Permalänk
Medlem

Olycka med xps m1710 mm

Tja

Har nyligen haft en olycka med min xps m1710, råkade spilla kaffe på den och den fungerar inte alls efter det. Jag har ring till supporten och jag trodde först jag skulle få en ny dator då han jag pratade med sa det (tänkte att det var pga att de inte tillverkar denna dator mer ), men fick ett samtal idag och han sa att de istället ska byta ut i princip alla delar på den till nya delar, vilket inte gör mig så mkt då jag endå inte vet vilket annan laptop jag skulle fått istl för den.

Undrar nu då den endå ska fixas om och byggas ihop på nytt om man kan be dem uppgradera vissa saker som att lägga till mer ram, bättre grafikkort och eventuellt större hårddisk, självklart kommer det säkert kosta vilket jag räknat med.

Eller om man kanske kan be dem skicka en bättre laptop (eventuellt tillgodokvitto) och betala mellanskillnaden ?

Jag har 2gb ram (vill ha 4gb), 512mb 7950 grafikkortet och 120 gb hårddisk, känner att det behövs lite mer ram ibland och även om grafiken är bra så finns det t.ex 512 MB NVIDIA GeForce Go 8800M GTX som sitter på en m1730 xps som jag anar är några snäpp bättre :D.

Eller rent av ta en alienware m15x eller va den heter om det nu är bättre ?

Kan det kosta mkt att göra detta tro om det nu går för sig ?

Skulle upskatta om någon som kanske gjort något liknande lämnar sin egen version av det.

Mvh / Matay

Permalänk
Inaktiv

Hur ska vi veta hur en enskild butik skulle välja att hantera ditt ärende? Fråga dem istället. Skulle dock tippa att de går med på att göra allt du vill, bara du betalar för dig. Allt går att köpa för pengar. Btw har du spillt i datorn antar jag att du har en jävla fet drulleförsäkring?

Permalänk
Medlem

en XPS 1710 kan inte få bättre grafikkort än 7950.
M1710 och M1730 ser helt olika ut inuti och därför fungerar inte att blanda hårdvara.

Du kommer kort och gott få densamma prestanda och ingen uppgradering då reservdelar till xps m1710 fortfarande finns.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

men ram minne och hårddisk går o fixa då eller ?

Permalänk
Medlem

Om inte Dell vill göra det så är just RAM och hårddisk något man enkelt kan utöka själv, finns många guider på nätet och säkert på Sweclockers också.
Men maila supporten och fråga, så får du veta säkert om de går med på det. Det lär förstås bli bra mycket dyrare än om man gör det själv i efterhand.
Lycka till!

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Du får en reparation från supporten. Ingen möjlighet till uppgradering från dem.
Vill du uppgradera så får du allt tala med en säljare.

Nej det går inte att byta upp datorn i samband med reparation från svenska supporten.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

ok tack för svaren behöver veta en sak till bara om de går o liksom byta upp datorn eller liknande och lägga mellanskillnaden?

har dock en känsla som säger mig att de inte kommer gå med på sånt men man vet aldrig

EDIT: Fick svar av iller på det, skrev nog samtidigt ungefär

Tack för snabba svar alla