Permalänk
Medlem

Xbox 360 - ngn nytta?

Eftersom MS bannat massa Xbox-konsoler så säljs en massa av dem på blocket för 2kkr st ungefär. Jag hoppas och tror att begagnatpriserna på de bannade enheterna kommer sjunka ännu mer.

Jag är lite sugen på att införskaffa ett och installera linux på det självklart, och här dyker det upp massa frågor. Men frågan är om det verkligen är värt det.

Är det ngn som kör linux på ett xbox 360? Hur fungerar det? Går det att sätta upp ett Xbox 360 som HTPC? (bättre prestanda och pris jämfört med popcorn hour...) Webserver? Finns det ngt lösenordsbruteforcarprogram som kan köras på GPUn?

Här är två länkar jag hittade:
http://www.xbox-linux.org/wiki/Main_Page
http://www.free60.org/Main_Page

Permalänk
Medlem

funderar på samma sak men eftersom hårddiskfunktionen verkar ha stängts av är jag inte hundra på om det kommer funka. får jag tag på en bannad under 1k blir det garanterat köp när man väl är bannad kan man modda den hur mycket man vill.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Har inte hört något om Linux på 360 och nu gissar jag faktiskt men jag tror det är skitdåligt "stöd".

Därimot har ju PS3an en officiell möjlighet att boota ett annat OS. Vet inte heller här hur långt de kommit utvecklingen att köra någon Linux-dist men jag gissar att de måste kommit längre.

Allt det du ska använda 360n till känns som det nästan är bättre att köpa en vanlig dator. 360n låtar jättemycket vilket förstör för HTPC och jag själv tycker att popcorn hour är en underbar liten maskin.

Webbserver kan du ju bygga ihop en liten dator som du kan göra annat kul med mycket smidigare oc bruteforce kan jag inte tänka mig finns något bra alternativ för just 360n i dagsläget (rätta mig om jag har fel).

Så jag skulle säga, vill du inte spela 360-spel så kör på en dator istället. Vill du ha en HTPC så köp en "vanlig HTPC" som popcorn hour.

Sen är det säkert kul att pilla med 360n som ett experiment men jag tvivlar på att du får ut det resultat du vill ha. De som gjorde XBMC till gamla Xbox släpper ju en egen burk snart - Boxee Box som kanske är mer intressant för dig? Det är väl möjligt att Boxee kommer till konsoller snart också men vet inte hur bra stöd det är idag tyvärr.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Själva grejen är att jag redan har en bra server som virtualiserar en webserver + ngra överblivna burkar till som jag kan sätta upp som fler servrar eller HTPC, men när priset på Xbox 360 är så lågt så blir jag sugen ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal

Därimot har ju PS3an en officiell möjlighet att boota ett annat OS. Vet inte heller här hur långt de kommit utvecklingen att köra någon Linux-dist men jag gissar att de måste kommit längre.

Stödet att köra andra OS är otroligt gimpad pga restriktioner på hur OS:et får använda systemet. Dessutom så går det inte alls att installera annat OS i nya "slim" PS3, alternativet är borttaget.

Permalänk
Medlem

Kan bara tillägga att för man ska kunna lägga in linux på 360:n så får man inte ha uppdaterat till en viss version av dashborden. Denna uppdatering gjordes i höstas nån gång, mins inte men tror det var agusti. Och eftersom dessa uppdateringar är obigatoriska för att man över huvud taget ska kunna gå online på Xbox live så är alla xboxar som blivit bannade i denna "vågen" med 99% säkerhet uppdaterade, dvs omöjliga att instalera Linux på.

Citat:

Of course ... if you're still on a pre 849x kernel, stay there if you still want to be able to run the free60 jtag hack.
www.xbox-scene.com

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
Kan bara tillägga att för man ska kunna lägga in linux på 360:n så får man inte ha uppdaterat till en viss version av dashborden. Denna uppdatering gjordes i höstas nån gång, mins inte men tror det var agusti. Och eftersom dessa uppdateringar är obigatoriska för att man över huvud taget ska kunna gå online på Xbox live så är alla xboxar som blivit bannade i denna "vågen" med 99% säkerhet uppdaterade, dvs omöjliga att instalera Linux på.

men att köra den som htpc går väl fortfarande. den har de väl inte tagit bort?
lite noctua fläktar så ordnar det sig nog.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
men att köra den som htpc går väl fortfarande. den har de väl inte tagit bort?
lite noctua fläktar så ordnar det sig nog.

Citat:

Windows Media Centre functionality is disabled. It is still possible to stream video/music content via the video library.

So, in summary:
Your Banned 360:
* Cannot go on Xbox Live
* Cannot install games to the HDD
* Cannot use Windows Media Centre extender
* Cannot be used to get achievements from backups without corrupting your profile

www.xbox-scene.com

Så vet inte hur bra det funkar, har aldrig själv kört med den i det ändamålet.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

jag menar inte windows media center utan ungefär som modden till xbox 1. xbmc eller vad den nu hette. eller streama via lan. borde gå, eller?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
jag menar inte windows media center utan ungefär som modden till xbox 1. xbmc eller vad den nu hette. eller streama via lan. borde gå, eller?

Streama över nätverket går givetvis. Men med en uppdaterad konsol så kan du inte göra det nödvändiga hacket för att kunna instalera nån tredjeparts mjukvara så som xbmc eller annan linux aplication.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
Streama över nätverket går givetvis. Men med en uppdaterad konsol så kan du inte göra det nödvändiga hacket för att kunna instalera nån tredjeparts mjukvara så som xbmc eller annan linux aplication.

ok, det kan jag väl leva med. sålänge singleplayer och videouppspelning funkar så blir det nog ett köp. har aldrig använt xbox live och kommer inte göra det heller.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
ok, det kan jag väl leva med. sålänge singleplayer och videouppspelning funkar så blir det nog ett köp. har aldrig använt xbox live och kommer inte göra det heller.

Fast att köpa en ny i butik är ju inte att tänka på, du måste ju hitta en begagnad som inte är uppdaterad för dom som finns i butik måste ju vara uppdaterade vid det här laget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Fast att köpa en ny i butik är ju inte att tänka på, du måste ju hitta en begagnad som inte är uppdaterad för dom som finns i butik måste ju vara uppdaterade vid det här laget?

hur menar du nu? de har inte tagit bort singleplayer och videofunktionen.
förresten är alla bannade konsoler uppdaterade då man inte kan ansluta till X-live utan den nyaste uppdateringen. ergo, man kan inte ha en bannad konsol med gammal kernel.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur