Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk
Medlem

Kom över ett 660ti gratis som visade artefakter och fick datorn att krascha så det åkte in i ugnen på just under 200 grader i 10 min och har nu funkat felfritt sen dess och det var över 2 månader sen. Det blev ett litet lyft när vi bytte ut hans gamla gt 620 (eller var det ett gt 260?)

Permalänk
Medlem

Testade detta med en polares GTX 560 som gav artifacts. In i ugnen i 7 minuter och 200 grader och det har fungerat i en vecka än så länge.

Har även ett stendött 7970 som jag ska testa detta på ikväll. Återkommer med resultat!

EDIT: It's alive! Ugns tricket gav livet tillbaka till mitt 7970

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk
Medlem

Räcker det verkligen att baka grafikkortet i 200 grader? Gammalt 60/40 (60% tenn, 40% bly) lödtenn har ju en smältpunkt på ca 180 grader, men det nyare blyfria lödtennet som används idag har ju en smältpunkt på över 200 grader.

Taget från kjell och Kompanys artikel om lödning:
RoHS (Restriction of Hazardous Substances) är ett direktiv från EU som förbjuder tillverkning och import av produkter innehållande vissa skadliga ämnen. Bly är en metall som omfattas av RoHS. Det är därför förbjudet att i nyproduktion eller professionell reparation använda det klassiska lödtennet som innehåller bly.

Jag vet inte vilket år lödtenn med bly förbjöds inom EU, men mitt grafikkort AMD Radeon HD 7950 med årgång 2012 lär ju använda den blyfria varianten då det är hyfsat nytt.

Frågan är då om jag borde jag baka grafikkortet i över 200 grader på grund utav av ovannämnda anledning, och i vilken temperatur i sådana fall?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Hade precis in mitt 7970 kort i ugnen, 200c 10 min. Väntan på att det ska svalna är inte så intressant här nu. Men ca 30 min kvar, ihopplockning och sen inmontering i datorn innan jag märker hurvida man lyckats.. :/

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Avstängd

Gräver upp denna tråd.

Jag har ett Zotac GTX 580 som ger rosa små fläckar på skärmen, jag ska se om en bakning kan fixa detta problem och eventuellt uppdatera dess bios om det finns några nya bios till kortet.

Återkommer med resultat.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Måste man kränga på ny kylpasta? Har ett r9 390 8gb som verkar gett upp, är de bara att skruva bort plast kåpan där fläktarna sitter och in i ugnen? Med backplaten på och allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

Måste man kränga på ny kylpasta? Har ett r9 390 8gb som verkar gett upp, är de bara att skruva bort plast kåpan där fläktarna sitter och in i ugnen? Med backplaten på och allt?

Inte ens OP läste du :/

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Funderar på att testa detta på ett 980Ti jag har liggandes. Men är orolig över eventuella "utsläpp" från kortet. Räcker det att ordentligt göra rent ugnen efteråt samt köra den tom någon vända på max temp för att det ska bli rent och man ska kunna hantera mat där igen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bektil:

Funderar på att testa detta på ett 980Ti jag har liggandes. Men är orolig över eventuella "utsläpp" från kortet. Räcker det att ordentligt göra rent ugnen efteråt samt köra den tom någon vända på max temp för att det ska bli rent och man ska kunna hantera mat där igen?

Ja, det räcker att släppa ut det som är i ugnen, alltså du lär inte behöva göra något speciellt för just detta.
Du lär få i dig mer skit ifrån avgaser från trafik och andra utsläpp.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hehe. Jag bakade ett geforce 480 gtx. Det gick åt helvete. Kondensatorer(eller vad det var) lossnade och trillade rakt av grafikkortet. Ger mig inte på det igen. Hade lämnat in det till verkstad.

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Hehe. Jag bakade ett geforce 480 gtx. Det gick åt helvete. Kondensatorer(eller vad det var) lossnade och trillade rakt av grafikkortet. Ger mig inte på det igen. Hade lämnat in det till verkstad.

Hm, det sög ju rätt hårt, själv har jag bakat en hel hög med kort med lyckat resultat på samtliga.
Jag vände dock GPU med samtliga komponenter uppåt, kan det ha varit det att de drogs ur av sin egna tyngdkraft kanske?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag bakade nyss mitt GTX 580 200 grader 7 minuter, gick från ingen bild alls till som nytt. Helt fantastiskt, jag kan vänta med att köpa nytt ett tag till. Nehej så fantastiskt var det inte, av någon anledning går inte fläktarna längre (de gick innan) och det blir *väldigt* varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Detta var ju f*n helt magiskt!!
200grader i 10 min.

