Ny fläktkontroller från Zalman

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Ny fläktkontroller från Zalman

Koreanska Zalman satsar på en kontrollenhet för upp till fem fläktar.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

Varför ska dom envisas med att göra fläktkontroller som inte kan leverera en hel ampere. denna kommer ju inte att orka me alla fläktar som finns på marknaden.

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Varför ska dom envisas med att göra fläktkontroller som inte kan leverera en hel ampere. denna kommer ju inte att orka me alla fläktar som finns på marknaden.

Ja. Bara mainstreamfläktar som den klarar. Jag förstår inte heller.

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007

Sjukt kasst, jag har redan brännt en fläkkontroll för jag ville styra 2 st scythe 1900rpm slip stream, bara en sån kräver 0,53A så nu har jag två st fanmates, hoppas det håller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2008

Själv kör jag 3 Noctua fläktar på en Scytche KazeMaster utan problem. Måste säga att den här såg lite snyggare ut.

|i7 4770K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB RAM | Evga GTX 1080 FTW |
|ASrock Z87 Extreme 4 | Samsung 850 EVO 500GB | Nanoxia Deep Silence 1 | Acer XB270HUbprz |
| CentOS in the streets, Arch Linux in the sheets |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner
Själv kör jag 3 Noctua fläktar på en Scytche KazeMaster utan problem. Måste säga att den här såg lite snyggare ut.

Jaha?!?!?! Och?!?!?

Den levererar ju 1 ampere så den klarar ju ALLT.

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
$HOME
Registrerad
Jun 2006

Själv är jag av den åsikten att fläktkontroller känns lite ute. Jag har en fläkt på CPU-kylningen och en chassifläkt som båda snurrar på fulla varv. Min dator är sval och tyst. Möjligen att den är för tyst kanske..

Gentoo Linux ~ Blogg | Skärmskott | Punktfiler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Jävligt dåligt utbud av fläktkontrollers modell kraftigare här i sverige, i USA finns det flertalet modeller som klarar upp till 40w / kanal. De kunde ju iaf slänga in en eller 2 kanaler som klarar lite mer så man kan köra vattenpumpar på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brastad
Registrerad
Maj 2007

kul att den inte finns med i på deras sida.
http://www.zalman.com/ENG/product/CategorySecond_Pic.asp?cate...
Dom har ju redan en med upp till 6 fläktar men dock bara 7W per fläkt.

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009

Är det så j*vla svårt för dem att göra en som kan mata på mycket ström? Tycker att man borde få några Ampere som minst

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Är det så j*vla svårt för dem att göra en som kan mata på mycket ström? Tycker att man borde få några Ampere som minst

Tycker du det eller tycker du det inte? Jag förstår inte vart rolleyes passar in i din post.

Jag rear ut min själ, allt ska bort - Fractal Design Define R3 | Corsair H100i GTX & 2 x Noctua NF-F12 PWM | XFX DD R9 280 3GB| NETGEAR ReadyNAS RN204 2x8 + 2x6 TB RAID5 & Synology DS216se 3 TB JBOD & DS216j 2x8 TB RAID 0 | AOC E2460 + AOC E2476VWM6 | Razer Blackwidow Chroma V2 Green + Logitech G502 | ASUS FX502VM-DM265T/GL502-VMZ + 24 GB RAM + Samsung 960 EVO 500 GB + Hynix whatever SSD 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Tycker du det eller tycker du det inte? Jag förstår inte vart rolleyes passar in i din post.

De passar väl in?

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jul 2009

Borde inte 7W/0,6A per fläkt/kanal räcka ganska långt? Har en Zalman MFC1 Plus som klarar 7W per fläkt (med upp till 6 st). Dom 4 fläktarna jag använder behöver dock bara ca 1,1W/0,1A styck.

Kan någon förklara eftersom jag kanske har missat något. Är det den sammanlagda watt'en/ampere'n på ALLA fläktarna som inte får överstiga 7W/0,6A? Annars förstår jag inte vart problemet ligger. För hur många fläktar finns det som kräver den effekten per kanal?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby, Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Kan någon förklara vad PWM är för något?

Ser snygg ut, men klarar den inte av att driva så många fläktar är det ju inte intressant.

