Permalänk
Medlem

CS 1.6 fungerar dåligt?

När jag startar counter strike 1.6 via steam via wine 1.0.1 i ubuntu 9.10 så laggar det otroligt mycket mer än i Windows 7 och jag får en enormt dålig framerate.
Beror det på Wine? När jag kör tillexempel Ubuntu spel eller quakelive.com så fungerar det lika bra som i windows.
Jag är ganska säker på att det är Wine's fel pga att det inte är en emulator men kan jag göra på något annat sätt?
Tillexempel ha Windows XP i virtual box o kö steam därifrån? funkar det bättre? Eller dualboot?
Eller finns det någon GRATIS windows-emulator till ubuntu?

Tack för alla tips!!!
Vad tycker ni jag ska göra!
Vill inte gå tillbaka till windows, trojaner o bluescreens utan vill hålla mig så nära linux så möjligt

CS 1.6 är det enda spelet jag spelar i steam men vill gärna chatta med kompisar via det

Permalänk
Inaktiv

För det första, Wine är ingen emulator. Wine står faktiskt för Wine Is Not an Emulator

Det första jag kommer på är att du kör en gammal version. Prova senaste:
http://www.winehq.org/download/deb

I Virtualbox tror jag inte du vinner något, är inte ens säker på att du får fungerande 3d-grafik där. Dualboot är nog att föredra isåfall.

Vad har du för dator? Vilken grafikdrivrutin använder du?

Permalänk
Medlem

Jag fixa problemet jag har Nvidia gt800 500mb och jag behövde bara uppdatera drivrutinen Nu funkar CS laggfritt men steam fungerar sämre däremot lite ryckit när man drar i fönster men det är inget större problem

Permalänk
Medlem

Nu har jag upptäckt nya problem XD Ibland får jag inget ljud alls och ibland i jättedålig kvallite
Är det något som vet varför? jag kör det i wine...
Tack för snabba svar

Edit: Jag får inte upp steam-fönstren när jag trycker Shift + Tab även det står att jag kör det i OpenGL?

Permalänk
Medlem

Ta en kik på PlayOnLinux, dom brukar ha rätt trevliga skript som ställer in allt optimalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simonwellander
Jag fixa problemet jag har Nvidia gt800 500mb och jag behövde bara uppdatera drivrutinen Nu funkar CS laggfritt men steam fungerar sämre däremot lite ryckit när man drar i fönster men det är inget större problem

Installera senaste Dev-versionen av WINE, samt kör software emulation av ljudet.

Permalänk

installera paketet wine1.2 istället för wine, så får du en senare version med förmodligen bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Tack för tips. Nu funkar allt skitbra, med ljud. Körde med software emulation av ljudet.