Fick igång ett gammal EVGA 780Ti. 3gb
Hade innan bakningen varningsmeddelande i enhetshanteraren, kunde inte installera drivisar och jag såg ingen minnesstorlek i GPU-Z.
MAGI!

Får hoppas det håller en stund till så jag slipper köpa nytt kort till tjejens the sims burk

Permalänk
Medlem

Härligt med lite trådnektromantik nu när Halloween närmar sig

När den här tråden startades 2009 så fanns säkert många datorkomponenter med blylod i omlopp. Men allt som sålts i EU efter 2006 använder sig av blyfritt lod.

Så om man vill laga sina kallödningar i ugnen och har grafikkort tillverkade efter 2006 så måste man ställa temperaturen på 230 C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Härligt med lite trådnektromantik nu när Halloween närmar sig

När den här tråden startades 2009 så fanns säkert många datorkomponenter med blylod i omlopp. Men allt som sålts i EU efter 2006 använder sig av blyfritt lod.

Så om man vill laga sina kallödningar i ugnen och har grafikkort tillverkade efter 2006 så måste man ställa temperaturen på 230 C.

Kan också vara idé att sätta ugnen på varmluft. (Alltså indirekt uppvärmning i stället för "grill"-läge).
Sedan är det väl egentligen inga "kallödningar", utan lödningar som släppt på grund av grafikkortets alla värmecykler man utsätter det för. Mer en slags termo-mekanisk utmattning som gjort att lödningarna släppt med tiden. (I BGA under GPU). Kan också vara dåliga kondensatorer man "reformar" med värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kan också vara idé att sätta ugnen på varmluft. (Alltså indirekt uppvärmning i stället för "grill"-läge).
Sedan är det väl egentligen inga "kallödningar", utan lödningar som släppt på grund av grafikkortets alla värmecykler man utsätter det för. Mer en slags termo-mekanisk utmattning som gjort att lödningarna släppt med tiden. (I BGA under GPU). Kan också vara dåliga kondensatorer man "reformar" med värmen.

Orsaken till att lödningar skadas av värmecykler är väl vanligen kallödningar? Det var åtminstone vad jag fick lära mig när jag lärde mig handlöda en gång i tiden. Men det kanske är annorlunda med våglödda kretskort.

Men hur skulle en kondensator kunna "reforma" på grund av värmen? Visst om det är fuktskadade pappersisolerade kondensatorer från andra världskriget, men i modern elektronik finns väl ingen kondensatortyp som gynnas av värme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Orsaken till att lödningar skadas av värmecykler är väl vanligen kallödningar? Det var åtminstone vad jag fick lära mig när jag lärde mig handlöda en gång i tiden. Men det kanske är annorlunda med våglödda kretskort.

Men hur skulle en kondensator kunna "reforma" på grund av värmen? Visst om det är fuktskadade pappersisolerade kondensatorer från andra världskriget, men i modern elektronik finns väl ingen kondensatortyp som gynnas av värme?

Jodå, man kan "reforma" kondensatorer som är modernare än "andra världskriget". Finns många som sysslar med sådant, dvs. reforma e-lyter. Bättre är givetvis att byta dessa. Materialutmattning beror inte i detta fall på kallödningar, utan om att materialet faktiskt blir utmattat. Jämför med att böja metall fram och tillbaka, går av till slut.

Adrians Digital Basment sysslar mycket med att renovera gamla retro-datorer. Kolla gärna på hans YT-kanal.
(Commodore PET, 20, 64, Apple II, Tandy med flera). Shango066 är en annan snubbe, fast han sysslar mest med gamla TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jodå, man kan "reforma" kondensatorer som är modernare än "andra världskriget". Finns många som sysslar med sådant, dvs. reforma e-lyter. Bättre är givetvis att byta dessa. Materialutmattning beror inte i detta fall på kallödningar, utan om att materialet faktiskt blir utmattat. Jämför med att böja metall fram och tillbaka, går av till slut.

Adrians Digital Basment sysslar mycket med att renovera gamla retro-datorer. Kolla gärna på hans YT-kanal.
(Commodore PET, 20, 64, Apple II, Tandy med flera). Shango066 är en annan snubbe, fast han sysslar mest med gamla TV-apparater.

Kan du hänvisa till någon specifik video? Jag hittar inget direkt om att värmebehandla kondensatorer. Shango066 verkar ha videor om produkter som ser ut att vara från 1900-talets tidigare hälft, och där kanske man kan förvänta sig pappersisolerade kondensatorer.

Jag är ingen expert på kondensatorer, så det kan mycket väl finnas något som jag har missat här, men utifrån vad jag fått lära mig så är värme enbart negativt för elektrolytkondensatorer och de andra typerna av kondensatorer som används i modern elektronik (där "modern" i princip syftar på allt efter andra världskriget, även om man säkert kan hitta udda exempel på någon tillverkare som använde kondensatorer med tjärpapp ända in på 60-talet).

Det här gäller alltså reformering med hjälp av värme. Att reformera med hjälp av spänning är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kan du hänvisa till någon specifik video? Jag hittar inget direkt om att värmebehandla kondensatorer. Shango066 verkar ha videor om produkter som ser ut att vara från 1900-talets tidigare hälft, och där kanske man kan förvänta sig pappersisolerade kondensatorer.

Jag är ingen expert på kondensatorer, så det kan mycket väl finnas något som jag har missat här, men utifrån vad jag fått lära mig så är värme enbart negativt för elektrolytkondensatorer och de andra typerna av kondensatorer som används i modern elektronik (där "modern" i princip syftar på allt efter andra världskriget, även om man säkert kan hitta udda exempel på någon tillverkare som använde kondensatorer med tjärpapp ända in på 60-talet).

Det här gäller alltså reformering med hjälp av värme. Att reformera med hjälp av spänning är en helt annan sak.

Händer en massa i ugnen även med kondensatorer, speciellt e-lyter. Tror att de tar mer skada än drar nytta av behandlingen. (Det är inte för inte kondensatorer är temp-märkta, exempelvis 105 grader). Kondensatorer som är monterade nära varma komponenter brukar faila först på kretskort, exempelvis.

Kondensatorerna ska man byta om man misstänker att de är dåliga. Det är inte så svårt att byta kondensatorer.

Men "baka kretskort" i ugnen gör man som sista åtgärd innan man slänger prylarna. "Går det så går det", man har inget att förlora. Har bakat två kort för rätt länge sedan, ett var AGP till och med. AGP-kortet fick jag liv i, det nyare (cirka 2010) förblev dött. Så i mitt fall 50-50 i utfall. Men skulle nog tippa på att 50-50 är högt räknat, jag hade bara tur. (Varmluft, 225 grader, 30 min).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Härligt med lite trådnektromantik nu när Halloween närmar sig

När den här tråden startades 2009 så fanns säkert många datorkomponenter med blylod i omlopp. Men allt som sålts i EU efter 2006 använder sig av blyfritt lod.

Så om man vill laga sina kallödningar i ugnen och har grafikkort tillverkade efter 2006 så måste man ställa temperaturen på 230 C.

Det var en riktigt ära att få liva upp denna gamla tråd med lite positivitet!
Hade varit kul att få in lite fler inlägg här om hur det gått för andra på senaste.

jag körde på liite varmare än 200 då jag har hederligt vred på ugnen, temp låg på kanske 205-210.
Funkade kanon, hade jag kört varmare så tror jag att plasten på tex pci kontaken hade smält?

Skrivet av Networker:

Kan också vara idé att sätta ugnen på varmluft. (Alltså indirekt uppvärmning i stället för "grill"-läge).
Sedan är det väl egentligen inga "kallödningar", utan lödningar som släppt på grund av grafikkortets alla värmecykler man utsätter det för. Mer en slags termo-mekanisk utmattning som gjort att lödningarna släppt med tiden. (I BGA under GPU). Kan också vara dåliga kondensatorer man "reformar" med värmen.

Hörde på annan tråd och på ytube att varmluft gick tokbort?
Så vågade inte prova och körde på över och undervärme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Det var en riktigt ära att få liva upp denna gamla tråd med lite positivitet!
Hade varit kul att få in lite fler inlägg här om hur det gått för andra på senaste.

jag körde på liite varmare än 200 då jag har hederligt vred på ugnen, temp låg på kanske 205-210.
Funkade kanon, hade jag kört varmare så tror jag att plasten på tex pci kontaken hade smält?

Hörde på annan tråd och på ytube att varmluft gick tokbort?
Så vågade inte prova och körde på över och undervärme.

Har funkat med varmluft för mig. Men risken kan ju vara att lödtennet "flyger om kring"..
Vid eftertanke så är kanske undervärme bäst. Förutsatt att man har kretskortet neråt. Det är ju där lödningarna är. Komponenterna vill man kanske inte "grilla"..