 2009

Btw jag trodde att amd var det gröna laget. Eller är dom det gröna laget när man pratar cpu:er och röda när man pratar om grafikkort?

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Btw jag trodde att amd var det gröna laget. Eller är dom det gröna laget när man pratar cpu:er och röda när man pratar om grafikkort?

Det är jätte dumt, men såhär är det:

CPU: AMD-gröna laget, Intel-blåa laget

GPU: ATI-röda laget, nVidia-gröna laget

Jag vet inte vem som kom på det här, men det var väldigt dumt.

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Det är jätte dumt, men såhär är det:

CPU: AMD-gröna laget, Intel-blåa laget

GPU: ATI-röda laget, nVidia-gröna laget

Jag vet inte vem som kom på det här, men det var väldigt dumt.

Eh vadå? Vart står det att det är så? Äre bara hittepå eller stämmer det där?

Jag vet att det brukar stämma så när det gäller grafiksnack men i cpusnack har jag aldrig hört det där.

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Eh vadå? Vart står det att det är så? Äre bara hittepå eller stämmer det där?

Jag vet att det brukar stämma så när det gäller grafiksnack men i cpusnack har jag aldrig hört det där.

Var skulle det stå? Det är bara nåt man säger, det står ju inte som regler någonstans.
Jag hade inte heller hört det innan jag hört det... Nån gång måste väl vara första, annars kan man ju inte lära sig nåt nytt. Men antagligen är det inte lika populärt i CPU-samanhang som i GPU-samanhang...

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Bilder på den så kallade 5950 med den udda kylningen kom ut redan en månad sen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2003

Min tanke ang. "[färg] laget":
Ati = röd logga
nVidia = grön logga
AMD = grön logga
Intel = blå logga

WS: AMD Ryzen 1700 | 16GB Corsair LPX 3733 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung 840 Pro 256GB | Dan Cases A4-SFX
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 128GB SSD
HTPC: Intel i3 2120T | 2x4gb DDR3 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

Det finns inget ord som heter "ingenjörsexemplar". Rätt ord är prototyp, eller kanske förhands/demonstrationsexemplar, om man nu vill krångla till det.