Hjälp att installera Linux på min PS3!

Permalänk

Hjälp att installera Linux på min PS3!

Hej alla sköningar!

Införskaffade mig nyligen en begagnad PS3 (40gb-versionen) från USA, i tron om att "den är regionsfri". Kollade inte upp att detta gäller 95% av spelen, och inte alls dvd och blu-ray, utan att där måste man fixa sina filmer från rätt region (kan inte på rak arm vad usa-regionen heter när det gäller dvd & blu-ray, men ni fattar nog ).

Läste dock såhär i efterhand att man ju faktiskt kan komma runt, om inte blu-ray-problemet (detta har jag inte full koll på än, hoppas även att bluray-filmer härifrån ska kunna spelas), så åtminstone dvd-problemet genom att installera Linux på gamla versionen av PS3 (mao, inte "slim").

Undrar nu om det är någon som kan hjälpa mig?

Antingen om du:

1. bor i Smålandstrakten och skulle ha lust att på plats hjälpa mig installera Linux på min PS3, jag själv bor i Forserum mellan Jönköping och Nässjö.

eller

2. har lyckats installera själv nyligen och kan guida mig till en fungerande version av Ubuntu eller Yelowdog? (jag är inte bevandrad i Linux ännu, men vill lära mig, så vad som än funkar blir bra! )

Jag försökte installera Ubuntu igår och kom ungefär 30% på intallationen när det började dyka upp meddelanden om filer som var "corrupt", säkert 20 st.

All hjälp och eventuella tips är jättevälkomna! Jag är som sagt gröngöling när det gäller Linux, så ni vet! Jag vill bara kunna spela upp mina pal-dvds och gärna även blu-ray via PS3!

Visa signatur

Gigabyte B560M Aorus Pro | i5 11400 | 16GB Corsair Vengeance DDR4 | FireCuda 520 M.2 NVMe 1TB | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX | Corsair Strafe RGB mkII Cherry MX Red | Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Jag hade en sån tanke också en gång, dock med en svenskköpt version.
La ner dom planerna rätt friskt då det funkade riktigt uselt med Ubuntu.. jag kom väl in, men nätverket fungerade inte osv.. sen är det väldigt dåligt med ram i en PS3, så med risk för att låta alltför pessimistisk, ha inga förväntningar..

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ditt problem dock, vad har du för medium att installera från? Bränn en ny skiva, prova ett annat usb-minne..?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket du har googlat runt ang. det här, men http://psubuntu.com tycks ha en wiki med många bra svar osv.
Under "Instructions" finns det några guider som borde vara ganska enkla att följa.

GLHF!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag har Ubuntu installerat på min och kan bara säga att det är helt meningslöst. Man får inte använda all kräm som finns i en PS3 till "andra operativsystem". Nu har inte jag provat att spela upp film i ubuntu men antar att det inte fungerar jättebra när man knappt kan öppna mappar. Så segt går det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

ja, sony har tagit bort möjligheten till att installera "other OS" i Slim-modellen för att det var i princip en helt onödig funktion.