Permalänk
Musikälskare

Får inte punBB att fungera

Fel:

Unable to connect to MySQL server. MySQL reported: Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: YES)

The error occurred on line 45 in /home/virtual/nordfoto.se/public_html/punbb/include/dblayer/mysql.php

Kommando:

mysql -h localhost -u root -p fungerar med lösenord

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har du angett rätt lösenord då?
Kolla igen och skriv rätt.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Musikälskare

mysql -h localhost -u root -p fungerar med lösenord

Då borde det vara samma vid installationen av punBB? Jag har provat att skriva om det 5ggr nu ^^

EDIT: Verkar som att SQL för localhost inte fungerar, när jag försöker byta password kommer detta upp

jens@jens-laptop:~$ mysql
ERROR 1045 (28000): Access denied for user 'jens'@'localhost' (using password: NO)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ok ditt första medelande tyder på att usern inte har rättigheter att accessa databasen, fixa det med en GRANT rad via cli:et. Felet i ditt andra inlägg är för att din user jens inte får ansluta mot mysql utan att ange sitt lösenord, i ditt fall kanske du inte ens har lösenord på din user så det hade inte funkat med mysql -p heller.

ex: grant all on mydb.* to user@'localhost' identified by 'password';

EDIT: jag vill bara förtydliga att när jag säger "databasen" så menar jag den faktiska databasen som punBB ska använda och INTE att logga in via mysql cliet, det är en annan femma.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Har du provat FreeBSD?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Har du provat FreeBSD?

Haha, där kom den.

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.