Testa DirectX 11 med Stalker Benchmark

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Testa DirectX 11 med Stalker Benchmark

Det kommande spelet Stalker: Call of Pripyat är försenat till 2010. Det hindrar dock inte utvecklarna från att släppa ett fristående prestandatest.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Apr 2009

Synd att man har nvidia nu

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Synd att man har nvidia nu

ja hade varit kul att testa

Stationär dator: | AMD RYZEN 7 2700X | ASUS R9 290X DCII | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | OCZ Arc 100 240GB | Fractal Design Newton R3 600W | Microsoft Windows 10 Pro |
Microsoft Surface Pro 2
OnePlus 6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Synd att man har nvidia nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponanmsi
ja hade varit kul att testa

Går ju att köra testet i DX10 eller DX9 med så ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2007

Vore kul att se vad det blir för skillnad i FPS mellan dx 10 och dx 11

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Jul 2007

Ouch 421 MB, får mitt 5870 nästa vecka så jag testar mitt 4870 snart och jämför.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Fick ~10200 points något i DX10 rated bench. Synd att man inte kan kolla DX11 pga. för låg upplösning på skärmen.

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 32GB @3200 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64 Reference| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 LTSB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Spelet finns redan att köpa

http://www.amazon.de/S-T-L-K-E-R-Call-Pripyat-Special/dp/B002...

Men man kanske vill vänta så att man kan läsa manualen (tyska)

Har varit på detta forum på tok för länge...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Jag kanske är helt borta men är inte detta det tredje spelet i serien?

Lian Li PC-Q28 :|: GTX 970 :|: Corsair TX650 :|: Corsair 16GB :|:MSI Z87i :|: i7 4770k :|: Evo Basic 250GB :|: Samsung 2493HM :|: CM Quickfire TK :|: Qpad 5K

Steam ID

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

Jajamensan - tredje spelet är detta:

1 Shadow of Chernobyl
2 Clear Sky
3 Call of Pripyat

// i5-750 @ 3.8 GHz / ASUS Maximus III Formula / A-Data 4x2GB DDR3-1600 / Noctua NH-U12P SE2 / 2 x PowerColor HD5870 1GB Crossfire / WD Caviar Black 1TB + Samsung Spinpoint F1 750GB / Fractal Design Newton R2 1000W inför utbyggnad / Antec P182 / SyncMaster P2770HD + Syncmaster 226BW / Windows 7 64-bit Home Premium //

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grindberg
Jajamensan - tredje spelet är detta:

1 Shadow of Chernobyl
2 Clear Sky
3 Call of Pripyat

Behöver man ha spelat de andra två för att fatta. är de uppföljare eller fristående?

Nya Projektet!
Snowy Winter Min flickr
FRAKTFRITT: inet.se FRAKTFRITT: alina.se
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

man bör spela dem i ordning för att ha koll på handlingen - men det är fristående spel

Har varit på detta forum på tok för länge...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Synd att man har nvidia nu

Jag har ett ATI-kort och det stödjer inte heller DirectX 11, men jag är inte ledsen för det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någon stad i sverige
Registrerad
Jul 2008

allvarligt talat så är det inte mycket skillnad på 10.1 och 11
Det är knappt man ser..

kolla in denna för tex.

http://gizmodo.com/5368037/directx-101-vs-directx-11-can-you-...

finns fler bilder men har inte dom länkarna här...

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
allvarligt talat så är det inte mycket skillnad på 10.1 och 11
Det är knappt man ser..

kolla in denna för tex.

http://gizmodo.com/5368037/directx-101-vs-directx-11-can-you-...

finns fler bilder men har inte dom länkarna här...

Det som ska bli intressant är ju prestanda skillnaden, inte enbart effekterna.

Ska ladda ner det senare idag o testa med mitt 5870, först stock speeds o sedan klockat i både dx10 och dx11.

*edit*
ladda ner det ifrån Guru3D om ni har dåliga speeds från tillverkarens hemsida.

| CPU i5-6600K | Mobo Asus Z170-P | Ram 8Gb Kingston FURY-X DDR4 | GFX EVGA GTX 680 FTW+ | HDD 128Gb SSD +1Tb WD Green | Chassi Fractal Design Define R4 | PSU Silver Power 500W | Ljudkort Asus Xonar DX | http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
allvarligt talat så är det inte mycket skillnad på 10.1 och 11
Det är knappt man ser..

Utan Tessellation

Med Tessellation:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vet inte.
Registrerad
Apr 2008

Ska man spela spelen i ordning så ska man köra Clear Sky först, eftersom det utspelar sig tidigare, sedan SoC och CoP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Spelet finns redan att köpa

http://www.amazon.de/S-T-L-K-E-R-Call-Pripyat-Special/dp/B002...

Men man kanske vill vänta så att man kan läsa manualen (tyska)

Spelet släpptes i Ryssland 31 Oktober, men tydligen gick det fortare att översätta till tyska än engelska... Ofta det behövs så mycket tid så att det släpps Q1 för resten

Vi får iaf mindre buggiga spel, hehe.

|Dell XPS 15 9550 | UHD / i7-6700HQ / 16GB DDR4 / GTX960M 2GB / 500GB SSD|

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2007
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychedelicZ
Utan Tessellation
http://img256.imageshack.us/img256/5247/00002m.jpg
Med Tessellation:
http://img264.imageshack.us/img264/2545/00003n.jpg

Dock är framerate i praktiken är halverad med tessellation påslaget. Det går att göra samma scen med markant högre polygon-count än den första bilden. Den är väl low-poly antagligen för att accentuera effekterna av Tessellation. Frågan är hur mycket man vinner på det i dynamiska förändringar och faktiskt prestanda.

