*GUIDE* Aktivera låsta kärnor (PhenomII x2 550/x3 720)

Permalänk
Medlem

bra guid jag har ett asus m4a785d-m pro och det finns ju med på listan men på mitt bios finns inte unlesh mode? och jag har också en phenom 550 3,1GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av siMpaN__:

bra guid jag har ett asus m4a785d-m pro och det finns ju med på listan men på mitt bios finns inte unlesh mode? och jag har också en phenom 550 3,1GHz

Uppdatera bios om inte ACC support finns.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk

Finns det någon nackdel med det här? Inget kan gå sönder va?

Permalänk
Medlem

okej men vad ska jag uppdatera till för bios då? för på mitt moderkort bios finns inte unlesh mode? har ett asus m4a785d-m pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av siMpaN__:

okej men vad ska jag uppdatera till för bios då? för på mitt moderkort bios finns inte unlesh mode? har ett asus m4a785d-m pro

varför inte det senaste?

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

varför inte det senaste?

vilket är de senaste då och jag helst kunna låsa upp min proscessor och vart skaffa jag ett senare bios då? och viket bios ska jag skaffa?

Permalänk

Ställer min fråga igen.
Finns det någon nackdel med det här? Dvs kan något gå fel och det går sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammarby19:

Ställer min fråga igen.
Finns det någon nackdel med det här? Dvs kan något gå fel och det går sönder?

Inget går sönder av att du låser upp kärnorna. Systemet kan bli instabilt om inte kärnorna fungerar ordentligt men då är det bara att avaktivera dem igen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Inget går sönder av att du låser upp kärnorna. Systemet kan bli instabilt om inte kärnorna fungerar ordentligt men då är det bara att avaktivera dem igen.

Okej härligt det ju.
Testade att låsa upp min och fick upp till x4.
Men märkte ingen skillnad på prestandan. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammarby19:

Okej härligt det ju.
Testade att låsa upp min och fick upp till x4.
Men märkte ingen skillnad på prestandan. :S

Du måste använda program/spel som stödjer fler än två kärnor. Har du BC2 t.ex kan du testa det om det blir skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Du måste använda program/spel som stödjer fler än två kärnor. Har du BC2 t.ex kan du testa det om det blir skillnad.

Nä har inte BC2.
Har Crysis, och CS:Source.

Permalänk
Medlem

kan man låsa upp phenom X4 till 6 core?

Permalänk

vi som sitter på asus formula IV har det lätt för oss och låser upp kärnorna genom en liten knapptryckning på moderkortet

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråden! Kunde inte komma in i windows med 4 kärnor trots att jag sänkte hastigheten på prollen och höjde vcore. Men 3 kärnor gick det fint och klockade även upp den till 3.6ghz utan att höja vcore. Ska försöka dra upp den till 4ghz senare. Borde inte vara några problem.

Använder Asus m4a79xtd evo med nyare bios än vad som står på förstasidan.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

kan man låsa upp phenom X4 till 6 core?

Inte än.
De processorer som är x4 idag är vanliga x4.
Men det ska tydligen komma ett antal processorer x4 9xxT.
Dom bör gå att låsa upp, jag kan inte tro att AMD tar bort den möjligheten.
Det här med att låsa upp måste ju ha ökat försäljningen lit till nyfikna klockare iallafall.
Ska villigt erkänna att jag har liiiite för många processorer pga. nyfikenheten.
Har bla. en Phenom II x4 945 Rev.C3 och en Phenom II x4 965BE Rev.C2. samt en Athlon II x4 630.
Det enda som händer där är att Coretempen försvinner när man provar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Har nu dragit upp min till 4ghz på original vcore och den gör nu 17.644 i Superpi. Kollade aldrig med vad jag fick som stock vad ligger det på då ungefär?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag låste upp min 550BE till 4 kärnor genom "Asus Core Unlocker", och den låg på quadcore(iaf genom sys monitor/conky) tills jag startade om igen, nu står det i start-upen att x3 unlocked... och hittar bara 3 kärnor i hardinfo.
How come? Måste jag dra upp någon själv för att låsa upp den 4'e igen? Eller är den bara pajj?

Dock så ligger det och visar load på min "cpu3" (den 4'e kärnan) i Conky (sys. monitor på desktop i Ubuntu...)?

Om jag provar lägga till och se load på cpu4 så säger den att jag försöker med fler kärnor än jag har... huuh?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag har:
Gigabyte GA-MA785GM-US2H rev 1.1 BIOS F7
AMD Athlon2 X2 240e 45W 2,8Ghz, AM3

Har jag möjlighet att låsa upp då jag sett att andra i tråden med Athlon processorer har låst upp sina.

Jag har kollat runt en hel del på internet och sett folk som har kunnat låsa upp sina processorer med BIOS F5, problemet nu är att man bara kan få tag på F6 och nyare ifrån gigabytes sida.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Jag har:

Har jag möjlighet att låsa upp då jag sett att andra i tråden med Athlon processorer har låst upp sina.

Jag har kollat runt en hel del på internet och sett folk som har kunnat låsa upp sina processorer med BIOS F5, problemet nu är att man bara kan få tag på F6 och nyare ifrån gigabytes sida.

Följ guiden och testa. jag låste upp med bios F3 på mitt moderkort och nu har jag F8 tror jag, och det fungerar bra.

