2 mikrofoner på en dator?

Permalänk
Medlem

2 mikrofoner på en dator?

God afton!

Det är så att vi ska utföra intervjuver på folk som har slutat på företaget och höra vad de tyckte om att arbeta där.

Hursomhelst jag behöver spela in detta med hjälp av typ en sådan här mikrofon.

Saken är att jag behöver spela in från två håll, dvs 2st mikrofoner. Hur kan jag koppla det till en laptop (intervjuven skall utföras på restaurang) och spela in med två stycken mikrofoner samtidigt? *

Finns det någon annan lösning på problemet, kanske någon slags digital diktafon som är bra på detta? (materialet måste vara möjligt att skicka med epost) Jag är inte helt säker på det här med diktafon, med tanke på ljudet, jag vill gärna ha så bra kvalité som möjligt för en rimlig peng.

Svar uppskattas

*Edit
Bättre förklarat är att den som intervjuvar ska ha en mikrofon och den som blir intervjuvad ska också ha en mikrofon, och jag vill ha en lösning som jag kan spela in med två mikrofoner samtidigt på en laptop.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som tidigare. En y-split.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ska du spela in varje mic för sig själv eller tillsammans?

Permalänk

En y-split fungerar inte för att summera signalen från de två mikrofonerna av elektriska skäl. Antingen behöver du en mixer till dem, eller så får du skaffa en adapter som lägger ena mikrofonen på vänsterkanalen, andra på högerkanalen.

I övrigt måste jag nog få påpeka mikrofonvalet lite. Myggor är svårt att använda och om du inte har lite kunskaper i efterbearbetning så kommer det inte bli något kul resultat alls. Först och främst måste myggor placeras på riktigt usla ställen, så att ljudkvalitén dras ner. För det andra så kommer de ganska långt ifrån munnen, så att bakgrundsljudet läcker in ganska bra. Speciellt med tanke på restaurang-miljön kommer nog detta bli ett problem. Sedan kommer också mikrofonerna läcka in i varandra och ge utsläckningar på en del frekvenser. Har man inte kunskapen att reducera problematiken i efterhand blir resultatet därefter.