PC: Intel i7 8700K @ 1,24 vcore > 4,8GHz x6 + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted +3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,45GHz | 32GB 3066MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008

Onödigt! MFC1-plus är ju väldigt lik, och dessutom köper jag hellre den än combo... Jaja zalman håller ju på o flumma ur det får man väl acceptera (precis som nintendo som flummade ur när de döpte sin konsol till wii)...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Unit simplex
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voultner

Körde 4 s12:or någon vecka innan den rök så lägg inte på fler per kanal... kanske var produktionsfel men köpte min i uk så det får la gå med tre kanaler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En av dem
Registrerad
Nov 2008

Power width modulator Fläken matas med samma spänning (volt) men i pulser har ja för mig

Ps Google+pwm styrning= lösning

Dell XPS 15 9550, I7, 4K, 16GB RAM, 1Tb HDD(ska bli SSD) + Samsung 950Pro 512Gb SSD Och ett Asus U7 ljudkort med ATH M50 hörlurar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dravond
Power width modulator Fläken matas med samma spänning (volt) men i pulser har ja för mig

Jag har skrivit mer om PWM här.

/Olle

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby, Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Jag har skrivit mer om PWM här.

/Olle

Du skulle inte kunna förklara så en vanlig person utan teknisk utbildning fattar? Finns det någon anledning för mig att använda PWM på fläktarna i ett nytt datorbygge?

PC: Intel i7 8700K @ 1,24 vcore > 4,8GHz x6 + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted +3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,45GHz | 32GB 3066MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Onödigt! MFC1-plus är ju väldigt lik, och dessutom köper jag hellre den än combo... Jaja zalman håller ju på o flumma ur det får man väl acceptera (precis som nintendo som flummade ur när de döpte sin konsol till wii)...

På vilket sätt är plus bättre än combo?

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
På vilket sätt är plus bättre än combo?

6 fläktar istället för 5, och sedan är ju plus absolut snyggare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg (Hising island)
Registrerad
Nov 2005

Snygg och värdelös..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jessica89
Borde inte 7W/0,6A per fläkt/kanal räcka ganska långt? Har en Zalman MFC1 Plus som klarar 7W per fläkt (med upp till 6 st). Dom 4 fläktarna jag använder behöver dock bara ca 1,1W/0,1A styck.

Kan någon förklara eftersom jag kanske har missat något. Är det den sammanlagda watt'en/ampere'n på ALLA fläktarna som inte får överstiga 7W/0,6A? Annars förstår jag inte vart problemet ligger. För hur många fläktar finns det som kräver den effekten per kanal?

Det finns inte många fläktar som kräver mer än 7w och det är som du säger att den ger 7w per kanal alltså 7w per uttag oavsett hur många fläktar som kopplas in. De fläktar som kan kräva mer är deltas fläktar men vad som framförallt är attraktivt är nog att kunna skruva ner spänningen på sin vattenpump för de som kör vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borta
Registrerad
Jan 2008

Ge mig en kontroller med 8 fläktplatser varav en ska klara av att köra en vattenpump Pallar inte köra y-kopplingar hit och dit längre.

Religion and greed cause millions to bleed

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009

säger bara mer ampere åt folket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Du skulle inte kunna förklara så en vanlig person utan teknisk utbildning fattar? Finns det någon anledning för mig att använda PWM på fläktarna i ett nytt datorbygge?

Jag skall se om jag kan förbättra mitt inlägg om PWM.

PWM till en ny dator? Beror på hur du skall styra fläktarna.
Så gott som alla nyare moderkort har fyra-pinnars PWM-kontakt till CPU-fläkten. Vill man styra CPU-fläkten via moderkortet så är PWM då det bästa valet, och till många CPU-kylare på marknaden följer också en PWM-fläkt. En del av dessa kort (hur stor andel har jag nollkoll på) kan även styra fläkten analogt (efter inställning i BIOS).
Övriga fläktkontakter på moderkortet kan ha PWM-styrning, man har det ofta inte, och då är det bättre med "analoga" fläktar.

Används en separat fläktstyrning till fläktarna är det dess egenskaper som även bör styra valet av fläktar. (Oftast blir det då analog styrning.)

/Olle

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.