Någon som vet något bra program där man kan se temperaturen på processorn efter att man har låst upp den förresten? Inga program jag testat vill ge någon temperatur för kärnorna, lyckades hitta något där man kunde se någon processortemperatur men det var ganska oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejnoss:

Följ guiden och testa. jag låste upp med bios F3 på mitt moderkort och nu har jag F8 tror jag, och det fungerar bra.

Någon som vet något bra program där man kan se temperaturen på processorn efter att man har låst upp den förresten? Inga program jag testat vill ge någon temperatur för kärnorna, lyckades hitta något där man kunde se någon processortemperatur men det var ganska oklart.

Testa OCCT.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av markiiie:

b.) Du behöver ett moderkort med ACC-funktion (Advanced Clock Calibration),
alltså ett moderkort med antingen SB710 eller SB750.

Jag har ett moderkort med SB700 som har unlock core samt ACC funktionen.. varför måste det just vara SB710 eller 750?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Jag har:

Jag tror detta är problemet till att jag inte kan låsa upp min, den är fysiskt byggd med 2 kärnor(alltså inga trasiga att låsa upp):

"Regor" (45 nm, dual-core)

* The Regor architecture is very similar to the Phenom II Deneb. However, it is a native dual-core die design without L3-Cache and with doubled L2-Cache.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Polaren köpte en AMD Phenom2 X2 555 BE och när vi ska låsa upp alla cores med ett Asus M4785TD-V EVO och allt går bra tills vi ska starta om datorn och då står det följande:

Unleashed mode failed.
Press F1 to enter setup or F2 to reset to defaults.

Jag kan inte ändra vcore eller något, det står bara [Auto] men kan inte ändra på den.
Så va fan ska man göra?

Snabba svar tackar!

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quakey:

Tjenare!

Polaren köpte en AMD Phenom2 X2 555 BE och när vi ska låsa upp alla cores med ett Asus M4785TD-V EVO och allt går bra tills vi ska starta om datorn och då står det följande:

Unleashed mode failed.
Press F1 to enter setup or F2 to reset to defaults.

Jag kan inte ändra vcore eller något, det står bara [Auto] men kan inte ändra på den.
Så va fan ska man göra?

Snabba svar tackar!

först på advanced clock calibration ska du välja auto och då kmr det upp en ruta längre ner som heter Unleash mode där ska du välja Enable och sen kmr det fram en till ruta där du väljer 4cores.

går det inte och höja vcoren? du tyrycker ju först enter och sen +?! om det inte funka måste du nog flasha bioset och testa igen och om det inte funka så går nog din prolle att låsa upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av siMpaN__:

först på advanced clock calibration ska du välja auto och då kmr det upp en ruta längre ner som heter Unleash mode där ska du välja Enable och sen kmr det fram en till ruta där du väljer 4cores.

går det inte och höja vcoren? du tyrycker ju först enter och sen +?! om det inte funka måste du nog flasha bioset och testa igen

Gör exakt så, men blir endå fel medelande. Jag ska dra till polaren idag igen o testa. Det där med bios är ju inte min starka sida, hur F** uppdaterar/flashar man om det? Vart laddar man ner nya/äldre versioner?

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quakey:

Gör exakt så, men blir endå fel medelande. Jag ska dra till polaren idag igen o testa. Det där med bios är ju inte min starka sida, hur F** uppdaterar/flashar man om det? Vart laddar man ner nya/äldre versioner?

det gör du på asus hemsida ladda hem det nyaste bioset och flasha det om det inte funkar så går den helt enkelt att inte låssa upp gör så här efter du laddat hem nya bioset (spare filen/bioset på C:/disken)

YouTube - ‪Bios update ASUS EZ Flash‬‎

Permalänk
Medlem

Har testat låsa upp den 4e kärnan på min X3 720 BE, men datorn hackar/låser sig nån sekund ibland då & då.
Men klarade av olika tester utan krasch, men små hack/låsningar lite då o då.
Ändrade tillbaks till 3 kärnor igen, funkar stabilast med min cpu. Har dock inte testat ändra volten med 4 kärnor.

Tror ni låsningarna försvinner om jag höjer volten till cpu ?
Moderkortet är ett Gigabyte GA-MA790X-UD4 med F6 bios.
X3 720 BE

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssonm:

Har testat låsa upp den 4e kärnan på min X3 720 BE, men datorn hackar/låser sig nån sekund ibland då & då.
Men klarade av olika tester utan krasch, men små hack/låsningar lite då o då.
Ändrade tillbaks till 3 kärnor igen, funkar stabilast med min cpu. Har dock inte testat ändra volten med 4 kärnor.

Tror ni låsningarna försvinner om jag höjer volten till cpu ?
Moderkortet är ett Gigabyte GA-MA790X-UD4 med F6 bios.
X3 720 BE

Låsningar/hängningar beror på att du måste höja volten.

Visa signatur

Permalänk

hej jag har ett amd phenom 9500 quad-core proscessor 2.20 GHz.
men de är bara tre kärnor går den fjärde låsa upp ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvkiosk:

hej jag har ett amd phenom 9500 quad-core proscessor 2.20 GHz.
men de är bara tre kärnor går den fjärde låsa upp ?

Quad betyder 4 kärnor?

Visa signatur