Sist så är bilderna lite för stora, det finns en diskuterad men numera aktivt modererad gräns på max 1000 pixel breda bilder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Nov 2005

DX11 allt helt maxat (Ultra) @ 1920x1080

5870@ 1000/1220

*edit*
La till lite info

| CPU i5-6600K | Mobo Asus Z170-P | Ram 8Gb Kingston FURY-X DDR4 | GFX EVGA GTX 680 FTW+ | HDD 128Gb SSD +1Tb WD Green | Chassi Fractal Design Define R4 | PSU Silver Power 500W | Ljudkort Asus Xonar DX | http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Dock är framerate i praktiken är halverad med tessellation påslaget. Det går att göra samma scen med markant högre polygon-count än den första bilden. Den är väl low-poly antagligen för att accentuera effekterna av Tessellation. Frågan är hur mycket man vinner på det i dynamiska förändringar och faktiskt prestanda.

Sist så är bilderna lite för stora, det finns en diskuterad men numera aktivt modererad gräns på max 1000 pixel breda bilder.

Sant om polygon-count

om bild storleken, tack för att du påpekar reglerna, det skulle ha varit nice om du också skrev hur man justerar storleken med kod, om du nu kan reglerna så bra

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
DX11 allt helt maxat @ 1920x1080

5870@ 1000/1220

Vad är resten av dina spec?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychedelicZ
Vad är resten av dina spec?

q6600 @ 3807Mhz (vatten kylt)
4Gb ocz reaper @ 1128Mhz
Maximus II formula
xfx 5870 (vatten kylt)
Raptor disk

| CPU i5-6600K | Mobo Asus Z170-P | Ram 8Gb Kingston FURY-X DDR4 | GFX EVGA GTX 680 FTW+ | HDD 128Gb SSD +1Tb WD Green | Chassi Fractal Design Define R4 | PSU Silver Power 500W | Ljudkort Asus Xonar DX | http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

Jag tycker skillnaden är stor med & utan DX11, framförallt tessellation + displacementmapping gör ju stor skillnad, rundade saker blir ju runda istället för kantiga t ex. Och halvsmå detaljer blir ju i riktig 3D istället för platta texturer. Ett viktigt steg för att få det mer verklighetstroget tycker jag

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
q6600 @ 3807Mhz (vatten kylt)
4Gb ocz reaper @ 1128Mhz
Maximus II formula
xfx 5870 (vatten kylt)
Raptor disk

ok, nu är jag inte så orolig för 30fps skillnaden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Jag tycker skillnaden är stor med & utan DX11, framförallt tessellation + displacementmapping gör ju stor skillnad, rundade saker blir ju runda istället för kantiga t ex. Och halvsmå detaljer blir ju i riktig 3D istället för platta texturer. Ett viktigt steg för att få det mer verklighetstroget tycker jag

Jag tycker grafiken i dagsläget är tillräkligt bra, alla resurser ska gå på nya idéer och bättre spel.
Jag spelar mycket WiC just nu, ett spel från 2 år sen och grafiken är otroligt snygg. Spelet är också sjukt bra, en av mina favoriter inom 20 år av spelande.

Massive fucking ownz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Någon stad i sverige
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
q6600 @ 3807Mhz (vatten kylt)
4Gb ocz reaper @ 1128Mhz
Maximus II formula
xfx 5870 (vatten kylt)
Raptor disk

De va fan! vill med ha 5870! eller 5970!

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Jan 2004

Här kommer mitt resultat ifall det finns intresse. Allt maxat utan anti-aliasing. Se signatur för hårdvara.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Call%20of%20Pripyat%20Bench...

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 2x8GB Corsair PC4-24000, Gigabyte RTX 2080 Windforce 8GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Be-Quiet Straight Power 680W, Fractal Design R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Hm, jag tycker mig inte se att skuggan på statyn har nya dx11 effekten, dvs hård kant intill samn mjukare utåt, jag har inte kört demot men kollade nån screen. Har ni någon bild som visar detta?

Hoppas också attt dom inte bantar ner polygonerna nu bara för dx11 korten, om man då kör med dx10 kort så ser det ut som skit...

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Jul 2007

2x MSAA
DX10 style MSAA
SSAO mode: Default
SSAO quality: High

http://pici.se/pictures/UZtEDJbal.png

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychedelicZ
Sant om polygon-count

om bild storleken, tack för att du påpekar reglerna, det skulle ha varit nice om du också skrev hur man justerar storleken med kod, om du nu kan reglerna så bra

Tessellation ser riktigt bra ut när det fungerar dynamiskt för att höja detaljnivån utan allt för mycket prestandaförlust. Det blir förstås en balans mot prestandan, men jag tror det är något som kommer användas ofta i framtiden. Ska bli riktigt intressant att se t.ex. Aliens vs Predator där de visat hur karaktärer nära skärmen får mycket högre detaljnivå.

Angående bildstorleken så är det mest för att jag brukar kolla i spel-screenshot-tråden och det var en del diskussion om det där.