Ubuntu, skärmen svar efter inlogg

Permalänk

Ubuntu, skärmen svar efter inlogg

Tjena,

Precis installerat ubuntu 9.10 (två försök).
Allt funkar fint med installationen, den laddar upp fint, man ser start-up sidan osv... kommer till inloggningsskärmen... väljer användaren anger lösen loggar in...

Sen blir allt svart. Jag får fram musen och kan röra den osv. Men i övrigt så är hela bilden helt svart, bortsett från att jag ser typ 1px vertikalt längst till vänster på skärmen, där man verkar kunna skymta övre och nedre gråa bars'en. Men i övrigt ingenting. Musen funkar över hela skärmen dock...

Har testat att starta om en otal gånger. Installerat om att från början osv. Men så fort jag loggar in så blir det likadant. Vet någon vad som kan vara felet och hur det ev. kan lösas?

Specs:
ubuntu-9.10-desktop-i386.iso nerladdad idag.
MB: Gigabyte GA-GC230D
(Kör VGA till en Samsung syncmaster 2343BW)

Permalänk
Inaktiv

Vad händer om du trycker ctrl+alt+f5 ? kommer du till något cli-liknande?

Känns som din skärms uplösning (2048x1152) inte stödjs, men det borde gå att ändra i nån configfil för att få det att rulla,typ /etc/X11/xorg.conf

Permalänk

Jag testade att byta upplösningen, hittade det tipset på google. Tyvärr ingen ändring. har även testat att ta bort usplash vilket ett annat tips via google var.

Däremot så funkar ctrl+alt+F1 så jag får fram ett CLI vilket visas snyggt och prydligt på skärmen.
Sen funkar också Failsafe GNOME så jag kommer iaf in på datorn Så det går framåt. Även fast upplösningen är riktigt dålig med failsafe såklart...

Permalänk
Medlem

Då kanske du kan testa med att installera de proprietära drivrutinerna som Ubuntu föreslår? Eller har du redan testat det?

+ nvidia-settings, eller kommer det med på köpet i drivrutinerna?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Vila i frid

Prova att installera 9.04 då det är många (relativt sett) som har problem med 9.10. Funkar 9.04 kan du prova med en Dist Upgrade till 9.10 eller vänta på 10.04.

Permalänk
Medlem

Stäng av skrivbordseffekterna så kommer det funka fick samma problem!

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu