Permalänk

Nya RAM-minnen + SSD

Tjena, denna lilla tråd tar upp både minnen + hårddisk, men kändes så onödigt att splittra upp det.

Min windowshårddisk kommer krasha vilken dag som helst. Behöver verkligen en ny så kom fram till en liten plan:

- Skadda Win 7 Pro 64bit, via MSDNAA.
- Skaffa ny hårddisk till operativsystemjet (SSD)
- Nya minnen i samma veva.

Min älsklings specs:

Moderkort: Gigabyte DS4 P35. - Den lite nyare revisionen
Processor: Intel q6600 @ 3,4GHz
Grafikkort: Sparkle 8800GTS 512
Minnen: Noname ddr2 6400 (2*2048)
Hårddiskar: Tror alla är olika märken.. En 160GB (windows bl.a. Den som ska bort), en 500 och en 750.

Så mina frågor är väl egentligen vilken SSD för runt 2K rekommenderas?
Ska ha plats för win7 PRO 64 + lite andra program så kanske 60-80GB? Såg att det verkar finnas dåligt med ssd i lager, men hyffsat snabb leverans är ett plus.

Hade tänkt fylla ut minnesplatserna och byta ut mina nuvarande noname-minnen (Vill ha alla av samma sort). Funderade på 2 paket såna här:
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb--2x2gb-...

Corsair brukar gör mig nöjd, men vad säger ni andra. Är det bra minnen?

Tack på förhand!
- Kyckling

Permalänk
Medlem

Intel x25-m 80GB.
Minnena anser jag inte att det är värt att lägga 2300:- på.
Gör en sökning på ditt moderkort och se hur väl det lirar med 4 minnen. EN del P35-moderkort har stora problem med 4 st minnen, och då är det verkligen inte värt det. Om all information du hittar säger att det fungerar fint så rekommenderar jag istället 1 paket som komplement till dina befintliga minnen. https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb--2x2gb-...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om du måste ha minst 60-80GB så är det nog fortfarande X25-M G2 som gäller. Men Kingston V 40GB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515442) är också intressant med tanke på det låga priset. Det är en X25-M G2 egentligen men med hälften (5 st) av dess flash-kretsar monterade. Prestandan är nästan lika bra som Intels 80GB. Det är mest den sekvensiella skrivhastigheten som försämrats men det är inte så viktigt för en OS-disk.

Minnena ser bra ut. Tyckte dom var lite dyra men priset har väl stigit på minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Man tackar för svaren!

Så Hardware guy, du tycker alltså inte att de minnena är värda det? Ska kolla upp hur moderkortet fungerar med 4 minnen, men först blir det sova och jobb!
Vad skulle prestandaskillnaden bli om man blandade mina nuvarande noname med de du linkade, jämfört med 4 av de jag linkade om moderkortet nu hanterar 4 minnen bra tror du? Rent hypotetiskt.
Jag klockar en del. Både minnen och processor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Om du måste ha minst 60-80GB så är det nog fortfarande X25-M G2 som gäller. Men Kingston V 40GB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515442) är också intressant med tanke på det låga priset. Det är en X25-M G2 egentligen men med hälften (5 st) av dess flash-kretsar monterade. Prestandan är nästan lika bra som Intels 80GB. Det är mest den sekvensiella skrivhastigheten som försämrats men det är inte så viktigt för en OS-disk.

Minnena ser bra ut. Tyckte dom var lite dyra men priset har väl stigit på minnen.

Man får se upp bara, eftersom det endast är 40GB-varianten som har Intels kontrollerkort, de övriga i serien har en JMicron controller (brrr), men de har en ny och bättre variant av kretsen som inte har samma problem med frysningar som den äldre varianten hade. Dock har de markant sämre prestanda än 40GB-varianten med Intel kontrolller.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Har inte tillgÅng till dator på ett tag nu. Och iPoden är seg att
surfa på. Men har inte hittat nåt om att ds4 skulle fucka med 4 minnen iaf.

80gb-versionen är inte så bra då eller? 40 känns lite smått. 60 är äna minmum. Bästa 60/80 gb ssd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Har inte tillgÅng till dator på ett tag nu. Och iPoden är seg att
surfa på. Men har inte hittat nåt om att ds4 skulle fucka med 4 minnen iaf.

80gb-versionen är inte så bra då eller? 40 känns lite smått. 60 är äna minmum. Bästa 60/80 gb ssd?

Intels 80GB X25-G2 är mycket bra (bättre än Kingstons V40 baserad på samma plattform t.o.m.), det jag menade var att Kingstons övriga SDD i V-serien (andra än 40GB varianten) inte är baserade på Intels plattform utan de har en annan sämre kontrollerkrets och sämre prestanda.

Visa signatur

~Pelle~