Försäkringsärende - Skälig tid?

Permalänk
Medlem

Försäkringsärende - Skälig tid?

Köpte en dator för ca 2 år sedan.
Fick ett erbjudande efter 1 år från Solid. Jag nappade och försäkrade datorn.
För några månader sedan satte sig frugan på min dator (jag hade klantat mig och lagt datorväskan på stolen). Skärmen sprack längst ner men datorn gick att använda med extern skärm (och så funkade ju övre delen av lcd-skärmen) vilket jag gjorde en tid. Lämnade in datorn lagom till att försäkringen löpte ut eftersom att jag är i stort behov av den.

Servicetiden angavs till 3 veckor (netonnet). Idag har det gått 2½ och jag kan inte få något besked om vad som händer med datorn. Sist jag hörde något så låg den i kö (13/11). Att konstatera en spräckt skärm går förstås fort men jag vet ju inget om hur många varor det är innan min. Datorn skickades först till netonnets egna serviceverkstad och sedan vidare till InfoCare. Historierna om infocare har man ju tyvärr fått läsa förr....

Nu blev det onödigt långt men:

Frågan är om det finns någon skälig tid när det gäller försäkringsärenden som i ett serviceärende? Jag vet att praxis ligger på 3 veckor när det kommer till service.

Permalänk
Medlem

Eftersom detta ärende inte är täckt av konsumentköplagen så är det tyvärr så att du endast kan hitta svaret på din fråga i dina försäkringspapper, antingen har de satt en maximal tid för ärenden i försäkringen eller så kan de i princip ta hur lång tid som hällst.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Inaktiv

Det du också bör tänka på är ju att du själv troligen har en skyldighet att anmäla skadan inom skälig/rimlig tid, vilket du inte gjort. Jag ska självklart inte försöka läxa upp dig men ha det i åtanke om du kontaktar netonnet eller solid.

Permalänk
Medlem

Skicka dina uppgifter i ett PM till mig så kikar jag på ditt ärende på jobbet i morrn.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EwlSpirit
Det du också bör tänka på är ju att du själv troligen har en skyldighet att anmäla skadan inom skälig/rimlig tid, vilket du inte gjort. Jag ska självklart inte försöka läxa upp dig men ha det i åtanke om du kontaktar netonnet eller solid.

"4. Anmälan av skada
Vid skada skall anmälan göras snarast möjligt, dock senast inom 12 månader från det att försäkringstagaren fått kännedom om skadan."

Tack för att du inte läxar upp mig.

Tack för svaren. Jag skulle få en uppdatering idag för att verkstaden tydligen stänger kl 15.

Permalänk

Re: Försäkringsärende - Skälig tid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Frågan är om det finns någon skälig tid när det gäller försäkringsärenden som i ett serviceärende? Jag vet att praxis ligger på 3 veckor när det kommer till service. [/B]

Ersättning eller åtgärd skall enlit lag ske inom 1 månad från det att
försäkringsbolaget fick in tillräckligt underlag.

Så man har alltså minst 1 månad på sig att betala eller fixa skadan.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Försäkringsärende - Skälig tid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexandar
Ersättning eller åtgärd skall enlit lag ske inom 1 månad från det att
försäkringsbolaget fick in tillräckligt underlag.

Så man har alltså minst 1 månad på sig att betala eller fixa skadan.

Netonnet har ju haft min dator i lite över 3 veckor nu. Försäkringsbolaget har registrerat kostnadsförslaget idag och ska ta ett beslut. Skulle de alltså ha rätt att ta en månad på sig nu?

Det tog alltså ca 3 veckor att få fram ett kostnadsförslag.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Försäkringsärende - Skälig tid?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Netonnet har ju haft min dator i lite över 3 veckor nu. Försäkringsbolaget har registrerat kostnadsförslaget idag och ska ta ett beslut. Skulle de alltså ha rätt att ta en månad på sig nu?

Det tog alltså ca 3 veckor att få fram ett kostnadsförslag.

Det finns inget som heter "rätt" här, utan de fall där du kan kräva en viss servicetid är vid garanti/reklamation.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

max 1 månad har försäkringsbolagen på sig att betala ut eller laga en produkt...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Den ska lagas är det sagt nu.

Det lönar sig att byta både modekort och skärm tydligen.

Edit:
Nehe, det var bara skärmen. Verkstaden har på något sätt missat att man in ska behöva knacka på en dator för att den ska posta. Underbart.

Edit 2:

Infocare är skojare. De har skickat kostnadsförslag på enbart skärmen. Det har försäkringsbolaget accepterat. De har redan fått in skärmen och håller på och byter den. I sluttestet kommer de upptäcka resten av felen och skicka ett nytt kostnadsförslag. Kollar man inte sånt först?! Datorn fungerar ju bortsett från att skärmen är trasig (mer än halva fungerar så man ser precis vad som händer). Man måste knacka lätt vid tangenten U för att datorn ska posta. Den kan inte hålla biosinställningarna och ibland är det BIOS-lösenord som jag har aldrig har satt. Att byta batteri hjälper förstås inte.